'borrelend' kacheltje

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

Hallo,

Bij mijn XT heb ik het volgende geluid; zo te horen uit mijn kacheltje komt een geluid alsof je gootsteen laat leeglopen. In ieder geval alsof er zeker nog lucht in zit, en er beetje bij beetje wat vloeistof in stroomt, slurpend geluid.
Lijkt vooral voor te komen bij verandering in toerental, vooral bij afremmen hoor je dan weer dat 'geborrel'.

Zou ik een verstopping in een leiding kunnen hebben? Je zou denken dat alle lucht er toch wel vanzelf uit gaat? Heef iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
Binnenkort toch maar eens dashboard eruit voor een ander klusje, kan ik ook het kacheltje nakijken, maar wie weet kan ik op voorhand al wat goede tips krijgen.
Hij wordt ook niet echt mega warm trouwens, toch wel gewenst met dit weer.

Ik heb het Onno destijds laten horen, wie weet heeft hij nog een betere omschrijving van 'het geluid!'

Alvast bedankt,

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door SP-Boxer »

Borrelen is lucht in het systeem inderdaad. Daarom is goed ontluchten van groot belang!
Gaat er niet zomaar vanzelf uit!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Borrelen is lucht in het systeem inderdaad. Daarom is goed ontluchten van groot belang!
Gaat er niet zomaar vanzelf uit!
Ja, maar hoe krijg ik nu die lucht uit het kacheltje? Auto schuin zetten? Met voorkant flink hoger dan de achterkant?

Gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door SP-Boxer »

Auto recht of met de neus een klein beetje omhoog neerzetten.
Dan zonder radiateurdop starten (koud dus!), kachel op warm en de aanjager aanzetten.
Dan de auto warm laten draaien totdat de ventilator aanslaat.
Ondertussen het niveau onder de radiateurdop in de gaten houden en bijvullen als het zakt.

Dit is eigenlijk de procedure als je het systeem ververst. Heb je met het nieuwe blok helemaal niet ontlucht?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door the dude »

"het geluid" heb ik ook in mijn rode XT. Bij de blauwe XT niet en ook niet NA wisselen van radiator en thermostaat. Deze heb ik volgens het WPB gevuld; radiator tot de rand, dop erop en exp.tankje tot max.gevuld.
Rondje gereden, af laten koelen en herhalen (dat laatste op eigen initatief 8-) Nu houd ik het tankje in de gaten en vul m dan maar tot het minimum. (Ik weet nog van n paar jaar geleden, dat op een geven ogenblik de boel er toch uitloopt via het overstroompijpje)

Al die tijd GEEN borrelen.

Tussen haakjes; heb je die brandstofbeugel nog nodig?)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

Ja, toch wel goed schuin gezet, paar keer bijgevuld via expansietankje.
Ik dacht dus dat alle lucht eruit was. Nu sinds maanden rij ik er weer mee, en hoor ik die borrels weer.
Ik heb ook een tijdje gereden met de kachelslangen doorgelust, dus slang tussen de twee pijpen die naar de kachel gaan.
Met dit weer is dat alleen een iets mindere set-up.

Ik ga komende weekend de XT met de neus in mijn loods zetten, dat is al goed schuin, en de procedure volgen zoals je zegt.

Gr. Bram

@ Jan; als je hem apart wil leggen dan graag!
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door the dude »

Ik had m achteraf gezien ook wat omhoog staan. Ten 1e helt het licht van stoep naar de garage, waar ie ook met de neus in stond.
Ten 2e stonden er ook 2 steuntjes onder (niet al te hoog)

Beugeltje komt goed Bram.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

Vandaag toch aardig lang en grondig de procedure tot (wederom) ontluchten gevolgd, en hoewel het wel iets minder lijkt, hoor ik het geluid nog steeds.
Het is eigenlijk vooral bij gas los.
Zou het ook nog iets kunnen zijn dat er ergen water zit wat op en neer klotst?

Zal eens kijken of ik nog ergens een second opinion van iemand kan krijgen.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door the dude »

Weet je zeker dat ALLE aansluitingen dicht zijn? Je radiator is OK, toch?

Want ondanks dat ik de koelvloeistof er nog eens uit moest halen, heb ik er tot nog toe geen last van gehad.




PS: Brandstofbeugeltje hangt in de schuur te wachten op een Close Encounter :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

the dude schreef:Weet je zeker dat ALLE aansluitingen dicht zijn? Je radiator is OK, toch?

Want ondanks dat ik de koelvloeistof er nog eens uit moest halen, heb ik er tot nog toe geen last van gehad.




PS: Brandstofbeugeltje hangt in de schuur te wachten op een Close Encounter :)
Ik ga ook bijna denken aan een lekje ergens...
Ik merk dat de kachel niet goed de verschillende blowerstanden geeft (staat altijd op ontwasemstand), dus ontkom er niet aan door binnenkort nog eens het dashboard eruit te halen en er een ander kacheltje in te zetten...dan hoop ik dat ik iets kan ontdekken aan dit kacheltje...

Vreemd vreemd.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door SP-Boxer »

Ik hoor tegenwoordig mijn Vivio ook borrelen in zijn kacheltje... Dat deed hij eerst niet. Verschil is dat het blok tegenwoordig weer op temperatuur komt door een dichtgeplakte radiateur. (nieuwe thermostaat is onderweg)
Vind het ook vreemd inderdaad. Bij mij met de nieuwe thermostaat maar eens kijken of het na ontluchten weg is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

nog een kleine borrel update...

Vrijdag in het bijzijn met SP nog maar eens de boel ontlucht.
Tijdje stationair laten pruttelen met de thermostaat dop eraf en na een tijdje, als de fan een paar keer aan is geweest, is het aantal luchtbellen wat naar boven komt wel aardig weinig.
Toch valt het op dat als je even gas geven er ineens een hele stoot bellen en schuim mijn (turbo) reservoirtje inkomt.
Hoe dan ook, alles afgevuld en afgedopt valt het op dat bij de proefrit eerst alles stil is, maar al vrij snel komt het bubbelgeluid al weer terug. De volgende dag was alles weer bij het oude qua borrelende geluidseffecten.

Bottom line is dus dat er ergens lucht in het systeem komt. Een lekke koppakking kan ik bijna niet geloven; vers blok wat nog zo goed als geen turbodruk gezien heeft.
Zou het kunnen dat er lucht vanaf de turbo m'n koelsysteem in gaat? In geval van een scheur in de turbinebehuizing bijvoorbeeld? Het is maar een theorie.

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
RobL
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 mei 2010 07:15

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door RobL »

Kan het geen cavitatie zijn?

"Cavitatie is het verschijnsel dat in een turbulent bewegende vloeistof de plaatselijke druk lager wordt dan de dampdruk van de vloeistof. Waar water bij atmosferische druk pas bij 100°C gasvormig wordt, treedt dit bij lagere druk, bij een lagere temperatuur op."
Wikipedia.

Rob
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door SP-Boxer »

Hebben we ook nog even aan gedacht, maar dit zou absoluut niet in het koelsysteem mogen ontstaan. Heb er ook nog niet eerder mee te maken gehad bij een Subaru.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Hebben we ook nog even aan gedacht, maar dit zou absoluut niet in het koelsysteem mogen ontstaan. Heb er ook nog niet eerder mee te maken gehad bij een Subaru.
We gaan het wel vinden.
Andere turbo duurt niet lang meer om te bestellen, dan sluiten we dat uit. Ben erg benieuwd wat voor stroom we van de retour van de turbo zien met een andere turbo er op.

Gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door the dude »

Het kookpunt
Als je water aan de kook brengt, ontstaat er op een gegeven moment bellen met waterdamp in het water… De temperatuur is dan bijna 1oo°c… Deze bellen ontstaan bij de bodem en verdwijnen weer, voor ze het wateroppervlak bereiken…
Als de temperatuur 1oo°c geworden is, bereiken de dampbellen wel het wateroppervlak… Ze barsten daar uit elkaar… Dat is koken: het water verdampt nu niet alleen aan het wateroppervlak, maar overal in de vloeistof…





Heb ik niet van mezelf,hoor..... maar dat zal geen geheim zijn :D Gegoogled dus..............

Zou dit het zijn? Of is t meer het effekt van de c.v.installatie in huis? Ontluchten en zuurstof uit t water verdwenen.Want als je na het vullen deze weer eens controleerd, kan je er mooi weer een paar liter bij tanken :roll:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door Bram_R »

Nee Jan, zit geen water in mijn systeem, temp. wordt geen 100C (85 gr. ongeveer) en omdat het systeem onder druk staat ligt het kookpunt sowieso al hoger, ook al zou er water in zitten.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
RobL
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 mei 2010 07:15

Re: 'borrelend' kacheltje

Bericht door RobL »

Bram_R schreef:
SP-Boxer schreef:Hebben we ook nog even aan gedacht, maar dit zou absoluut niet in het koelsysteem mogen ontstaan. Heb er ook nog niet eerder mee te maken gehad bij een Subaru.
We gaan het wel vinden.
Andere turbo duurt niet lang meer om te bestellen, dan sluiten we dat uit. Ben erg benieuwd wat voor stroom we van de retour van de turbo zien met een andere turbo er op.

Gr. Bram
Bij de Citroën CX Turbo kwam het juist wel voor in het koelsysteem. Het vrat in de kortste keren de cilinderwanden weg. Toen de turbodruk bij de Turbo-2 aangepast was (ik denk verlaagd, weet ik niet zeker), was het over.
Rob
Plaats reactie