Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2017 20:13

Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Flipke »

Hoi allemaal!

vraagje, Ik ben opzoek naar een andere auto (het liefst subaru) die 2000kg kan trekken.
Nou kwam ik uit op een Forester 2.5 XT en een Legacy Outback 3.0 H6 benzine (diesel rij ik helaas te weinig km's voor).

De auto moet een paardentrailer gaan trekken, dus het gewicht van de aanhanger zal rond de 1800kg liggen.
De ritjes gaan in de zomer 2 a 3 keer naar noord en zuid duitsland (dus heuvelig),

Welke van de twee is het meest geschikt hiervoor? Of zijn ze helemaal niet geschikt hiervoor?

Ik heb nu een legacy 2.5 en die trekt t wel maar heeft wat moeite met die heuvels daar, vandaar dat ik een auto zoek die net wat meer kan trekken :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door erichendri »

De 3.0 outback zou mijn voorkeur hebben of de forester 2.0 turbo vanwege de betere motor.

Eric
Gebruikersavatar
Flipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2017 20:13

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Flipke »

Oké thanks! Zijn de 2.5 liters zwakkere blokken?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door quikfit »

Flipke schreef:Oké thanks! Zijn de 2.5 liters zwakkere blokken?
Koppakkingen en olieverbruik :(

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Flipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2017 20:13

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Flipke »

Ah oké, maar is en 3 liter blok denk je geschikt voor dit werk?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door erichendri »

Denk het wel met 240 pk en een kleine 300 nm koppel.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door *thomas* »

Zonder twijfel de 3.0
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door niksnut »

H6 is idd beter en non turbo.
zou mijn keuze ook zijn
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door *thomas* »

En anders eerder de 2.0XT en niet de 2.5XT (om eerder vermelde redenen).
Gebruikersavatar
nielsje200
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 nov 2012 20:26

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door nielsje200 »

Ik heb nog een 3.0 te koop staan
2000 model in het wit.
Nothing Can Stop A Subaru!
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door DennisGTT94 »

Komt de goudkleurige Legacy 3 te koop?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door DucATIRadeon »

oude topic gebruiken als dat mag:
mijn collega overweegt een outback 3.0R, zijn er naar jullie weten aandachtpunten?
betreft een 2005 automaat met 332.221km (staat bij subaru Aalsmeer), zonder trekhaak (zou dus nog gemonteerd moeten worden) en naar wat ik zie zou ik er PRO veren monteren (achterkant is iets lager dan voorkant).
39-RZ-ND

Bvd!
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Dave_de_W »

Origineel zit er luchtvering achter onder welke bij mij onder de 200.000 km versleten was. Ik heb toen vervangen voor een set met progressieve veren welke ik bij fineline in Almere heb gekocht. De auto staat vlak en zelf zwaar overbeladen hangt niet teveel door. Foto's kan je hier op het forum vinden.

Houdt rekening met brandstofverbruik van 1:8 altijd (stad, 180 op de klok of met 2000 kg aan de trekhaak) bij een stevige rijstijl. Supermotor icm de Outback, in ieder geval voor ons voor de boodschappen en auto vakanties.

Onderdelen zijn duur! Spruitstuk met kat circa 600 per stuk en een lambdasonde 250 per stuk.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door SP-Boxer »

De H6 heeft soms ook koppakkingsproblemen. Zal bij rustig bereden auto's wel meevallen.

Die prijs is wel echt bezopen. Met die km-stand zou ik er de helft voor betalen. Occasionprijzen zijn echt te zot voor woorden tegenwoordig.

Luchtvering? Echt niet, daar is Subaru na modeljaar 2000 vanaf gestapt. Je bedoeld de automatische niveauregeling?
"I feel Legacy"
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Dave_de_W »

Inderdaad automatische niveauregeling met olie, welke verslijten en te duur zijn om te vervangen voor orgineel. Reken op +1000 euro voor 2 kanten.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door SP-Boxer »

Dat is veel geld, maar valt me toch wel mee. Foresters met niveauregeling worden ook vaak teruggebouwd naar "normaal", maar daar werd gesproken over 800 per poot.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door DucATIRadeon »

dus in principe is de H6 3.0R een goede wagen?
las over een nadenkende automaat (beetje tijfelen met gaspedaal vloeren) maar over het algemeen een goede auto. wel heel veel 2.5 klachten maar bar weinig h6.
mbt verbruik wordt ook eea vermeld: gemiddeld 1:10? dat is op zich niet verkeerd, zeker in vergelijk met zn huidige mercedes 320 4matic (is ook nog dik 200kg zwaarder dan de h6, telt al aardig op in de mrb!).

nog andere punten? gebruikservaring? thomas, jij nog iets wat je te binnen schiet?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door SP-Boxer »

