forester 2003 sg schokbrekers

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Goedemiddag,

Een vraagje over achterveren. Ik heb hier en daar al wat gelezen maar heb toch nog wat vraagjes.

Ik heb namelijk het idee dat mijn achterschokbrekers niet goed meer zijn. De auto lijkt aan één zijde wat lager als aan de andere kant. Ook tijdens rijden en vooral bij drempels en hoge uitritten heb ik het idee dat het niet helemaal goed is.
Binnenkort krijgt ie een beurt en apk dus dan laat ik even bekijken wat precies het probleem is. De auto heeft 185.000 km gelopen en de vorige eigenaar had er een caravan achter.

Ik heb er vanaf volgend jaar regelmatig een paardentrailer achter.

Nu heb ik al begrepen dat de nivellerende schokdempers erg duur zijn. Dus als ze kapot zijn wil ik gewone monteren. Heeft iemand die nog toevallig liggen? Of een goede tip waar ik moet zijn?
Ik heb al wel info gevonden over de veren zelf.

Alvast bedankt!
Subarumouse

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door Subarumouse »

Hallo Johan,

Ik zou voor de nevellerende dempers gaan, ondanks de meerprijs.
Wij rijden regelmatig met tuinafval, zand en puin.
we zijn blij blij dat we er goede onder hebben.
Met zo'n zware tandemasser plus lading dood materiaal slaat ie anders regelmatig door op de drempels.
Je krijgt daardoor op bepaalde drempels een hoop onrust in je auto plus aanhanger.
Dan heb jij straks levende have in de trailer, hoe zal je paard daarop reageren, gevolg nog meer onrust?
Sommigen proberen dit te ondervangen door hulpveren waarmee je het een beetje oplost maar wat ook weer meer geld kost.
Spaar even door voor origineel en zet ze om geld te besparen dan zelf eronder.
Eventueel uit een sloper met weinig km op de teller, als je die al vind.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door SP-Boxer »

Bovenstaande zou ook mijn idee zijn, maar ik heb toch meermaals gelezen dat mensen gewone dempers icm. hulpveren aanzienlijk prettiger vinden rijden met aanhanger dan de self-levelers die standaard onder de auto zitten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

Ik heb de dempers met niveau regeling vanwege de prijs vervangen voor gewone gasdempers inclusief (iets stijvere) veren. Auto hangt nooit meer achterover,rijd beter en slaat nooit door(zelfs geen problemen met ruim 3000 kilo aan de haak)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door sufos »

Ik had ongeveer hetzelfde probleem en dacht ook dat het aan de schokbrekers lag. Het forum gaf toch de doorslag om er andere veren onder te zetten in plaats van nieuwe schokbrekers. Ik ben erg tevreden met de nieuwe veren, het was het geld zeker waard. De auto staat hoger en weer recht en beladen zakt deze niet meer zo ver door, rijdt ook beter. Nieuwe (versterkte) veren kwamen inclusief montage op, ik dacht €240.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

sufos schreef:Ik had ongeveer hetzelfde probleem en dacht ook dat het aan de schokbrekers lag. Het forum gaf toch de doorslag om er andere veren onder te zetten in plaats van nieuwe schokbrekers. Ik ben erg tevreden met de nieuwe veren, het was het geld zeker waard. De auto staat hoger en weer recht en beladen zakt deze niet meer zo ver door, rijdt ook beter. Nieuwe (versterkte) veren kwamen inclusief montage op, ik dacht €240.
Dus als ik het goed begrijp heb je de zelf nivellerende dempers laten zitten en nieuwe, betere veren gemonteerd? Mochten de dempers nog goed zijn dan vind ik dat wel de meest gunstige oplossing. Welke veren heb je gemonteerd?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door sufos »

De tip kwam van een medelid van het forum, het zijn de pro88, montage was ongeveer een uurtje werk.

http://www.hulpverenshop.nl/c-1216055/f ... 2002-2008/
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door ferluci »

klopt, wel even bellen met het bedrijf of je de goeie krijgt.
er zijn twee types, namelijk veren die "spits" toelopen en veren die even breed blijven bovenin.
Het is aan het type forester en de veren die er natuurlijk al onder zitten welke je nodig hebt.
het bedrijf weet precies welke je moet hebben als je doorgeeft welke forester je hebt en de service is prima, na bestellen binnen twee dagen in huis en mochten ze niet passen kun je ze per direct omruilen voor de goeie en anders binnen een week je geld terug op rekening.
wel even bellen om het zeker te weten welke veren je nodig hebt.
succes.
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Bedankt voor de reacties!

