Legacy GT op de dyno schept verwarring

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 28 Jan 2019 22:39

Hallo heren/dames,
Het plan was vandaag om mijn Legacy te laten "chippen" bij de "autosportcompany" in Waalwijk. Dit liep even anders als verwacht...
Om te beginnen moest er vastgesteld worden of ze überhaupt in de computer konden komen en wijzigingen kunnen aanbrengen en opslaan. Gelukkig bleek dit allemaal mogelijk te zijn. YES! dacht ik, laat het Tunen maar beginnen....
Vanzelfsprekend wordt er eerst een basis test/run gedaan om als het ware te kijken wat we in huis hebben. Dit zou overeen moeten komen met de fabrieks specificaties (256 HP)zou je zeggen maar daar begint de "ellende" al eigenlijk. We kwamen niet boven de 190 HP en een max turbodruk van net 0,7 Bar. We dachten dat hij wellicht in de noodloop zou staan maar bij het uitlezen van de foutcodes gaf hij geen actuele foutmeldingen. Ik heb er zelf een HKS ssqv BOV op gemonteerd die we ook logischerwijs hebben afgesloten te om te kijken of het daar niet aan lag. Maar ook hier geen verschil in resultaat.
Verder heb ik helemaal niks veranderd aan de auto.
Kent iemand tot zover dit fenomeen??
De auto loopt voor de rest erg goed hij Hapert niet, stottert niet maar Hij haalt gewoon het vermogen niet.
Wat we onder andere nu graag willen weten maar zo snel niet kunnen achterhalen is bijvoorbeeld de standaard max. turbodruk die gehaald zou moeten worden. Weet dat iemand misschien? Weet überhaupt iemand waar ik het over heb of waar ik het zoeken moet ?haha
De informatie die op mijn auto te vinden is qua motortype en modeltype bevestigen toch echt dat het blok 256HP zou moeten leveren:
EJ20X
BP5E5BV
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4025
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor quikfit » 28 Jan 2019 22:57

Komt ie uit het buitenland en is ie daar soms geknepen vanwege wetgeving?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4995
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor erichendri » 28 Jan 2019 23:08

Als het een Japanse auto is dan is hij afgesteld op ron102 benzine.
Zit er nu ron98 of ron95 in dan gaat hij pingelen, iets wat opgemerkt door
de knocksensor en de ontsteking verlaten.
Daardoor slechtere verbranding en spoeling van de turbo.
Japanse auto's zijn begrenst op 180 km/u uit mijn hoofd.
Had je trouwens al een keer gekeken op subaruclub Nederland,
heeft ook een forum en zitten een aantal Japanse legacy's.

Eric
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 29 Jan 2019 00:25

erichendri schreef:Als het een Japanse auto is dan is hij afgesteld op ron102 benzine.
Zit er nu ron98 of ron95 in dan gaat hij pingelen, iets wat opgemerkt door
de knocksensor en de ontsteking verlaten.
Daardoor slechtere verbranding en spoeling van de turbo.
Japanse auto's zijn begrenst op 180 km/u uit mijn hoofd.
Had je trouwens al een keer gekeken op subaruclub Nederland,
heeft ook een forum en zitten een aantal Japanse legacy's.

Eric


Super Bedankt voor de snelle reactie's tot nu toe!...
Ja het is een 100% Japanse Legacy. Voor zover ik te weten ben gekomen is hij ook nooit met dit type motor in Europa uitgebracht. Wat dan weer aansluit op jouw verhaal inderdaad
Begrijp ik het dan goed dat dus eerst softwarematig een aanpassing gemaakt moet worden naar Ron 98 ( Ik tank namelijk altijd en alleen maar 98) om vervolgens ook op deze wijze begrenzer(s) uit te schakelen?
En nu je er over begint... meneer de tuner vroeg aan mij of ik wist in welk toerengebied hij begrensd is. Hij had namelijk zelf het idee dat dat rond de 5200 á 5500rpm lag omdat hij daarna "niet echt verder meer wil" zo zei hij...
Heb inderdaad ook nog niet geïnformeerd bij Subaru Club Nederland
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 29 Jan 2019 00:29

quikfit schreef:Komt ie uit het buitenland en is ie daar soms geknepen vanwege wetgeving?

Gr. Quikfit :mrgreen:

Zou kunnen Ik weet niet of dat (veel) voorkomt...
Ik weet in ieder geval wel dat de cruise control begrensd is tot 110 km/u. Misschien dat dat ook al wat zegt...
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4935
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; SVX MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor SP-Boxer » 29 Jan 2019 09:38

Wanneer de ECU de boel terug regelt als gevolg van detonatie, dan moet de tuner dat gewoon kunnen zien. Als hij dat niet gezien heeft, dan is er iets anders aan de hand.

Heb je zelf nooit gemerkt dat er niet zo veel vermogen in zit? Het verschil is rijkelijk groot om niet op te merken. Aan de andere kant, als je nog niet bekend bent met de Legacy IV, dan heb je ook geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 29 Jan 2019 11:19

Dat is het nou juist, het kan bijna niet anders dat hij zo al liep bij aankoop. Anders had ik dat toch moeten merken ja. Daar bij komt ook nog dat ik inderdaad niet bekend ben met de Legacy....
Zou echt nie weten waar ik het zoeken moet :(
Maar ik ben er van overtuig dat het goed gaat komen
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
snoef
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH 2011 FB20
Locatie: Stad achter de Duinen

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor snoef » 29 Jan 2019 11:33

Bij de Subaru dealer in Ransdaal Zuid-Limburg werkt de beste Subaru monteur van Europa, nr. 4 van de wereld, aldus uitverkozen tijdens serieuze wedstrijden. Zou toch wel heel goed kunnen dat hij je antwoord op deze vraag zou kunnen geven.

https://l1.nl/l1nws-danny-teheux-beste- ... ?pagina=45


Robby85 schreef:Zou echt nie weten waar ik het zoeken moet :(
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4995
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor erichendri » 29 Jan 2019 12:08

Eigenlijk is er maar subaru tuner in Nederland en dat is Mark Verhoeven van EMS.
Veel turbo motoren zijn niet hoog toerig en leveren bij die 5500rpm al hun maximaal vermogen.
Je hebt best kans dat er iets met een vacuüm slangetjes is of de aansturing van 1 van de 2 turbo's.
Meen dat deze motor 2 turbo's heeft.
Sowieso is hij begrensd op 180 km, weet niet hoe hard er gereden wordt op een vermogens bank??

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4025
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor quikfit » 29 Jan 2019 12:15

erichendri schreef:Meen dat deze motor 2 turbo's heeft.


Ik meen ergens gelezen te hebben dat ie 1 twinscroll turbo heeft.

Gr. Quikfit :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 1199
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor *thomas* » 29 Jan 2019 12:29

Een aantal zaken over de Japanse GT:

- de 180km begrenzing doet niets aan het vermogen

- ze zijn getuned om op RON102 te lopen, maar zelfs op RON98 moeten ze meer dan 190pk leveren

- ze hebben 280pk, de automaat 260pk

- ze hebben een twinscroll turbo (dus 1 turbo), geen twinturbo zoals de oudere legacy

Ik zou bij EMS langsgaan.
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 29 Jan 2019 13:41

Top jongens voor deze input! Ik kan weer even verder....
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 352
Lid geworden op: 12 Jan 2015 20:57
Type auto: '97 Legacy II 2.5GX Saloon + '97 Legacy II 2.5 Station (In stukjes momenteel) + '06 Forester 2.5 XT
Locatie: Weert

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Mrdjc » 29 Jan 2019 17:22

191PK op de wielen... of aan de krukas?

Een vrij "Standaard" verlies voor AWD ligt rond de 20%...

20% van 256PK = 51.2PK.. dan zit je ineens op 204.8PK bij de wielen.. en 191PK ligt niet zo bizar veel verderop.

En Inderdaad wat hierboven al gezegd is.. 101RON brandstof in Japan... is heel wat anders als 98 hier in dit land.

Goed uitkijken anders eindigt hij zo: :-)

https://www.youtube.com/watch?v=SXW-d1BNQXQ

https://youtu.be/gTM_arEd-Ik?t=5
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4025
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor quikfit » 29 Jan 2019 17:34

Mrdjc schreef:Goed uitkijken anders eindigt hij zo: :-)


Wat een pech...lagers weg! :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4995
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor erichendri » 29 Jan 2019 17:59

Motoren sneuvelen inderdaad wel eens hier maar niet door lagerschade.
Vermijd vol gas en hoge toeren.
PK's op de testbank zijn meestal al omgerekend.
Laat ons weten wat het probleem was.

Eric

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4025
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor quikfit » 29 Jan 2019 18:02

erichendri schreef:Motoren sneuvelen inderdaad wel eens hier maar niet door lagerschade.


Hmm...filmpjes gezien?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4995
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor erichendri » 29 Jan 2019 23:04

Overigens las je dat sneuvelen vooral van de twin rurbo's.
Maar op de juiste benzine mappen kan sowieso geen kwaad.

Eric
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 30 Jan 2019 13:26

Ze waren gister zo aardig om toch nog even naar mn gt te kijken (ik had mn auto daar laten staan) en ze hebben het enigszins kunnen vinden...
Hij bouwt niet genoeg druk op. En om mij niet in de kosten te werken zijn ze na constatering daarvan gestopt. zodat ik thuis zelf de exacte oorzaak kan gaan achterhalen. controle van vacuüm slangen hebben ze al gedaan er werd me aangeraden als eerst de downpipe te demonteren en de wastegate en turbo van die kant te controleren...
Hopen dat het meevalt maar ik ga er maar vanuit dat het de turbo is. Dan kan het alleen maar mee vallen lol :D Jullie horen nog van me...
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 30 Jan 2019 23:13

Wat ik nog vergeten was te melden....
Ze hebben ook al zo'n test met rook en uv licht op de intake uitgevoerd. Dus lekkage daar was ook al uitgesloten.
En ze hebben gekeken of de wastegate werkt maar die ging dus niet open wat wel zou moeten als hij z'n piek berijkt. Dus daarom werd me aangeraden in die omgeving te gaan zoeken
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
Robby85
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 Dec 2018 19:04
Type auto: Subaru Legacy 2.0GT SI-Drive Touring wagon (rev. E), Toyota MR2 2.0 GTI 3SGTE, Replica Lotus S7

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor Robby85 » 15 Mar 2019 23:06

Hallo alle geïnteresseerden,
Inmiddels al weer wat tijd verstreken en ik dacht laat ik ff een update geven.
Na thuis de downpipe gedemonteerd te hebben om zo de uitlaatkant van de turbo te kunnen checken. Viel mij niet zoveel op behalve een beetje speling op het klepje van de waste gate. Zou dat het zijn dacht ik....bij de dealer zeiden ze dat dat wel normaal was maar ik had er moeite mee om het te geloven.
Ik had er een filmpje van gemaakt en op YouTube gezet
( https://youtu.be/1IHCZXXqZz4 )
Vervolgens heb ik via de mail "De" Mark Verhoeven gecontacteerd en mijn probleem voorgelegd plus hem gevraagd om het filmpje te bekijken en zijn bevindingen met mij te overleggen. (super behulpzame gast trouwens)
Hoewel hij de speling wel opvallend vond dacht hij aan iets anders en adviseerde mij een afspraak te maken voor het oplossen van het probleem en gelijk een tuning te doen. Zo gezegd zo gedaan... Smorgens met Mark een aantal zaken gecontroleerd. Hij dacht namelijk aan een storing in de ECU maar na dat uitgesloten te hebben hebben we daar toch nog een keer de downpipe gedemonteerd en hebben we onomstotelijk kunnen vaststellen dat het stangetje van de waste gate dat door de turbo loopt dusdanige speling heeft dat hij als het ware de klep scheef "dicht" trekt waardoor er weer speling op de klep blijft en dus zijn druk niet op kan bouwen. Nog nooit meegemaakt zo op deze manier was Mark z'n antwoord. Weer over de €500 lichter naar huis gesjeest en afgesproken dat hij opzoek gaat naar een snelle oplossing. Ik had aangegeven dat ik wel interesse had in een upgrade als de turbo er toch af moest. Met dat gezegd te hebben gaat hij ff informeren hier en daar. Het word dus revisie, vervangen of upgraden. Wat weet ik nog niet dat heb ik aan hem overgelaten.
Oja, ben niet helemaal met lege handen naar huis gegaan we hebben het volgende alvast gedaan:
* snelheidsbegrenzer geëlimineerd (stond nog a la JDM op 180km/u)
* cruise control begrenzer verhoogd van 110km/u naar 280km/u (haha is fictief natuurlijk)
* secundaire luchtpomp / systeem alvast uit geprogrammeerd (die demonteer ik later nog een keer)

Word vervolgd mensen .....
Auto in de prak? Robby zet 'm strak!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4995
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Legacy GT op de dyno schept verwarring

Berichtdoor erichendri » 15 Mar 2019 23:26

Mark is zeker 1 van de beste subarutuners in NL.
Propt er geen programmatje in maar levert maatwerk.
Heeft wel zijn prijs maar is het dubbel en dwars waard.

Eric

Terug naar “Overige techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten