LPG Caravan Cruise Control en Automaat
LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Ik heb het internet al doorgezocht, maar ik kan geen eensluidend antwoord vinden. De een zegt dat het heel goed gaat, de ander is afwijzend. De vraag is:
- Als ik met de caravan rijd dan merk ik dat de software(?) het toerental van de motor hoger maakt dan wanneer ik zonder caravan rijd. Alleen: Ik vind dat hij nogal snel naar de 4e versnelling schakelt en dat dan door het verhogen van het toerental de auto toch wel zwaar moet trekken.
Als ik op de "sportstand" schakel, dan is het wat beter maar naar mijn gevoel nog niet goed.
Als laatste heb ik geprobeerd de cruise control uit te schakelen en op de hand (en gevoel) te schakelen: Dan blijkt dat bij 3600 toeren in de 3e versnelling e.e.a. veel soepeler te lopen.
De vraag is nu: Ligt dit aan het feit dat er op LPG gereden wordt, of ligt dit aan het feit dat de automaat een caravan (of aanhanger) eigenlijk niet goed aan kan? En wat is dan wijs voor de nog te genieten vakantie: Op benzine (duur) of op LPG en dan handmatig? Of kan soms wel de cruise gebruikt worden (op vlakke weg bijvoorbeeld).
Vragen, vragen, ik weet het niet goed. Ik weet wel dat ik op volledig cruise control 16l/100km rijd tegen anders 11l/100km.
(@moderator: staat deze post verkeerd- svp verplaatsen naar goede onderwerp)
- Als ik met de caravan rijd dan merk ik dat de software(?) het toerental van de motor hoger maakt dan wanneer ik zonder caravan rijd. Alleen: Ik vind dat hij nogal snel naar de 4e versnelling schakelt en dat dan door het verhogen van het toerental de auto toch wel zwaar moet trekken.
Als ik op de "sportstand" schakel, dan is het wat beter maar naar mijn gevoel nog niet goed.
Als laatste heb ik geprobeerd de cruise control uit te schakelen en op de hand (en gevoel) te schakelen: Dan blijkt dat bij 3600 toeren in de 3e versnelling e.e.a. veel soepeler te lopen.
De vraag is nu: Ligt dit aan het feit dat er op LPG gereden wordt, of ligt dit aan het feit dat de automaat een caravan (of aanhanger) eigenlijk niet goed aan kan? En wat is dan wijs voor de nog te genieten vakantie: Op benzine (duur) of op LPG en dan handmatig? Of kan soms wel de cruise gebruikt worden (op vlakke weg bijvoorbeeld).
Vragen, vragen, ik weet het niet goed. Ik weet wel dat ik op volledig cruise control 16l/100km rijd tegen anders 11l/100km.
(@moderator: staat deze post verkeerd- svp verplaatsen naar goede onderwerp)
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Je kan de bak toch in de derde versnelling houden!?
Toeren maken is geen schande als je met een caravan rijd...dat vind een motor veel lekkerder dan te weinig toeren.
Vergelijk het met je fiets...jij rijd toch ook niet in de hoge versnelling met iemand achterop.
Gr.Quikfit
Toeren maken is geen schande als je met een caravan rijd...dat vind een motor veel lekkerder dan te weinig toeren.
Vergelijk het met je fiets...jij rijd toch ook niet in de hoge versnelling met iemand achterop.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Heel simpel,,
Ja de automaat kan het prima aan punt!!
rijden met caravan op de cruise prima te doen,, en nee in zn 3 is voor het meeste geval geen optie vind ik,,
het probleem met de cruise en automaat is dat de cruise hem op de juiste snelheid wilt houden en de automaat daar gehoor aan geeft.
bekend (probleem) de enige die dit kan oplossen is Marc Verhoeven.. meer of minder wordt het niet,,, ik kom net uit italie met caravan en herken het probleem op de cruise dat hij op en neer gaat inde verzetten.
in de 3 zetten vind ik geen oplossing omdat je simpelweg daar toch te hard voor rijdt,, Marc kan de software wat aanpassen dat hij iets minder reageert op de cruiste, dat is de enige goede oplossing.
of heel simpel zachter gaan rijden
suc 6 groet robert
Ja de automaat kan het prima aan punt!!
rijden met caravan op de cruise prima te doen,, en nee in zn 3 is voor het meeste geval geen optie vind ik,,
het probleem met de cruise en automaat is dat de cruise hem op de juiste snelheid wilt houden en de automaat daar gehoor aan geeft.
bekend (probleem) de enige die dit kan oplossen is Marc Verhoeven.. meer of minder wordt het niet,,, ik kom net uit italie met caravan en herken het probleem op de cruise dat hij op en neer gaat inde verzetten.
in de 3 zetten vind ik geen oplossing omdat je simpelweg daar toch te hard voor rijdt,, Marc kan de software wat aanpassen dat hij iets minder reageert op de cruiste, dat is de enige goede oplossing.
of heel simpel zachter gaan rijden
suc 6 groet robert
Groet Robert
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Mensen zijn bang om toeren te maken,dat word er ingeprent met lessen...''het nieuwe rijden''...niks mis met het draaien van 4000 toeren als je een caravan of zware aanhanger trekt,een motor kan/mag veel meer toeren draaien.aze2000 schreef:rijden met caravan op de cruise prima te doen,, en nee in zn 3 is voor het meeste geval geen optie vind ik,,
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Over wat voor subaru hebben we het.
In zijn 3 gaat prima, bij 90 km zit je dan rond de 3200 rpm denk ik.
De 4 is te lang en cc is al helemaal not done.
Heuvel op zal je nog een versnelling terug moeten.
Reed zelf ook met caravan op lpg.
Had een 99er legacy automaat met 125 pk.
Eric
In zijn 3 gaat prima, bij 90 km zit je dan rond de 3200 rpm denk ik.
De 4 is te lang en cc is al helemaal not done.
Heuvel op zal je nog een versnelling terug moeten.
Reed zelf ook met caravan op lpg.
Had een 99er legacy automaat met 125 pk.
Eric
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
We hebben het over een Forester uit 2008, het nieuwe type.Over wat voor subaru hebben we het.
Ik begrijp dat op LPG rijden geen probleem is.
En ik begrijp dat de CC soms in de weg kan zitten omdat die het "te goed" wil doen.
Ik heb zelf gemerkt dat bij ongeveer 3500 toeren in de 3e versnelling de auto het fijnste liep met de caravan.
Ik rijd ongeveer 90km/h op de gps (dus niet de teller) . Ik zal erop letten of hiermee de auto niet teveel belast.
Dank voor de opmerkingen en adviezen.
Het advies van de software aanpassen houd ik in gedachten. Dank daarvoor.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Software aanpassen kan volgens mij niet.
CC schakeld zich zelf uit na een ingestelde tijd als hij niet de ingegeven
snelheid kan vasthouden.
Met 3500 rpm belast je de motor minder dan met 2000 rpm.
Eric
CC schakeld zich zelf uit na een ingestelde tijd als hij niet de ingegeven
snelheid kan vasthouden.
Met 3500 rpm belast je de motor minder dan met 2000 rpm.
Eric
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
software is prima aan te passen door marc verhoeven,, heb daar toevallig contact mee gehad.
en klopt, een te laag toeren rijden is zeker ook niet aan te raden, maar best knap als je met een automaat in een te laag toeren kunt blijven rijden.
al met al,, al zou ik vaker met de sleurhut rijden zou ik zeker even langs marc gaan voor een passende oplossing
en klopt, een te laag toeren rijden is zeker ook niet aan te raden, maar best knap als je met een automaat in een te laag toeren kunt blijven rijden.
al met al,, al zou ik vaker met de sleurhut rijden zou ik zeker even langs marc gaan voor een passende oplossing
Groet Robert
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
De legacy kon het net aan in zijn 4 en lock-up.
Draaide dan net 2200 rpm bij 90 km/u en dat is te weinig.
Geldt eigenlijk voor elke motor, hoeveel vermogen of koppel die ook heeft.
Alleen ging wel pendelen bij viaduct en ook zelfs terug naar de 3.
Eric
Draaide dan net 2200 rpm bij 90 km/u en dat is te weinig.
Geldt eigenlijk voor elke motor, hoeveel vermogen of koppel die ook heeft.
Alleen ging wel pendelen bij viaduct en ook zelfs terug naar de 3.
Eric
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Dat is bij mij dus ook het probleem (en ervaring). De auto moest daardoor heel zwaar trekken, maar het was mij niet bekend of dit nu kwam door de LPG of door het gebruik van de cruise-control.Draaide dan net 2200 rpm bij 90 km/u en dat is te weinig.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
Te weinig koppel en pk's bij dat lage toerental.
Eric
Eric
Re: LPG Caravan Cruise Control en Automaat
erichendri schreef:Te weinig koppel en pk's bij dat lage toerental.
Eric
eens!! inc met gewicht er achter
Groet Robert