continu gezoem

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

continu gezoem

Bericht door ferluci »

mogelijk dat dit al eens een keer ter sprake is gekomen, maar ik kon het niet echt vinden in "zoeken".
het betreft een gezoem dat van de achterkant afkomt en met versnellen van de forester gelijk opgaat.
het beste is het te horen als je van 100 km/u het gas loslaat en de forester laat uitrollen, het gezoem neemt niet af maar het lijkt of het in toerental achteruit gaat naarmate de snelheid afneemt.
je kan het, het beste vergelijken met bandengeruis van een noppenband. :roll:
ik weet nu niet of ik het in het differentieel moet zoeken of in de lagers.
het is eigenlijk een beetje abrupt begonnen met zoemen, meestal "sluipt" dit geluid erin, maar dit was er eigenlijk meteen.
ik rij nu al twee jaar met de fozzie zonder gezoem, vandaar dat het mij opviel dat het plotseling aanwezig was.
fozzie rijdt er niet minder om en verbruikt er ook niet meer door.
heeft iemand ervaring of een idee wat het werkelijk kan zijn??
ik lees het wel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: continu gezoem

Bericht door quikfit »

De mijne zoemt ook heel licht...denk het diff(olie goed?)
Wiellagers kan je controleren door de auto op te krikken en de wielen rond te draaien en dan luisteren.
Zou me geen zorgen maken als ik jouw was(maar wel de olie ff peilen)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Laat anders ff een subarumonteur ermee rijden.
Denk zelf een wiellager.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: continu gezoem

Bericht door RJS »

Niet toevallig je winterbanden eronder gezet. Als ik mijn Bridgestone winterbanden eronder zet (morgen maar eens even doen...) schrik me in eerste instantie ook een hoedje. Ze maken echt meer (zoemend) lawaai.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

goedemorgen forumvrienden

heb dit weekeinde even onder de forester gelegen en ben van mening dat het inderdaad de lager(s) zijn.
diff is kurkdroog en als je de vuldop eraf haalt komt er een druppeltje olie uitzetten, betekend dat het peil oké is toch?
het geluid is inderdaad zo iets als winterbanden, maar die zijn niet gemonteerd.
het enige wat ik mij dan nog kan voorstellen is het lager.
binnenkort maar eens kijken hoeveel dit gaat kosten.
bedankt voor de input.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: continu gezoem

Bericht door quikfit »

''diff is kurkdroog en als je de vuldop eraf haalt komt er een druppeltje olie uitzetten, betekend dat het peil oké is toch?''

Ja,oliepeil is dan goed...neem aan dat je gepeild hebt terwijl de auto vlak staat?

Gr. Quikfit. :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gerrit
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2014 08:37

Re: continu gezoem

Bericht door Gerrit »

ferluci schreef:goedemorgen forumvrienden

heb dit weekeinde even onder de forester gelegen en ben van mening dat het inderdaad de lager(s) zijn.
diff is kurkdroog en als je de vuldop eraf haalt komt er een druppeltje olie uitzetten, betekend dat het peil oké is toch?
het geluid is inderdaad zo iets als winterbanden, maar die zijn niet gemonteerd.
het enige wat ik mij dan nog kan voorstellen is het lager.
binnenkort maar eens kijken hoeveel dit gaat kosten.
bedankt voor de input.
Ik heb hetzelfde euvel gehad. Het bleek een achterwiellager te zijn. Een paar maanden later kon ik het andere lager horen. Die is inmiddels ook vervangen. Hoewel men zegt dat ze niet per twee vervangen hoeven worden was het in mijn geval wel raadzaam geweest.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: continu gezoem

Bericht door quikfit »

''Ik heb hetzelfde euvel gehad. Het bleek een achterwiellager te zijn. Een paar maanden later kon ik het andere lager horen. Die is inmiddels ook vervangen. Hoewel men zegt dat ze niet per twee vervangen hoeven worden was het in mijn geval wel raadzaam geweest''

Is idd niet altijd nodig om beide te vervangen...is natuurlijk een kosten-plaatje/afweging...
Voor bijvoorbeeld lampjes geld het zelfde...moet je bumper eraf dan doe je ze allebei...en anders monteer je er maanden later weer eens één... ;)

Kom je je ook nog voorstellen :?: En we houden hier erg van foto's :!: :ttiwwp:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Kunnen ook je banden zijn.
Sommige merken cuppen heel snel.
Wiellagers nooit tegelijk doen.
Is al duur zat.
Rechter achter wiellager vervangen bij 180000 km.
Linker achter nog nooi vervangen.

Eric.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

banden zijn het niet, die zien er nog nagenoeg hagelneu uit.
ik kan niet bepalen adv het gezoem of het links of rechts is, lijkt me dan raadzaam om toch voor beide te gaan ben ik er ook zeker van dat het weer een tijd duurt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: continu gezoem

Bericht door quikfit »

Als het zo minimaal is zou ik het nog lekker ff aanzien(horen) ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Op de 2 kolomsbrug brug zetten.
Iemand 50 km laten rijden.
Met een stetoscoop op de fusee luisteren welke het is.
100% kans op prijs.
Anders inderdaad doorrijden tot het duidelijker is.
Vaak is het rechts als een lager hoorbaar is.
Zonde om maar gelijk 2 te vervangen.

Eric :mrgreen:
Laatst gewijzigd door erichendri op 08 nov 2015 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: continu gezoem

Bericht door roozdijk »

Je klacht komt mij voor als wiellager. Bij mijn Forester linksachter vervangen op 170.000 km, rechtsachter op 186.000 km. Wij rijden veel met caravan, en een (Belgisch!) gat in de weg, te laat opgemerkt natuurlijk, helpt wel om schade te veroorzaken.
Het lager wordt vervangen door een conisch rollager, code 28016AA030, plus enkele oliekeerringen. Kosten de eerste keer €300, de tweede keer €200.
Forester SJ - MY13
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

oke, bedankt.
rij ik nog even door en "spaar" voor de reparatie.
ik ga er vanuit dat als ik de beide lagers in 1 keer vervang een 300 tot 400 pleuro kwijt ben?
pfoei,.... best bedragje weer. maar ja,.... je moet er wat voor over hebben om een fozzie te rijden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Je hoeft echt niet 2 tegelijk te doen.
Is onnodig.
Gewoon degene doen die je hoort zoemen.
Heb 200000 km geleden mijn RA wiellager vervangen.
Links achter is nog steeds origineel.

En waarom de 2de keer goedkoper is snap ik echt niet of komt dat
omdat ze dan weten hoe het moet, onderdelen zijn hetzelfde namelijk.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: continu gezoem

Bericht door quikfit »

Prijsverschil vond ik ook opmerkelijk... :o

Gr. quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: continu gezoem

Bericht door roozdijk »

Prijsverschil? Puur arbeidsloon, onderdelen gelijk geprijsd. Eerste reparatie vd Ploeg, Kollumerzwaag, tijdens vakantie, dus ja ... Tweede maal Schalkwijk, Oudewater. Dat de laatste een stuk goedkoper uitviel vond ik uiteraard een meevaller maar ook opvallend. vd Ploeg zei toen wel dat iets heel erg vast zat. Er zat meer dan een jaar tussen de twee reparaties. Volgens mij weten beiden heel goed hoe het moet.
Forester SJ - MY13
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

ben ik weer
heb nog niets vervangen op advies van mijn monteur.
rijd er eerst nog maar even mee rond tot duidelijk wordt welke het is, zei hij.
kan geen kwaad en het wordt er wel duidelijker op.
inmiddels een 5000 verder en het gezoem is er nog, maar heb (nog) geen idee welke kant het nu precies is.
ik heb lichte stuurbewegingen gemaakt op een rechtuit asfaltweg en het gezoem veranderd inderdaad van toon als ik naar links instuur naar een hogere frequentie.
betekend dat het linker lager de boosdoener is of toch het rechter.
de kosten zijn rond de 400 per lager (arbeidsloon en de tijd om het te fiksen), het lager zelf is maar rond de 60 euro.
graag jullie expertise voordat ik het verkeerde lager laat fiksen.
de monteur heeft wel een idee , maar meer input is nooit verkeerd.
met dank
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: continu gezoem

Bericht door SP-Boxer »

Herrie bij naar links sturen is een kapot lager rechts. Deze wordt dan tenslotte het zwaarst belast.
"I feel Legacy"
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

damn, weer andere info van de forester gekregen.
ik moet redelijk hard door een bocht gaan wil het gezoem ophouden en anders dat ik geschreven had in mijn laatste posting, is de stuurbeweging naar rechts wat het gezoem doet ophouden.
naar links sturen met dezelfde redelijke snelheid blijft het gezoem maar verandert van toon/frequentie .
wat mij opvalt is dat ik redelijk (bijna tot bandenpiep aan toe) door een rechter bocht moet waardoor het gezoem stopt om meteen weer terug te keren als de forester weer uit de bocht komt.
dat het een lager is ben ik inmiddels van overtuigd, maar dat de stuurbeweging zo intens moet zijn om vast te stellen welk kant het is verbaasd mij enigszins.
klopt dit of is dit inderdaad uniek?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: continu gezoem

Bericht door *thomas* »

Auto even op een 2 koloms zetten met wielen van de grond, motor starten en in D of eerste schakelen. Hoor je snel genoeg waar de ruis vandaan komt.

