Type koelvloeistof

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Type koelvloeistof

Bericht door *thomas* »

Heren, dames

Vandaag bij de jaarlijkse oliewissel eindelijk werk gemaakt van een roestige verdeelpijp onderaan het motorblok (van thermostaat naar warmtewisselaar).

Nu, tijdens die wissel heb ik zo'n 2 liter koelvloeistof moeten bijvullen. Aangezien ik geen originele subaru koelvloeistof voorhanden had, heb ik er 2 liter G12+ bijgedaan. Op fora lees ik dat je enkel OEM kvs mag gebruuiken, maar dat lijkt me sterk (en erg prijzig).

Iemand die raad kan geven?

Bedankt

T.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Type koelvloeistof

Bericht door SP-Boxer »

Het voordeel van OEM kvs is dat je het er bijna 200.000km in mag laten zitten.

Ik wil ook alle roestige kvs pijpjes vervangen. (zijn er drie totaal) Om de reden laatst ook al een beetje aan het inlezen. Maar OEM kvs lijkt hier niet zo'n gemeengoed als in de States... Van daar hier naartoe halen maakt het vooral duur. Dan kun je ook Evans kvs overwegen.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Type koelvloeistof

Bericht door *thomas* »

Bedankt voor je input, SP-Boxer. Zelf ook verder wat research gedaan, en voor de H6 beveelt Castrol Europe geen enkele type kvs aan, terwijl Castrol Australië voor elke Subaru gewoon hun G12+ aanraden...

Weet ook niet goed waarom het in de States zo'n OEM-verhaal is geworden, idem met ATF...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Type koelvloeistof

Bericht door SP-Boxer »

Dit topic maar weer eens onder de aandacht brengen.
Ik ben om dezelfde reden als Thomas op zoek gegaan naar meer info aangaande koelvloeistof in een Subaru. Ook bij mij zijn de koelvloeistofpijpjes in een vergaande staat van ontbinding.

In een ouder topic (DEZE) was ik nog van mening dat er in een Subaru blauwe koelvloeistof moest. Dit was vooral gebaseerd op kennis van lang geleden...
Zodra je op internet gaat zoeken kom je echter al heel snel diverse Amerikaanse topic tegen waarin het erg spannend gemaakt wordt en je bijna geneigd zou zijn om "Subaru koelvloeistof" vanuit Amerika te laten komen.
Voor de Amerikaanse markt heb je namelijk twee soorten originele koelvloeistof:
- Long life coolant P/N: SOA868V9210
- Long life Super coolant P/N: SOA868V9270

De eerste is een concentraat welke nog 50:50 gemixt dient te worden. Verder is deze groen van kleur en wordt geadviseerd om een flesje conditioner toe te voegen (P/N: SOA635071).
Deze koelvloeistof wordt gebruikt voor alle modellen t/m 2008.

Voor 2009 en nieuwer wordt de "Super" variant voorgeschreven. Deze is al kant en klaar en is blauw van kleur. De conditioner is hierbij niet nodig.


Maar nu? Deze koelvloeistoffen zijn speciaal voor de Amerikaanse markt, daarom begint het het P/N met SOA "Subaru of America". Wat gebruikt de dealer in NL? Wat zeggen de specialisten?
Recent bezocht ik kort achter elkaar een dealer, een specialist en een tuner. Alle drie gaven het antwoord: G12+. Twee zeiden rood en de dealer gaf aan dat de door hun gebruikte tegenwoordig blauw was.

OK, G12+ is dus zo onschadelijk dat deze er klakkeloos in mag. Ongeacht wat het boekje zegt.

Toch nog even verder zoeken. (ik geloof anderen graag, maar meer info kan nooit kwaad)
Voor de Long life van Subaru geldt dat deze voldoet aan ASTM D-3306 én ASTM D-4340. Voor de Super variant geldt dat deze voldoet aan ASTM D-3306.
Voor mijn gemoedsrust moet deze norm wel vermeld staan op de verpakking.
Wat blijkt? Deze staat op heel veel flessen G12+.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de (roze) Kroon SP12, simpelweg omdat deze voordelig te krijgen was en geschikt tot -38°C (ca. €3,-/L)
Voordelig alternatief is de G12+ van de Action (€2,-/L), maar deze is geschikt tot -26°C. Aangezien OEM tot -36°C is, heb ik deze maar laten gaan.
Voor wie toch liever de kleur blauw gebruikt, is DIT een interessant alternatief. Ik kon deze alleen per 4x 5L vinden, maar inmiddels zie ik dat je bij Heuts ook losse kannen van 5L kunt bestellen.

Eén ding is me duidelijk geworden, de kleur zegt tegenwoordig absoluut niets meer.
"I feel Legacy"
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Type koelvloeistof

Bericht door roozdijk »

Ik zat met soortgelijk vraagstuk voor de zomervakantie, maar dan meer van wat neem ik mee voor bijvullen? Zoveel dealers, zoveel adviezen. Want WAT zit nu origineel in mijn Forester MY03? De kleur is groen. Niet alleen advies G12 dus, ook advies G11. Nog nooit een complete wissel gehad, stand nu 255.000 km, 16 jaar op de weg, waarvan meer dan 10 door mij. Dealer in Leimuiden zocht het op en kwam met Kroon Coolant 38 NF. Die heb ik meegenomen en vooraf iets bijgevuld. Is geel van kleur, organische koelvloeistof. Veel gezocht ook op Amerikaans soeb forum, en inderdaad lees je over de norm ASTM-D 3306.
Bij MPM kom je een heel interessante pdf tegen met duidelijke uitleg: google maar op MPM86000CLP, en de eerste hit is die pdf. M.n. het niet aanwezig zijn van silikaten is van belang, zo begrijp ik. Op oude facturen staat soms koelvloeistof bijgevuld, en dan vermeldt men rood (!), dus geen touw aan vast te knopen. Die MPM newsletter lijkt mij het meest helder.
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Type koelvloeistof

Bericht door quikfit »

Hier zit er al 130.000km het zelfde in als wat SP-Boxer gebruikt. https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... sp-12/105/
Met name bepaalde koppakkingen zijn gevoelig voor de verkeerde soort koelvloeistof.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Type koelvloeistof

Bericht door Tanisha »

Zat ik ook mee met mijn justy g3x een t stukje was door geroest/weggesleten en zag er naar uit dat er verkeerde koelvloeistof in zat.
Na het boekje er op na te slaan blijkt er ethyleenglycol verdund met gedistilleerd water in te moeten wat zich vertaalt naar kroon -38nf dus blijkbaar moeten ze niet allemaal hetzelfde hebben.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Type koelvloeistof

Bericht door SP-Boxer »

Dat kan komen doordat de G3X volledig door Suzuki is ontwikkeld.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Type koelvloeistof

Bericht door Tanisha »

De Suzuki dealer in Heerenveen dacht daar geheel anders over toen ik daar om het desbetreffende t stukje kwam en verwees mij doodleuk naar de Subaru dealer in Kollumerzwaag: wat natuurlijk erg fijn is als je daar met een lekkende auto voor de deur staat. :roll:

Een noodreparatie met een stukje slang wat Victor reinz reinzoseal en een bezineslangenklem verder en ik had een puike noodreparatie.
Een t stukje was snel gevonden bij japoto waar ze ook nog eens niks voor wilde hebben. :okeee:

Japoto doe ik graag weer zaken mee die Suzuki dealer in Heerenveen ga ik zeker niet nog een keer heen.

De moraal van dit verhaal koelvloeistof komt nauwkeurig gooi er niet zomaar wat in dat t stukje is bij mij soort van opgegeten lijkt het wel.
Er zal vast eens vol goede bedoelingen een thermostaat vervangen zijn en longlive koelvloeistof in gekomen zijn wat voor deze ellende heeft gezorgd.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Type koelvloeistof

Bericht door SP-Boxer »

Dat is ook wat. Bij de Subarudealer krijg je vervolgens een onderdeel in een Suzuki verpakking :mrgreen:

Vergeet overigens niet dat de info in het boekje inmiddels ook verouderd kan zijn. Volgens mij kan tegenwoordig alles vervangen worden door G12+, maar bij het uitkomen van de auto’s bestond deze nog niet.

Wel lees je vrijwel overal dat je onderling niet moet mengen. Ik heb nog nooit hoeven bijvullen in een Subaru, dus neem ook nooit een flesje mee onderweg. In geval van nood biedt gedestilleerd water uitkomst.
Bij vervangen van een onderdeel uit het koelsysteem wordt de vloeistof ook compleet vervangen.

G12+ is in ieder geval, net als origineel tegenwoordig, gewoon long life. Je kunt het er dus tot zo’n 250.000km in laten zitten. Meestal heb je het voor die tijd wel om een andere reden vervangen. (Distributiewissel, thermostaat, doorgeroeste leidingen etc.)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Type koelvloeistof

Bericht door Tanisha »

Bij lekkage gaat er desnoods water uit de sloot in dan ben ik niet kieskeurig als ik maar heel thuis kom met dat ding.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Type koelvloeistof

Bericht door aze2000 »

Heeft er iemand foto's van de koelvloeistofpijpjes waar ik op moet letten ivm corrosie en of rot?

zodat ik die even bij mij kan controleren of een schema foto waar ze zitten

thnx
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Type koelvloeistof

Bericht door *thomas* »

aze2000 schreef:Heeft er iemand foto's van de koelvloeistofpijpjes waar ik op moet letten ivm corrosie en of rot?

zodat ik die even bij mij kan controleren of een schema foto waar ze zitten

thnx
Is enkel voor de 6 cilinder op de Outback en Legacy (en Tribeca).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Type koelvloeistof

Bericht door SP-Boxer »

Op zich zijn er meer modellen met soortgelijke pijpjes hoor. Als je tijdens een oliewissel even de leidingen rondom de oliekoeler controleert weet je het snel genoeg.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Type koelvloeistof

Bericht door *thomas* »

Bij de 2.0 en 2.5 heb ik geen weet van zwakke plekken mbt leidingen... Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Type koelvloeistof

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb toevallig bij de dealer gehoord dat er bij een GTT ook nog wel eens een pijpje wordt vervangen. Ik weet niet precies hoe die loopt.
Wel is het zo dat bij de H6 de warmtewisselaar (ik zei eerder oliekoeler, excuus) samen met het filter aan de zijkant zit en niet zoals bij de EJ-motoren er recht onder. Dat zal zeker van invloed zijn op de routing van de leidingen en de daarmee gepaard gaande roestgevoeligheid.
"I feel Legacy"
Plaats reactie