Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door SP-Boxer »

Remvloeistof overigens nog nooit vervangen in de Vivio's. Breng die olie toch nooit naar het kookpunt en rottende zuigers krijg je niet bij dagelijks goed gebruik :)
Dus ik kan me heel goed vinden in de berichten van hummie. Autorijden hoeft niet duur te zijn mits je betrouwbare auto's (bijv. Subaru's) koopt en weet wat je doet.
Om nog maar te zwijgen over inkoopprijzen :mrgreen: Deze kunnen ook heel ver uit elkaar liggen.

De Legacy's bezuinig ik niet op, maar ik overdrijf het ondertussen ook niet. De Vivio's is een ander verhaal.
En dan vragen mensen zich soms nog af hoe ik dat wagenpark betaal, terwijl alles bij elkaar nog fors minder kost dan wat de buurman kwijt is aan zijn nieuwe C-segmenter.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Er komt nog steeds brandstof in de olie alleen niet meer zoveel als vroeger.
Waar dan? Dat zou toch eigenlijk niet moeten? Langs versleten zuigerveren of zo?
erichendri schreef:Oh ja, wij hadden een rijschoolhouder die ook dacht dat olieverversen
niet nodig was bij olieverbruik, kwam niet verder als 100k.
Ik heb toch een auto meer dan een ton zonder problemen gereden zonder beurt. Moet wel zeggen dat daar nog wel eens wat bijgevuld moest worden, dus minimale verversing. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

Ook al zijn zuigerveren en olieschraapveer nog netjes.
En rijd je netjes je blok warm.
Dan nog heb je olie verbruik.
Als je voering Nikasil is.dan is dat niet spiegelglad.
Eerder iets ruw.
Wel ff onder vergrootglas.
Das prettig want er blijft olie aan kleven.
En komt er dus miniscuul klein beetje olie in de verbrandingskamer en verbrand.
In het stukje van Pirate racing wordt ook uitgelegd hoe je olieverbruik kan oplopen met veel afremmen op motor.
En dat doet een 1 cilinder met 100mm zuigertje.
Maak daar dankbaar gebruik van in het zand.

En daar hoort beetje olieverbruik bij.
En met gebroken olie schraapveer gaat het heel hard.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

DucATIRadeon schreef:
Propje schreef:Mijn Ktm 690 heeft hier best last van.
hier beetje uitgelegd maar man is lang van stof.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYAoO2Avcw
hoge compressie 12:1 en dunne olie 10w60.
blokje moet het doen met maar 1,7 ltr en die krijgt dus veel te verduren.

hier wat plaatjes van m,n blokje olie schraapveer gebroken dan gaat 1.7 ltr wel heel snel weg.
en niet roken alles wordt bijna gelijk verbrand.
https://photos.app.goo.gl/QjRgbRnZL3d6iJP4A

aju propje
even een korte hack in de topic, excuses alvast:
gebruik jij putoline inject en valve cleaner om de boel te ontkolen, werkt dat vlot?
zelf gebruik ik diverse middelen, waarbij verf verwijderbaar goed gewerkt heeft:
IMG_3241.jpg
Ff zo ben niet zo handig met quoten.
Nee putoline deed nagenoeg niks.
Zuiger er een nacht in laten weken.
Maar dat was teleurstellend.
Later alles met dremel verwijderd.
Heb daarna de in en uitlaat kanalen ook met dremel gepolijst.

Verfafbijt zou ook een goede kunnen zijn ga ik onthouden.
Wel voorzichtig daarmee.
Op het hemd van de zuiger zit een coating die lijkt op teflon en die zou kunnen beschadigen.
Aju propje
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Gberk »

