airco probleem legacy 3.0r

Voor de overige technische zaken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

Voor een paar tientjes kon je mijn toestel gerust gebruiken.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@thomas

klinkt aanlokkelijk :)
ik wacht nog even het effect van het schuim af, mocht het niets geworden zijn dan neem ik je aanbod graag aan.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

Nou, een weekje gereden en eigenlijk bevalt me het prima.
De muffe lucht is weg en het is al beter vertoeven in de auto met ingeschakelde klima.
Als ik een 5 km voor bestemming de AC uitzet komt er wel even een ander geurtje uit de ventilatie ducts, maar het is niet meer die hinderlijke muffe geur die eerder verscheen.
Ik merk dat ik nu ook minder last krijg van hoofpijn en benauwdheid (ben astma patient :()
Voor zover eindelijk vooruitgang.
mocht het na verloop alsnog terug komen meld ik mij wel.
@thomas, bedankt voor je aanbod, mogelijk neem ik nog contact met je op. :okeee:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

Is goed :)
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

om deze topic over airco to kapen voor gerelateerd probleem met de 2009 2.5 Impreza WRX van zoonlief:
vandaag reed ie naar huis van werk en ergens tijdens de rit rook hij een gebrand geurtje en de A/C lampje was uit en er kwam geen lucht meer uit de roosters.

zojuist gekeken en de 15A zekering was door gebrand. de a/c relais uit de motorcompartiment eruit en getest: deze doet het gewoon (klikt en minder dan 0,1ohm).
de kapotte zekering vervangen, contact aan en de ventilatoren doen het weer. uitgezet, motor gestart en alweer de ventilatoren aanzetten en dat werk. tot ik de airco knop in drukte: pats, daar ging de zekering!
eens beredeneren: als de koelmiddel op of te laag zou zijn dan heeft de pomp beensmering meer en kan ie vast lopen. zet deze alsnog aan en het is net of je een elektra motor blokkeert en aanzet: dan wordt ie ook snel warm.
dus eens gekeken naar de airco pomp en krijg nou wat, de riem was eraf (deze is echt kapot!) en de airco pomp was redelijk bruin/zwart. de poelie kon ook niet draaien en zat muurvast.

kan deze beredenering kloppen?
waar kan ik een a/c pomp en riem kopen/bestellen (niet meteen de dealer roepen!)?
ik zag geen riemspanner, hoe word de riem op spanning gebracht? drijft deze riem ook andere componenten aan want zag geen riem-loze rol?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

dat moet ik nog Eem bekijkende zit geen losse spanner op. alleen de dynamo zelf is een spanner en daar zit de airco pomp ook aan vast; kan het zijn dat dit een gezamenlijke spanner is voor beide riemen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:dat moet ik nog Eem bekijkende zit geen losse spanner op. alleen de dynamo zelf is een spanner en daar zit de airco pomp ook aan vast; kan het zijn dat dit een gezamenlijke spanner is voor beide riemen?
Dat kan maar om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dat bij dat type Impreza zit.
Een paar fotootjes zou fijn zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

de fotos.
zie de verkleuring van de pomp poelie, de gesmolten aansluiting van de magneet koppeling en de 2 gebroken(?) veren
Bijlagen
IMG_7113.jpeg
IMG_7112.jpeg
IMG_7111.jpeg
IMG_7110.jpeg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Je mist de spanner volgens mij.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
AC1.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Ze gaan inderdaad wel eens stuk die pompen.
Bij mazda 1 keer gehad, ook v-snaar gebroken.
Nieuwe erop, airco aan en motor stond gelijk stil ipv 700 rpm stationair.
Hier zat er iets in de pomp vast.
Zit altjjd een spanner op of je spant hem met de dynamo.
Je zou ankod op scn kunnen contacten.
Of je vraag op fb zetten, subaru fans nederland.
Staat een nummer op je pomp, noteer die en in je vraag.
Niet zelf loshalen want er zit gas in wat giftig is.
Garage kan dat afzuigen.

Eric.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

de riem blijkt een zelfspan riem te zien die geen externe spanner nodig heeft...
omdat de pomp is vast geslagen kan het zijn dat er gruis in het systeem zit en dat gespoeld worden.

spoelen moet wel lukken: perslucht op de ingang zetten en slang tegen de brandnetels en onkruid richten op de uitgang v/d pomp.
toch? :smile:

we gaan beide riemen vervangen daar de dynamo riem ook al droogte scheurtjes heeft. die wordt wel gespannen door de dynamo te verstellen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door SP-Boxer »

Zelfspan riem kan, maar vind het zelf ondingen. Je zou kunnen overwegen om alsnog een spanner aan te schaffen.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

mn stiefzoon heeft het verder opgepakt met de garage (tis zijn auto, hij moet beslissen), er is een imitatiepomp ingekomen, de condensor was goed (geen gruis), spoelen, afpersen, vullen en nieuwe riemen erop. zn ruiten beslaan niet niet meer met de regen ochtends vroeg.

heb de pomp meegenomen (is altijd leuk iets in je handen wat je nooit eerder hebt gehad), de spoel is wat mee gebeurt waardoor de koppeling blokkeerde en alle ellende is ontstaan. de pomp zelf is prima!
zal wat fotos maken.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Cool :okeee: Wat koste de pomp en heb je een link van een producent of/en een website of heeft de garage gewoon een pomp besteld?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door boswachterfan »

Vraagje: Kun je zo'n magneetkoppeling niet apart monteren?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Neem aan dat ze ook wat airco olie bij gevuld hebben bij de vervanging.
Magneetkoppeling alleen vervangen kan maar gebeurd zelden.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door boswachterfan »

