Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door Gooikes »

Iedere keer als ik met de Foz een bospad neem, gaat er weer iets meer kapot (hoezo "onverwoestbaar"?)

Na de vorige keer zoemt er weer een wiellager. En nu, na vast te hebben gezeten met de bodem in de modder, ratelt/klapt er iets in het vooronder bij het starten van de motor.
Daarna, tijdens het rijden en bij stilstand, resoneert/rommelt er iets bij bepaalde toerentallen, en het lijkt alsof de auto nog minder graag vooruit wil, dan hij al deed.

Ik hoop dat het iets simpels is, bijvoorbeeld dat mijn skidplate ingedeukt is en het motorblok raakt.
Maar het zou ook zomaar iets kunnen zijn met de versnellingsbak (automaat), de visco, de cardan, een differentieel, o.i.d.

Heeft er iemand iets slims hierover te zeggen?

En is het bij een Foz uit 2004, met 230.000 km, nog de moeite waard om dit lijstje af te laten werken?
- Bumpers rondom spuiten
- Schokbrekers rondom vervangen, icm met andere veren achter
- Voorkant eindelijk ook verhogen
- Geklap en gebonk achterin (alsof het wiel er los onder hangt) bij kleine, korte hobbeltjes (putdeksel bijv.)
- Slecht stationair lopen
- Stank bij starten, witte rook bij koude motor
- Wiellager (het zoveelste) vervangen
- Bovenstaand probleem van gebonk en gerommel voorin.
- Nieuwe ruitenwissers die niet stuiteren
- Eindelijk eens iets doen aan het windgeruis, anders dan aquariumslangetjes in de rubbers schuiven, want dat helpt niet meer.
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door erichendri »

Kan van alles zijn, uitlaat iets uit model.
Hitteschildjes of die plaat etc….
Op rammels reageert je klopsensor, die gaat dan verlaten dus minder trekkracht.
Lager kan gebeuren, hoort bij greenlanen en is niet alleen bij subaru.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 05 nov 2019 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door quikfit »

Als ik het zo lees kan je,je auto beter ff wegbrengen naar iemand die verstand van Subaru's heeft.
Al je klachten kunnen verschillende oorzaken hebben en we hebben geen glazen-bol.
Heb je zelf al onder de auto en in de motorruimte gekeken/geluisterd en gecontroleerd op beschadigingen?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door Gooikes »

erichendri schreef:Kan van alles zijn, uitlaat iets uit model. Hitteschildjes of die plaat etc….
Het geluid van losse hitteschildjes, vernachelde endlinkjes en versleten wiellagers ken ik ondertussen wel. Dat is het niet. Het geluid is dieper en zwaarder.
De uitlaat heeft het natuurlijk ook zwaar te verduren als je met de bodem vastzit, zoals de laatste keer. Daar had ik nog niet aan gedacht.
quikfit schreef:Heb je zelf al onder de auto en in de motorruimte gekeken/geluisterd en gecontroleerd op beschadigingen?
Nee, nog niet. Maar ik weet dan toch niet waar ik moet kijken, hoe het er normaal uit moet zien, etc.
Het is me wel opgevallen dat het geluid bij het starten buiten minder goed te horen is dan binnen.

Bovendien ben ik lichamelijk zo krakkemikkig dat het een hele opgave is om even onder de auto te kruipen.
Come to think of it... Mijn auto begint steeds meer op mij te lijken: rare geluidjes, vage klachten, komt steeds minder vlot vooruit... :lol:
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door erichendri »

Jep, mijn uitlaat zit ook wat meer naar achteren door bodem contact.

Eric
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door mikage »

Ik heb ooit gehad dat de krukaspoelie los zat. Bij starten en lage toeren gaf dat gerammel. Bij hogere toeren weer niet. Ik denk niet dat dat het is, maar ik zou het wel even in gedachten houden voor als niets helpt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door quikfit »

Gooikes schreef:Iedere keer als ik met de Foz een bospad neem, gaat er weer iets meer kapot (hoezo "onverwoestbaar"?)

Na de vorige keer zoemt er weer een wiellager. En nu, na vast te hebben gezeten met de bodem in de modder, ratelt/klapt er iets in het vooronder bij het starten van de motor.
Daarna, tijdens het rijden en bij stilstand, resoneert/rommelt er iets bij bepaalde toerentallen, en het lijkt alsof de auto nog minder graag vooruit wil, dan hij al deed.

Ik hoop dat het iets simpels is, bijvoorbeeld dat mijn skidplate ingedeukt is en het motorblok raakt.
Maar het zou ook zomaar iets kunnen zijn met de versnellingsbak (automaat), de visco, de cardan, een differentieel, o.i.d.

Heeft er iemand iets slims hierover te zeggen?

En is het bij een Foz uit 2004, met 230.000 km, nog de moeite waard om dit lijstje af te laten werken?
- Bumpers rondom spuiten
- Schokbrekers rondom vervangen, icm met andere veren achter
- Voorkant eindelijk ook verhogen
- Geklap en gebonk achterin (alsof het wiel er los onder hangt) bij kleine, korte hobbeltjes (putdeksel bijv.)
- Slecht stationair lopen
- Stank bij starten, witte rook bij koude motor
- Wiellager (het zoveelste) vervangen
- Bovenstaand probleem van gebonk en gerommel voorin.
- Nieuwe ruitenwissers die niet stuiteren
- Eindelijk eens iets doen aan het windgeruis, anders dan aquariumslangetjes in de rubbers schuiven, want dat helpt niet meer.
Bospaden kunnen een martelgang wezen voor je onderstel...en wiellagers vinden het niet fijn in het water en de modder.(ondanks keerringen)
Als de peilstok van het cardan en of bak niet goed afsluit kan daar ook water in komen,net zoals door de ontluchting.
Wanneer is er voor het laatst olie ververst van je bak en diffen :?:
Wat er rammelt/resoneert/klapt en bonkt is vanachter een toetsenbord niet te beoordelen...

De kosten die je wilt maken hangen af van ''hoe lang wil je de auto nog gebruiken''.
Hoe zit het met het onderhoud van de auto :?: Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld en de bougies vervangen :?: (slecht stationair lopen)
Stank bij starten kunnen kleppen zijn maar ook een Lambdasonde of temperatuur sensor die verkeerde waardes meet.
Witte rook...kan gewoon condens zijn...is dat over als ie op temperatuur komt :?: En heeft ie dat ook bij het starten als het buiten 25 graden is :?: Verbruikt ie koelvloeistof en /of olie :?:
Een ruitenwissermechaniek kost bij de dealer ongeveer 200 €uro.(ergens gelezen)
Windgeruis komt vaak ook bij de spiegel vandaan...driehoekje aan de binnenkant verwijderen en binnen en buitenkant inspecteren...en misschien zijn je aquariumslangetjes plat gedrukt en kan je beter hardere slangetjes gebruiken die hun vorm beter behouden.(vacuümslang :!: :?: )

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door hummie »

Gooikes schreef:Iedere keer als ik met de Foz een bospad neem, gaat er weer iets meer kapot (hoezo "onverwoestbaar"?)
Onverwoestbaar bij gemiddeld rijgedrag. Hij is uitgevoerd om wat terrein te kunnen hebben, dus ruim voldoende stevig genoeg voor dat gemiddelde rijgedrag (op de weg).

