Koppeling niet goed vrij bij warmte

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
otto
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:47

Koppeling niet goed vrij bij warmte

Bericht door otto »

Het is mij nu voor de tweede keer overkomen dat ik in de file voor de Gotthard na een poosje de koppeling niet goed meer vrij kreeg. Ik heb het bij de laatste onderhoudsbeurt aan de garage doorgegeven maar die hebben er blijkbaar niets aan gedaan. De eerste tekenen zijn dat het koppelingspedaal blijft hangen en ik het met de punt van mijn schoen weer terughaal. Daarna merk ik dat inschakelen en doorschakelen lastig wordt. Ik vermoed dat er door de warmte die onstaat een kabel oprekt (?)
De motor wort niet warm-
Ben maar deze keer over de pas gegaan dat is in ieder geval ook koeler en de problemen verdwenen.
Welke afstelling zou ik kunnen verbeteren?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Koppeling niet goed vrij bij warmte

Bericht door Louis »

Kabel iets losser zetten?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppeling niet goed vrij bij warmte

Bericht door SP-Boxer »

Is hydraulische bediening. Als het enkel bij warm weer is, dan helpt het vervangen van de rubber leiding voor een staalomvlochten exemplaar.
Als het onder alle omstandigheden blijft voorkomen, dan heeft de koppelingscilinder een revisie nodig.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
otto
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:47

Re: Koppeling niet goed vrij bij warmte

Bericht door otto »

Vervangen van de rubberleiding klinkt logisch, het komt nooit anders nooit voor alleen nu twee keer voor de Gotthard.
Wat ik ook merkte is dat de remmen werkten bij het optrekken . Ik denk dat dat de hill-brake was die aansprak.
Er zit nu ook geen staalommantelde op.
Dank voor de tip.
Plaats reactie