Rare ratel achter
Rare ratel achter
Als ik met mijn Forester ('05, 2.0X) rond de 130km/h kom, begint er rechts achter iets te ratelen. Eerst zachtjes, maar als ik verder versnel wordt het meer en daarna weer minder (bij 150-160km/h). Als ik mijn gas rond deze snelheden loslaat, wordt de ratel anders van geluid en sterft rond de 125km/h gewoon weer weg.
In eerste instantie verdacht ik de banden (cuppen), of slechte balancering. Echter, inmiddels zitten er gloednieuwe banden onder en is de boel dus ook opnieuw uitgebalanceerd. Probleem blijft. Heb bij de wissel even gevoeld, maar kon geen speling op het achterwiel ontdekken, ook bij zachtjes ronddraaien geen gekke geluiden.
Dus verdenk ik nu mogelijk het lager, of iets anders. Als ik heel langzaam over een drempel rijd, of uit een parkeervak met zo'n gootje, dan hoor ik weleens een zachte "tik" rechtsachter. Dit is alleen bij het wegrijden, drempels onderweg zijn geen probleem, geen gekke geluiden.
Gisteren kwam ik erachter, dat als ik bij het ratelende geluid (130km/h snelweg) gas loslaat en de koppeling intrap, het geluid meteen weg sterft. Dit doet me nu weer twijfelen of dit wel een lagerissue kan zijn, of toch iets in de aandrijving. Als er geen aandrijving is, is de kracht op het wiel natuurlijk anders, maar het verschil is wel heel flink. Het is ook alleen op hoge(re) snelheid, op lagere snelheid met gelijk toerental is het niet.
Wie heeft een idee?
In eerste instantie verdacht ik de banden (cuppen), of slechte balancering. Echter, inmiddels zitten er gloednieuwe banden onder en is de boel dus ook opnieuw uitgebalanceerd. Probleem blijft. Heb bij de wissel even gevoeld, maar kon geen speling op het achterwiel ontdekken, ook bij zachtjes ronddraaien geen gekke geluiden.
Dus verdenk ik nu mogelijk het lager, of iets anders. Als ik heel langzaam over een drempel rijd, of uit een parkeervak met zo'n gootje, dan hoor ik weleens een zachte "tik" rechtsachter. Dit is alleen bij het wegrijden, drempels onderweg zijn geen probleem, geen gekke geluiden.
Gisteren kwam ik erachter, dat als ik bij het ratelende geluid (130km/h snelweg) gas loslaat en de koppeling intrap, het geluid meteen weg sterft. Dit doet me nu weer twijfelen of dit wel een lagerissue kan zijn, of toch iets in de aandrijving. Als er geen aandrijving is, is de kracht op het wiel natuurlijk anders, maar het verschil is wel heel flink. Het is ook alleen op hoge(re) snelheid, op lagere snelheid met gelijk toerental is het niet.
Wie heeft een idee?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rare ratel achter
Veel ideeën maar je hebt ratels en ratels.
Eric
Eric
Re: Rare ratel achter
Heb je een trekhaak? De uitlaat kan tegen een bout o.i.d. van de ophanging van de trekhaak komen. Dat maakt ook een ratelend geluid. Horizontaal bewegen van het uiteinde van de uitlaat kan uitsluitsel geven.
Was bij mijn Forester ook aan de hand. Het leek ook bij mij van rechts te komen, maar als mijn partner meereed op de rechterstoel hoorde die het van links. Dus...
Was bij mijn Forester ook aan de hand. Het leek ook bij mij van rechts te komen, maar als mijn partner meereed op de rechterstoel hoorde die het van links. Dus...
Re: Rare ratel achter
Ik heb wel een (afneembare) trekhaak, kogel zit erop. Zou alleen wel apart zijn als het alleen tussen de 130-150km/h gebeurt...mikage schreef:Heb je een trekhaak? De uitlaat kan tegen een bout o.i.d. van de ophanging van de trekhaak komen. Dat maakt ook een ratelend geluid. Horizontaal bewegen van het uiteinde van de uitlaat kan uitsluitsel geven.
Was bij mijn Forester ook aan de hand. Het leek ook bij mij van rechts te komen, maar als mijn partner meereed op de rechterstoel hoorde die het van links. Dus...
Zat pas zelf als passagier voorin, toen leek het ook van rechtsachter te komen, maar ik ga het zeker even bekijken/testen
Re: Rare ratel achter
Zou het gruis in de einddemper kunnen zijn? Als je de einddemper flink in zijn rubbers schudt, hoor je dan dat er iets in zit?
Ik zou het zelf niet zo snel als een ratel omschrijven, maar de klachten passen precies bij dit fenomeen.
Ik zou het zelf niet zo snel als een ratel omschrijven, maar de klachten passen precies bij dit fenomeen.
"I feel Legacy"
Re: Rare ratel achter
Ga toch aan de uitlaat rommelen, dus ga het zeker even checken.SP-Boxer schreef:Zou het gruis in de einddemper kunnen zijn? Als je de einddemper flink in zijn rubbers schudt, hoor je dan dat er iets in zit?
Ik zou het zelf niet zo snel als een ratel omschrijven, maar de klachten passen precies bij dit fenomeen.
Punt is alleen dat ik dan zou verwachten dat "gruis" of speling op de uitlaat vast zou zitten aan een bepaald toerental, dus niet alleen aan bepaalde snelheid. Het is wel echt een ratel, het lijkt een beetje op speling in een vertanding ergens. Gaat ook sneller als de snelheid hoger wordt, daarom dacht ik lagers (meest voor de hand liggend). Echter kan ik die niet plaatsen omdat het weg is als ik mijn koppeling intrap.
Forester heeft overigens bijna 190.000km gereden en ik heb van Rudy begrepen dat er al eens een lager vervangen is (weet alleen niet welke).
Ik ga morgen eens 130-140 rijden in de 4e versnelling, even de 5e versnelling uitsluiten.
Verder staan aandrijfas of cardan/diff inmiddels op mijn hotlist, die draaien sneller bij hogere snelheid. Misschien daar wat speling? Ik neem aan dat er bij de Forester achter ook een homokineet zit, hoe lang gaan die beestjes normaal mee?
Re: Rare ratel achter
Homokineten achter? Die gaan doorgaans eeuwig mee zolang je er geen 400pk op los laat.
"I feel Legacy"
Re: Rare ratel achter
Vanochtend getest op de A50, homokineten vallen hoogstwaarschijnlijk af, samen met lagers en aandrijfassen.SP-Boxer schreef:Homokineten achter? Die gaan doorgaans eeuwig mee zolang je er geen 400pk op los laat.
Wanneer ik in 4 een beetje doortrek, komt de ratel reeds bij 110/120km/h, schakel ik dan door naar 5, dan komt het bij 130km/h weer. Is dus toch (grotendeels) toerental gerelateerd zo rond de 3500-4000 toeren. Want in 4 ratelt er niets bij 130-140, dan hoor je alleen die boxer in het vooronder
Dus nu toch eerst eens even kritisch naar de uitlaat kijken, schudden en tikken. Ik heb me bedacht dat het geluid bij een langzame drempel, of wegrijden parkeervak, ook nog weleens ergens onder de klep van de kofferbak vandaan kan komen. Misschien ligt daar wel iets los, dus even proberen niet teveel aan elkaar te knuppen...
Re: Rare ratel achter
Ik haal het aan, omdat ik in mijn Vivio ook een vreemd geluid had. Bij bepaalde snelheden, maar ook veel bij gas los.
Aangezien die demperpot vol met gruis zit, was dat uiteindelijk mijn conclusie
Aangezien die demperpot vol met gruis zit, was dat uiteindelijk mijn conclusie
"I feel Legacy"
- skogvokter
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25
Re: Rare ratel achter
Er was toch ook ergens een hitteschild wat wel eens wilde rammelen?
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Re: Rare ratel achter
Klopt, maar achteraan de uitlaatlijn zitten geen hitteschilden meer rondom de uitlaat. Achter zitten ze tegen de carrosserie aan geschroefd en deze rammelen niet.
"I feel Legacy"
Re: Rare ratel achter
Ik ga voor de rammel tegen de trekhaak
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rare ratel achter
En in neutraal bij dat toerental?
Al eens Rudy er mee laten rijden?
Eric
Al eens Rudy er mee laten rijden?
Eric
Re: Rare ratel achter
Ga ik morgen eens testen, lijkt me nu niet zo'n geschikt tijdstip :Perichendri schreef:En in neutraal bij dat toerental?
Al eens Rudy er mee laten rijden?
Eric
Over een kleine 5000km mag Rudy hem sowieso even knuffelen voor een klein beurtje, wil alleen even zeker weten dat ik niet iets verder kapot aan het rijden ben...
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rare ratel achter
Sowieso zou ik er geen 5000 km mee doorrijden.
Eric
Eric
Re: Rare ratel achter
Gister even getest, stilstaand tussen de 3500-4000 toeren een snerpend hitteschildje te horen.
Misschien ligt dat ding een stuk vrolijker te klapperen wanneer er ook nog eens een stuk rijwind bij komt... Binnenkort maar even op de brug en kijken welke los ligt.
Horizontaal bewegen van de uitlaat geen tik o.i.d. Heb nog niet goed tegen de achterste pot kunnen slaan om te luisteren naar gruis, maar als hij toch op de brug staat kan dat ook meteen even.
Misschien ligt dat ding een stuk vrolijker te klapperen wanneer er ook nog eens een stuk rijwind bij komt... Binnenkort maar even op de brug en kijken welke los ligt.
Horizontaal bewegen van de uitlaat geen tik o.i.d. Heb nog niet goed tegen de achterste pot kunnen slaan om te luisteren naar gruis, maar als hij toch op de brug staat kan dat ook meteen even.
Re: Rare ratel achter
De koelkast gaat naar SP-Boxer!
De Forester heeft weer een knuffelbeurtje van Rudy gehad, die heeft de achterste pot vervangen. Was niet heel veel aan te zien, maar intern waarschijnlijk al redelijk aan het vergaan.
Bij deze case closed
De Forester heeft weer een knuffelbeurtje van Rudy gehad, die heeft de achterste pot vervangen. Was niet heel veel aan te zien, maar intern waarschijnlijk al redelijk aan het vergaan.
Bij deze case closed
Re: Rare ratel achter
Zal ik je de afmetingen van mijn inbouwkast sturen, voor een nieuwe zuinige koelkast
"I feel Legacy"