Lambda Sonde?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Lambda Sonde?

Bericht door Coen »

De EJ20 ligt inmiddels in de vw bus en loopt. Alleen naar mijn idee nog niet optimaal. Ik heb het vermoeden dat de Lambda sonde niet goed werkt. De motor loopt wat onregelmatig. Als ik de stekker van de sonde eruit trek, verandert dat niets aan de manier waarop de motor loopt. Ook heb ik het idee dat de motor wat achter houdt qua prestaties. Kan dit duiden op een kapotte sonde?

Groetjes Coen.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Subonno »

Heb je nog de mogelijk om via de ECU foutcodes uit te lezen ?
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Lambda Sonde?

Bericht door LeoneTurbo »

Ik gok eerder op een slechte MAF-sensor of een slecht werkende stationair regelaar.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Toon »

Heb je er al een uitlaat aan zitten en heb je al gereden????
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Bram_R »

Coen schreef:De EJ20 ligt inmiddels in de vw bus en loopt. Alleen naar mijn idee nog niet optimaal. Ik heb het vermoeden dat de Lambda sonde niet goed werkt. De motor loopt wat onregelmatig. Als ik de stekker van de sonde eruit trek, verandert dat niets aan de manier waarop de motor loopt. Ook heb ik het idee dat de motor wat achter houdt qua prestaties. Kan dit duiden op een kapotte sonde?

Groetjes Coen.
om even bij de basis te beginnen, hoe is de brandstof-aanvoer bij je bus geregeld? Ook met injectie pomp? Leidingen groot genoeg? Heb je brandstofdruk en opbrengst al gecontroleerd na de inbouw?
Verder ook even de vonk van je bougies controleren.

Een MAF sensor zou je even met iemand om kunnen wisselen, snel gedaan en sluit veel uit.
Reinigen stappenmotor v/d stationairregelaar is ook redelijk eenvoudig. Op SYC en SCN is dit wel eens beschreven met foto's erbij.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Coen »

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik die mogelijk heb Subonno. Ik kan wel een soort testprogrammaatje laten werken die dan aangeeft of er een 'engine check' nodig is of niet. Maar hij geeft voor zover ik weet niet specifiek aan wat er mis is. Het is een EJ 20 uit 1992 of '93.
Marnix: Is er een manier om de luchtmassameter te testen? Ik neem aan dat je die bedoelt met: MAF sensor?

Hoi Toon,

Jaahaa, ik heb al gereden met het bussie :okeee: . Een grooooot verschil met het oude 50 pk blokje. Rijdt lekker ook. Je kunt met deze motor ook echt lekker doortrekken. Ik ben er dus erg blij mee. Als het project klaar is, zal ik hier zeker verslag van doen met foto's! En dan kom ik ook een keer bij jou en Jan langs om te showen.
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Coen »

Hoi Bram,

Ik heb op advies van Jan en Toon de originele Subaru brandstofpomp in mijn VW benzinetank gelast. Dat zou dus afdoende moeten zijn qua opbrengst. Verder zijn de branstofleidingen gelijk aan de diameter van de in en uitlaat op het motorblok.
Ik zal eens kijken of ik zo'n maf sensor kan verwisselen met de mijne. Voor het stationair vehaal zal ik eens moeten kijken op SYC, want ik zou niet weten waar die zit op een Subaru :?: .
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Lambda Sonde?

Bericht door LeoneTurbo »

Je kunt zelf het management uitlezen als deze een foutcode zou geven, maar daarvoor ben je afhankelijk van het Check Engine Lampje (CEL). Als je twee groene teststekkertjes in de buurt van de ECU met elkaar verbindt en de motor start, gaat de CEL de foutcodes knipperen.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Subonno »

Beetje offtopic:
Je zou voor de grap een achteruitrijlamp met verklikker kunnen gebruiken als "check engine" lampje :lol:
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Coen »

In mijn display gaat er alleen de CEL branden als ik de stekkertjes die je noemde met elkaar verbind, en dan worden er verder geen foutcodes weergegeven, dus blijft het onzeker wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lambda Sonde?

Bericht door SP-Boxer »

Is dat niet gewoon een teken dat er geen foutmeldingen zijn?
"I feel Legacy"
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Re: Lambda Sonde?

Bericht door Coen »

Dat zou kunnen, maar dan vind ik nog steeds dat de motor niet helemaal regelmatig loopt. Ik weet niet of er storingen zijn die niet weergegeven worden in het display. Ik zal eens een paar dingen nalopen die hier genoemd zijn.
Plaats reactie