OK. Hoezo niet?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

rustig aan ja?! ben net thuis van werk, wil de boel eerst ontvetten om goede fotos te maken.

er zijn al wel wat "korrels" uit de magneet koppeling gekomen (weet niet of dit gesmolten koper is?) en losse stukjes spoel. de 2 van de 3 bloemveren zijn gebroken ten gevolge van vast geslagen poelie.

geef me effe dan post ik de fotos.

de imitatie pomp weet ik nog niet waar ie vandaan is, zal daar ook een foto van maken als mn SZ terug van werk is met zn wagen.

de poelie is gelagerd op de behuizing en middels de magneetkoppeling in verbinding met de pomp as. kun je trouwens proberen bij je eigen auto met stilstaande motor: je kan de middelste stuk van de koppeling ronddraaien en de poelie niet (omdat de motor uit staat). ergo: met draaiende motor en airco uit staat de pomp as stil terwijl de poelie rond draait.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

fotos moet ik nog uploaden, echter de oorzaak is gevonden: de dubbele rij lager van de poelie is vast komen te zitten doordat de kogels, nou ja niet echt rond zijn. de ronde bolletjes waar ik eerder over sprak zijn dus de kogels die in een andere vorm zijn gewalst...

de pomp is inwendig in goede staat! de spoel is verwrongen en mee gaan draaien en daarom maakte deze kortsluiting.
als ik weet hoe er olie in moet dan is de pomp klaar. dan nog een magneet koppeling met poelie erbij zoeken en de pomp ligt klaar.

ter info: de spoel heeft 1 aansluiting +12V (van de ecu?), de behuizing dient als aarde. staat geen type of onderdeel nr op.

deze lijkt er heel erg sterk op:
https://www.ebay.com/itm/NEW-A-C-Compre ... e%3ASubaru
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Staat vaak op de pomp zelf.
12v is idd de aansturing vanaf het airco relais, fans gaan dan ook tegelijk draaien.
Olie vul je bij via de airco vulnippels.
Is voorgeschreven wat er per vervangen onderdeel in moet.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

hier wat fotos.
zoals gezegd: de spoel is mee gaan draaien, de kogels van het lager zijn anders-dan-rond, poelie beetje verkleurd en de drukplaat heeft 2/d 3 veren stuk.
boel gereinigd en terug inelkaar alleen nog zonder olie.

ga vanmiddag onder de kap kijken wat de huidige imitatiepomp is.
Bijlagen
schoon voor montage
schoon voor montage
grut wat er uit kwam met schudden alleen al
grut wat er uit kwam met schudden alleen al
de spoel, draairichting is goed te zien
de spoel, draairichting is goed te zien
lager met "kogels" en wat restant spoel
lager met "kogels" en wat restant spoel
gebroken veren
gebroken veren
verbrande koppeling
verbrande koppeling
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door boswachterfan »

Heldere foto's. Thnx.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

jo, ben er weer.
hoe en het waarom ben ik nog steeds niet achter, maar de muffe lucht is een beetje terug en erger nog, ik krijg lichte ademnood in de legacy als ik de airco aanzet. (astma patient)
zeker nu is deze tijd met condens vorming heb ik altijd de airco op automaat staan en telkenmale voel ik gewoon dat ik last krijg van mijn ademhaling en longen.
zet ik de airco uit dan komt er weer een zweempje muffe lucht de auto binnen en mijn longen reageren dan wat heftiger.
ik vermoed dat de schuim en nevel behandeling net echt gewerkt hebben en ik nog steeds bacteriën en schimmels heb.
ik heb mij goed aan het protocol gehouden van airco uitzetten een 5 km voor eindebestemming, maar het is toch terug.
ik ga nu een wat resolutere oplossing uitproberen en dat heet isopropanol.
zover ik mij ingelezen heb is dit tot 70% verdunt met water een redelijke vernietiger voor schimmels en bacteriën.
ik zit enkel met het probleempje dat ik niet echt lekker bij de verdamper kan komen zonder het gehele dashboard uit te bouwen, zover wil ik het niet laten komen.
nu kan ik via een opening wel direct bij de verdamper komen en dat is de locatie van de heatsensor vlak voor die verdamper, maar dan ben ik wel even slangenmens op mijn leeftijd van 51 om die eruit te sleutelen en de isopropanol door de verdamper te spuiten met een vernevelaar.
ik weet niet of er mensen zijn die dit mogelijk eerder uitgeprobeerd hebben, maar komende week ga ik het proberen.
ik probeer foto's te maken (als ik het niet vergeet) en dan maar eens kijken of dat effect heeft.
wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Isopropanol is een alcohol en dat dood wel de bacteriën maar is niet echt geschikt voor schimmels. Als jet het echt goed wil doen zou ik het ook in 2 stappen doen. 1 middel, bijvoorbeeld de Isopropanol tegen de bacteriën en bijvoorbeeld een chloorverbinding tegen de schimmels.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@sufos

hey dank je wel.
Met een chloorverbinding bedoel je gewoon bleek uit de supermarkt, of is er iets speciaals mee?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Er zijn wel middelen op de markt die beide zouden bestrijden. Die zijn voor zover ik weet vaak op natuurlijke basis. Klinkt leuk maar dat komt omdat het niet wenselijk is om bijvoorbeeld alcohol te mengen met een chloor. Dus daar moet je zelf met een 2 stappenplan ook erg voor oppassen. Tussendoor zou je met water moeten spoelen om te neutraliseren.

Wellicht helpt het volgende artikel je enigszins:

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/u ... ddelen.pdf
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

ozonbehandeling?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Ozon zou misschien ook wel wat zijn, maar om nou je auto een nacht stationair te laten draaien is ook niet ideaal. Maar alles beter dan last van de luchtwegen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie