Lakschade

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Lakschade

Bericht door RJS »

Ik heb gisteren mijn Forester een keer gewassen en gepoetst. Eerste keer sinds de aankoop in de herfst van vorig jaar. Shame on me! Hoe dan ook. Op het dak zit een flinke plek waar je zo op het kale (gegalvaniseerde?) staal. Dit moet toch wel even gerepareerd worden. Vroeger deed je dat met een lakstiftje of iets dergelijks. Dat kan vast nog steeds, maar wat voor primer kun je het best gebruiken. Schuren? Nou ja: hoe pak je het zo aan dat het lang houdt.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Lakschade

Bericht door sufos »

Zelf had ik ook een plek, ontstaan door de combinatie vogelstront en lang niet wassen. Ik heb de plek helemaal kaal gemaakt tot op het staal, en toen behandeld met zinkspray. Daarna gewoon met een lakstift op kleur gebracht. Dat is nu een jaar of vier geleden en het ziet er nog net zo uit als toen. Zinkspray is echt geweldig spul voor zoiets. Voor het mooie had ik het nog moeten afwerken met een blanke laklaag maar ach, ik vond het wel best zo.

BTW, dat staal is echt niet gegalvaniseerd of iets dergelijks, gewoon koud, roestgevoelig ( Japans) staal.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lakschade

Bericht door quikfit »

De lakstiften die ik bestelde bij Subaru zijn van die milieu vriendelijke,die moet je met blanke lak na behandelen...anders is het er zo weer af na het eerste regenbuitje. :cry:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Lakschade

Bericht door KevinHoogendam »

Ik heb een keer een 2k lak spuitbus op kleur laten maken bij een spuiterij. Zij hebben de auto met een kleur scanner gescand en zodoende de "huidige" kleur van de auto in een spuitbus gestopt.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lakschade

Bericht door RJS »

Mmm. toch is die plek al lang daar. Ik dacht aanvankelijk dat het vogelstront was inderdaad. Ik heb ergens wel een spuitbus zinkverf staan.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lakschade

Bericht door RJS »

Heb je het nog geschuurd van te voren?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lakschade

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Heb je het nog geschuurd van te voren?
Alles dat je gaat schilderen/spuiten hoor je op te schuren en te ontvetten,de lak hecht dan veel beter.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Lakschade

Bericht door hummie »

Als het echt gegalvaniseerd is hoeft er niet perse primer op. Hooguit om de boel beter gelijkmatig glad te krijgen, maar niet voor extra bescherming.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lakschade

Bericht door RJS »

gewoon koud, roestgevoelig ( Japans) staal
Gaan de meeste auto's tegenwoordig niet door een zinkbad?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Lakschade

Bericht door sufos »

Zou allemaal best kunnen, echter door het schuren wat ik deed was van een eventueel zinkbad biets meer te zien.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Lakschade

Bericht door Vmax »

Ik kan je de volgende site aanbevelen: https://spotrepair-fonteyn.nl/product-c ... iften-set/
Daar kun je alles vinden om zelf je wagen weer laktechnisch in orde te krijgen. En het is goed spul, wat je daar krijgt. Niet wat je bij de Brezan of wat voor andere automaterialenzaak kunt kopen.
Voor mij was het handig, omdat mijn kleur lak niet overal te vinden is (07V Savanna Green), maar de kleuren passen spot-on!

En wat ik daar ook nog kan aanbevelen, is de Carnauba Wax CP550 Cleanextreme, die ze daar ook verkopen. Daar gaat je wagen weer mooi van blinken en is het behoud van je lak.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lakschade

Bericht door RJS »

Thanks, ga ik naar kijken.
Plaats reactie