Ik denk dat 1 op 10 wel haalbaar is met de automaat. Wel de stad vermijden ;)
De Spec B (H6, handgeschakeld) staat voor 1 op 8,4 in de boeken geloof ik. Met mijn trajecten haal ik gemiddeld net 1 op 10.
De automaat zou het een stuk beter moeten doen.
"I feel Legacy"
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Dave_de_W »

Automaat is wel traag met schakelen als je vergelijkt met bv dsg maar daar leer je mee rijden. Bij stevig rijden zal de bak lang een lage versnelling vasthouden wat ik persoonlijk fijn vindt rijden. Je kan wisselen tussen D, sport en een st and daartussenin of uiteraard handmatig. In Bergen, bij sportief/snel of met aanhanger rijden gebruik ik de automatische tussenstand en handmatig alleen bij afremmen met een zware aanhanger of in de bergen.

1:10 is niet haalbaar, ook niet bij continu 80 op de teller.

Ik heb nog een offerte van 1425 incl. montage van een originele set schokbrekers met niveauregeling in mijn mailbox zitten van een zg. 6 sterrendealer.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door *thomas* »

Ik houd al 40 000km het verbruik mee en ik kan zeggen dat ik onder allerlei omstandigheden rijd:

- stad en korte ritten: reken op 1 op 6 / 7
- snelweg (liever 130 dan 120): 1 op 11 (mijn record, 1 op 12,5 vanuit Zwitserland naar Luxemburg)
- binnendoor: 1 op 10
- gemiddeld: 1 op 8

Je kan er inderdaad wel eender wat achterhangen, Outback heeft er geen moeite mee.

Veren met automatische niveauregeling kunnen worden verwisseld voor normale veerpoten met zwaardere veren, voor een fractie van de prijs.

Hebben zelden motorische problemen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door SP-Boxer »

Dave_de_W schreef:1:10 is niet haalbaar, ook niet bij continu 80 op de teller.
Toch de auto of de rechtervoet maar eens na laten kijken dan ;)
Geloof mij, als het met een Spec B lukt, dan met een automaat helemaal!
"I feel Legacy"
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door Dave_de_W »

Ha je rijdt niet voor niks een 3-liter natuurlijk maar ik rijdt niet veel 80 maar als ik de op de cc 80-100 rijdt, dan zie ik op de BC toch echt maar rond de 1:10. Gemiddeld 1:10 is niet haalbaar.

Zit er in een Spec-B geen 6 bak? Scheelt natuurlijk wel in toeren tov 5 bak automaat (ouderwetse automaten zijn altijd dorstiger dan handbakken).
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door JSE »

De mijne (spec B) gaf met een kapotte Lambda sensor zelfs 8 liter op 100 km aan als ik rond de genoemde 80-100 km/h reed. Als de jouwe dat met geen mogelijkheid haalt is er echt iets niet meer fris.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door SP-Boxer »

6-bak close ratio. 120 is meer dan 3000rpm. Subaru geeft zelf ook gewoon aan dat de Spec B aanzienlijk dorstiger is dan de normale 5EAT.

Ik rijd een 3.0 omdat hij lekker rijdt en bij tijd en wijlen onverwacht vlot is. Daarmee is rijden in het hedendaagse verkeer ook lekker makkelijk.
Maar het grootste gedeelte van de tijd is er ander verkeer en zou ik net zo goed in een 1.0 kunnen rijden. Ik ben geen structureel te hard rijder en als ik zeg dat 1 op 10 haalbaar is, ZEKER met een automaat, dan neem maar aan dat het aan je auto of aan jou ligt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door erichendri »

Weet zelfs dat GijsspecB met zijn H6 tijdens de beruchte snelle Euroregiorit 1:9 reed met zijn H6.
Was uit en thuis vanuit Utrecht net als ik.
Dat was net zo zuinig als ik reed met mijn legacy III 2.0 automat.
En automaten rijden niet duur maar het is de bestuurder die duur rijdt en bij 100 constant speelt de koppelomvormer slip niet meer mee
want dan is de lock-up ingeschakeld en zal de motor niet meer als 2500 rpm draaien.
Zat met mijn legacy regelmatig boven de 1:11 bij aftanken en hoogste wat ik gehaald had was 1:13,5.
Dat was in zuid Frankrijk binnendoor richting de Pyreneeën, bij 38 graden, airco aan en op winterbanden.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Legacy Outback 3.0 H6 of Forester 2.5 XT

Bericht door DucATIRadeon »

update:
mijn collega heeft een interessante Tribeca gezien met 3.0 H6. Naar verwachting zal hij binnenkort gaan kijken.
Plaats reactie