Zaterdag gaat ie naar de garage voor een beurt en apk. Een vriend van me is daar monteur en die is super nauwkeurig. Die kijkt meteen of de schokbrekers nog goed zijn of dat de veren misschien versleten zijn.
Vorige eigenaar had er een caravan achter hangen. Misschien dat dat ook wel voor extra slijtage heeft gezorgd. Gister ben ik onderweg gestopt om te kijken of ik geen lekke band, zo voelde het haast. Maar vandaag weer niets gemerkt toen ik naar mijn werk reed. Heel vreemd. We zullen het zien...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door boswachterfan »

Ik heb een keer contact gehad met een bedrijf dat de dempers kan reviseren. Ik kreeg toen een prijsopgave van 200 per stuk. Het heet JD Shocks.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door erichendri »

Achterveren zijn recht en voorveren zijn spits.
Caravan zorgt niet voor extra slijtage.

Eric
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Mijn monteur heeft geen lekkage kunnen vinden en zag ook niets aan de vering. Vanavond nog even met hem bekijken. Hij merkte ook weinig tijdens het rijden. Ik snap er niets van. Misschien ga ik toch maar gewoon sterkere veren monteren.

Hier trouwens twee plaatjes van de stabilisator link. Linkerzijde staat vrij scheef, rechterzijde recht. Zou dat een oorzaak/gevolg kunnen zijn van het niet recht staan van de auto?

[img][IMG]http://i1222.photobucket.com/albums/dd491/johan182/autolinks.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i1222.photobucket.com/albums/dd491/johan182/autorechts.jpg[/img][/img]
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

Het zijn gas gevulde schokbrekers...dan zie je geen lekkage en die van jouw ziet er gezien de hoogte niet fris meer uit. ;)
Alleen veren vervangen lost jouw probleem niet op :!:
Hier een footootje van mijn oude schokbreker.
DSC06791.JPG
Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Bedankt!

Ik ga er vanavond nog eens goed naar kijken.

Nu komt natuurlijk de vraag:

Wie heeft nog een goede set liggen? :)

Die dingen zijn me origineel nieuw te duur...

Afbeelding

Hier een grotere foto van de auto, heb alleen dit aanzicht momenteel
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Afbeelding

Van de andere kant
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

Deze heb ik eronder(gekocht in Noorwegen) https://www.subarudeler.no/catalog/prod ... er_03_08_/ €598,-
Dit zijn de dempers met niveauregeling https://www.subarudeler.no/catalog/prod ... ster03_07/ €1032,-

Heb geen idee of ze in NL ook schokbrekers(zonder niveaureg.)en stijvere veren verkopen.

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

quikfit schreef:Deze heb ik eronder(gekocht in Noorwegen) https://www.subarudeler.no/catalog/prod ... er_03_08_/ €598,-
Dit zijn de dempers met niveauregeling https://www.subarudeler.no/catalog/prod ... ster03_07/ €1032,-

Heb geen idee of ze in NL ook schokbrekers(zonder niveaureg.)en stijvere veren verkopen.

Gr. Quikfit :okeee:
Jawel die ben ik ergens op het forum tegen gekomen. En in Noorwegen is alles duurder toch? Ik heb daar ooit 8 euro afgetikt voor een pilsje...

Heeft er iemand zin om de hoogte van zijn forester tot aan wielkuip op te meten? Dan kan ik vergelijken...
Heb 15 inch met 70 hoog banden dacht ik...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

Ik heb 16 inch met 215-60-16 banden en de hoogte is 75cm...'
Maar mensen met niveauregeling moeten dan wel vermelden of de auto al een tijdje staat....of dat ze gemeten hebben na een stukje rijden(auto pompt zich op)

Gr. Quikfit. :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door erichendri »

Ik zou de maat vragen vanaf bovenkant 15" velg.
Dan moet dat goedkomen.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

johan182 schreef:Die dingen zijn me origineel nieuw te duur...
Helemaal vergeten te vragen...Wat kosten ze in NL :?:
(Ik heb de Noorse prijs hierboven vermeld)

Gr. Quikfit. :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

De origine schijnen ook rond de 500 per stuk te liggen van wat ik heb gelezen. Heb het nog niet nagevraagd bij de dealer.

