verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door RJS »

Ik vroeg me af of de knoppen voor de achterruitverwarming en de waarschuwingslichten (links van de bekerhouder) in mijn Forester van 2001 ook verlicht zijn in het donker. Nu in elk geval niet en je moet ze op de tast vinden. Als ze verlicht zijn is het lampje kapot. ik heb die in andere schakelaars alk vervangen, maar hoe krijg je deze schakelaars eruit. Ik heb het al via het gat van de bekerhouder geprobeerd, maar ze zitten muurvast. Heeft iemand een idee?
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door grew »

Bij mij brand daar ook geen lampje ,tevens ook niet de draaiknoppen voor de verwarming ,alleen de rechterknop is flauw verlicht branden die van jou wel ?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door SP-Boxer »

Dashlampjes willen nog wel eens de geest geven, maar alles (of iig bijna alles) hoort normaal verlicht te zijn!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

De draaiknoppen zijn fraai verlicht. Vanmiddag had ik de achterruitverwarmingsknop er bijna uit. Morgen nog eens proberen. Stel er zijn lampjes van de verwarmingsunit stuk, of achter het dashboard., moet het hele dash er dan uit en zo ja: is dat veel werk. Ik ben nogal gevoelig voor dit soort kleine storingen...
grew
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2011 15:18

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door grew »

Ik zal van de week ook eens een poging wagen om alles te laten branden,moet toch aan de slag om de bougies luchtfilter en benzinefilter te vernieuwen.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Bij mij is het gelukt. Ik had 4 knoppen met kapotte verlichting. Nu doet alles het weer.
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Ghiaap »

Kun je mij vertellen hoe je de knoppen voor de alarmlichten en achterruitverwarming eruit hebt gekregen?
Zijn de schakelaars (als ze eruit zijn) makkelijk te demonteren zodat je de lampjes kunt vervangen?

Zomaar een paar vragen. Ik heb het zelfde probleem (lijkt een bekend Forester euvel te zijn). Ik heb een werkplaatshandleiding maar die verteld niks over de demontage van deze schakelaars....
rickterveen
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 20:25

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door rickterveen »

Oew hele goeie, bij mijn forester van 99 mis ik ook de verlichting naast de bekerhouder en tevens de verlichting achter de koplampverstelling en koplampsproeier. Ik zal er even mee aan de gang gaan en vertellen hoe je ze netjes los krijgt.

Het klokje is inmiddels alweer gerepareerd bij mij, hier zat een SMD weerstand los. ff solderen en klaar.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Ik heb er gewoon een schroevendraaiertje tussen gezet en de schakelaars gewoon voorzichtig losgewrikt. Ze zijn trouwens afkomstig van Nissan. Vraag me af in welk model Nissan ze ooit zijn toegepast... De schakelaars zijn lekker ouderwets groot en makkelijk te demonteren, het wijst zich vanzelf. Let bij de schakelaar van de waarschuwingslichten op het veertje. Let op hoe deze schakelaar in elkaar zit. Je krijgt het wel weer in elkaar als je niet goed hebt opgelet, maar het duurt wel
langer.
rickterveen
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 20:25

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door rickterveen »

Ik heb de schakelaars eruit,
bij mij gaat het om die van de achterruitverwarming, waarschuwingslichten, koplampsproeier, koplampverstelling en
lichtsterkte voor de klok. Om deze laatste 3 schakelaars eruit te krijgen is al een hel, wat zijn alle kabels kort zeg.

Maar goed ik heb nu alle schakelaars op tafel liggen alleen krijg ze echt niet uit elkaar.
misschien door de kou ik zal het later nog eens proberen. wat voor lampen horen hier in?
dan haal ik die eerst op bij de automaterialenzaak. Ook zag ik in de schakelaar voor koplampverstelling
2 lampjes op een soort schroefje zitten. zijn deze zo te krijgen?
rickterveen
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 20:25

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door rickterveen »

Goed update, ik heb met veel gevloek en getier de knoppen eruit gekregen.
nu blijkt dus dat alleen de schakelaar van de koplampverstelling verlichting heeft en de andere 2 niet.
die voor de waarschuwingslichten en achterruitverwarming waren zeer aparte lampjes dus waarschijnlijk alleen bij een dealer te krijgen
(erg fijn deze zit 70 km verderop)
Conclusie: Niet blij en ik laat de dealer ze wel vervangen bij de volgende beurt.
heb verdorie een elektrotechnische opleiding en aan meerdere oldtimer gewerkt maar kan niet eens instrumentenverlichting vervangen. :evil: :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door the dude »

:mrgreen:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

De lampjes kun je bij een goede electronicawinkel krijgen. Denk dat Conrad ze ook wel heeft. Kost bijna niks. Je hoeft er in ieder geval niet voor naar de dealer.
rickterveen
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 20:25

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door rickterveen »

Heb deze lampen bij Conrad niet kunnen vinden
heb de halve site af lopen zoeken maar helaas. wat voor lampen zijn het ook precies?
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door the dude »

BUI.SPIEGEL LAMPJE.JPG
Dit verklikkerlampje voor bui.spiegelverwarming heb ik eens bij een dealer besteld en moest helemaal uit "n centraal magazijn" in Duitsland komen.

