Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzine:
Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzine:
Aloah,
Nu ik wat meer in de Legacy Turbo rijd kwam ik erachter dat de motor toch wel behoorlijk "pingelt". Laatste tijd voornamelijk euro 95 getankt (bij allerlei verschiilende pompstations, heb me laten vertellen dat de benzine overal dezelfde is tenzij toevoeging van schell, esso, etc.) Vooral door gebrek aan euro 98 RON of hoger. De grote merken bieden het niet meer aan en de onbemande pompen doen er ook niet meer aan. iemand tips?
Nu een flesje octaan +10 octaanverhoger gehaald bij de onderdelenlul voor E10,20. Men zegt dat zo`n flesje (350ml) op een tank (40-70 liter) het ocataangehalte verhoogt met 2 tot 8 punten meen ik.
Nu heb ik 30 liter getankt en bijna 3/4 flesje erin genaaid. Op en neer naar Brabant gereden. Hij pakt wel een stuk beter op, loopt hoorbaar en voelbaar wat rijker, maar pingelt nog steeds een beetje. Vooral natuurlijk bij plotseling hoge toerentallen met de turbodruk op 1.
Nu vraag ik mij af of 98 RON tanken wel voldoende is. Volgende x probeer ik 1 flesje op 40 Liter, en als dat niet genoeg is dan maar dat vieze dure V-Power tanken + het fleste Octaan +10 erbij. Heb gelezen dat V-power en andere van andere merken 97 RON is.?
In Duitsland tankt men lachend 93 tot 100 RON. Hier heb je 95 en moet je het zelf maar uitzoeken met je oude Subaru
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met diverse benzines en motoren.
Nu ik wat meer in de Legacy Turbo rijd kwam ik erachter dat de motor toch wel behoorlijk "pingelt". Laatste tijd voornamelijk euro 95 getankt (bij allerlei verschiilende pompstations, heb me laten vertellen dat de benzine overal dezelfde is tenzij toevoeging van schell, esso, etc.) Vooral door gebrek aan euro 98 RON of hoger. De grote merken bieden het niet meer aan en de onbemande pompen doen er ook niet meer aan. iemand tips?
Nu een flesje octaan +10 octaanverhoger gehaald bij de onderdelenlul voor E10,20. Men zegt dat zo`n flesje (350ml) op een tank (40-70 liter) het ocataangehalte verhoogt met 2 tot 8 punten meen ik.
Nu heb ik 30 liter getankt en bijna 3/4 flesje erin genaaid. Op en neer naar Brabant gereden. Hij pakt wel een stuk beter op, loopt hoorbaar en voelbaar wat rijker, maar pingelt nog steeds een beetje. Vooral natuurlijk bij plotseling hoge toerentallen met de turbodruk op 1.
Nu vraag ik mij af of 98 RON tanken wel voldoende is. Volgende x probeer ik 1 flesje op 40 Liter, en als dat niet genoeg is dan maar dat vieze dure V-Power tanken + het fleste Octaan +10 erbij. Heb gelezen dat V-power en andere van andere merken 97 RON is.?
In Duitsland tankt men lachend 93 tot 100 RON. Hier heb je 95 en moet je het zelf maar uitzoeken met je oude Subaru
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met diverse benzines en motoren.
80`s boxer power!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Is hij niet te mappen op euro 95.
Kost wel wat maar pingelen kost je in het uiterste
geval ook een keer je motor.
Eric
Kost wel wat maar pingelen kost je in het uiterste
geval ook een keer je motor.
Eric
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Voor zover ik mij herinner is Vpower (Shell) in Nederland officieel genoteerd op 95 net als andere merken.
Voor wat ik in de begintijd van NL Vpower heb gelezen, vanwege mijn racekart met 1 op 13+ compr., dat Shell tussen de 96 en 97 zou zitten. Dus niet gegarandeerd, staat ook niet op de pomp!
In Duitsland waar ik altijd tank is VPower van Shell 100 en de anderen (Aral en BP) 98-99.
Je kunt dus beter rekenen op 95 plus extra flesje......
Of terugbouwen / programmeren naar 95.
Wellicht is er in het Subaruprogramma een passende dikkere koppakking te krijgen die van een ander motortype komt of bij een te ver gegane kopafvlakking gebruikt word.
Vraag bij revisiebedrijven of specialisten op oldtimergebied. Meijerink Brinkstraat Enschede is er zo een die in heel Europa en verder bekend is.
Zij maken ook koppakkingen.
Ik weet dat jouw origineel Sub 98 moet hebben.
Het alternatief is racebenzine of Flugbenzin (Duitsland) wat niet te betalen is voor normaal gebruik.
Benno
Voor wat ik in de begintijd van NL Vpower heb gelezen, vanwege mijn racekart met 1 op 13+ compr., dat Shell tussen de 96 en 97 zou zitten. Dus niet gegarandeerd, staat ook niet op de pomp!
In Duitsland waar ik altijd tank is VPower van Shell 100 en de anderen (Aral en BP) 98-99.
Je kunt dus beter rekenen op 95 plus extra flesje......
Of terugbouwen / programmeren naar 95.
Wellicht is er in het Subaruprogramma een passende dikkere koppakking te krijgen die van een ander motortype komt of bij een te ver gegane kopafvlakking gebruikt word.
Vraag bij revisiebedrijven of specialisten op oldtimergebied. Meijerink Brinkstraat Enschede is er zo een die in heel Europa en verder bekend is.
Zij maken ook koppakkingen.
Ik weet dat jouw origineel Sub 98 moet hebben.
Het alternatief is racebenzine of Flugbenzin (Duitsland) wat niet te betalen is voor normaal gebruik.
Benno
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Je kunt in NL ook RON102 tanken op sommige plekken. Bovendien ken ik ook diverse onbemande stations (Tinq, maar ook BP) waar je RON98 kunt tanken.
Met de octaanbooster mag jouw turbo absoluut niet pingelen. Hoor je echt pingelen? Of hoe constateer je het?
Met de octaanbooster mag jouw turbo absoluut niet pingelen. Hoor je echt pingelen? Of hoe constateer je het?
"I feel Legacy"
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Hmm.. V-power in Nederland is dus waarschijnlijk een wassen neus. Het "pingelen wordt wel minder met octaanverhoger.
Gelukkig is het wel het closed-deck blok, wat naar mijn idee ook wel zijn redding is geweest de laatste jaren.
Ik hoor dat ie pingelt bij hogere toeren dat ik hem hoor "spetteren" zegmaar. waarna ik voel dattie een beetje inhoud bij hogere toeren.
Gelukkig is het wel het closed-deck blok, wat naar mijn idee ook wel zijn redding is geweest de laatste jaren.
Ik hoor dat ie pingelt bij hogere toeren dat ik hem hoor "spetteren" zegmaar. waarna ik voel dattie een beetje inhoud bij hogere toeren.
80`s boxer power!
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Shell verkoopt in NL alleen RON 95 producten. Ook de V-power is RON 95 (met een volgens Shell reinigende toevoeging o.i.d.)
Vele BP pompen verkopen gewoon RON 98 en ik meen dat Esso het ook nog in het prograama heeft.
Anders is er Gulf Challenger (RON 99) of Competition 102 (RON 102) te koop.
http://www.gulf.nl/tankstations/
http://competition102.com/
Vele BP pompen verkopen gewoon RON 98 en ik meen dat Esso het ook nog in het prograama heeft.
Anders is er Gulf Challenger (RON 99) of Competition 102 (RON 102) te koop.
http://www.gulf.nl/tankstations/
http://competition102.com/
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Moerkapelle, Bodegraven, Gouda en Waddinxveen moet je nog 98 kunnen tanken volgens de directlease brandsofapp
Dus er moet nog wel wat zitten in de buurt
Dus er moet nog wel wat zitten in de buurt
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Ik heb een legacy turbo met td05 en impreza ecu en heb geen last van pingelen.zou het niet iets anders zijn dan pingelen?zoals sp boxer zegt,hoe constanteer je dat hij pingelt.mgv marco
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Klopsensor? AFR meter?leggymarco schreef:Ik heb een legacy turbo met td05 en impreza ecu en heb geen last van pingelen.zou het niet iets anders zijn dan pingelen?zoals sp boxer zegt,hoe constanteer je dat hij pingelt.mgv marco
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Total verkoopt ook ron 100 volgens mij.
Helaas ben je voor hogere ron bezine wel afhankelijk van de
bemande tankstations omdat zij meer keuze hebben.
Weet niet of de andere merken ron 98 of hoger leveren.
Ik tank zelf geloof ik ron 108 (lpg).
Eric
Helaas ben je voor hogere ron bezine wel afhankelijk van de
bemande tankstations omdat zij meer keuze hebben.
Weet niet of de andere merken ron 98 of hoger leveren.
Ik tank zelf geloof ik ron 108 (lpg).
Eric
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
shell bevestigd in een officiële brief dat vpower geen ethanol beval.
als hij echt pingelt zou ik toch ff naar de knock sensor kijken en mogelijk je injectoren reinigen in een ultasoon badje. ook een goed schoon brandstof filter. want pingelen bij Ron 95 is niet goed. dat moet hij gewoon kunnen hebben.
als hij echt pingelt zou ik toch ff naar de knock sensor kijken en mogelijk je injectoren reinigen in een ultasoon badje. ook een goed schoon brandstof filter. want pingelen bij Ron 95 is niet goed. dat moet hij gewoon kunnen hebben.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Dat valt heel erg mee waar je nog 98 kunt tanken. Hier in de buurt van Leiden/Den Haag R R`dam is het allemaal wat karig bedeeld.
V power en consorten is inderdaad allemaal 95. Heb ook weleens gemerkt dat een legacy turbo heel slecht liep op V power. Vertrouw die Shell maffia sowieso niet. Zomaar iets toevoegen aan de "normale"benzine en dan zeggen dat je een liter zuiniger rijdt op een tank en dan een paar duppies erop gooien.. zal wel
Eerst eens kijken hoe de normale 98 is
Het is wel zo dat een Impreza ecu nieuwer is. Deze regelt het zelf allemaal terug. Ik ga het nog eens proberen met goede echte 98 benzine. Een goede afstelling van de motor zou sowieso geen kwaad kunnen.. er is wel aardig mee gerommeld maar volgens mij nooit goed afgesteld.Justy1300AWD schreef:Klopsensor? AFR meter?leggymarco schreef:Ik heb een legacy turbo met td05 en impreza ecu en heb geen last van pingelen.zou het niet iets anders zijn dan pingelen?zoals sp boxer zegt,hoe constanteer je dat hij pingelt.mgv marco
V power en consorten is inderdaad allemaal 95. Heb ook weleens gemerkt dat een legacy turbo heel slecht liep op V power. Vertrouw die Shell maffia sowieso niet. Zomaar iets toevoegen aan de "normale"benzine en dan zeggen dat je een liter zuiniger rijdt op een tank en dan een paar duppies erop gooien.. zal wel
Eerst eens kijken hoe de normale 98 is
80`s boxer power!
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Ben ook wel benieuwd naar die nieuwe 102 RON.. Een keer naar Gouda. Eerst maar eens ouderwetse 98 tanken.
80`s boxer power!
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Dan moet je wel eerst een afr meter hebben...een knocklink zou beter zijn.ik heb een paar keer een subaru die jaren in de schuur stond gekocht en daar ging altijd het check engine lampje bij branden.na uitlezen ga hij de knocksensor.ik begrijp wel dat slechte benzine niet goed is maar ik heb er bij mezelf nooit last mee gehad.Justy1300AWD schreef:Klopsensor? AFR meter?leggymarco schreef:Ik heb een legacy turbo met td05 en impreza ecu en heb geen last van pingelen.zou het niet iets anders zijn dan pingelen?zoals sp boxer zegt,hoe constanteer je dat hij pingelt.mgv marco
Injectoren die niet meer naar behoren werken kunnen toch ook knock veroorzaken niet?
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Dan is er meer aan de hand. Ook op 95 hoort hij niet te pingelen. Ik denk dat je brandstofpomp aan het overlijden is, bekende kwaal. Of anders vervuilde injectoren/brandstoffilter.
Gewoon omdat het kan.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Je hebt pingelen bij lage toeren en bij hoge toeren.
Laag hoor je en hoog niet.
Laag ontstaat door iets teveel voorontsteking of nagloeiend kool aanslag op je zuiger en hoor je als je bij +/-1500 rpm uit een bocht optrekt.
Hoog hoor je niet en is nog schadelijker voor je motor als de lage pingel.
Misschien kan je je ontsteking een paar graden later zetten en
anders zul je toch echt minimaal 98 moeten tanken.
En een AFR meter helpt niet tegen pingelen, daar controleer
je je brandstof verhouding mee.
Hoor je niet een hitteschildje rammelen,lijkt bijna op een pingel.
Eric
Laag hoor je en hoog niet.
Laag ontstaat door iets teveel voorontsteking of nagloeiend kool aanslag op je zuiger en hoor je als je bij +/-1500 rpm uit een bocht optrekt.
Hoog hoor je niet en is nog schadelijker voor je motor als de lage pingel.
Misschien kan je je ontsteking een paar graden later zetten en
anders zul je toch echt minimaal 98 moeten tanken.
En een AFR meter helpt niet tegen pingelen, daar controleer
je je brandstof verhouding mee.
Hoor je niet een hitteschildje rammelen,lijkt bijna op een pingel.
Eric
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Het klopt wel dat je het bijna niet hoort bij hoge toeren. maar wel als je bijv. in zn 4 op de snelweg een kammaraad inhaalt met een te zware voet. Binnenin hoor je het niet maar wel als je je kop uit het raam steekt. Pingelen bij hoge toeren hoor je juist wel. Net of je met 120 door een bak glazen knikkers rijdt.
Hitteschildjes enzo dat is het niet. die uitlaat, daar kun je een olifant aan vastbinen dan rammelt er nog niks.
De stationair motor en injectoren mogen ook weleens worden schoongemaakt. Binnenkort ook even een x goed na laten kijken allemaal.
Volgende week voor de aardigheid die 102 RON eens proberen
Heeft er btw. iemand ervaring met waterinjectie in de turbo? Turbo afkoelen en tegelijkertijd stoom creëren
Hitteschildjes enzo dat is het niet. die uitlaat, daar kun je een olifant aan vastbinen dan rammelt er nog niks.
De stationair motor en injectoren mogen ook weleens worden schoongemaakt. Binnenkort ook even een x goed na laten kijken allemaal.
Volgende week voor de aardigheid die 102 RON eens proberen
Heeft er btw. iemand ervaring met waterinjectie in de turbo? Turbo afkoelen en tegelijkertijd stoom creëren
80`s boxer power!
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Slechte/arme AFR = pingelen. vandaar de suggestie van AFR-meter.erichendri schreef:Je hebt pingelen bij lage toeren en bij hoge toeren.
Laag hoor je en hoog niet.
Laag ontstaat door iets teveel voorontsteking of nagloeiend kool aanslag op je zuiger en hoor je als je bij +/-1500 rpm uit een bocht optrekt.
Hoog hoor je niet en is nog schadelijker voor je motor als de lage pingel.
Misschien kan je je ontsteking een paar graden later zetten en
anders zul je toch echt minimaal 98 moeten tanken.
En een AFR meter helpt niet tegen pingelen, daar controleer
je je brandstof verhouding mee.
Hoor je niet een hitteschildje rammelen,lijkt bijna op een pingel.
Eric
@boven mbt waterinjectie: Er is een FAQ op ClubWRX hierover, misschien ff lezen? http://www.clubwrx.net/forums/engine-mo ... n-faq.html
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Benzinepomp ook even testen op druk. Goeie!
80`s boxer power!