Joh, als je serieus het terrein in gaat rijdt je altijd van alles uiteindelijk kapot. Daarom is een laro (toch ultieme jeep) ook opgebouwd uit simpel gemodelleerde en makkelijk te vervangen onderdelen. Een laro is gemaakt om kapot te kunnen gaan.
Er bestaat geen jeep die bij het echte terreinwerk heel blijft. Echt terrein rijden is een dure hobby.
Gooikes schreef:En is het bij een Foz uit 2004, met 230.000 km, nog de moeite waard om dit lijstje af te laten werken?
- Bumpers rondom spuiten
- Schokbrekers rondom vervangen, icm met andere veren achter
- Voorkant eindelijk ook verhogen
- Geklap en gebonk achterin (alsof het wiel er los onder hangt) bij kleine, korte hobbeltjes (putdeksel bijv.)
- Slecht stationair lopen
- Stank bij starten, witte rook bij koude motor
- Wiellager (het zoveelste) vervangen
- Bovenstaand probleem van gebonk en gerommel voorin.
- Nieuwe ruitenwissers die niet stuiteren
- Eindelijk eens iets doen aan het windgeruis, anders dan aquariumslangetjes in de rubbers schuiven, want dat helpt niet meer.
Laten doen zeg je? Ik vrees dat dat dik in de papieren gaat lopen (helft dagwaarde of meer?) en is het aan je budget en wat je er voor over hebt of het de moeite is.
Schokbrekers rondom is een flink duur geintje als ik het uit reacties hier goed begrijp (€800-1000 ?).
Spuiten €20 als je het zelf doet maar al snel €300 of meer bij een professionele spuiter.
Ruiterwisserarmen zijn de kosten niet. En je kunt de veer strakker maken als die kracht kwijt is.
Die windruis... hoe is de staat van je rubbers? (nieuwe deurrubbers is ook wat honderdjes bij elkaar)
Dat gebonk kan met wat je geluk je schokbreker zijn, of zijn bevestiging. Of inderdaad je skidplate of zo.
Het laten doen ... de uren ... dat kost ook wel wat. Zou je het zelf doen, eventueel met gebruikte onderdelen, dan spaar je snel een hoop kosten uit en kan het wel goed haalbaar en rendabel zijn.

Maar wat mij het meeste dwars zit. Witte rook bij koude motor bevalt me ook niet. Dit klinkt erg als (beginnend) kapotte koppakking. Water wat in je cilinder gaat staan als je de motor af zet en er weer uit komt als hij loopt. Slecht stationair lopen kan ook hierdoor komen. Als je dat moet laten maken ben je ook al snel €1000-3000 verder (dit wisselt nog wel eens sterk en ligt er ook aan door wie en hoe je het laat maken). Ik vrees dat dan alles bij elkaar zo dik in de papieren gaat lopen dat de auto economisch totall-loss genoemd kan worde, al kun je ook weer een tijd best nog een eind verder rijden met een paar potjes bar's leaks van €6/st, net wat je wilt. :mrgreen:
Hoe gaat het met je waterpeil? Moet je met enige regelmaat beetjes bijvullen? Zakt het waterpeil?

Ik persoonlijk zou hem hoogstwaarschijnlijk nog even rijdend houden en niet te veel er aan doen (of zelf doen), en uiteindelijk afschrijven. Het geld wat je niet uitgeeft aan je lijstje (toch al snel richting halve dagwaarde) dan bijleggen op een andere, en met kapotte koppakking zeker.
Laatst gewijzigd door hummie op 13 nov 2019 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door DucATIRadeon »

kan die witte rook bij koude motor niet gewoon condensatie zijn dat verdampt?
heb nu een (verschikkelijke) XC90 van de zaak mee om mn visum te halen in Den Haag, en die heeft ook witte rook vanaf starten tot ongeveer 2 a 3 minuten rijden. is een diesel D5
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door hummie »

Ja dat kan. Maar ik ga er vanuit dat iedereen condensatie wat elke auto met koud weer wel herkent en niet specifiek vernoemt. Bij witte rook ga ik ook uit van witte rook.

En er hoeven nog geen conclusies getrokken te worden. Met een simpel testje weet je zo of de kopppakking goed is, en laten wedat gewoon hopen.

Moeilijk. Als je het zelf doet en het mee valt is het rendabel genoeg. Als het tegen valt en een garage moet het doen snel niet.
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door Gooikes »

Sorry voor de late reactie; het is wat druk geweest de laatste paar weken.

Bedankt ook voor het meedenken.
Het bonken bij het starten is ondertussen spontaan verdwenen. Wel ratelt ie nog bij stationair draaien. Dus wat er onderweg vanaf gevallen, weggesleten of omgebogen is... mij een raadsel.
Wat er bijgekomen is dat ie nogal licht is gaan sturen en mijn stuurwiel staat niet meer recht. Ik zal uitlijnen aan het lijstje toe moeten voegen denk ik.

Er wordt gevraagd naar de staat van onderhoud. :oops:
Kleppen en bougies zijn door mij nog nooit gedaan. Ik heb de auto sinds maart 2017 en heb er 56.000 km mee gereden.
In die tijd, maar vraag me niet wanneer, is de bakolie een keer ververst, motorolie twee keer en diffolie nooit.
Distributie is ook in mijn bezit gedaan.

Die witte rook zou goed condens kunnen zijn. Maar ook echt rook. Ik zie het verschil niet en als ik eenmaal aan het rijden ben, let ik er niet meer op.

Wat ik misschien niet genoeg duidelijk gemaakt heb, is dat ik een autoconsument ben. Mijn tech-babbel is van horen zeggen, echt verstand heb ik er niet van en zelf sleutelen en weten wat ik doe, is er niet bij. Voor mij moet een auto rijden met een slok benzine er in gooien, beurtje als het kaartje zegt dat het tijd is en als ik er geld voor heb, laten repareren als iets kapot lijkt of als er een lichtje gaat branden en ik er geld voor heb, wat meestal niet het geval is.

Ik probeer dan ook altijd een auto te kopen waarvan ik denk dat ie wel een jaar of vijf mee kan zonder dat ik er veel aan moet doen. Als de proefrit en de stempels in het boekje goed zijn, geloof ik het wel. Dit is mijn eerste Forester en ik begin nu, na dik 2,5 jaar, te geloven dat ik beter een andere had kunnen kopen.
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door Gooikes »

Oh... en mijn waterpeil en oliepeil? Geen idee. Daar heb al minstens een jaar niet meer naar gekeken!
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door quikfit »

Gooikes schreef:Oh... en mijn waterpeil en oliepeil? Geen idee. Daar heb al minstens een jaar niet meer naar gekeken!
Toch maar eens doen dan...daar heb je geen verstand van auto's voor nodig...(controleren bij koude motor)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door Tanisha »

Ik denk dat je gebruik van de auto niet helemaal overeen komt met het idee de auto 5 jaar lang zo goedkoop mogelijk te rijden.

Ik heb ook klanten die zo goedkoop mogelijk willen rijden ik kijk daarbij alleen naar de veiligheid maar voor de rest vervang ik alleen delen waar nodig en geef mee wat minder wordt en waar ze op moeten letten zodat we het deel net op tijd kunnen vervangen.

Ik heb ook klanten die alles graag preventief gedaan willen hebben en gewoon alles top willen houden.

De eerst groep vervangt minder maar deze zie je meerdere keren per jaar om de auto goed te houden.

De groep die het gewoon goed wil hebben zie je alleen met apk en beurten.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je of veel meer aan preventief onderhoud moet gaan plegen of je auto niet meer offroad moet gaan gebruiken zodat je wel volgens je zo goedkoop mogelijk strategie kan gaan rijden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door hummie »

(controleren bij koude motor)
Onnodig als je tussen de peilpunten blijft.

Uitzettingscoëfficiënt Oil (unused engine oil) = 0.00070.
Bij 5 liter motorolie is dat een afwijking van hooguit 0,21L, meestal minder. Reken daarbij nog de door de auto ingebouwde marges buiten de peilpunten.
Je zult hooguit 0,21L te weinig bijvullen (nadenkertje ;) ), maar ik ga er toch wel vanuit dat iedereen zijn peil richting max, doch op minstens 1/5 (=0,21L) boven min houdt, dus tegen of op min-stand bij gaat vullen.

Overigens heb ik in het verleden weleens bij een olieverbuiker wat te laat gekeken en soms wel een halve liter en een enkele keer zelfs meer onder min gepeilt, en die motor is echt niet meteen kapot gegaan. Een motor kan wel wat hebben, en zeker een verschilletje van 0,21L.
Wel ondersteun ik uiteraard de raad om warm en koud mee te nemen bij het bepalen van de hoeveelheid, en daarmee de advies-standen gewoon op te volgen. :okeee:

Maar nogmaals, koud of warm peilen maakt geen hol uit. Het verschil is verwaarloosbaar.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door JSE »

Qua temperatuur maakt het geen drol uit inderdaad. Als je de olie maar wel even de tijd hebt gegeven om terug de carterpan in te lopen. Daarom dat vaak geadviseerd wordt om koud te peilen; dan is alle olie terug gelopen.