Links sturen = geluid = lager rechts (en omgekeerd, bij belasting gaat het geluid omlaag).

Hoe oud zijn je banden ? DOT code? De mijne hadden 6mm profiel en niet gecupt, maar het rubber was zo oud dat de banden (samen met het lager) een hoop lawaai veroorzaakten.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

bandjes zitten er net een maandje of 9 op, vlak voor de zomer nog gedaan ivm reis naar buitenland.
het zijn geen yoko ono's, maar een setje good years met een "zeer goed" uit de anwb test.
dat met belasting uitvoeren op 1 van de beide zijden snap ik, maar dat je zo scherp in moet sturen met hoge snelheid om verschil te kunnen onderkennen begrijp ik niet.
dat met die kolom moet ik dan nog even proberen, nog niet gedaan.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: continu gezoem

Bericht door *thomas* »

Normaal bereik je dat bij hele lage snelheid soms makkelijker dan bij hoge.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Hoge snelheid op de weg is veel duidelijker.

Eric
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: continu gezoem

Bericht door roozdijk »

Klopt dit, vraag je? In mijn geval constateerde ik de bijgeluiden altijd bij gewoon rechtuit rijden en dan wel bij bepaalde snelheden, hoe hoger de snelheid, hoe luider meestal. Ik hoefde niet alle stuurbewegingen uit te voeren, die jij beschrijft. Tweede defecte lager werd inderdaad gecheckt door auto op de steunen te plaatsen, wielen los, en een 50 p/uur laten draaien. Diagnose met lange schroevendraaier, op het lager geplaatst. Dus kost dan wel wat moeite, het eerste lager gewoon met een proefritje, was een vrij duidelijk geval.
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Als het duidelijk is met rijden deden wij altijd nog
een check op de brug met schroevendraaier.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: continu gezoem

Bericht door ferluci »

ik haal deze weer even naar voren toe.
ik heb nog niets gedaan met het lager achter, omdat de apk er in mei aankomt en ik de halve maand april niet hoeft te rijden.
het lager maakt nu wel een irri geluid dus met de apk maar meteen vervangen.
echter ik hoor nu ook het lager rechtsvoor grommen, zij het niet met het zelfde geluid van achteren maar met een lichte stuurbeweging naar links geeft het lager al een grommend geluidje. meteen maar meenemen, staat nu toch op de brug.
kom ik bij mijn daadwerkelijke vraag.
ik ben even wezen zoeken op internet naar lagers voor de fozzie, maar ik wordt even op het verkeerde been gebracht over het type forester.
ik rij een Subaru Forester 2.0 XT AWD uit 2003 (48-ND-DJ) en nu krijg ik op verschillende sites verschillende info over dat het een SF is of een SG?
kan iemand uitsluitsel geven welk type het nu is, ik ben even de foresterkluts kwijt.
dan kom ik bij mijn tweede vraag over het monteren van die lagers.
is het een "makkelijke" klus of moet ik (you tube) de hele fusee eraf halen en de lagers persen, als dat zo is dan heb ik dus wat expertise en materiaal nodig van de garage.
als iemand hier ervaring mee heeft dan hou ik mij graag aanbevolen voor de informatie en als dit begeleid kan worden met foto's ben ik helemaal gelukkig en anderen ook denk ik.
ik laat me verrassen
met dank
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: continu gezoem

Bericht door Scuby »

Als je werkelijk een XT hebt is het een SG, de SF wordt aangeduid met S-Turbo.
Lagers is een relatief gemakkelijke klus. Het probleem zit 'm er in dat sommige delen wel eens erg vast kunnen zitten. Dan wordt gemakkelijk 'vervelend' en kan het zijn dat de fusee kogel kapot gaat en ook vervangen moet worden.
Helaas geen foto's voor je. Als je niet de beschikking hebt over het juiste materiaal, beter laten doen.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: continu gezoem

Bericht door Verzamelaar »

Lagers zitten geperst. Heb zelf erg slechte ervaring met niet-originele lagers trouwens.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: continu gezoem

Bericht door erichendri »

Garage haald de fusee eraf en perst het lager er uit en weer in.
Dat is de enige manier.
Met een slagtrekker is gepruts.
Inderdaad, monteer origineel.
Ik was 250 euro kwijt bij een subaru specialist voor het voorwiellager.
Vast of niet vast mag geen verschil uitmaken.

Eric
Plaats reactie