Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gieleuh
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2016 17:41

Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Gieleuh »

Hallo iedereen..

Ik heb sinds enkele dagen echt een probleem waar ik niet uitkom... zal het even proberen uit te leggen met een korte geschiedenis..
Het betreft een onlangs aangekochte daily outback 2.5 op lpg.

Auto aangekocht en stationair soms wat zijdelingse trilling. Niets erg dacht ik, ik ga toch groot onderhoud uitvoeren, komt dit wel boven water.

Groot onderhoud begonnen met het vervangen van de luchtfilter, oliefilter en nieuwe olie. Tijdens onderhoud gezien dat bougiekabel van cilinder 1 helemaal over is (of per ongeluk overgetrokken met aanzuig luchtfilter?? Vermoedelijk marter, kleine puntjes zichtbaar rond scheur) ). Heb toen een set van vier besteld. Kleppen heb ik eveneens gecontroleerd en allemaal op 0,25 of 0,20mm gezet. Bougies hadden ook hun beste tijd dus eveneens besteld.

Alles terug in elkaar gestoken, bougiekabel tijdelijk hersteld. Motor liep duidelijk op 4 cilinders. Enkele dagen mee rondgereden zonder problemen, buiten wat stationair gewiebel.

Bougiekabels (japanparts) en Bosch LPG bougies (0.7mm gap) aangekomen. Dit alles gemonteerd en naar huis gereden. Volgende dag korte rit op benzine gedaan, met enorme haperingen en stottering bij vertrekken/optrekken. Hetzelfde op LPG... volgende dag net hetzelfde, geen vermogen bij het optrekken in de lagere toeren en dan schiet ie ineens wel weg.

Besloten om LPG bougies er terug uit te halen en tijdelijk de oude er weer in te steken (NGK BKR5E-11). Allemaal gegapped op 1.0mm. Leek goed te gaan maar bij warme motor weer haperingen en stotterende motor bij optrekken.

Volgende dag bougiekabelset eruit gehaald en oude opnieuw gestoken, met een andere OEM kabel voor de eerste cilinder. Leek goed en ikke blij! Na 10km even de autostrade op en bij het optrekken weer stotteren. Dit is zowel op benzine als LPG, elke keer. .. Dus, nu nieuwe bougies NGK BKR5E-11 besteld en daar wacht ik nu op.

Vandaag vertrokken Smorgens bij -2graden. Start en doet hij meteen. Stationair gaat hij na een half minuutje even een paar keer op en neer (best laag) en regelt zich dan weer bij. Paar kilometer verder als ie warm heeft, terug haperen... zonet naar huis gereden, opnieuw haperen. Best gevaarlijk bij het willen vertrekken... eerst geeft hij het gevoel geen vermogen te hebben en dan schiet ie voorruit... tijdens het continu 70km/h rijden ging mijn hoofd voor en achteruit door het inhouden/niet inhouden..

Kan toch onmogelijk aan de bougies liggen? Hi lelijk heb ik mijn nieuwe morgen al. Kan het ad kleppen liggen? Bobine?

Ik weet het even niet meer en het is best frustrerend:(

Alvast bedankt om dit rommelig verhaal te wille lezen!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door erichendri »

Bougies en kabels altijd origineel nemen, bougies dus van NGK.
Rij zelf ook op gas en zet de bougies altijd op 0,8 mm.
Kabels zitten er vaak even lang op dus ook allemaal tegelijk vervangen voor origineel subaru.
Gaan ook het langste mee, heb ze er nu alweer 6 jaar en 100000 km op zitten.
Is de auto al een keer uitgelezen bij een subarudealer?

Eric
Gieleuh
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2016 17:41

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Gieleuh »

Er is onlangs wel een P0170 code tevoorschijn gekomen. Ik ga morgen eens kijken of er nog een bruikbare spanning uit de voorste O2 sensor komt. Auto heeft inmiddels wel al 202000km en kan ook vreemde dingen geven.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door SP-Boxer »

P0170 is brandstof gerelateerd, dat is vreemd, aangezien het probleem zich zowel op benzine en LPG voordoet.

Het klinkt als een ontstekingsprobleem, maar dan zou het toch over moeten zijn na het vervangen van de genoemde zaken. Of je zou het inderdaad in de bobine moeten gaan zoeken. Alleen zou je ook dan een foutcode moeten krijgen...
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Waarom kan het geen benzine EN LPG prob zijn, zeker als het LPGsysteem op de originele subsensoren werkt.?
-Valse lucht?
-Kat / mengselsensor / temp.sensor systeem?
-Algemeen, prob in acelleratiesysteem?

Deze motor heeft nog geen verstelbare nokkenas?
Kabels / bougies kan in de marge zijn en samen met het bestaande probleem de boel verergeren.
Koud geen problemen is meestal te weinig brandstof indien op temperatuur.
Bobine kan ook alleen problemen geven als hij warm word / is, dus even vervangen door leenexempl.
Geen kleppenlawaai? Dan waarschijnlijk ook geen problemen door hangende kleppen.

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door erichendri »

Kleppen waren reeds gesteld en bij een boxermotor hangen ze niet
zoals bij een lijnmotor.
Ze liggen plat.

Eric :mrgreen:
Subarumouse

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Subarumouse »

Eric, goeie morgen, dat wist ik niet........
Bij een boxermotor zit(en) er toch een of meerdere boxers onder de kap.....

Ik zeg het verkeerd.
Ze kunnen blijven hangen als ze om een reden blijven klemmen zoals kromme kleppen, gebroken klepveren etc.

Benno, die best wel humor heeft, of niet?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door erichendri »

Mankeert niks aan en moet kunnen Benno..
Kan zelf ook wel tegen een geintje.
Kromme kleppen heb ik regelmatig mee gemaakt maar dan loopt hij altijd slecht.
Gebroken veer en kromme klep moet opvallen bij kleppen stellen.
Dan heb je best veel en opvallend veel speling.

Eric
Gieleuh
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2016 17:41

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Gieleuh »

Het fenomeen is iets minder geworden afgelopen week. Soms is er precies niets aan de hand, enkel stationair loopt hij wat uit balans.

Ik heb wel een trigger gevonden om hem te laten haperen. Een stukje autostrade aan 3200 toeren brengt de auto in de war bij een afrit waar je stilstaand moet vertrekken.

Zonet een aanhangwagen getrokken met stabilise en heeft het toch wat moeilijk. Nu zonder aanhangwagen is het probleem precies opgelost :o
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door erichendri »

?????

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door DucATIRadeon »

zonder belasting doet ie het goed enmet belasting niet. mogelijk dat het aan de vervroeging cq ecu ligt?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door erichendri »

Lijkt toch echt bougiekabels of bougies of bobine.
Is het een bobine bovenop de motor en met 4 aansluitingen?
Kan je je auto uitlezen?
Misfire cilinder 1, 2, 3 of 4 is een aparte code.
Optie is om dan de betreffende kabel te wisselen.
Foutcode moet dan mee verhuizen.
Haal 4 originele kabels bij de dealert, 1 vernieuwen is prutswerk en werkt vaak niet.
Zet je NGK bougies op 0,8 mm, kan je eventueel ook eerst alvast doen om te proberen.
Zijn toch wel de NGK bougies die in deze motor moeten, lpg bougies is niet nodig.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Mrdjc »

Uitkijken met NGK's opnieuw afstellen, daar houden ze niet zo zeer van en kan de elektrode beschadigd raken, vooral met de "nieuwere" iridiums etc.
Ik gebruik bosch (Al een behoorlijke tijd) zonder problemen, hoef dus niet per-se NGK te zijn - maar ieder voor zich.

Er is een map die de vervroeging van de ontsteking bepaald met als uitgaanspunt belading van de motor en aantal toeren. Hier komen diverse sensoren op terug die hier invloed in hebben (en het fout kunnen laten gaan).

Als ik jou was zou ik zoals eric voorstelt, hem aan de computer hangen en wat data logging doen, zo zie je gelijk wat je knock (pingel) sensor doet, en wat je Lambda / Luchtmassameter etc aan het doen zijn op het moment dat het probleem zich voortdoet.

Met de symptomen die je uitlegt zit hem het toch verwacht ik in de ontsteking, aangezien je met extra last ( = vervroegde ontsteking) er geen last van hebt.

Ergens zit er geloof ik ook een "omslagpunt" waar de motor besluit de lambda sensor te negeren en "op de gok" verder gaat met puur de luchtmassameter. (Closed Loop v.s. Open loop) Het kan best zijn dat dit rond de 3000 toeren ligt.

Dus mijn voorstel, sensoren loggen om te zien wat er gaande is.
Heb je een OBD data logger? (Als dat werkt op een Outback van 2001??) Anders word het knutselen, of duur duur duur bij de dealer :)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gieleuh
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2016 17:41

Re: Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5

Bericht door Gieleuh »

Heb een tactrix v2.0 maar die bleek niet te werken met freessm. Heb een kabel besteld om eens naar enkele sensor waardes te kijken.. boven 3000rpm is er inderdaad niets voelbaar van storingen. Wist niet dat er dan sensors gebypassed werden. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de lambda is die de geest aan het geven is. Kan het pas bevestigen als ik de kabel heb.
Plaats reactie