Dank voor alle replies allemaal. Voor een niet-autotechneut als mijzelf zijn dit soort inschattingen lastiger, omdat ik zelf niks doe aan de auto. Alle overwegingen helpen mij weer als ik de auto weer laat onderhouden.
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

hummie
je vergeet het afremmen op de motor wat ik noem.
en nee mijn motor is niet gaar. op gebroken olieveer na.
en ja ik vervang zo,n beetje om de 5000 omdat de olie wel zwart is maar dat komt door natte koppeling.
En heel hard moet werken om 70 pk uit 650 cc te persen.
en nee dat red subaru niet zonder turbootje.
maar ik stop nu.
auto rijden kost mij meestal geld en motorrijden ook.
en leuk voor jou dat jij voor nop kan rijden.

aju propje
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Elke motor, warm of koud, 1000 km of 100000 km glopen blaast uit het carter ontluchtings slangetje.
De ene wat meer als de andere en dat komt gewoon omdat de zuigerveren niet 100% afdichten
Olie en eventuele beurt plan ik voor de vakantie rit, daar ik van laagvliegen houdt en iedereen
weet ook dat olie vervuilt dus vandaar deze verversing, zit dan meestal ook rond de aangegeven km termijn.
Zou ik een auto rijden met een ververstermijn van 20k of meer dan ging het er nog uit voor de vakantieritten.
Hooguit de motoren die op gas rijden hebben na 10000 km nog een lichtbruine kleur.
Bougies controleer ik nooit, ook niet gedaan als monteur en wel om de reden van de afdichtingsring die zijn werking verliest.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

brandstof /verbrandingsgassen in de olie

Bericht door snoef »

Is dit iets dat vooral voorkomt tijdens afremmen op de motor? De zuigers zuigen dan immers. Wordt de boel zo überhaupt wel voldoende gesmeerd? M.a.w., is uit dat oogpunt afremmen op de motor niet juist af te raden? Ik rijd n.l. vaak in een heuvelachtige omgeving en rem dan regelmatig op de motor af. Ik houd zo zo goed als de maximaal toegestane snelheid bergaf. Anders zal ik voortaan de koppeling moeten intrappen en bijremmen...

Bedankt alvast,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Koppeling nooit intrappen met afdalen en remmen kan prima maar kort en krachtig.
Doe je het langdurig dan verbrand je de blokken, krijg je vapour-lock en remt het helemaal niet meer.
Je kunt met dalen rustig de toeren op laten lopen tot 5500 toeren.
Doe ik ook en kan geen kwaad.
Desnoods een versnelling terugschakelen.
Op 18% daal ik rustig af in z'n 1 ste versnelling.
Ik denk dat je in de war bent met 2takt motoren, deze worden niet gesmeerd met gas los.
Heuvel op ook niet bang zijn om toeren te maken. De juiste versnelling is degene waarin je ook nog kan versnellen.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door snoef »

Oh fijn, bedankt weer, dan blijf ik op de motor afremmen. Het ziet er altijd zo grappig uit te zien dat de auto bergaf 1 op 50 loopt :)
erichendri schreef:Koppeling nooit intrappen met afdalen en remmen kan prima maar kort en krachtig.
Doe je het langdurig dan verbrand je de blokken, krijg je vapour-lock en remt het helemaal niet meer.
Je kunt met dalen rustig de toeren op laten lopen tot 5500 toeren.
Doe ik ook en kan geen kwaad.
Desnoods een versnelling terugschakelen.
Op 18% daal ik rustig af in z'n 1 ste versnelling.
Ik denk dat je in de war bent met 2takt motoren, deze worden niet gesmeerd met gas los.
Heuvel op ook niet bang zijn om toeren te maken. De juiste versnelling is degene waarin je ook nog kan versnellen.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

Bergrijden (ook bij terreinrijden).
Naar beneden in dezelfde versnelling als omhoog.

Wat Eric zegt. Hogere toeren. Dat geeft meer controle wat zeker bergaf erg fijn is.
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door snoef »

:okeee:

hummie schreef:Bergrijden (ook bij terreinrijden).
Naar beneden in dezelfde versnelling als omhoog.

Wat Eric zegt. Hogere toeren. Dat geeft meer controle wat zeker bergaf erg fijn is.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Zelfde versnelling dalen als bij stijgen hoeft niet altijd.
Vooral bij auto's die wat meer vermogen hebben of percentage afdaling.
Bij afdalen vind ik het belangrijker dat hij redelijk de gereden snelheid
kan vasthouden of af een toe stevig remmen niet vaak nodig is.
Dat is beter dan te hoge versnelling en constant (of vaker) remmen.

Toevallig las ik vandaag dat bij auto's met een 30k/2 jaar onderhouds
interval wordt aangeraden om daarvan niet veel af te wijken.
Nadeel van deze steeds langere intervallen is dat bestuurders meer
zelf moeten doen en meer controleren/bijvullen.
Moet o.a. door de steeds dunner wordende motorolie of kleinere carters.
Gelukkig zijn er nog zomer- en winter controlebeurten.
En bij onderhoud wordt er iets meer onnodig vervangen uiteraard want kan
dat onderdeel nog die 30k mee etc….

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 21 jan 2019 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door RJS »

Ik rijd circa 15.000 per jaar, vooral lange afstand kilometers. Eens per jaar gaat ie naar Van Nuland in Volkel waar hij volgens het boekje onderhoud krijgt. Ik bezuinig nergens op, dus goede oliën, banden en originele onderdelen (als dat al nodig is). Ik heb mijn vorige Forester een keer extra naar Volkel gereden wegens een kapotte ashoes rechtsvoor binnenzijde. Verder nooit.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

erichendri schreef: Nadeel van deze steeds langere intervallen is dat bestuurders meer
zelf moeten doen en meer controleren/bijvullen.
Is dat een nadeel? Naar mijn mening is dit heel normaal.
En zelf ook controleren is ook voorgeschreven in het onderhoudsboekje. ;)

Sterker nog. Strikt genomen volgens het boekje en de wet hoor je zelfs om je auto te lopen ter controle of er niets mis is elke keer dat je gaat rijden. Maar ja, wie kan er nog een lekke band verwisselen of een lampje vervangen zonder anwb of monteur? Steeds minder. Een aantal mensen kan de oliepijlstok niet eens aanwijzen omdat ze niet eens weten hoe de kap open moet. :roll:

Beetje zelfredzaam zijn en zo min mogelijk afhankelijk zijn van dure derden. Daar is niks mis mee.
erichendri schreef:Zelfde versnelling dalen als bij stijgen hoeft niet altijd.
Vooral bij auto's die wat meer vermogen hebben of percentage afdaling.
Bij hellinkjes komt het net wat minder ja. Bij bergen is het echt wel het beste advies.

Zodra je een versnelling lager moet om boven te komen is dat toch echt de beste versnelling om er weer naar beneden te rijden.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

hummie schreef:
erichendri schreef: Nadeel van deze steeds langere intervallen is dat bestuurders meer
zelf moeten doen en meer controleren/bijvullen.
Is dat een nadeel? Naar mijn mening is dit heel normaal.
En zelf ook controleren is ook voorgeschreven in het onderhoudsboekje. ;)

Sterker nog. Strikt genomen volgens het boekje en de wet hoor je zelfs om je auto te lopen ter controle of er niets mis is elke keer dat je gaat rijden. Maar ja, wie kan er nog een lekke band verwisselen of een lampje vervangen zonder anwb of monteur? Steeds minder. Een aantal mensen kan de oliepijlstok niet eens aanwijzen omdat ze niet eens weten hoe de kap open moet. :roll:

Beetje zelfredzaam zijn en zo min mogelijk afhankelijk zijn van dure derden. Daar is niks mis mee.
Hummie,
dat klopt idd, niks mis met! doe vrijwel hetzelfde voor al mn motoren (11 maar liefst!). en tja ik ben nu eenmaal handiger met motoren dan met auto's. waarom weet ik eigelijk niet, gebrek aan middelen? kennis? ervaring? mss wel beetje angst... maar dat is het punt dat ik net wil zeggen:

dat de meeste onder ons, en daar bedoel ik helemaal niks mee begrijp me niet verkeerd, zijn wat aandachtiger dan anderen. om heel eerlijk te zijn: hoeveel mensen, en wees heel eerlijk en realistisch, ken jij in je omgeving en daarbuiten, die net zoveel kennis/ervaring hebben dan jij op precies hetzelfde vlak?
en hoeveel ken jij die alle regels opvolgen en alle boekjes leest en wat nog meer, alleen om eem de kinder op te halen 5 minuten verderop op school?
denk dat het "tragisch" weinig zullen zijn voor beide...