Ik ben nu een beetje aan het orienteren op pebbers of kyb.

Ik reed gister naar huis en de auto reed perfect. Maar daarna had ik de hond in de achterbak (25kg max) en toen merkte ik wel dat het niet helemaal goed zat. Vanmiddag eens testen met meer gewicht.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door erichendri »

Dat vergat ik nog te zeggen over het meten.
Zelfs in dezelfde bandenmaten komt een hoogte verschil voor.
Vaak genoeg gezien in ons banden magazijn.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

Als je vanaf het hart van het wiel meet tot het begin van de wielkuip....maakt het niet uit welke maat velgen je hebt :!: :?: ;)

Dan kom ik uit op 42,5cm.

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Van de grond tot aan de rand van de wielkuip meet ik:
rechts 73cm
links 75 cm

Dit kan toch geen andere oorzaak hebben dan een schokbreker die niet meer 100% is?

Denk dat ik er vervangende onder gooi zonder niveau regeling. De pebbers lijken me wel wat, die worden helemaal compleet geleverd.

http://www.pedders.co.uk/subaru-foreste ... 538557.htm

Er schijnt een bedrijf te zien die de nivellerende dempers kan reviseren, dat kan ik in de toekomst nog altijd doen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

De auto stond recht? Bandenspanning gelijk? 2 Centimeter verschil is niet veel.
Op je foto's ziet het er veel erger uit...
Als je flink wat gewicht in de auto gooit...blijft het verschil dan 2cm?

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Inderdaad niet veel verschil. Ik heb zojuist na een kwartier te hebben gereden nog eens gemeten, 1,5cm verschil.
Auto recht en bandenspanning gelijk.

Als het nu 4 of 5 cm verschil was dan had ik allang een beslissing genomen. Maar nu twijfel ik of het niet wat overdreven is om meteen de vering te vervangen.
Ik heb nog niet getest met gewicht, misschien kan ik dat straks op mijn werk even doen.

Ik moet eind oktober naar zuid frankrijk met volgeladen auto en baby dus vandaar dat ik nogal twijfel.
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

Ook met 9 emmers muurverf achter in de auto (ruim 100kg) verdeeld over het laadvlak, blijft het verschil ongeveer 1,5 cm.
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door f.schermers »

johan182 schreef:De origine schijnen ook rond de 500 per stuk te liggen van wat ik heb gelezen. Heb het nog niet nagevraagd bij de dealer.

Ik ben nu een beetje aan het orienteren op pebbers of kyb.

Ik reed gister naar huis en de auto reed perfect. Maar daarna had ik de hond in de achterbak (25kg max) en toen merkte ik wel dat het niet helemaal goed zat. Vanmiddag eens testen met meer gewicht.
https://www.partacus.de/ersatzteile/suc ... 20360SA113
€340 per stuk...
Gebruikersavatar
johan182
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2016 16:22

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door johan182 »

340 is het laagste tot nog toe, bij de dealer 400 per stuk.

Ik denk dat ik voor de Pedders set ga:
http://www.pedders.co.uk/info-about-whi ... %2520Model

Lekker makkelijk, alles zit er al op en aan. Bespaart ook weer tijd bij de garage.

Nu hebben ze twee sets, de gewone 665mm en een iets zwaardere 675mm voor lpg tank/trailers etc.

Uiteraard twijfel ik nu weer wat ik moet nemen. Ik heb geen LPG tank, wel af en toe volgeladen auto en heel soms paardentrailer. Zal die 675mm de auto nu 'harder' afveren achter? Ik wil nog wel fatsoenlijk over bospaadjes kunnen rijden natuurlijk maar ik haat een doorhangende auto als ik op vakantie ga...

Zal die ene cm extra zoveel verschil uitmaken in wegligging, stugheid, etc?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: forester 2003 sg schokbrekers

Bericht door quikfit »

Ride height: 655mm with 16 inch wheels (Geen 665) en Ride height: 675mm with 16 inch wheels...scheelt 2 cm.
Ik zou voor de 675 gaan,staat ie achter wat hoger(staat goed)...zelf rij ik nu ook met iets stuggere veren dan origineel en dat bevalt prima.

De hoogte meet je vanaf het hart van de velg.

Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie