Tsjilpend de geluid bij optrekken

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door RJS »

Al sinds ik mijn Forester heb maakt de auto een soort schurend, bijna tsjilpend geluid bij het optrekken op lage snelheid, dus als de motor laag in de toeren wordt gehouden. Vanmiddag was ik even terug bij de dealer met een lijstje met 'dingetjes', waaronder het motormanagementlampje en het getsjilp. Dat lampje was snel opgelost (reset), maar het geluid kon men helaas niet localiseren. Een hitteschildje is het in in ieder geval niet. Binnen hoor je het niet zo erg, maar buiten lijkt het op een schurend geluid. Er is echter niks te zien. Het geluid houdt op zodra je enige vaart hebt. Ook op de brug met alle wielen vrij dragend kun je het geluid niet oproepen.

Ik vraag me af wat het zou kunnen zijn. De dealer wist het in elk geval niet en ik moest een vervolgafspraak maken. Is er hier iemand die dit kan verklaren? De bevestiging van de cardanas zijn al gesmeerd, evenals het draaglager in het midden. De auto heeft een nieuwe koppeling gekregen. Het geluid lijkt midden onder de auto vandaan te komen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door SP-Boxer »

Ga er maar van uit dat de CEL weer terugkomt over een poosje ;)

Kan het geluid niet van een tweemassa vliegwiel komen? Al weet ik zo uit mijn hoofd niet of dat op jouw Forester zit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door RJS »

Dat suggereerde iemand op het andere forum ook al. Ik denk dat ze een foutje hebben gemaakt bij het vervangen van de platen. Je hebt er overigens bij het rijden geen last van. O ja: het lampje brand weer. Ik wil dat allemaal wel opgelost zien. Bedankt anyway. Ben benieuwd naar het verloop van je 'grand projet'.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door SP-Boxer »

Le Grand Projet blijft nog lange tijd op een laag pitje staan ;) Heb andere prioriteiten.

Ik hoop dat de garage onder garantie gaat ontdekken wat de oorzaak van de CEL is. Dan kan ik het bijn mijn ouders ook oplossen :mrgreen:
Ik denk dat dat vliegwiel (mits daar het geluid vandaan komt) niet onder garantie valt. Het doet namelijk niets af aan de werking. Het is echter wel hoogst irritant. Houd ons maar op de hoogte ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door RJS »

Doe ik.
festam
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2012 12:20

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door festam »

1. Wat is nu de oorzaak van dit euvel.
2. Hoe is het probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door Louis »

Hmmm, dat tsjilpend geluid had ik ook tijdens de proefrit van mijn huidige Forester. Ze moesten 'm toch nog rijklaar maken dus dat werd gerepareerd. Bleek een aangevreten bus in het middendiff te zijn. Heb ooit eens iets gehoord over een mindere kwaliteit staal van deze bussen.
Laat anders eens een van de monteurs een stukje meerijden als je toch naar de dealer gaat.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Tsjilpend de geluid bij optrekken

Bericht door RJS »

Oh jee, vergeten terug te melden. Bij mij was een lager in de cardanas de boosdoener. Die was bij demontage van de koppeling waarschijnlijk beschadigd geraakt, zo gaf de garage toe. De auto heeft zeker een jaar stilgestaan en er zat iets vast, waardoor ze geweld hebben moeten gebruik om de boel los te krijgen. De cardanas is onder garantie vervangen. Het vervangen van het kapotte lager was niet mogelijk.
Plaats reactie