olie verversen bij LPG auto

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door aze2000 »

Propje schreef:Dikke olie bij koudstart??in mijn vw reed ik 0w30 das pas dun.
Nee ik heb geen klepsmeer pruttel laat garage Muis er om de 30K naar kijken.
Nou 10w40 is echt geen dikke olie,, en koudstart in Nederland is niet echt van toepassing.

In mijn idee is het simpel,, onder de noemer van milieu doen ze er liever dunnere olie in ivm weestand,, das behoeft geen uitleg,, dan loopt je motor ( zuiniger ) maar ik en met mij nog meer mensen zijn er achter gekomen dat de smeer eigenschappen van een IETS dikkere olie veel beter is dan die dunne zeik :lol: .

Maar de Lpg auto was dus geen turbo wagen?

En daarbij zeg je ook dat de auto om de 30k naar de garage gaat voor onderhoud ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door erichendri »

Ik stel ze elke 35000-40000 km.
Doe ik zelf.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door aze2000 »

Hoi Eric,

Lijkt me idd voor de kleppen stellen prima,, moet je veel bijstellen? denk neit echt toch?
Groet Robert
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door Propje »

nee onderhoud doe ikzelf als ik zin heb. en kleppen stellen heb ik dus geen zin in.
Doe ik wel bij m,n KTM,s en die rij ik op 10W60 volsyntheet.
kan je ook gerust 10W40 ingooien kom je alleen niet zo ver mee.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:zelf stook ik 10W40 omdat ik 5 veel te dun vind en mijn mening is dan ook dat het beter voor je bok is om wat dikker te rijden.
10W40 kan er inderdaad in maar is een half syntheet,dat komt er hier niet in...waarom een olie erin die kwalitatief minder is als een full syntheet?
5W30(full syntheet) word vanuit de fabriek voorgeschreven,bij auto's met/vanaf anderhalve ton ervaring word 5W40(full syntheet) aanbevolen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
aze2000 schreef:zelf stook ik 10W40 omdat ik 5 veel te dun vind en mijn mening is dan ook dat het beter voor je bok is om wat dikker te rijden.
10W40 kan er inderdaad in maar is een half syntheet,dat komt er hier niet in...waarom een olie erin die kwalitatief minder is als een full syntheet?
5W30(full syntheet) word vanuit de fabriek voorgeschreven,bij auto's met/vanaf anderhalve ton ervaring word 5W40(full syntheet) aanbevolen.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Mijn vergissing het moet zijn 10w60 voll synt
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door erichendri »

Robert, meestal alleen de uitlaatkleppen die een tiende strakker staan.
Beter op tijd dan te laat zeg ik maar zo.
Moet wel zeggen dat ik hem rijker heb laten afstellen door de vriendelijke lpg inbouwer.
Net als bij de vorige groene legacy

Eric
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door Propje »

Mee eens gewoon 5w40 volsyntheet.
Eurol kost je iets van €33 per 5 ltr.
Daarvoor gooi je er toch geen Action olie in.
je bespaart dan €15 op een olie beurt.
Een ieder zijn ding.
Aju propje
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door aze2000 »

Ik neem altijd castrol, er zit echt veel verschil in olie.

Prijsverschil is per beurt zo’n klein verschil waarom zou je voor minder gaan,,
Groet Robert
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door Propje »

Wat bedoel je Robert.
is eurol inferieur aan castrol?
dat kan natuurlijk.
Maar wat maakt Castrol dan zo goed?
Aju propje
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door DucATIRadeon »

voor mijn werk kom ik 9/10 keer op een raffinaderij (gas of olie), en geloof het of niet: olie van Castrol is hetzelfde als Shell, BP, Eurol, Agip, Motul, Mobil en andere merken! enkel een ander kleurstof en blikje/kannetje/vat...
de 2de "gisting" om zo maar te zeggen gaan naar Kruidvat/AVIA/Hema etc...
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door Propje »

ik geloof je meteen.
ze kopen gewoon per bulk in.
Er zijn maar weinig olie merken die zelf samenstellen.
Shell is een grote dus die zou het zelf waarschijnlijk doen
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:voor mijn werk kom ik 9/10 keer op een raffinaderij (gas of olie), en geloof het of niet: olie van Castrol is hetzelfde als Shell, BP, Eurol, Agip, Motul, Mobil en andere merken! enkel een ander kleurstof en blikje/kannetje/vat...
de 2de "gisting" om zo maar te zeggen gaan naar Kruidvat/AVIA/Hema etc...
Voor benzine geld het zelfde,alle merken halen het bij de zelfde raffinaderij waarna ze allemaal hun eigen druppeltje hokus-pokus(toevoeging) erin kwakken.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: olie verversen bij LPG auto

Bericht door DucATIRadeon »

Propje schreef:ik geloof je meteen.
ze kopen gewoon per bulk in.
Er zijn maar weinig olie merken die zelf samenstellen.
Shell is een grote dus die zou het zelf waarschijnlijk doen
shell, BP, Agip en (Exxon)Mobil zoieso, daar ben ik vaak genoeg geweest om te zien dat het echt hun eigen laboratorium is wat zwaar bewaakt wordt!
in Thailand was ik op een pompstation+distributie manifold: diesel, kerosine, Jet A1 en de "goede" (104+ octaan) benzines van 1 of 2 raffindarijen en werden gewoon verpompt via de manifold naar de verschillende klanten (Esso, thappline, Thai oil en PTT).

de voertuig oliën (2T/4T/diesel etc) worden gedistilleerd mbt de minerale oliën en met wat alchemisten voodoo komen Motul, Castrol, Eurol etc aan het licht.

dus met alle respect: olie is in de regel merk-onafhankelijk, het is de samenstelling/specificatie waar het om gaat.
maar goed ieder zijn ding je moet doen waar je het prettigst bij voelt.
Plaats reactie