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Controleer je bougies eens,een witte aanslag duid op een arm mengsel.zo nu en dan heb ik wel eens klepstoters die herrie maken en dat is ook geen aangenaam geluid maar binnenkort komt hier een ander blok in met andere koppen dan ben ik van dat getik af.ik zou het meer zoeken in de injectoren,brandstofpomp en brandstofdrukregelaar.
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
In die hoek ben ik ook meer aan het zoeken nu..! En bij de intercooler. Bougies heeft ie niet, maar de bobines worden ook vervangen. In samenwerking met een goede schoonmaak/afstel beurt komt dat wel weer goed hopelijk.Anders inderdaad hier ook een nieuw blok en die opknappen en omhangen. Deze klepstoters maken ook vanaf het begin al herrie. Ook bij de vorige eigenaar.. Weet jij hier iets meer over Marco? Stuk gaat het niet maar klinkt soms wel klein beetje engleggymarco schreef:Controleer je bougies eens,een witte aanslag duid op een arm mengsel.zo nu en dan heb ik wel eens klepstoters die herrie maken en dat is ook geen aangenaam geluid maar binnenkort komt hier een ander blok in met andere koppen dan ben ik van dat getik af.ik zou het meer zoeken in de injectoren,brandstofpomp en brandstofdrukregelaar.
Gister een stuk snelweg en binnendoor gereden op echte super 98. Moest bij een of andere vage pomp vandaan komen helemaal achter in Leiden, maar bijna geen gepingel meer he en loopt als een trein/snort tevreden
Grtz
Jo
80`s boxer power!
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Bougies heeft hij wel degelijk,alleen is het een lekker klusje om er aan te kunnen
Ik heb ook dat irritant geklapper van die klepstoters maar bij mij komt er een ander blok in,ik heb alles al gedaan maar hij blijft inhouden ,de klepstoters klapperen dan wel en dan weer niet.bij mijn vorige lt is de riem versprongen en volgens mij kwam het door een klepstoter die hard geworden was.alle bougies hebben een witte schijn dus hij loopt te arm,of hij trekt valse lucht...
Uiteindelijk rest er me niks anders dan een blok volledig terug op te bouwen met alle pakkingen en slangen nieuw,houd hij dan nog in steek m in de fik
Ik heb ook dat irritant geklapper van die klepstoters maar bij mij komt er een ander blok in,ik heb alles al gedaan maar hij blijft inhouden ,de klepstoters klapperen dan wel en dan weer niet.bij mijn vorige lt is de riem versprongen en volgens mij kwam het door een klepstoter die hard geworden was.alle bougies hebben een witte schijn dus hij loopt te arm,of hij trekt valse lucht...
Uiteindelijk rest er me niks anders dan een blok volledig terug op te bouwen met alle pakkingen en slangen nieuw,houd hij dan nog in steek m in de fik
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Aaah Lekker blond van mij Waar zitten die bougies dan? Ik heb alleen maar gehoord dat hij ze niet heeft steeds.. Laats begon ik ook te denken dat het haast wel moet Waar zitten die dan? :P
Het geklepper is heel onvoorspelbaar ook hier. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om het oliepijl goed rond het max te houden!
Als je timing versprongen is dan heeft ie wel een flinke tik gehad dan..! Een snellere/of wellicht nieuwe benzinepomp incl injectoren en bobines..? bobines slijten en de benzinepomp is een beetje een kwaaltje heb ik net geleerd
Als het probleem kan zijn dat hij valse lucht aanzuigt, kan het ook zijn dat je luchtmassameter verkeerde waarde aangeeft of je brandstofdruk verdeler? Heb eens bij een Audi 80 van 1990 van alles vervangen en getest..pomp, sensoren, koelsysteem etc., toen bleek dat de "spinnenkop" niet oke was en daarom in de war raakte en voor geen meter meer liep.
Heb jij trouwens ook een closed deck- blok? dat is niet standaard toch? Dat zou hier wel verklaren dat de koppakking er nog in zit en alles nog rolt..
Grtz
J
Het geklepper is heel onvoorspelbaar ook hier. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om het oliepijl goed rond het max te houden!
Als je timing versprongen is dan heeft ie wel een flinke tik gehad dan..! Een snellere/of wellicht nieuwe benzinepomp incl injectoren en bobines..? bobines slijten en de benzinepomp is een beetje een kwaaltje heb ik net geleerd
Als het probleem kan zijn dat hij valse lucht aanzuigt, kan het ook zijn dat je luchtmassameter verkeerde waarde aangeeft of je brandstofdruk verdeler? Heb eens bij een Audi 80 van 1990 van alles vervangen en getest..pomp, sensoren, koelsysteem etc., toen bleek dat de "spinnenkop" niet oke was en daarom in de war raakte en voor geen meter meer liep.
Heb jij trouwens ook een closed deck- blok? dat is niet standaard toch? Dat zou hier wel verklaren dat de koppakking er nog in zit en alles nog rolt..
Grtz
J
80`s boxer power!
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Da's een L-Jetronic blok of niet? Ik heb daar een werkplaatshandboek .pdfje van, heb ook meer Bosch handboekspul als .pdf trouwens, kan ze wel is uploaden als je wilt.Jo4WD schreef:Aaah Lekker blond van mij Waar zitten die bougies dan? Ik heb alleen maar gehoord dat hij ze niet heeft steeds.. Laats begon ik ook te denken dat het haast wel moet Waar zitten die dan? :P
Het geklepper is heel onvoorspelbaar ook hier. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om het oliepijl goed rond het max te houden!
Als je timing versprongen is dan heeft ie wel een flinke tik gehad dan..! Een snellere/of wellicht nieuwe benzinepomp incl injectoren en bobines..? bobines slijten en de benzinepomp is een beetje een kwaaltje heb ik net geleerd
Als het probleem kan zijn dat hij valse lucht aanzuigt, kan het ook zijn dat je luchtmassameter verkeerde waarde aangeeft of je brandstofdruk verdeler? Heb eens bij een Audi 80 van 1990 van alles vervangen en getest..pomp, sensoren, koelsysteem etc., toen bleek dat de "spinnenkop" niet oke was en daarom in de war raakte en voor geen meter meer liep.
Heb jij trouwens ook een closed deck- blok? dat is niet standaard toch? Dat zou hier wel verklaren dat de koppakking er nog in zit en alles nog rolt..
Grtz
J
Hier een screenshot van een L-Jetronic schema in dat pdf bestandje:
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Ik zit nog even te neuzen Justy, naar het injectie systeem.. thx voor de info/ aanbieding!
Volgens wiki is het dit blok:
EJ20G[edit]
EJ20G engines fall into 3 categories:
1. Rocker-style HLA EJ20G usage[edit]
Legacy RS 89-93*Legacy RS-RA 89-93 <<<-------
Legacy GT 89-93
Power output ranges from 197 bhp (147 kW; 200 PS) @ 6000 rpm and 260 Nm for the GT to 220 PS (162 kW; 217 bhp) @ 6400 rpm and 270 Nm for the RS versions. Engines can be identified by coil on plug, and with 2 M6 bolts per coil and valve covers with 4CAM 16VALVE and horizontal lines above and below the plug holes. All these engines have the air-to-water intercooler setup (chargecooler) and oil squirters.
Het is dus een EJ20G. in the USA een RS genoemd.
Code: EJ20G NWIBA
Misschien staat er iets over in in je programma.
Volgens wiki is het dit blok:
EJ20G[edit]
EJ20G engines fall into 3 categories:
1. Rocker-style HLA EJ20G usage[edit]
Legacy RS 89-93*Legacy RS-RA 89-93 <<<-------
Legacy GT 89-93
Power output ranges from 197 bhp (147 kW; 200 PS) @ 6000 rpm and 260 Nm for the GT to 220 PS (162 kW; 217 bhp) @ 6400 rpm and 270 Nm for the RS versions. Engines can be identified by coil on plug, and with 2 M6 bolts per coil and valve covers with 4CAM 16VALVE and horizontal lines above and below the plug holes. All these engines have the air-to-water intercooler setup (chargecooler) and oil squirters.
Het is dus een EJ20G. in the USA een RS genoemd.
Code: EJ20G NWIBA
Misschien staat er iets over in in je programma.
80`s boxer power!
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
De bougies zitten in het gat waar de bobines zitten,zou sterk zijn mocht je mengsel niet ontsteken .
De bobines kunnen bij een gtt turbo vervangen worden door wrx bobines,veel betrouwbaarder.of het bij een legacy turbo gaat weet ik niet.
Elke legacy turbo heeft een full closed deck blok.de slijpers die in de koppen zitten zijn niet de beste die ze ooit gemaakt hebben helaas...
Ik ga een sti v7 onderblok combineren met sti v3 koppen,krijg ik een lekker hoogtoerig blok zonder die ellendige slijpers...
De bobines kunnen bij een gtt turbo vervangen worden door wrx bobines,veel betrouwbaarder.of het bij een legacy turbo gaat weet ik niet.
Elke legacy turbo heeft een full closed deck blok.de slijpers die in de koppen zitten zijn niet de beste die ze ooit gemaakt hebben helaas...
Ik ga een sti v7 onderblok combineren met sti v3 koppen,krijg ik een lekker hoogtoerig blok zonder die ellendige slijpers...
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Dat klinkt goed.. dat laagtoerige karakter vind ik juist zo leuk aan de Legacy:)leggymarco schreef:De bougies zitten in het gat waar de bobines zitten,zou sterk zijn mocht je mengsel niet ontsteken .
De bobines kunnen bij een gtt turbo vervangen worden door wrx bobines,veel betrouwbaarder.of het bij een legacy turbo gaat weet ik niet.
Elke legacy turbo heeft een full closed deck blok.de slijpers die in de koppen zitten zijn niet de beste die ze ooit gemaakt hebben helaas...
Ik ga een sti v7 onderblok combineren met sti v3 koppen,krijg ik een lekker hoogtoerig blok zonder die ellendige slijpers...
Wat is er precies mis met die "schrapers" dan?
80`s boxer power!
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Het nadeel van klepstoters en slijpers dat ze bij hoge toeren kunnen blijven open staan met alle gevolgen van dien.de koppen van de impreza 93-96 zijn ook met klepstoters maar die zijn toch wat beter,later zijn ze overgegaan naar verstelbare kleppen.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
Het is geen Volkswagen...Justy1300AWD schreef:Da's een L-Jetronic blok of niet? Ik heb daar een werkplaatshandboek .pdfje van, heb ook meer Bosch handboekspul als .pdf trouwens, kan ze wel is uploaden als je wilt.
Injectiesysteem is veel uitgebreider dan die Bosch-meuk van toen. Is gemaakt door Unisia Jecs.
Als het geklepper gerelateerd is aan de stand van het oliepeil dan lijkt het te maken te hebben met de hydraulische stoters. De olie koekt aan als deze (te) heet wordt en dan gaan ze vast zitten. Bekend probleem. In Australie verving Subaru zelfs onder coulance de koppen en zuigers voor die van een 1992-1996 WRX, die hebben een heel ander systeem met hydraulische stoters wat wel goed blijft werken.
Alle (Europese) Legacy turbo's hadden af fabriek een closed deck motor.
Gewoon omdat het kan.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin
De setup met slepers is juist erg goed op hoge toeren, veel motoren hadden dat in de jaren 90, bijvoorbeeld ook de Nissan SR20DE(T) heeft een dergelijk systeem. Ook nu zie je het systeem weer terug met rollers in de slepers om de weerstand te verminderen (Volkswagen, Subaru FA/FB motoren o.a. in BRZ en Levorg).leggymarco schreef:Het nadeel van klepstoters en slijpers dat ze bij hoge toeren kunnen blijven open staan met alle gevolgen van dien.de koppen van de impreza 93-96 zijn ook met klepstoters maar die zijn toch wat beter,later zijn ze overgegaan naar verstelbare kleppen.
Gewoon omdat het kan.