Kit etc. voor bodypanelen
Kit etc. voor bodypanelen
Hoewel niet zo ingrijpend als anderen hier, ben ik ook nog bezig met wat bodywork aan mijn oude MB.
Zie ook de foto's, de originele kit die tussen de dakspanten en het dak zit, is na een kleine 30 jaar van opwarmen/afkoelen/trillen enz. los gaan komen.
Deze kit zit overigens ook bij tussen zijspanten en zijkanten van de body.
Uiteraard gaat alles zo lekker meetrillen in de auto en ontbreekt er wat stevigheid. Tijd om er intussen eens iets te gaan doen.
Heb al wel alle spanten verwijderd en alle oude resten verwijderd, maar zoek nog advies wat voor spul van bijv. 3M of LocTite ik het best kan gebruiken hiervoor.
Zoals ook te zien is, heeft het MB spul een wat sponzige uiterlijk en plakt het behoorlijk goed. Ook heeft het denk ik wel enige vorm van volume expansie tijdens uitharden. Overigens wordt het niet heel hard na uitharden.
Iemand advies voor me?
gr. Bram
Zie ook de foto's, de originele kit die tussen de dakspanten en het dak zit, is na een kleine 30 jaar van opwarmen/afkoelen/trillen enz. los gaan komen.
Deze kit zit overigens ook bij tussen zijspanten en zijkanten van de body.
Uiteraard gaat alles zo lekker meetrillen in de auto en ontbreekt er wat stevigheid. Tijd om er intussen eens iets te gaan doen.
Heb al wel alle spanten verwijderd en alle oude resten verwijderd, maar zoek nog advies wat voor spul van bijv. 3M of LocTite ik het best kan gebruiken hiervoor.
Zoals ook te zien is, heeft het MB spul een wat sponzige uiterlijk en plakt het behoorlijk goed. Ook heeft het denk ik wel enige vorm van volume expansie tijdens uitharden. Overigens wordt het niet heel hard na uitharden.
Iemand advies voor me?
gr. Bram
- Bijlagen
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Kit etc. voor bodypanelen
He bram,
Dit lijkt wel zwelband, met dubbelzijdigtape aan weerskanten. Heb dit overigens wel meer gezien, maar stijfheid brengt het niet. Het is meer om resonantie weg te halen.
Kijk eens in het henkel assortiment, die hebben zeker wel iets. Wij gebruiken veel kraftklebe van deze firma en dat werkt super, ook bij hoge en lage temperaturen.
Niels
Dit lijkt wel zwelband, met dubbelzijdigtape aan weerskanten. Heb dit overigens wel meer gezien, maar stijfheid brengt het niet. Het is meer om resonantie weg te halen.
Kijk eens in het henkel assortiment, die hebben zeker wel iets. Wij gebruiken veel kraftklebe van deze firma en dat werkt super, ook bij hoge en lage temperaturen.
Niels
Re: Kit etc. voor bodypanelen
He bedankt voor de tip. Het lijkt mij inderdaad ook geen kit of iets pur-achtigs. Daarvoor is het te zacht en andere structuur.nilez schreef:He bram,
Dit lijkt wel zwelband, met dubbelzijdigtape aan weerskanten. Heb dit overigens wel meer gezien, maar stijfheid brengt het niet. Het is meer om resonantie weg te halen.
Kijk eens in het henkel assortiment, die hebben zeker wel iets. Wij gebruiken veel kraftklebe van deze firma en dat werkt super, ook bij hoge en lage temperaturen.
Niels
Het kan wel kloppen dat de primaire reden ook resonantie-onderdrukking is. Het zijn best grote zijpanelen in die auto en die gaan anders toch snel meetrillen. De gemonteerde spanten geven natuurlijk wel een beetje stevigheid aan het geheel, en vangt wat krachten op die bijvoorbeeld op het dak worden uitgeoefend.
Thanks!
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Kit etc. voor bodypanelen
bram, pm mij ff je e-mail adres, ik heb al een paar dagen een reply in me box maar die wil er niet uit.
- Smartdriver
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 13 nov 2008 09:40
Re: Kit etc. voor bodypanelen
Hoi Bram,
Heb je nog gedacht aan PU kit?
Zowel in 2 als enkel component te verkrijgen, goed te verwerken plakt vrijwel alles zeer stevig aan elkaar, blijft ook elastisch na uitharding, lijkt dan veel op rubber.
Uitharding kun je versnellen met een vochtige omgeving.
Heb je nog gedacht aan PU kit?
Zowel in 2 als enkel component te verkrijgen, goed te verwerken plakt vrijwel alles zeer stevig aan elkaar, blijft ook elastisch na uitharding, lijkt dan veel op rubber.
Uitharding kun je versnellen met een vochtige omgeving.
Re: Kit etc. voor bodypanelen
Zwelt die PU kit ook een beetje op dan?Smartdriver schreef:Hoi Bram,
Heb je nog gedacht aan PU kit?
Zowel in 2 als enkel component te verkrijgen, goed te verwerken plakt vrijwel alles zeer stevig aan elkaar, blijft ook elastisch na uitharding, lijkt dan veel op rubber.
Uitharding kun je versnellen met een vochtige omgeving.
Het moet echt goed spleetvullend zijn, de spleet verschilt in dikte namelijk en kan niet over de gehele lengte worden aangedrukt.
De spanten moet ik denk ik eerst monteren en dan de spleten vullen. Af fabriek ben ik bang dat het dak pas na de spanten worden gemonteerd, waardoor alles wat makkelijk aan te brengen is, dit wordt nu wat lastig.
De kit heeft meer een resonatiedempende werking denk ik om te voorkomen dat de grote zijpanelen en het dak gaat meetrillen met het mooie 5 cilinder dieselritme.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
- Smartdriver
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 13 nov 2008 09:40
Re: Kit etc. voor bodypanelen
Hoi Bram,
Echt zwellen doet het niet, maar je kunt het "dik" opzetten, dat doe je middels de kitspuit.
Het spul word nl geleverd in de bekende kitspuittubes.
Je krijgt het nooit meer los als het eenmaal vastzit!
Ik ga het ook gebruiken om de naden van de bus te sealen, zowel binnen, buiten en dan vooral onder de bus.
Van te voren met maskingtape netjes randjes afplakken waardoor je de te kitten plek afbakend en een bijna fabrieksaf resultaat krijgt.
Direct verwijderen na het aanbrengen van de kit.
Al leg je er een V12 TDI van Audi in, rammelen doen die spantjes dan echt niet meer
Echt zwellen doet het niet, maar je kunt het "dik" opzetten, dat doe je middels de kitspuit.
Het spul word nl geleverd in de bekende kitspuittubes.
Je krijgt het nooit meer los als het eenmaal vastzit!
Ik ga het ook gebruiken om de naden van de bus te sealen, zowel binnen, buiten en dan vooral onder de bus.
Van te voren met maskingtape netjes randjes afplakken waardoor je de te kitten plek afbakend en een bijna fabrieksaf resultaat krijgt.
Direct verwijderen na het aanbrengen van de kit.
Al leg je er een V12 TDI van Audi in, rammelen doen die spantjes dan echt niet meer
Re: Kit etc. voor bodypanelen
- delete -
Laatst gewijzigd door Bram_R op 06 feb 2012 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Kit etc. voor bodypanelen
Ik heb bij de Brezan de onderstaande Sika-flex 260 gekocht, ook een PU kit volgens mij.
Helaas heeft de kit niet gehouden. Heb er het vrij goed opgezet, uiteraard alles mega goed schoongemaakt en ontvet.
Omdat het paneel iets bol stond heb ik het met een bepaalde constructie iets naar binnen kunnen zetten, zodat die aardig recht stond.
Stond het profiel er tegenaan gekit en wel een week laten uitharden (was een paar weken geleden, toen temperaturen nog boven 5 C waren).
Helaas heeft de kit na het weghalen van de voorspannings-constructie losgelaten. De kit is op trek belast en dat is kennelijk niet de sterke kant.
Had er eigenlijk meer van verwacht. Nu even kijken wat de volgende stap is.
Gr. Bram
Helaas heeft de kit niet gehouden. Heb er het vrij goed opgezet, uiteraard alles mega goed schoongemaakt en ontvet.
Omdat het paneel iets bol stond heb ik het met een bepaalde constructie iets naar binnen kunnen zetten, zodat die aardig recht stond.
Stond het profiel er tegenaan gekit en wel een week laten uitharden (was een paar weken geleden, toen temperaturen nog boven 5 C waren).
Helaas heeft de kit na het weghalen van de voorspannings-constructie losgelaten. De kit is op trek belast en dat is kennelijk niet de sterke kant.
Had er eigenlijk meer van verwacht. Nu even kijken wat de volgende stap is.
Gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...