verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Ghiaap »

Ik heb mijn ervaring met het vervangen van de lampjes reeds geschreven onder het verkeerde kopje (zie Even voorstellen). Maar tijdens mijn zoektocht merkte ik dat de knoppen voor de koplamphoogteverstelling (mooi scrabble woord!)en de koplampsproeiers etc. niet allemaal verlicht (kunnen) worden.

De dimmer voor het klokje is naar mijn weten NIET verlicht. Ik heb nu eerst alle andere schakelaars uit elkaar gehaald en de lampjes vervangen (mistachterlicht, cruisecontrol, alarmlichten en achterruitverwarming).

De eerst genoemde schakelaars heb ik nog niet verder uit elkaar gehad. Zit in de koplamphoogteverstellingschakelaar ook een lampje met bajonetfitting zoals in de schakelaar voor het mistlicht? Ik ga er volgende week ook weer mee aan de slag.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Weet ik niet, want die knop heb ik nog niet opengemaakt.
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Ghiaap »

Inmiddels heb ik wat huiswerk gedaan. De lampjes in de schakelaar voor de cruisecontrol en mistachterlicht heb ik makkelijk kunnen vervangen. De lampjes in de alarmlicht- en achterruitverwarming schakelaar (nog) niet.
Deze lampjes zitten in een soort siliconen voetjes en zijn NIET los te bestellen bij de dealer. Kosten resp. € 25 en (schrik niet) €69,00 ex btw. dat ga ik dus niet doen.

Ik ga proberen de lampjes te vervangen in het voetje met losse exemplaren van Conrad. Heb een vast hand dus dat moet gaan lukken. Nu nog tijd maken....
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Heb ik ook gedaan. Tis gepriegel, maar bij mij ging het prima...
PLOS
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 feb 2012 10:47

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door PLOS »

Ik heb net op mijn 2001 Forester de lampjes voor mijn kilometerteller en de toerenteller vervangen... Hoewel ze inderdaad doorgebrand waren doen de vervangende het ook niet.
Nu valt me op dat eigenlijk niets op mijn dashboard het nog doet (lampje van de airco, aanjager en temperatuur etc.)
Alleen het lampje achter de kilometerstand en dagteller en die achter de buitentemperatuurmeter doen het nog wel als ik de brightschakelaar aan heb staan.
De zekeringen heb ik gecontroleerd en die lijken ok.
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

wauw, heb je je dash daarvoor niet geheel hoeven demonteren? of kan je er redelijk bij? is het een storing nadat je de lampjes hebt vervangen, of brandden die lampjes sowieso al niet en was het je eerder niet opgevallen?
Har.D
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2013 23:53

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Har.D »

Misschien helpt de bijgevoegde foto uit een Subaru Fortester Folder.
Hieruit kan ik opmaken dat de knoppen van de achterruit verwarming, alarmlicht en de hoogte verstelling koplampen alleen verlichting hebben.
Sproeier koplampen en het nutteloze bright lampje ook niet.

http://www.subaruforum.nl/posting.php?m ... &f=8&t=662#
Bijlagen
folder Subaru Forester '99 [verlichting]
folder Subaru Forester '99 [verlichting]
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door RJS »

Zag net dat in mijn nieuwe Forester (die ik nog zal 'voorstellen') ook een lampje stuk is, te weten in de knop van het mistachterlicht. Die zien er wat fragieler uit dan in de oude Forester. Zijn die uit elkaar te halen. Is er iemand er ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door quikfit »

Ja dat is te doen,ik heb het groene lampje in de schakelaar van mijn mistlampen voor vervangen.
Link + OEM-nummer: viewtopic.php?f=17&t=3155&hilit=wat+heb+jij

EDIT: Ik zie nu pas dat je,je mistlamp achter bedoeld,daar gaat vermoedelijk een wit lampje in...schakelaar eruit wippen en even demonteren om te kijken hoe het zit en dan het juiste lampje halen.Er zijn ook led-lampjes die vast op een printplaat zitten die je niet kunt vervangen,bijvoorbeeld in de schakelaars van je raambediening.Dus eerst even de desbetreffende schakelaar controleren.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door hummie »

Interessant! Heb denk ook een kapot lampje. Bnnenkort eens even vervangen.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door RJS »

Die led lampjes zullen niet snel stuk gaan vermoed ik. Ik heb al even zitten wrikken, maar ik kreeg die knop er niet makkelijk uit.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Die led lampjes zullen niet snel stuk gaan vermoed ik. Ik heb al even zitten wrikken, maar ik kreeg die knop er niet makkelijk uit.
Nee ze branden nog...maar dat word stukken minder naarmate de auto ouder word.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door RJS »

Ik heb een lampje vervangen in de mistlichtknop. Gaar bij een 2006 Forester toch weer makkelijker dan bij mijn vorige. Daar moest ik de knop uit elkaar halen n om het lampje te vervangen. Bij de nieuwe zitten de fittinkjes goed bereikaar aan de zijkant van de knop. Kwartier werk inclusief demontage/montage knop.
Plaats reactie