Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

Beste allemaal,

Ik heb al eerder eens een post gedaan mbt dit onderwerp. Toen was alleen nog onduidelijk of het wellicht aan de versleten koppeling kon liggen. Inmiddels is de koppeling vervangen (was hoe dan ook aan vervanging toe), maar het probleem houdt aan. De auto bokt erg bij een koude start. Ik kan dat opvangen door meer gas te geven en de koppeling iets te laten slippen, maar ook dit met moeite. Zodra de auto warm is dan is het weg en rijdt hij prima. Op dagen met heel warm weer doet het probleem zich ook minder voor. Op internet wat gezocht en ik lees er vanalles. De koppeling sluit ik uit aangezien deze vervangen is en ook omdat het probleem zich niet voordoet als de auto warm is. Ik lees wel dat het met de aanvoer van warme lucht te maken kan hebben als de auto koud is. Heeft iemand hier ideeen bij.
Mijn auto is een Legacy I uit 1993, 1.6 liter met carburateur.

Mijn dank is groot voor tips omtrent dit bokken!!!

Danny
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Mrdjc »

Ik ken de 1.6 blok met caburateur helemaal niet, maar is dit een met automatische choke? Zo ja, zit daar een aparte temperatuur sensor aan vast?
Het kan zijn dat hij gewoon te vroeg opent en zichzelf verstikt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

De 1.6 versie is alleen geleverd in België. Dat had iets te maken met belastingen geloof ik.
De motor heeft inderdaad een automatische choke, maar zover ik weet heeft de auto geen enkele sensor.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Verzamelaar »

Indien het probleem zich vooral voor doet bij koude start denk ik aan de ontsteking: indien nog niet/nooit vervangen zou ik eens kijken naar rotor, verdelerkap, bougies en kabels.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

Die delen zijn onlangs allemaal vervangen. Ik kan wel de oude onderdelen nog eens proberen om die delen echt uit te sluiten. Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door B.A. »

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn Kever destijds (totaal andere auto) maar hier bleek de condensator (op de verdelerkap) kapot te zijn. Het was een onderdeeltje van hooguit 10 euro toen.

Geen garantie dat dit het daadwerkelijk is, maar ik hoop dat het je helpt. Succes!
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

Hallo B.A.! Bedankt voor het meedenken. Inmiddels ben ik erachter dat het probleem niet in de bougies, kabels, rotor en verdelerkap zit. Alles vervangen, maar probleem blijft. Net Subaru gebeld, maar schijnbaar heeft deze auto geen condensator dus daar zit het hem dus schijnbaar ook niet. Ik puzzel nog even verder.....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door quikfit »

Je vorige topic ging over start problemen bij een warme motor http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?t=2312 en nu heb je start problemen bij een koude motor. :o
Ik zou de automatische choke toch eens onderzoeken.(doe dit voordat je start en bij een koude motor)...haal het luchtfilter eraf en kijk wat die precies doet en/of niet doet(misschien slaat de choke wel te vroeg af)
De choke is te stellen door de schroefjes los te draaien en het chokehuis linksom te draaien voor een langere choketijd na de koudstart en rechtsom voor een kortere choketijd
Verder omdat deze auto zo weinig heeft gelopen al die jaren zou ik de carburateur ook inwendig reinigen en alle schaniertjes,stangetjes e.d. inspuiten met kruipolie :!: Hoe zit het met je brandstoffilter(s) :?:
Ook zou ik om zeker te zijn een extra massa aansluiting maken(direct van de min van de accu naar de motor)
De elektrode afstand van de bougies staan op de juiste afstand :?:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

Hee Quikfit! Even ter correctie. Inderdaad, ik had startproblemen bij een warme motor. Dit bleek een gevalletje van gebruiksaanwijzing niet lezen en is inmiddels dus geen probleem meer (stom stom stom :? ) . Wat ik nu heb is geen startprobleem, de auto start namelijk altijd perfect, ik hoef maar naar de sleutel te kijken bij wijze van spreken. De auto bokt bij koude motor bij het laten opkomen van de koppeling. Zodra de koppeling contact maakt is het weer goed en schakelen naar de volgende versnellingen levert geen gehakkel op. Na ongeveer 1 km is de auto warm en gaat optrekken vanuit stilstand zonder gehakkel.
Maar......., ik heb de auto vandaag naar Subaru gebracht dus wellicht kan ik het verlossende antwoord hier snel posten. Hoop ik dan.......to be continued! :okeee:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door quikfit »

Oké...bedankt voor de uitleg.

Er flitste nog iets raars door m'n hoofd... :shock: Zit er een schakelaar op je koppelingspedaal?
Maakt eigenlijk niet meer uit omdat ie al bij de dealer staat....
Ben benieuwd wat ze vinden...dus als je ons op de hoogte wilt houden... :okeee:

Gr. Quikfit :D
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Verzamelaar »

Automatische choke moet je vóór koude start activeren door het gaspedaal 2x helemaal in te trappen en dan zonder gas te starten...
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door quikfit »

Verzamelaar schreef:Automatische choke moet je vóór koude start activeren door het gaspedaal 2x helemaal in te trappen en dan zonder gas te starten...
Ja dat is bekend...en alweer een tijd terug dat ik dat gedaan heb. ;)
Omdat dit een speciale Belgische uitvoering met carburateur is ben ik even gaan neuzen en kwam wat onderwerpen tegen waar er ivm milieu eisen een schakelaar zit onder het koppelingspedaal bij sommige merken(o.a Alfa).
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=22153

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door quikfit »

@Swix78...Hebben ze wat gevonden?

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

Sorry voor de late reactie, ik heb de auto deze week pas weggebracht naar de garage. En.........het is opgelost!!!! Yeay! En wat was het nu? Het vliegwiel! Er zat een oneffenheidje op en ze hebben het afgevlakt en nu is het weg. Ik ben dus weer 350 euro lichter, en een antwoord rijker, maar mijn Leggy rijdt weer als nieuw!! Top! Iedereen bedankt voor alle tips! Greetz...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door quikfit »

En een nieuwe koppeling en drukgroep?

Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Motor Legacy I, 1.6 bokt bij koude start.

Bericht door Swix78 »

Koppeling en drukgroep waren vorig jaar al vervangen. Daarna was het probleem ook even weg, maar kwam het na 3000km terug. Waarschijnlijk heeft de nieuwe koppeling de oneffenheid een tijdje kunnen opvangen, maar is het uiteindelijk weer fout ingesleten. De koppeling en drukgroep waren nu gelukkig nog goed en de garage heeft alleen de plaat lichtjes opgeschuurd.
Plaats reactie