Wat jij zoekt zal niet veel groter zijn? Het glas was niet groter dan een 1/2cm.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
rickterveen
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2012 20:25

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door rickterveen »

Misschien past dat lampje achter de koplampverstelling, maar volgens mij zijn deze lampjes niet bekabeld.
en voor de achterruitverwarming en waarschuwingslichten passen deze niet. Helaas
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Realiseer je je dat het lampje uit het plastic voetje gehaald moet worden. Het lampje dat je moet kopen is een klein glazen bolletje met twee draden eraan. Het vergt wat van je fijne motoriek, maar die lampjes kun je dus verwijderen uit het voetje en een nieuwe zit er zo in...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door the dude »

@ RJS: Als je refereert aan "mijn" voorbeeldlampje; dit was 1 geheel met de fitting
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door SP-Boxer »

Als ik jouw voorbeeld lampje zo op de foto zie, dan denk ik toch dat RJS gelijk heeft hoor.

Ik heb hetzelfde ook ooit gedaan. Lampjes voldeden toen qua specs, maar waren net iets dunner. Ze werkten echter net zo goed.
(intussen heb ik er weer twee stuk, maar gelukkig ook nog wat reservelampjes ;) )
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Kijk maar eens goed... Tis flinterdun allemaal, maar steviger dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Ghiaap »

Ik heb mijn ervaring met het vervangen van de lampjes reeds geschreven onder het verkeerde kopje (zie Even voorstellen). Maar tijdens mijn zoektocht merkte ik dat de knoppen voor de koplamphoogteverstelling (mooi scrabble woord!)en de koplampsproeiers etc. niet allemaal verlicht (kunnen) worden.

De dimmer voor het klokje is naar mijn weten NIET verlicht. Ik heb nu eerst alle andere schakelaars uit elkaar gehaald en de lampjes vervangen (mistachterlicht, cruisecontrol, alarmlichten en achterruitverwarming).

De eerst genoemde schakelaars heb ik nog niet verder uit elkaar gehad. Zit in de koplamphoogteverstellingschakelaar ook een lampje met bajonetfitting zoals in de schakelaar voor het mistlicht? Ik ga er volgende week ook weer mee aan de slag.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Weet ik niet, want die knop heb ik nog niet opengemaakt.
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Ghiaap »

Inmiddels heb ik wat huiswerk gedaan. De lampjes in de schakelaar voor de cruisecontrol en mistachterlicht heb ik makkelijk kunnen vervangen. De lampjes in de alarmlicht- en achterruitverwarming schakelaar (nog) niet.
Deze lampjes zitten in een soort siliconen voetjes en zijn NIET los te bestellen bij de dealer. Kosten resp. € 25 en (schrik niet) €69,00 ex btw. dat ga ik dus niet doen.

Ik ga proberen de lampjes te vervangen in het voetje met losse exemplaren van Conrad. Heb een vast hand dus dat moet gaan lukken. Nu nog tijd maken....
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

Heb ik ook gedaan. Tis gepriegel, maar bij mij ging het prima...
PLOS
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 feb 2012 10:47

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door PLOS »

Ik heb net op mijn 2001 Forester de lampjes voor mijn kilometerteller en de toerenteller vervangen... Hoewel ze inderdaad doorgebrand waren doen de vervangende het ook niet.
Nu valt me op dat eigenlijk niets op mijn dashboard het nog doet (lampje van de airco, aanjager en temperatuur etc.)
Alleen het lampje achter de kilometerstand en dagteller en die achter de buitentemperatuurmeter doen het nog wel als ik de brightschakelaar aan heb staan.
De zekeringen heb ik gecontroleerd en die lijken ok.
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door RJS »

wauw, heb je je dash daarvoor niet geheel hoeven demonteren? of kan je er redelijk bij? is het een storing nadat je de lampjes hebt vervangen, of brandden die lampjes sowieso al niet en was het je eerder niet opgevallen?
Har.D
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2013 23:53

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwing

Bericht door Har.D »

Misschien helpt de bijgevoegde foto uit een Subaru Fortester Folder.
Hieruit kan ik opmaken dat de knoppen van de achterruit verwarming, alarmlicht en de hoogte verstelling koplampen alleen verlichting hebben.
Sproeier koplampen en het nutteloze bright lampje ook niet.

http://www.subaruforum.nl/posting.php?m ... &f=8&t=662#
Bijlagen
folder Subaru Forester '99 [verlichting]
folder Subaru Forester '99 [verlichting]
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door RJS »

Zag net dat in mijn nieuwe Forester (die ik nog zal 'voorstellen') ook een lampje stuk is, te weten in de knop van het mistachterlicht. Die zien er wat fragieler uit dan in de oude Forester. Zijn die uit elkaar te halen. Is er iemand er ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door quikfit »

Ja dat is te doen,ik heb het groene lampje in de schakelaar van mijn mistlampen voor vervangen.
Link + OEM-nummer: viewtopic.php?f=17&t=3155&hilit=wat+heb+jij

EDIT: Ik zie nu pas dat je,je mistlamp achter bedoeld,daar gaat vermoedelijk een wit lampje in...schakelaar eruit wippen en even demonteren om te kijken hoe het zit en dan het juiste lampje halen.Er zijn ook led-lampjes die vast op een printplaat zitten die je niet kunt vervangen,bijvoorbeeld in de schakelaars van je raambediening.Dus eerst even de desbetreffende schakelaar controleren.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: verlichting knoppen achterruitverwarming en waarschuwingslic

Bericht door hummie »

Interessant! Heb denk ook een kapot lampje. Bnnenkort eens even vervangen.
Plaats reactie