airco probleem legacy 3.0r

Voor de overige technische zaken
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

fotos moet ik nog uploaden, echter de oorzaak is gevonden: de dubbele rij lager van de poelie is vast komen te zitten doordat de kogels, nou ja niet echt rond zijn. de ronde bolletjes waar ik eerder over sprak zijn dus de kogels die in een andere vorm zijn gewalst...

de pomp is inwendig in goede staat! de spoel is verwrongen en mee gaan draaien en daarom maakte deze kortsluiting.
als ik weet hoe er olie in moet dan is de pomp klaar. dan nog een magneet koppeling met poelie erbij zoeken en de pomp ligt klaar.

ter info: de spoel heeft 1 aansluiting +12V (van de ecu?), de behuizing dient als aarde. staat geen type of onderdeel nr op.

deze lijkt er heel erg sterk op:
https://www.ebay.com/itm/NEW-A-C-Compre ... e%3ASubaru
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Staat vaak op de pomp zelf.
12v is idd de aansturing vanaf het airco relais, fans gaan dan ook tegelijk draaien.
Olie vul je bij via de airco vulnippels.
Is voorgeschreven wat er per vervangen onderdeel in moet.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

hier wat fotos.
zoals gezegd: de spoel is mee gaan draaien, de kogels van het lager zijn anders-dan-rond, poelie beetje verkleurd en de drukplaat heeft 2/d 3 veren stuk.
boel gereinigd en terug inelkaar alleen nog zonder olie.

ga vanmiddag onder de kap kijken wat de huidige imitatiepomp is.
Bijlagen
schoon voor montage
schoon voor montage
grut wat er uit kwam met schudden alleen al
grut wat er uit kwam met schudden alleen al
de spoel, draairichting is goed te zien
de spoel, draairichting is goed te zien
lager met "kogels" en wat restant spoel
lager met "kogels" en wat restant spoel
gebroken veren
gebroken veren
verbrande koppeling
verbrande koppeling
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door boswachterfan »

Heldere foto's. Thnx.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

jo, ben er weer.
hoe en het waarom ben ik nog steeds niet achter, maar de muffe lucht is een beetje terug en erger nog, ik krijg lichte ademnood in de legacy als ik de airco aanzet. (astma patient)
zeker nu is deze tijd met condens vorming heb ik altijd de airco op automaat staan en telkenmale voel ik gewoon dat ik last krijg van mijn ademhaling en longen.
zet ik de airco uit dan komt er weer een zweempje muffe lucht de auto binnen en mijn longen reageren dan wat heftiger.
ik vermoed dat de schuim en nevel behandeling net echt gewerkt hebben en ik nog steeds bacteriën en schimmels heb.
ik heb mij goed aan het protocol gehouden van airco uitzetten een 5 km voor eindebestemming, maar het is toch terug.
ik ga nu een wat resolutere oplossing uitproberen en dat heet isopropanol.
zover ik mij ingelezen heb is dit tot 70% verdunt met water een redelijke vernietiger voor schimmels en bacteriën.
ik zit enkel met het probleempje dat ik niet echt lekker bij de verdamper kan komen zonder het gehele dashboard uit te bouwen, zover wil ik het niet laten komen.
nu kan ik via een opening wel direct bij de verdamper komen en dat is de locatie van de heatsensor vlak voor die verdamper, maar dan ben ik wel even slangenmens op mijn leeftijd van 51 om die eruit te sleutelen en de isopropanol door de verdamper te spuiten met een vernevelaar.
ik weet niet of er mensen zijn die dit mogelijk eerder uitgeprobeerd hebben, maar komende week ga ik het proberen.
ik probeer foto's te maken (als ik het niet vergeet) en dan maar eens kijken of dat effect heeft.
wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Isopropanol is een alcohol en dat dood wel de bacteriën maar is niet echt geschikt voor schimmels. Als jet het echt goed wil doen zou ik het ook in 2 stappen doen. 1 middel, bijvoorbeeld de Isopropanol tegen de bacteriën en bijvoorbeeld een chloorverbinding tegen de schimmels.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@sufos

hey dank je wel.
Met een chloorverbinding bedoel je gewoon bleek uit de supermarkt, of is er iets speciaals mee?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Er zijn wel middelen op de markt die beide zouden bestrijden. Die zijn voor zover ik weet vaak op natuurlijke basis. Klinkt leuk maar dat komt omdat het niet wenselijk is om bijvoorbeeld alcohol te mengen met een chloor. Dus daar moet je zelf met een 2 stappenplan ook erg voor oppassen. Tussendoor zou je met water moeten spoelen om te neutraliseren.

Wellicht helpt het volgende artikel je enigszins:

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/u ... ddelen.pdf
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

ozonbehandeling?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Ozon zou misschien ook wel wat zijn, maar om nou je auto een nacht stationair te laten draaien is ook niet ideaal. Maar alles beter dan last van de luchtwegen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

Auto hoeft echt geen nacht stationair te draaien hoor.

De schimmels / bact / geuren worden immers niet gecreëerd door de airco, maar zitten ergens op (in de ventilatiekanelen, op de kachelradiator etc). Met andere woorden, als je de auto een twintigtal minuten laat draaien en daarna een uurtje op recirculatie (met motor uit en blazers op max), dan haal je al een hoop 'troep' weg.

Het kan zijn dat je het dient te herhalen.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

nou, de isopropanol is door de verdamper gespoten en in geplaatste opvangbakje onder de afwatering airco zat wel wat viezigheid.
Een lichtbruine kleur (zoiets als sterke thee) kwam eruit.
ik heb nu de auto een nachtje laten staan om alles te laten verdampen (tis toch een brandbaar goedje) en na de eerste rit van omennabij 40 km geen last meer van een beklemmend gevoel op de longen.
Nu nog het protocol handhaven van op tijd de airco uitzetten en dan denk ik dat ik er vanaf ben.
Het was nog een flinke klus om erbij te komen en ik heb helaas geen foto's gemaakt (niet aan gedacht :? )
Maar na het verwijderen van de heatsensor kon ik met behulp van een spiegeltje (tandartsversie) de verdamper zien zitten.
Met een gifsproeier voor de tuin, zo 1 die je met pompen op druk kan brengen de 70% oplossing isopropanol/water door de verdamper heen gespoten en zo alle ongerechtigheden weggespoeld.
Het afwaterslangetje airco is niet verstopt en er zaten geen stukjes of deeltjes in, enkel het bruine kleurtje.
Bij mij is het gelukt, mss een optie voor anderen.
Oh ja, denk er wel aan dat het goedje brandbaar is, want het vlampunt ligt bij 25 graden dus doe het als het buiten "koud" is.
Ennuh hou er in ieder geval wel een blusser bij de hand als het alsnog fout zou kunnen gaan. (vonkjes van de blower bv)
Tot zover :P
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

ferluci schreef:nou, de isopropanol is door de verdamper gespoten en in geplaatste opvangbakje onder de afwatering airco zat wel wat viezigheid.
Een lichtbruine kleur (zoiets als sterke thee) kwam eruit. Ik heb nu de auto een nachtje laten staan om alles te laten verdampen (tis toch een brandbaar goedje) en na de eerste rit van omennabij 40 km geen last meer van een beklemmend gevoel op de longen.
Hoop dat je probleem blijvend is opgelost,er is in ieder geval een zooitje drap (thee :lol: ) uit gekomen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie