Witte Legacy

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Frans P
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:20

Witte Legacy

Bericht door Frans P »

Ik heb dus deze witte Legacy. 1.8 1992. Iemand heeft er zo'n ronkende einddemper opgezet. Volgens mij is de demper nog duurder dan de wagen.......
Bekend op dit forum?

Ik heb hem enigszins opgeknapt zodat ik er mee voor de dag kan komen. Op het moment rijdt ik rond de 400 a 500 KM per week. Met het gaspedaal strak rond de 100 á 110 gaat hij volgens mij 1 op 13 á 14 halen. Deze week kan ik dat zien. Ik vermoed dat hij de 1 op 14 gaat halen.

Het O ringetje van de olie vulpijp was oud waardoor het olie lekte. Dat was alles. Verder heb ik er gelijk een nieuw luchtfilter in gezet. Binnenkort laat ik nog de stofhoes van de aandrijfas aan de motorkant vervangen. Ik heb er nu iets omheen gebonden. Het hoeft niet gelijk. Deze week gooi ik er nieuwe olie in en ik kijk nog even naar de bougies.

Ik weet niet precies wat ik met de auto moet. Doorrijden tot APK maart of kijken of hij nog verder wil. Er zit boven de 260.000 KM op. In principe wil ik weer een oude Passat terug. Maar om nu een goed rijdende auto weg te doen is ook wat. Doordat hij toch, tegen de verwachting in, rond de 1 op 13 doet wil ik hem niet zo snel weggooien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Witte Legacy

Bericht door niksnut »

Door rijden Frans. Nieuw ashoesje en klaar.
260000 is niks voor deze auto's ej18 blokken overleven de body moeiteloos. En zo te zien heb je nog geen roest op de bekende plekken.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Witte Legacy

Bericht door SP-Boxer »

Qua kosten kun je in ieder geval beter met de Legacy blijven rijden.
Daarnaast denk ik dat het brandstofverbruik misschien ook wel gunstiger is?

Met 1 op 13/14 wordt het echt leuk. Ik redde op vakantie met de 2.2 al meer dan 700km op één tank!
"I feel Legacy"
Frans P
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:20

Re: Witte Legacy

Bericht door Frans P »

Vandaag nog even olie ververst. De vorige bezitter had er een kan met 4 liter bij geleverd. Ik heb deze week veel lange ritten gemaakt dus de boel zal wel lekker schoon zijn gebrand. Dikke gitzwarte olie. De bougies even schoongemaakt en de afstand iets kleiner gemaakt. Overmorgen doe ik er nieuwe bougies in. Het gerammel kwam weg van het hitteschild bij het begin van het spruitstuk. Dit vast gemaakt met een ijzerdraadje. Met dit kleine onderhoud moet hij nog zuiniger gaan lopen. Je hoort de auto duidelijk beter lopen.

Rijden er trouwens nog veel oude Legacy's op de weg? Bij de sloop zijn ze niet meer te vinden. Dat is een minpunt. Morgen moet ik 200 KM rijden. Kijken hoe het bevalt. Qua stilte.
Frans P
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:20

Re: Witte Legacy

Bericht door Frans P »

SP-Boxer schreef:Qua kosten kun je in ieder geval beter met de Legacy blijven rijden.
Daarnaast denk ik dat het brandstofverbruik misschien ook wel gunstiger is?

Met 1 op 13/14 wordt het echt leuk. Ik redde op vakantie met de 2.2 al meer dan 700km op één tank!
De Passat heeft een heel gunstig verbruik. De 1.8 monopoint injectie doet een op 15 op de snelweg.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Witte Legacy

Bericht door SP-Boxer »

Dat is inderdaad netjes van de Passat.

Oude Legacy's op de weg juist niet zoveel meer. Het merendeel is gesloopt of geëxporteerd. Veelal staan ze in redelijke staat zonder motor op de sloop. Kwalitatief waren ze meestal nog niet aan de sloop toe...

Ik zelf heb een 2.2GX uit 1992 en de allereerste Legacy turbo uit 1991. (De turbo al 4 jaar geschorst en de 2.2GX sinds afgelopen maand ook)
"I feel Legacy"
Frans P
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:20

Re: Witte Legacy

Bericht door Frans P »

niksnut schreef: En zo te zien heb je nog geen roest op de bekende plekken.
Maar ik zag al wel waar ze ontstaan. Ik kon bijna een kruiwagen modder uit de ruimtes achter de voorwielen scheppen.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Witte Legacy

Bericht door RJS »

Altijd goed om die plekken goed schoon te houden... Ik spuit ze 's winters elke maand leeg bij mijn Forester.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Witte Legacy

Bericht door SP-Boxer »

Ja, maar jij gebruikt dat ding ook waar hij voor bedoeld is!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Witte Legacy

Bericht door RJS »

Is wel waar, maar toen ik destijds die half jaar oude citroen Xsara kocht, zaten de hoekjes in de wielkasten en achter het plastic toch ook al behoorlijk vol. Na mijn eerste autoervaring met de Renault 4 en 6 lang geleden heb ik daar altijd goed op gelet. Maar ja, schoonspuiten was bij die ouwe Renaults hooguit enigszins roestvertragend. Die Franse idioten dichtten de kokerbalken ter hoogte van de achterwielophanging met pur af. Af fabriek dus, hè...
Plaats reactie