In dat opzicht kun je met warm peilen alleen maar teveel olie erin doen. Er is immers nog wat olie in het systeem.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door hummie »

JSE schreef:Qua temperatuur maakt het geen drol uit inderdaad. Als je de olie maar wel even de tijd hebt gegeven om terug de carterpan in te lopen. Daarom dat vaak geadviseerd wordt om koud te peilen; dan is alle olie terug gelopen.

In dat opzicht kun je met warm peilen alleen maar teveel olie erin doen. Er is immers nog wat olie in het systeem.
En ook dat is verwaarloosbaar. Zeker als de olie dun is want warm, en daardoor lekker naar beneden loopt.
Ja je moet "even" wachten :okeee: maar dan gaat het over enkele minuutjes. Die zijn onderhand al voorbij eer je rustig uitgestapt bent, kap open hebt, en doek gezocht hebt.
Joh, als je olie aftapt is de boel binnen een minuut al nagenoeg leeg en komen er nog hooguit wat minuutjes wat druppeltjes uit. Verwaarloosbaar zo snel dat dat zakt.

En omdat de motor nog warm is heb je door de uitzettingscoëfficiënt bij warme motor heb je nog ca. 50 hooguit 100cc speling, dus zul je echt niet "te vol" doen.
Zodra je je motor af zet zakt de temperatuur al snel tien(tallen) graden, en als de motor 5 minuutjes uit staat is de olie onderhand al handwarm (max 40 graden). Een auto koelt door ook bij stilstand (als de warmtebron weg is). Wacht je een kwartier dan is de olie nog maar matig lauw. Kijk maar bij verversen. Dat maakt de uitzettingscoëfficiënt ineens nog meer verwaarloosbaar en duidelijk dat enkele minuutjes wachten om te peilen meer dan genoeg is.

Als ik dan ook nog mee neem dat de meeste mensen een peilstok niet kunnen lezen om benodigde hoeveelheid te bepalen en er meestal een "gemak half litertje" bij doen in plaats van max afvullen .....
Maar zelfs al zou je er 50cc er teveel in doen is er nog niets aan de hand. Dan blaas je echt de motor niet op. Je kunt zelfs beter die 50cc te veel er in doen in warme motor dan in koude omdat de uitzettingscoëfficiënt dat weer compenseert. ;)

Het zou anders ook vreemd zijn. Het eeuwlang O zo gebruikelijke olie laten peilen en bijvullen bij een benzinestation, terwijl dan de motor NOOIT koud is maar altijd warm. Motor-levensgevaarlijk dan? :mrgreen:
Hopelijk is dat misverstand nu definitief uit de (subaru) wereld geholpen.

Gewoon peilen als het je uit komt. Ongeacht warm of koud (ja warm ff paar minuutjes wachten!). Gewoon bijvullen als er weinig in zit, als het peil richting min staat. Gewoon richting max bijvullen, en dat zit je er (met warme motor) hóóguit 100cc naast (waarschijnlijk nog geen 50cc), maar heb je altijd nog minstens 900cc boven min overschot. Dat is prima. :okeee: :okeee: :okeee:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door *thomas* »

Moet je nu wachten of niet, Hummie?
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door hummie »

Waar slaat dit nu weer op *thomas* ?
Je kunt begrijpend lezen of je kunt het niet. Het staat er duidelijk. Nog maar een keer lezen dan. :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door erichendri »

Ik trek de peilstok voor het peilen een 5tal cm eruit en ga een doekje halen.
Dan kan de olie uit de peilstokpijp zakken.
Is dan veel beter af te lezen.
Hier laat ik het bij.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Ratel bij starten en gerommel tijdens rijden

Bericht door boswachterfan »

Dit is idd dé tip. Hiermee zag ik het ook een stuk makkelijker.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie