Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

Hallo allemaal!

Ik heb een aantal Subaru's gehad waaronder een Outback 3.0R. Op dit moment rij ik Volkswagen en een Vitara en beide bevallen me niet.

Op dit moment heb ik een Legacy 2.5 op het oog. Van een aantal motoren weet ik dat klepstellen lastig en prijzig doordat de motor gedemonteerd moet worden. Dit had ik ook met mijn 3.0R

Wie kan mij helpen met de juiste info? Is het stellen van de kleppen bij Legacy 2.5 goed toegankelijk en hierdoor minder prijzig?

Alvast bedankt voor de tips en support!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door erichendri »

Kleppen zijn gewoon te stellen met boutjee en moertje.
Houdt er wel rekening mee dat deze koppakking gevoelig zijn rond de 160000 km.

Eric
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

Dank je wel. Dat is tevens de kilometerstand. Auto heeft een LPG installatie.

Mijn 3.0R was niet geschikt voor LPG en de motor moest gedemonteerd worden bij het stellen van de kleppen. De 2.5 liter heeft dit dus blijkbaar niet.

Heb je verder nog tips?
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

Vandaag bij de auto gekeken en proef gereden. Ik vond het geen frisse auto. Ga weer op zoek naar een volgende...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door erichendri »

Adviesje: koop zonder lpg en laat dat inbouwen.
Verse nieuwste instalatie met 3 jaar garantie.
Auto heeft vaak minder gelopen.
Rond dat bouwjaar kwamen regelmatig defecte lpg injectoren voor.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 dec 2016 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

Klopt. Echter bij deze auto was dit al vervangen. Factuur zat erbij.
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

Bij m'n outback heb ik ook later een LPG installatie ingebouwd. Zonder de kennis dat bij klepstellen de complete motor gedemonteerd moest worden...

Was een geweldige auto. Ik ga weer eens kijken naar een knap exemplaar in Duitsland.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Verzamelaar »

Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Gewoon omdat het kan.
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Dave_de_W »

Iemand een idee van de kosten van kleppen stellen en koppakking tijdig vervangen van een 2.5?
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Mr.Q »

Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?
Heb je hier ook een bron van?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door quikfit »

Dave_de_W schreef:Iemand een idee van de kosten van kleppen stellen en koppakking tijdig vervangen van een 2.5?
± 2000,- €uro. Alleen al de kosten van dis-set incl. waterpomp is 860,00 euro excl. (bij de dealer)
Motor in en uitbouwen,kleppen stellen,koppen en blok vlakken,koppakkingen,klepdekselpakkingen,bougiegat rubbers olie+filter...
Hoop dat je het red met 2000 €uro ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door erichendri »

Meen dat er iemand voor het reviseren en in- en uitbouwen alleen 3500 euro betaald heeft bij NMB.
Komt de distributie en zo nog bij.
Eventueel gelijk de koppeling set.

Eric
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

Dat valt even tegen...

Ik vrees dat ik mijn Legacy / Outback 2.5 LPG plannen maar ga herzien. Dan had ik net zo goed m'n Outback 3.0R kunnen houden.
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Dave_de_W »

quikfit schreef:
Dave_de_W schreef:Iemand een idee van de kosten van kleppen stellen en koppakking tijdig vervangen van een 2.5?
± 2000,- €uro. Alleen al de kosten van dis-set incl. waterpomp is 860,00 euro excl. (bij de dealer)
Motor in en uitbouwen,kleppen stellen,koppen en blok vlakken,koppakkingen,klepdekselpakkingen,bougiegat rubbers olie+filter...
Hoop dat je het red met 2000 €uro ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Tijdig de koppakking vervangen zijn al die andere werkzaamheden nodig?

Voor kleppenstellen hoeft de motor er toch niet uit?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door erichendri »

Ik zie het probleem niet, kleppen stellen is simpel werk, gewoon boutje-moertje.
Koppakking zou ik niet preventief vervangen.
Dan kan je alles wel preventief vervangen.
Moet je geen forester 158 pk kopen als op lpg elke +/- 85000 km de motor eruit
moet om kleppen te stellen wat rond de 1200 euro kost.
Het voordeel van op gas rijden is bij die km stand het meervoudige.
Was misschien ook het geval geweest bij die 3.0R die je had.
Verschil tussen LPG en benzine is bijna 85 eurocent.
Ik rijd op gas bijna 400 km op mijn tank en dat kost mij 31 euro.
400 km op benzine kost mij een kleine 37 ltr is 54 euro.
Dus tel maar uit, rijdt zelf ongeveer +25000 km per jaar.
Oh ja, en je krijgt overal waar je in NL gas tankt spaarpunten.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Mr.Q »

Ik bespaar 1200 euro/jaar met LPG (23k/jr; Verbruik 1:9 (LPG); Gewicht 1509kg (Benz)/1570kg (LPG); max 62 ltr LPG in het tankie)
Daar kan ik toch redelijk wat onderhoud mee betalen....

@Klepstellen: boutje-moertje en de motor hoeft er niet uit, wel van de motorsteunen icm. kantelen.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Verzamelaar »

Mr.Q schreef:
Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?
Heb je hier ook een bron van?

Greetz, Q
Ik ben de bron :)
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door SP-Boxer »

Even over het preventief vervangen van de koppakking. Hieronder mijn overpeinzing, LET OP: is niet per definitie waarheid!

T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.

Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.


Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.

Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??


Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?
"I feel Legacy"
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Danneman »

erichendri schreef:Ik zie het probleem niet, kleppen stellen is simpel werk, gewoon boutje-moertje.
Koppakking zou ik niet preventief vervangen.
Dan kan je alles wel preventief vervangen.
Moet je geen forester 158 pk kopen als op lpg elke +/- 85000 km de motor eruit
moet om kleppen te stellen wat rond de 1200 euro kost.
Het voordeel van op gas rijden is bij die km stand het meervoudige.
Was misschien ook het geval geweest bij die 3.0R die je had.
Verschil tussen LPG en benzine is bijna 85 eurocent.
Ik rijd op gas bijna 400 km op mijn tank en dat kost mij 31 euro.
400 km op benzine kost mij een kleine 37 ltr is 54 euro.
Dus tel maar uit, rijdt zelf ongeveer +25000 km per jaar.
Oh ja, en je krijgt overal waar je in NL gas tankt spaarpunten.

Eric
Wat heeft mijn vraag aangaande de 2.5 Legacy met een 2.0 Forester te maken? En nee, de kosten die er bijde 3.0R aan zaten te komen waren zeer hoog. Blijkbaar is deze motor niet (of minder) geschikt voor LPG.

Ik zou weer graag in een Subaru rijden en dat is me best wat waard, echter geen bizarre hoge kosten die volgen uit onderhoud. Dan is het LPG voordeel nagenoeg weg.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door erichendri »

Of je koopt een legacy llll 2.0R en je zet hem 5 cm hoger.
Geen koppakking probleem, wel wat duurder kleppen stellen.
Alhoewel je de 2.5 ook 3 x moet laten stellen in 90000 km.
Rijdt zelf een ± 8 cm verhoogde legacy met AT banden.
Staat nu op 400000 km, geen ploblemen tot nu toe gehad.
Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Verzamelaar »

SP-Boxer schreef:Even over het preventief vervangen van de koppakking. Hieronder mijn overpeinzing, LET OP: is niet per definitie waarheid!

T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.

Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.


Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.

Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??


Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?
De grafiet pakking zat alleen op de allereerste DOHC 2.5L. Alle 2.5 SOHC (dus ook Legacy III) hebben de stalen pakking. Blijft een probleem, voor alle 2.5L motoren.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Mr.Q »

Verzamelaar schreef:
Mr.Q schreef:
Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?
Heb je hier ook een bron van?

Greetz, Q
Ik ben de bron :)
Je hebt me nog niet geheel overtuigd.

Out 2010 2.5 heeft echter wel een andere (verbeterde?) Headgasket gekregen.
https://www.youtube.com/watch?v=8ZbPlHnistA

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Verzamelaar »

Dat moet je dan geheel zelf weten... ;)
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Mr.Q »

Maare, is het geen verbetering dan?
Hebben deze 2.5 (2010-.... ) nog steeds koppakkingsproblemen?

Ben van plan om bij de Out er nog 100k bij te rijden (staat momenteel op 150k) ;)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Plaats reactie