zijn er ook zuinige subaru's?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door *thomas* »

Veel hangt af van je rijstijl, en van het af te leggen traject. Met de Outback haal ik op de snelweg 1 op 12 (Outback 3.0R uit 2006), terwijl ik bij stadsverkeer rond de 1 op 8 rijd. Met de Forester (2.0X uit 2004) rijd ik op de snelweg niet veel zuiniger, en in de stad 1 op 10.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door erichendri »

@Ducatiradonn leuk stukje gereden en op 9,3/100 km gereden.
Nou zal je boordcomputer dat wel aangegeven hebben
maar 700km en 53 liter tanken is 1:13,2 = op mijn
telraampje 7,57/100 km.
Boordcomputers zijn nooit nauwkeurig
Dagtellerstand delen door getankte liters wel.
Moet zeggen dat je outback wel heel zuinig is maar deze
cijfers hoor je wel vaker bij nieuwe subarus.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door eduard »

Vergeet ook even de bandenspanning niet.
Heb al een paar keer in de XV (met cvt) gereden en onlangs in de Levorg (cvt) en die CVT automaat is duidelijk zuiniger dan een handgeschakelde bak.

Met de Forester SH09 handgeschakeld non-turbo maakt met de rijstijl niet echt grote verschillen in brandstofverbruik. Ga normaliter op de snelweg niet harder dan 115 km/u. Houd ik nog wat geld over bij de pomp voor een pakje kaugom ;)
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 feb 2015 17:43

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Pollux »

erichendri schreef:Pollux, rijd jij je gastank altijd leeg?
Je rijdt hem namelijk nooit leeg want hoe harder je rijdt
des te eerder hij over schakeld.

Eric
Jazeker Eric, overschakelen naar benzine doet ie bij optrekken, bij konstante snelheid houdt ie redelijk vast op lpg. Ik rijd altijd bis zum geht nicht mehr, dan rijdt ie ook nog eens op benzine...... Als er 60l lpg ingaat in nl, dan is de tank redelijk plat. Krijg ik in D niet voorelkaar ivm 80 % vulling :(
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door DucATIRadeon »

erichendri schreef:@Ducatiradonn leuk stukje gereden en op 9,3/100 km gereden.
Nou zal je boordcomputer dat wel aangegeven hebben
maar 700km en 53 liter tanken is 1:13,2 = op mijn
telraampje 7,57/100 km.
Boordcomputers zijn nooit nauwkeurig
Dagtellerstand delen door getankte liters wel.
Moet zeggen dat je outback wel heel zuinig is maar deze
cijfers hoor je wel vaker bij nieuwe subarus.

Eric :mrgreen:
sterker nog: vorige weekend heb ik mijn rekord verbroken/gehaald: 726km op 54,7L (7,53/100km).
en, wat er dan nog op de dash staat als resterende afstand kan wel aardig kloppen voor een 60L tank...snelle rekensom en je zit rond datzelfde afstand.

en ja, de nieuwe 2.5CVT lineartronic outback is voor een subaru best wel zeeuws in gebruik!
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door F Wheel »

De enige zuinige Subaru is er een die stilstaat... :D

Ik denk als je ervoor gaat zitten en een beetje het nieuwe rijden toe gaat passen dat je een heel eind kunt komen.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Mr.Q »

Rij gemiddeld 1:9.5 (LPG)
Afgelopen zomer 1:6 met een 1500kg Fendt aan de haak. ( GPS 108 km/u )

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door quikfit »

F Wheel schreef:De enige zuinige Subaru is er een die stilstaat... :D

Ik denk als je ervoor gaat zitten en een beetje het nieuwe rijden toe gaat passen dat je een heel eind kunt komen.
Dat is verkrachting van een motor...opgelegd door Den-Haag/CBR....dat is het laatste wat ik doe...het volgen van de milieu Taliban... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door F Wheel »

@quikfit

geen zorgen, ik trek me er ook niets van aan en rijd ook vrolijk verder. behoudt van mijn fozzy ligt me zeer aan het hart. :mrgreen:
er zijn echter mensen die er een sport van maken en het nieuwe rijden als een eureka zien.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door quikfit »

F Wheel schreef:@quikfit

geen zorgen, ik trek me er ook niets van aan en rijd ook vrolijk verder. behoudt van mijn fozzy ligt me zeer aan het hart. :mrgreen:
er zijn echter mensen die er een sport van maken en het nieuwe rijden als een eureka zien.
Je hebt het over die ''file veroorzakers''...en die figuren die met 2 kilometer verschil een auto willen inhalen :?: ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door F Wheel »

Geen idee, ik rijd lekker door en tank een keer extra als dat nodig is. Zodra het verbruik mij wakker gaat houden, ga ik serieus overwegen om de auto's te verkopen :mrgreen:

Ik verbruik gemiddeld ergens tussen 1 op 9 a 10.

Met caravan en flinke heuvels haal ik 1 op 7.

Ik vind het geschikt en heb een hoop schik met de auto. Als ik zuinig wil rijden, pak ik de Cuore van mijn vrouw wel of ga ik fietsen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door quikfit »

F Wheel schreef:Geen idee, ik rijd lekker door en tank een keer extra als dat nodig is. Zodra het verbruik mij wakker gaat houden, ga ik serieus overwegen om de auto's te verkopen :mrgreen:

Ik verbruik gemiddeld ergens tussen 1 op 9 a 10.

Met caravan en flinke heuvels haal ik 1 op 7.

Ik vind het geschikt en heb een hoop schik met de auto. Als ik zuinig wil rijden, pak ik de Cuore van mijn vrouw wel of ga ik fietsen.
Het nieuwere model is een stuk zuiniger ;)

Verbruik hier met een Forester 2006 automaat 2.0(EJ204 158pk)

Aanhanger en airco : 1 op 11,5 (8,69l op 100km)
Gemiddeld verbruik : 1 op 12,8 (7.81l op 100km)
Netjes rijden : 1 op 14 (7,14l op 100km)
Ritjes vakantie naar NL gem.: 1 op 12 (8,33l op 100km)

Dus de komende 10 jaar slaap jij lekker(ervan uitgaande dat je in de toekomst een paar jaar nieuwer gaat rijden) :P

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door F Wheel »

@quikfit

ik slaap altijd wel lekker hoor :lol:

mooie cijfers laat je zien, dat ga ik niet redden. keer met flinke tegenwind en caravan in de alpen een mooie 1 op 5 gehaald. heb toen wel een boom gepland ter compensatie...... 8-)
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Mr.Q »

Verbruik met Caravan hangt sterk af van de gereden snelheid.
Dus wat waren jullie snelheden?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door quikfit »

Heb geen ''windvanger''... ;)
Maar ik sleep geregeld een aanhanger met tussen de 1000 en 1500 kilo de berg op en neer hier in Noorwegen (ong. 85km per uur)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door F Wheel »

@Q

Mijn snelheid ligt iets boven de 100 km/uur. Zit ik precies mooi in toeren en heb ik altijd trekkracht genoeg. Daarnaast vind ik een veilige snelheid belangrijk en dat kost brandstof. Met name vlot inhalen etc. Een hoger verbruik is dan ook geen issue.
De 1 op 5 was extreem, veel wind tegen. Veel heuvels. Dan gaat het hard.

Afgelopen jaar gemiddeld een krappe 1 op 8 gedaan. Totale afstand van 2800 km. Caravan van 1500 kilo beladen, ruime 7,50 meter lang en een 2,20 meter breed. Route liep van Luik, naar Lyon om vervolgens de Ardeche in te gaan.

Nogmaals bij normaal gebruik in Nederland kan ik 1 op 10 wel halen. Voor een automaat vind ik dat prima.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Mr.Q »

@100 Km/u:
GPS-snelheid of KM-teller?(zit bij een Sub tot 10% verschil in)
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door boswachterfan »

Caravan (redelijke stroomlijn) van een ton. Op vlakke weg tot 1 op 9,5 bij 95 km/h. 1 op 8,5 gemiddeld, dieptepunt 1 op 7 bij 400 km tegenwind bij die snelheid.
Solo 1 op 10 gemiddeld. Heb wel eens 1 op 14 gehaald. Ook 1 op 8,5 :cry:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door F Wheel »

@Q

Gps snelheid.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Mr.Q »

F Wheel schreef:@Q

Gps snelheid.
Ok, duidelijk.
Dan komen jouw waarden dicht bij die van mij.(alleen bij mij wel op LPG)

Rij gemiddeld 1:9.5 (LPG)
Afgelopen zomer 1:6 (LPG) met een 1500kg Fendt aan de haak. ( GPS 108 km/u )

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2016 20:18

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door WouterN »

Ik heb inmiddels een kleine 2.000km gereden, voornamelijk op LPG en kom uit op ongeveer 1 op 8,5.
De eerste twee ritten waren minder zuinig, maar dat komt ook omdat ik wel eens wat aan het testen was met accelereren en wat harder rijden. Maar nu ik de auto begin te kennen denk ik dat ik nog wel wat zuiniger moet kunnen rijden, maar 1 op 10 lijkt mij wat te hoog gegrepen.

Wat mij wel opvalt is dat het best lang duurt voordat de auto overschakelt naar LPG. Ook als de motor nog warm is (na het tanken bijvoorbeeld) moet ik eerst nog ongeveer 1 km rijden voordat de LPG wordt gepakt.
Mvg,
Wouter

S-Turbo Forester uit 2002 op LPG
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door boswachterfan »

De nieuwe Levorg scoorde ook al niet goed in de Autoweek test op het gebied van verbruik. :cry: Kennelijk zetten ze de traditie voort :P
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Subarumouse

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Heb zelf ook met de Levorg gereden.

Het enige waar ik het mee eens ben is dat de CVT in de Levorg niet het ene is en ook niet het andere.
(Traag reageren op kickdown maar op handschakelen wel sneller.)
Ik had ook niet het gevoel dat ie echt veel sneller is dan mijn 2.0 x
Als ik de test zo lees is deze niet afgenomen door een Sub liefhebber en veel iets naar beneden afgerond.... dit is een gevoel.

Ik weet niet of het inderdaad normaal is, 1 op 8.5 voor de Levorg, maar een loden voet in combi met een CVT is een patent voor zuipen.
Dat was met de Dafjes al zo.
Met wat rustiger op snelheid komen, lees niet helemaal doortrappen, ben je niet eens echt langzamer.
Kortom ik denk dat deze CVT niet is gebruikt op de manier waar hij voor gemaakt is
Daar in tegen, het ding zal in de labtests wel zuiniger zijn.
De praktijk is dan helaas weer anders, is hier een 6 bak misschien beter?

Benno
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door DucATIRadeon »

had dat ook gelezen in de test over de Levorg. geen idee of er verschil zit in de CVT aandrijvingen zelf, maar in de nieuwe outback (2015 2.5 lineartronic) waar ik in rijd is de CVT met cruise ingeschakeld wel dedelijk zuinig (zie eerdere post). mijn vrouw heeft een weekje in de outback gereden zonder cruise en die reed bijna zo zuinig als de cruise.

ik heb het idee dat de kleine 1.6 met turbo alsnog in toeren moet blijven (=hoger verbruik); wellicht dat een 2.0 of de nieuwe 2.5i op de markt komt wat het weer wel zuinig maakt (=lagere toeren dus ook minder verbruik).
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door leggymarco »

Het hele downsizing is een zeemansverhaal,het enige wanneer ze volgens mij zuiniger zijn is wanneer je met een kleine motor in closed loop rijd.ikzelf heb een kia optima met een 1.7 dieselmotor,onderin weinig kracht en in stadsverkeer niks zuiniger dan zwaardere diesels.in het beste geval op lange afstanden rond de 6 l/100.de 2.2 uit de sorenta was hier veel beter tot zijn recht gekomen...
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door DucATIRadeon »

wat bedoel je met "een kleine motor in closed loop rijd"?
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door leggymarco »

Ik ben geen techneut,maar ik kan wel verzinnen dat een 1.7 minder diesel nodig heeft bij een constante snelheid dan pakweg een 2.0.ik ga er vanuit dat je bv met een 1.7 minder brandstof nodig hebt om de hoeveelheid lucht tot ontbranding te brengen dan grotere motoren.ik merk bv bij lange afstanden dat het verbruik van mijn optima richting de 5l/100 km gaat,bij korte afstanden richting 7l/100.closed loop is bij mijn weten als een wagen met een constante snelheid rijd,als het niet juist is zal ik de banbliksems ontvangen :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door erichendri »

Is inderdaad niet zo.
Google closed loop auto motor maar eens.
Als het goed is kom je op een vag site uit.
Iets met marcovw.
Leerzaam uitgelegd.

Eric
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door leggymarco »

Ik heb de site vluchtig bekeken,maar ik zie dat closed loop toch rijden is bij een constante snelheid.als ik het goed hebt regelt de lambdasonde continue het mengsel.

zoals ik op de avondschool geleerd heb is het ideale mengsel 14,7 deeltjes lucht voor 1 deeltje benzine,dus mijn gedachte was als je minder lucht binnen hapt heb je ook minder benzine nodig.dat bedoelde ik eigenlijk met in closed loop met een kleinere motor.ik heb het in dit geval wel over een benzinemotor wat ook niet anders kan.

Dit is hoe ik het zie,als het anders zou ik het grasg weten omdat ik graag bijleer. :okeee:
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: zijn er ook zuinige subaru's?

Bericht door Justy1300AWD »

niksnut schreef:volgens mij bestaan er geen zuinige auto's . alles wat wordt beweerd boven de 1 op 20 te rijden volgens de boeken haalt in de praktijk niet de 1 op 15 . en als een antieke subaru dan 1 op 13 rijd in de praktijk weet ik wel waarvoor ik zou kiezen , want die sub doet het altijd.

de justy is er ook geweest van Suzuki (Suzaru Justy/Swift en later de Ignis G3X) relatief iets zuiniger, en wel met AWD
Zomers AWD uitzetten = Swift met wat dood gewicht en dito zuinigheid, aldus SuzkiClubNederland.

@leggymarco: Ooit naar die Honda D-serie blokken gekeken met lean-burn? Da's ook leip, die doen 50+ mpg daar in Amerika met een aangepast D-serie blok, met of zonder turbo.
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 16 feb 2016 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie