Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Ik ben er over aan het denken om mijn velgen opnieuw te laten poedercoaten. Adres heb ik al gevonden, niet eens ver uit de buurt en tegen een niet al te hoge prijs (€55 per velg, incl ontlakken, stralen en poedercoaten en het verwijderen van lichte stoeprandschade). Maar nu moet ik nog een kleur kiezen.
Het gaat om deze (orginele Subaru) velgen:
Afbeelding
Die hebben me qua vorm altijd wel aangestaan, en bovendien zijn ze ook nog eens echt lichtgewicht! Ik heb er nu 17" Speedline in Antraciet op liggen, en daar ben ik nu wel op uitgekeken.
Maar ik twijfel nu tussen brons en goudkleurig. Allebei zullen ongetwijfeld goed staan bij mijn groene Impreza, maar wat denken jullie erover?
Zo zag het er met deze 16":
Afbeelding

En zo met de 17":
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door boswachterfan »

Brons lak over zwarte poedercoat.... Subtiel en stijlvol....... :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door SP-Boxer »

Rood geanodiseerd! :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door sufos »

Mmm, die 17 inch velgen vind ik een stuk fraaier dan de 16, maar voor comfort valt natuurlijk ook wat te zeggen.
Als ik moest kiezen tussen die 2 zou goud afvallen, het zou dus brons worden ;)
Zelf zou ik kiezen voor (mat)zwart denk ik.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Ik vind het antraciet op mijn huidige velgen al niet meer zo mooi, dus waarom zou ik dan voor mat zwart gaan?

Ik heb nu een tussenoplossing gevonden. Aangezien het poedercoat wordt, is daar een hoop beeldmateriaal van op internet te vinden. En daar heb ik een donker-bronze kleur met gouden flakes gevonden, die me wel aanstaan. Eens kijken of die poedercoatboer me dat ook kan leveren. Hoeft niet 100% hetzelfde te zijn, maar dat is wel wat ik zoek.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

SP-Boxer schreef:Rood geanodiseerd! :mrgreen:
:roll:
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door SP-Boxer »

Niet?
Ik vind het oprecht wel kunnen onder groen... je moet nooit toegeven aan de leeftijd die de kalender je vertelt ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Hmm, rood ziet zo plastic fantastic uit. Ik houd het maar liever op gestyleerd brons/goud...
Met vriendelijke groet,

Patrick
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door ReinO »

gun metal een optie of toch te donker? en vertel die coater dat ie de binnenkant met rust laat.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

En waarom de binnenkant met rust laten, als ik vragen mag?
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:en vertel die coater dat ie de binnenkant met rust laat.
De hele velg gaat in een ''ontlak bad'' neem ik aan...gewoon het gedeelte wat de naaf raakt afplakken.
Aan de binnenkant wonen ook mensen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door SP-Boxer »

Het mooie is juist dat de velgen na een "coatbeurtje" rondom mooi zijn. Dit in tegenstelling tot de originele laklaag die Subaru er alleen aan de buitenzijde tegenaan blaast.

Een goede wielcoater plakt het contactvlak af en perst de stalen bussen, waar de wielmoeren op rusten, er uit.
Ik kan Wheelcare in Zeeland van harte aanbevelen. Kost je iets meer (€62,50 / velg ex. btw.), maar deze man levert uitstekend werk. Bekijkt de velgen in jouw aanwezigheid en mocht er richtwerk of extra laswerk nodig zijn, dan spreekt hij vooraf de prijs af.
Hij is ook tegen het stralen van velgen. Stralen beschadigd te veel en glasparelen is veel te kostbaar. Alles bij hem wordt chemisch ontlakt en voor het coaten heel lichtjes aangestraald ten behoeve van de hechting.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Ik heb een afspraak gemaakt bij Wheelcare. Ik heb zijn site bekeken, en dat geeft me toch net wat meer vertrouwen. Ook aan de telefoon klonk het al goed, en met zulke zaken is vertrouwen wat het overwicht heeft.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door SP-Boxer »

:okeee:

Ik vind de site er vooral oud uit zien, maar hij weet wel heel goed waar hij het over heeft. Echt een recht toe, recht aan kerel die zegt waar het op staat en vakwerk aflevert.
Ben benieuwd hoe jouw ervaring gaat zijn.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door ReinO »

die binnenkant coat gaat na een paar jaar los zitten en daardoor een langzaam leeglopende band opleveren.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door SP-Boxer »

Ah, de binnenkant bij jou is het deel dat afgedekt wordt door de band!
Naja, ik heb nog niet de ervaring dat de coating van het velgbed los laat. Heb het ook nog nooit eerder gehoord overigens. Mocht het gebeuren, dan draai ik de band er even af maak schuur het schoon en leg de band er weer op. Apparatuur staat er toch...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door sufos »

Ook ik heb nooit eerder gehoord dat het los laat.
@ReinO: heb je die ervaring zelf wel gehad ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door *thomas* »

Het leeglopen ontstaat niet door de lak die lost, maar door oxidatie van het aluminium...

Velgjes gewoon overlaten aan de 'vakman' en het zal wel goed zijn. We hebben allemaal de (slechte?) gewoonte om teveel over dit soort zaken na te denken...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door SP-Boxer »

En oxideren lukt nu net niet meer wanneer de velg rondom gecoat is. Dus ga er gewoon vanuit dat het helemaal goed komt.
Ik ben na een kleine 3 jaar nog altijd uiterst tevreden over het werk van Rene. Mijn velgen zijn nog steeds als nieuw.Toegegeven, ik heb ook niet zoveel gereden, maar ze zijn rondom gecoat en daardoor beter dan toen ze nieuw waren.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door ReinO »

ik heb mijn velgen laten poedercoaten bij een vakman die ook die binnenkant meenam.

Nu 8 jaar (!) later, laat op sommige plekjes de coating op de rand tussen band en velg los: corrosie zie ik niet maar zou zo maar ook
kunnen bijdragen. Er komt natuurlijk wel belasting op die plek tussen velg coating en band.
Het was een heel langzaam proces voordat we er achter kwamen.
Maar alles hier ter info en iedereen maakt zijn eigen beslissingen toch wel.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door *thomas* »

ReinO schreef:ik heb mijn velgen laten poedercoaten bij een vakman die ook die binnenkant meenam.

Nu 8 jaar (!) later, laat op sommige plekjes de coating op de rand tussen band en velg los: corrosie zie ik niet maar zou zo maar ook
kunnen bijdragen. Er komt natuurlijk wel belasting op die plek tussen velg coating en band.
Het was een heel langzaam proces voordat we er achter kwamen.
Maar alles hier ter info en iedereen maakt zijn eigen beslissingen toch wel.
Originele velgen met de originele laklaag kunnen na 8 jaar druk beginnen te verliezen ...
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Toen ik er gisteren was, had hij daar verschillende velgen klaar staan, waar de binnenkant keurig standaard gelaten werd.

Ik heb overigens voor een glanzend goud gekozen, wat veel lijkt op de eerste goudkleurige velgen van Subaru bij de 555. Het duurt een paar weken, voordat alles klaar is, de goede man had werk genoeg. Maar had desondanks voor een leuk praatje. En zover ik het nu al kan beoordelen, weet de man echt wel, waar hij over praat en hij is vooral eerlijk in zijn vragen en antwoorden. Geen gezeik, maar straight to the point. De eerste controle, die hij doet, is controleren of de velgen recht zijn. Dat was bij mij het geval, maar dat wist ik al. Ik had nog wel wat last van oxidatieputjes, en moet derhalve ook rekening houden, dat ik daar nog wel iets van kan zien. Nou ja, we gaan het zien.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door quikfit »

Vmax schreef:Ik heb overigens voor een glanzend goud gekozen, wat veel lijkt op de eerste goudkleurige velgen van Subaru bij de 555.
Goede keuze! ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Vandaag de velgen opgehaald, maar de banden zijn nog niet binnen. Geen probleem, volgende week moet de wagen toch naar de garage voor een beurt/keuring, en dan worden ze gemonteerd.
Ze zijn echt mooi geworden, al zijn er een paar delen, die hij niet goed gekregen heeft. Oxidatieputjes van slaglood... De rest heeft hij wel helemaal strak gekregen, en het ziet er echt fantastisch uit! Foto's volgen nog, die heb ik vergeten te maken. Maar volgens hem moet ik zuinig zijn op die velgen, omdat ze echt heel erg licht zijn. Maar dat was ik al van plan. Het zal zeker weer een stukje comfortabeler gaan rijden.
Banden worden overigens wel weer Michelin CrossClimate, maar nu in de + versie, en dan ook nog de nieuwe SI versie. Zou iets slijtvaster moeten zijn, en ook iets minder brandstofverbruik moeten geven. We zullen het gaan zien... Bandenmaat wordt 205/55/16 94V. Is iets smaller dan de 215-ers die ik nu op mijn 17" heb, maar ik denk niet dat het veel zal verschillen qua grip. Alleen in natte omstandigheden waren de 16"banden stukken beter. Zelfs toen het profiel nog maar amper 2mm was, was een stevige regenbui echt geen probleem. Met de 17" heb ik met 5mm wel problemen... Zelfde merk en type band...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Rene »

Ik heb ook 205/55R16 er onder in de zomermaanden...en ik vind dat beter rijden dan de 17inch (215/45R17) sloffen die eronder zaten toen we de wagen kochten van Eric en Bianca..
Mijn wintersloffen zijn 195/65R15 en dat rijd naar mijn bescheiden mening iets minder strak dan de 16inchers...
Goud staat wel mooi onder een groene wagen dus ik ben benieuwd naar het resultaat straks :okeee:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

De man van Wheelcare vond ze zelf al mooi langs de wagen staan, en ikzelf natuurlijk ook. Maar ik ben evengoed wel benieuwd naar het eindresultaat.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door Vmax »

Zoals beloofd: De foto's. De naafkapjes zitten er nog niet op, die zijn nog niet klaar... Maar het rijdt wel stukken lekkerder!
IMG20200930163400a.jpg
Kan er trouwens weer een jaar tegenaan, vandaag ook gelijk APK gehad. Buiten een kapotte hoes van de homeokneet niets spannends. Wel een lekker vies werkje...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door quikfit »

Staat goed. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door sufos »

Goeie combi zo :!:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Velgen poedercoaten, maar welke kleur?

Bericht door boswachterfan »

Nèètjus! :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie