P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Motoren, injectiesystemen etc.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

erichendri schreef:Knock sensor zit boven op de motor bij je startmotor.
Las in een ander topic dat er 2 groene en 1 zwarte stekker daar moeten zitten.
Kijk daar nooit, heb een laptop met FREE-SSM om uit te lezen.
Heb de knocksensor losgekoppeld en kreeg onmiddellijk P0328, zoals verwacht, maar GEEN CEL!

Alsjeblieft, waarom brandt het niet? Het CEL-lampje gaat gewoon mee aan tijdens het opzetten van het contact. Volgens mij (maar dat kan ik niet bewijzen) heeft een vorige garagist (waar ik al enige tijd geen vertrouwen in heb - lees mijn allereerste berichten van zowat een jaar geleden) iets gedaan zodat het CEL-lampje niet meer brandt bij de foutmelding waar deze thread over gaat (vermoedelijk omdat hij het zelf niet kon oplossen, terwijl hij wel de auto met garantie aan mij verkocht heeft).

Ik weet dat hier verscheidene garagisten mee op het forum zitten: ik wil niemand tegen de kop stoten; ik wil enkel en alleen een oplossing zodat ik met een 100% goed geweten afscheid kan nemen van de auto. De auto is nu beter in orde dan toen wij ermee reden!

Ik vermoed dat de sleutel van de oplossing zit in de stekkers onder het dashboard. Wie weet juist hoe dat in elkaar zit, en, @Eric (maar jouw Legacy is van 1999; dat is vermoedelijk te oud) of iemand anders met een gelijkaardige Legacy III, wil je eens een beschrijving en/of foto doormailen van de bewuste stekkers?

Met dank, Guy
Laatst gewijzigd door guy-pc op 05 sep 2014 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

erichendri schreef:heb een laptop met FREE-SSM om uit te lezen.
Dit is superinteressant. Ik ben bezig met deze thread http://www.subaruoutback.org/forums/65- ... m-tcu.html te lezen en ik ben nu al overtuigd dat iedereen, die zich geen SSM (Subaru Select Monitor) kan veroorloven, deze software in huis moet halen. Enkel voor de kabel moet je betalen!

@Eric: kan je me laten weten welke kabel je juist hebt en hoe je daaraan geraakt bent? Ook een idee van de kostprijs? Alvast bedankt.

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Volgens mij heb ik een VAG KKL kabel gekocht(17,95 autowolf).
Verder moet je daarrvoor een driver op het internet zoeken.
Ik heb onder mijn dashboard gekeken, er hangt een groene stekker los en en zwarte(2x?).
De groene is er 1 met 2 aansluitingen waarvan er 1 bezet is.

Eric
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door dj rene »

guy-pc heb je het al aan de praat?
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

dj rene schreef:guy-pc heb je het al aan de praat?
Wat bedoel je: de P0420 of FreeSSM?
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door Jo4WD »

Wat Erik al zei: kan de klopsensor zijn. Lamdasone eruit rossen..
80`s boxer power!
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door dj rene »

De freessm.

Heb je zelf iets van een kabel gemaakt of gekocht.
Ik doe namelijk veel ombouwen van Subaru naar naar VW.
Ik gebruik nog altijd de diagnose stekkers op de kabelboom, maar zou ook graag beter uitlezen en makkelijker resetten.
Vandaar mijn interesse in dit gedeelte.
Ben veel bezig met motoren van begin 90er jaren tot ongeveer 1998.
Dit zijn allemaal motoren met ECU's die met het ssm protocol werken.

Groet René 8-)
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door dj rene »

Hallo Guy.

Ik zit het bovenstaande gedeelte nog eens door te lezen met je vragen.
Het antwoord heb ik niet direct, maar de werking en een plaatje van de stekkers kan ik je wel omschrijven.
Ergens boven je gaspedaal/rempedaal achter het paneeltje die op scheen hoogte zit, daar vindt je de stekkertjes die ik hier op de foto laat zien.
Op de foto zitten de stekkertjes in elkaar geklikt.
Dit mag niet tijdens normaal gebruik van je auto.
Als het goed is dan moeten bij jou deze stekkertjes los van elkaar hangen.
De grote oranje is voor de dealer om uit te lezen.
De twee groene zijn een soort van test mode's als je die in elkaar klikt.
Als ze in elkaar geklikt zijn en je zet de auto op contact dan hoor je van alles zoemen en klikken in je auto.
Hij gaat de relais activeren en de brandstofpomp en de ventilator van de radiateur, etc, etc.
Als je de twee zwarte in elkaar klikt en je zet hem op contact dat kun je het geheugen uitlezen van de ECU.
Dit doe je door naar het check engine lampje te kijken.
Knippert hij constant dan is alles OK.
Zit er een patroon in van langzame en korte kippenringen dan heb je een code.
Let op, er kunnen ook meerdere code's achter elkaar zitten.

Stel hij knippert 3x langzaam en 5x snel.
Dan heb je een code 35.
Code 35 = Canister purge solenoid or circuit

Stel hij knippert 6x langzaam en 1x snel.
Dan heb je een code 61.
Code 61 = Parking brake switch (Loyale)/Fuel tank pressure control solenoid valve (Impreza)

Mocht jij dit al lang hebben uitgevonden dan hoop ik dat iemand anders iets aan deze info heeft.

Groet René 8-)
Bijlagen
Trouble Codes 1988 and later models with Multi-Point Fuel Injection (including Legacy).doc
(30.5 KiB) 196 keer gedownload
100_1008.JPG
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

FREESSM en de VAG KKL kabel sluit je aan op de grote obd stekker.
Deze zit vaak in de buurt van me pedalen,is een grote zwarte stekker.

Eric
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door dj rene »

Hallo,

Op de oude type kabelbomen zit geen OBD stekker voor zover ik weet.
Ben het in elk geval niet tegen gekomen van begin jaren 90.
Dus dan ben ik waarschijnlijk weer een verloop nodig naar de oranje stekker die je op de foto hier boven ziet.

Ik weet dat het moet kunnen maar heb me er nog niet echt in verdiept en ook nog niet de juiste mensen gesproken die me het in normaal Nederlands kunnen vertellen.
Heb wel discussies gelezen op US forums maar kon me helaas niet lang genoeg concentreren op ijlen lange berichten die de helft van de tijd nergens over ging.
Dus wie weet hier van de hoed en de rand?


Groet René 8-)
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Hallo

OBD is pas verplicht geworden vanaf 1996 voor benzinewagens (denk ik).

Op aliexpress.com zou je kunnen zoeken om voor een spotprijs een kabel te kopen. Geef bijv. als zoekterm in: USB KKL OBD2 VAG COM 409.1

Ik heb mijn kabel ook daar gekocht, ik denk voor zo'n 5 euro, en die werkte probleemloos met FreeSSM. Maar ik vind de verkoper niet meer terug. En FreeSSM werkt bij mijn weten alleen maar met auto's tot 2010.

Ik heb zelf geen idee hoe en waar je zelf zo'n kabel kan maken!

Ondertussen is de Legacy 2002 al lang verkocht.

Veel succes en bedankt voor je uitgebreide uitleg (altijd nuttig voor de Subaru's van mijn vrienden).

Groetjes

Guy
Laatst gewijzigd door guy-pc op 31 dec 2016 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Aanvulling op mijn post van hierboven: hou er rekening mee dat de kabel, die je nodig hebt voor FreeSSM, een FTDI-chip heeft, zoals uitgelegd in post #925 op:
http://www.subaruoutback.org/forums/65- ... 26?page=93

Dus best dit toevoegen aan de zoekterm zodat die wordt:
USB KKL OBD2 VAG COM 409.1 FTDI

Groetjes, Guy
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door dj rene »

He Guy zou dit het dan ook doen met een stekker er aan voor de oranje stekker aan de kabelboom?
Dan ben je voor een appel en een ei klaar. :mrgreen:

http://link.marktplaats.nl/a1050378348


Groet René 8-)
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Het spijt me, daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.

Zouden er geen verloopstekkers bestaan van de kabel die ik beschreven heb naar de stekker die jij nodig hebt?

Heb je meteen een OBD-kabel voor èn FreeSSM èn VW! :-)

Succes, Guy
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door dj rene »

Verloop stekkers zijn er wel, maar heb al een handscanner voor jongere auto's.
Wou graag weten of dit werkt om als aanvulling van mijn Subaru ombouw onderdelen voor VW toe te voegen.
Zo kan ik mensen dan de mogelijkheid bieden om iets werkents te leveren bij hun aangeschafte motor die ze hier kopen.
Denk namelijk niet dat dealers een aangepaste kabelboom aan hun dure apparatuur willen hebben.
Vandaar dat ik iets aan het assortiment toe wil voegen.
Ook Subaru rijders met oudere modellen kunnen hier iets aan hebben.


Groet René 8-)
www.evolutionspeedbarn.com

www.facebook.com/profile.php?id=100009679719240
Plaats reactie