de maatschappij is zo opgevoed en gedwongen (oa door politici, zie het nieuwe rijden als voorbeeld) dat ze bijna niks meer van hun auto afweten, je zegt het zelf. er zijn een klein aantal mensen die toch, beroepsmatig of niet, iets meer afweten.
die kennis proberen te delen is soms moeilijk genoeg (zie je ervaringen hier); heb ik ook last van, dan moeten ze het maar zelf weten; ze komen vanzelf toch terug...niet meteen, maar later wel.

lang lulverhaal. kortom: "wij" wijken af van de "maatschappij". en alles wat je ziet/leert tegenwoordig is om de overheid, of wie ook de werkelijk macht heeft, de kudde te sturen in bepaalde richtingen. en vooral nu meer dan in jullie "vroegah" tijdperk.

aldus mijn mening.

voor mij: heel makkelijk. de auto moet vol staan op de oprit, onderhoud door de dealer (ja zelfs de pitten voor de koplampen en interieur filters!) uit laten voeren, banden bij de euromaster (daar brengt LT hun voertuigen ook naar, zijn buren van elkaar) en ga zo maar door.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

DucATIRadeon schreef:Hummie,
dat klopt idd, niks mis met! doe vrijwel hetzelfde voor al mn motoren (11 maar liefst!). en tja ik ben nu eenmaal handiger met motoren dan met auto's. waarom weet ik eigelijk niet, gebrek aan middelen? kennis? ervaring? mss wel beetje angst... maar dat is het punt dat ik net wil zeggen:

dat de meeste onder ons, en daar bedoel ik helemaal niks mee begrijp me niet verkeerd, zijn wat aandachtiger dan anderen. om heel eerlijk te zijn: hoeveel mensen, en wees heel eerlijk en realistisch, ken jij in je omgeving en daarbuiten, die net zoveel kennis/ervaring hebben dan jij op precies hetzelfde vlak?
En dat klopt ook helemaal, met nuance.
Ik weet goed dat ik (en jij, en wat anderen) hierin een uitzonderlijk geval zijn.
Maar dat hoeft ook niet. Toch kan iedereen zich enigszins en behoort zich zelfs te bekwamen (rijexamen). Ik heb buiten algemene techniek ook geen minuut autotechniekles gehad hoor.

Hoeveel mensen geen kennis hebben? Bijna net zo veel als er ook geen moeite doen zichzelf enigszins te bekwamen. Maar vaak wel hard klagen dat het zo duur is. Anwb bellen als het slot bevroren is. maar ja dat is hun probleem :roll:
Olie pijlen, bandje verwisselen, lampje verwisselen, sproeier bijvullen, dat zijn toch wel gangbare dingen die je moet kunnen, zelfs bij rijexamen omdat verwacht wordt dat je jezelf op weg kunt houden uit veiligheid. Hoeveel mensen hebben dat beetje basisvaardigheid nog? Zelfs dat heel veel al niet eens meer.

En toch zijn er mensen die er wel wat van willen leren en af en toe een voordeeltje willen halen.
En dat is de reden dat ik hier tips geef, en me bereid opstel ze te delen. Daar is een forum als deze toch (ook) voor gezien de subfora benamingen?
Wie verder (ook na andere tips alsnog) naar een dealer wil rennen moet dat ook helemaal zelf weten en ik zal niemand tegen houden.

Zo ook het brandlucht topic. Kleppendeksel. Schroeven nalopen kunnen mensen nogal lichtelijk, of heel snel te leren.
Ik heb er al heel veel lekkages mee opgelost. Maar dat mag je dan niet zeggen want "naar de dealer voor nieuwe pakkingingen is beter" ook al kost dat snel anderhalf honderd. En je tip wordt als wonderbaarlijk afgedaan.
Topic geopend om kosten inzichtelijk te maken en verschillen inzichtelijk te krijgen wat mensen kan stimuleren, ja wat jij zegt over angst heen te helpen want zo moeilijk allemaal niet, zelf wat te doen en in deze voor sommigen moeilijke tijden een keer leuk te kunnen besparen wordt ook meteen met domme discussies gefrustreerd. Krijg je reacties alsof mijn auto slecht onderhouden zou zijn en onbetrouwbaar. Eej, drie jaar rijden zonder problemen en amper kosten en zo door de apk en verder prima in orde, goei waoguh of nie?! Denk datter zat zouden willen ruilen dus niet met zulk slap gelvl asn komen.

Maar heel vaak wordt op vragen meteen gereageerd "ga naar dealer" terwijl er vaak ook simpelere oplossingen zijn.

Of is dit forum er om garages te spekken en monteursbaantjes veilig te stellen? Zeg dat maar, en ik ben wel stil hoor.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

daar is een forum uiteraard geschikt voor, en voor bedoeld!
wat men met de informatie doet, dat is geheel aan hen, daar hoef jij en iedereen zich niet voor te verdedigen.
het engelse KTM forum is een en al in de maling nemen, en enkele die wat kleine details delen die het goed bedoelen. korrel zout nemen tijdens het lezen is daar zeker aan te raden (of juist niet reageren, kan ook geen kwaad). ik noem maar even een voorbeeld.

dealer roepen kan iedereen, ik ook, jij ook.
voor sommige is het eenvoudiger (en geruststellender) om naar de/een dealer te gaan. voor de andere een leuk klusje en dat bespaart. voor ieder een wil en weg.

en nogmaals, neem het niet persoonlijk (mss korrel zout :) ) maar houd je in, ga niet 'forceren' of er op hameren (sorry, soms kan ik de verkeerde woord vinden, nogmaals niet persoonlijk opvatten).
informeer men over je ervaring(en), deel je kennis en laat ieder zn keuze maken. uiteraard is discussie mogelijk en soms vind ik ook sommige reacties heen en weer niet echt kunnen. en daarbij proef ik ook bij sommige dat ze hun zegje willen doen en er bijna op staan dat het de enige weg is naar Rome. prima, lig ik niet wakker van. gaat mij om de informatie. en laat ik nou lekker zelf bepalen of het nuttig is of niet.

je kent het wel: spreken is zilver, maar soms is zwijgen beter dan goud...

nogmaals, niemand moet/hoeft niet aangesproken te voelen. ik ben meer "spectator" die veel hier leest. en ook niemand heeft zin in kwaad daglicht gezet te worden. hopelijk, en dat lijkt mij ook de bedoeling, kunnen we allemaal genieten van zulks informatie platform en elkaar normaal aanspreken. wat denk jij?
als jij of iemand anders verder wil praten en/of je "ei" kwijt wilt mag dat gerust lijkt me (moet kunnen, toch?), mag wel zelfs een aparte topic voor gemaakt worden, en laten we daar met dit "gevoel" verder gaan. ik ben er wel voor open.

zullen we de topic starter zijn topic lekker on-topic houden dan maar?

groeten,
Arthur.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

Wijze woorden. Die heb ik eens even goed laten bezinken. Bedankt Arthur.

Ben het echter op enkele punten niet volledig eens.
Het zal me aan mijn r€€t roesten hoe men in de maatschappij en op social media en forums denkt alles maar te kunnen zeggen (en vaak zelf niks terug kunnen hebben). Ik bepaal nog altijd zelf hoe ik aangesproken wens te worden, en hoe ik daarop reageer. En mijn persoonlijke uitgangspunt bij communicatie is vriendelijkheid.

En nu weer ontopic dan maar?
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

ja hoor, strak plan (on-topic gaan).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door SP-Boxer »

Topic aangepast en opgeschoond.
"I feel Legacy"
Plaats reactie