Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

Bergrijden (ook bij terreinrijden).
Naar beneden in dezelfde versnelling als omhoog.

Wat Eric zegt. Hogere toeren. Dat geeft meer controle wat zeker bergaf erg fijn is.
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door snoef »

:okeee:

hummie schreef:Bergrijden (ook bij terreinrijden).
Naar beneden in dezelfde versnelling als omhoog.

Wat Eric zegt. Hogere toeren. Dat geeft meer controle wat zeker bergaf erg fijn is.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Zelfde versnelling dalen als bij stijgen hoeft niet altijd.
Vooral bij auto's die wat meer vermogen hebben of percentage afdaling.
Bij afdalen vind ik het belangrijker dat hij redelijk de gereden snelheid
kan vasthouden of af een toe stevig remmen niet vaak nodig is.
Dat is beter dan te hoge versnelling en constant (of vaker) remmen.

Toevallig las ik vandaag dat bij auto's met een 30k/2 jaar onderhouds
interval wordt aangeraden om daarvan niet veel af te wijken.
Nadeel van deze steeds langere intervallen is dat bestuurders meer
zelf moeten doen en meer controleren/bijvullen.
Moet o.a. door de steeds dunner wordende motorolie of kleinere carters.
Gelukkig zijn er nog zomer- en winter controlebeurten.
En bij onderhoud wordt er iets meer onnodig vervangen uiteraard want kan
dat onderdeel nog die 30k mee etc….

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 21 jan 2019 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door RJS »

Ik rijd circa 15.000 per jaar, vooral lange afstand kilometers. Eens per jaar gaat ie naar Van Nuland in Volkel waar hij volgens het boekje onderhoud krijgt. Ik bezuinig nergens op, dus goede oliën, banden en originele onderdelen (als dat al nodig is). Ik heb mijn vorige Forester een keer extra naar Volkel gereden wegens een kapotte ashoes rechtsvoor binnenzijde. Verder nooit.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

erichendri schreef: Nadeel van deze steeds langere intervallen is dat bestuurders meer
zelf moeten doen en meer controleren/bijvullen.
Is dat een nadeel? Naar mijn mening is dit heel normaal.
En zelf ook controleren is ook voorgeschreven in het onderhoudsboekje. ;)

Sterker nog. Strikt genomen volgens het boekje en de wet hoor je zelfs om je auto te lopen ter controle of er niets mis is elke keer dat je gaat rijden. Maar ja, wie kan er nog een lekke band verwisselen of een lampje vervangen zonder anwb of monteur? Steeds minder. Een aantal mensen kan de oliepijlstok niet eens aanwijzen omdat ze niet eens weten hoe de kap open moet. :roll:

Beetje zelfredzaam zijn en zo min mogelijk afhankelijk zijn van dure derden. Daar is niks mis mee.
erichendri schreef:Zelfde versnelling dalen als bij stijgen hoeft niet altijd.
Vooral bij auto's die wat meer vermogen hebben of percentage afdaling.
Bij hellinkjes komt het net wat minder ja. Bij bergen is het echt wel het beste advies.

Zodra je een versnelling lager moet om boven te komen is dat toch echt de beste versnelling om er weer naar beneden te rijden.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

hummie schreef:
erichendri schreef: Nadeel van deze steeds langere intervallen is dat bestuurders meer
zelf moeten doen en meer controleren/bijvullen.
Is dat een nadeel? Naar mijn mening is dit heel normaal.
En zelf ook controleren is ook voorgeschreven in het onderhoudsboekje. ;)

Sterker nog. Strikt genomen volgens het boekje en de wet hoor je zelfs om je auto te lopen ter controle of er niets mis is elke keer dat je gaat rijden. Maar ja, wie kan er nog een lekke band verwisselen of een lampje vervangen zonder anwb of monteur? Steeds minder. Een aantal mensen kan de oliepijlstok niet eens aanwijzen omdat ze niet eens weten hoe de kap open moet. :roll:

Beetje zelfredzaam zijn en zo min mogelijk afhankelijk zijn van dure derden. Daar is niks mis mee.
Hummie,
dat klopt idd, niks mis met! doe vrijwel hetzelfde voor al mn motoren (11 maar liefst!). en tja ik ben nu eenmaal handiger met motoren dan met auto's. waarom weet ik eigelijk niet, gebrek aan middelen? kennis? ervaring? mss wel beetje angst... maar dat is het punt dat ik net wil zeggen:

dat de meeste onder ons, en daar bedoel ik helemaal niks mee begrijp me niet verkeerd, zijn wat aandachtiger dan anderen. om heel eerlijk te zijn: hoeveel mensen, en wees heel eerlijk en realistisch, ken jij in je omgeving en daarbuiten, die net zoveel kennis/ervaring hebben dan jij op precies hetzelfde vlak?
en hoeveel ken jij die alle regels opvolgen en alle boekjes leest en wat nog meer, alleen om eem de kinder op te halen 5 minuten verderop op school?
denk dat het "tragisch" weinig zullen zijn voor beide...

de maatschappij is zo opgevoed en gedwongen (oa door politici, zie het nieuwe rijden als voorbeeld) dat ze bijna niks meer van hun auto afweten, je zegt het zelf. er zijn een klein aantal mensen die toch, beroepsmatig of niet, iets meer afweten.
die kennis proberen te delen is soms moeilijk genoeg (zie je ervaringen hier); heb ik ook last van, dan moeten ze het maar zelf weten; ze komen vanzelf toch terug...niet meteen, maar later wel.

lang lulverhaal. kortom: "wij" wijken af van de "maatschappij". en alles wat je ziet/leert tegenwoordig is om de overheid, of wie ook de werkelijk macht heeft, de kudde te sturen in bepaalde richtingen. en vooral nu meer dan in jullie "vroegah" tijdperk.

aldus mijn mening.

voor mij: heel makkelijk. de auto moet vol staan op de oprit, onderhoud door de dealer (ja zelfs de pitten voor de koplampen en interieur filters!) uit laten voeren, banden bij de euromaster (daar brengt LT hun voertuigen ook naar, zijn buren van elkaar) en ga zo maar door.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

DucATIRadeon schreef:Hummie,
dat klopt idd, niks mis met! doe vrijwel hetzelfde voor al mn motoren (11 maar liefst!). en tja ik ben nu eenmaal handiger met motoren dan met auto's. waarom weet ik eigelijk niet, gebrek aan middelen? kennis? ervaring? mss wel beetje angst... maar dat is het punt dat ik net wil zeggen:

dat de meeste onder ons, en daar bedoel ik helemaal niks mee begrijp me niet verkeerd, zijn wat aandachtiger dan anderen. om heel eerlijk te zijn: hoeveel mensen, en wees heel eerlijk en realistisch, ken jij in je omgeving en daarbuiten, die net zoveel kennis/ervaring hebben dan jij op precies hetzelfde vlak?
En dat klopt ook helemaal, met nuance.
Ik weet goed dat ik (en jij, en wat anderen) hierin een uitzonderlijk geval zijn.
Maar dat hoeft ook niet. Toch kan iedereen zich enigszins en behoort zich zelfs te bekwamen (rijexamen). Ik heb buiten algemene techniek ook geen minuut autotechniekles gehad hoor.

Hoeveel mensen geen kennis hebben? Bijna net zo veel als er ook geen moeite doen zichzelf enigszins te bekwamen. Maar vaak wel hard klagen dat het zo duur is. Anwb bellen als het slot bevroren is. maar ja dat is hun probleem :roll:
Olie pijlen, bandje verwisselen, lampje verwisselen, sproeier bijvullen, dat zijn toch wel gangbare dingen die je moet kunnen, zelfs bij rijexamen omdat verwacht wordt dat je jezelf op weg kunt houden uit veiligheid. Hoeveel mensen hebben dat beetje basisvaardigheid nog? Zelfs dat heel veel al niet eens meer.

En toch zijn er mensen die er wel wat van willen leren en af en toe een voordeeltje willen halen.
En dat is de reden dat ik hier tips geef, en me bereid opstel ze te delen. Daar is een forum als deze toch (ook) voor gezien de subfora benamingen?
Wie verder (ook na andere tips alsnog) naar een dealer wil rennen moet dat ook helemaal zelf weten en ik zal niemand tegen houden.

Zo ook het brandlucht topic. Kleppendeksel. Schroeven nalopen kunnen mensen nogal lichtelijk, of heel snel te leren.
Ik heb er al heel veel lekkages mee opgelost. Maar dat mag je dan niet zeggen want "naar de dealer voor nieuwe pakkingingen is beter" ook al kost dat snel anderhalf honderd. En je tip wordt als wonderbaarlijk afgedaan.
Topic geopend om kosten inzichtelijk te maken en verschillen inzichtelijk te krijgen wat mensen kan stimuleren, ja wat jij zegt over angst heen te helpen want zo moeilijk allemaal niet, zelf wat te doen en in deze voor sommigen moeilijke tijden een keer leuk te kunnen besparen wordt ook meteen met domme discussies gefrustreerd. Krijg je reacties alsof mijn auto slecht onderhouden zou zijn en onbetrouwbaar. Eej, drie jaar rijden zonder problemen en amper kosten en zo door de apk en verder prima in orde, goei waoguh of nie?! Denk datter zat zouden willen ruilen dus niet met zulk slap gelvl asn komen.

Maar heel vaak wordt op vragen meteen gereageerd "ga naar dealer" terwijl er vaak ook simpelere oplossingen zijn.

Of is dit forum er om garages te spekken en monteursbaantjes veilig te stellen? Zeg dat maar, en ik ben wel stil hoor.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

daar is een forum uiteraard geschikt voor, en voor bedoeld!
wat men met de informatie doet, dat is geheel aan hen, daar hoef jij en iedereen zich niet voor te verdedigen.
het engelse KTM forum is een en al in de maling nemen, en enkele die wat kleine details delen die het goed bedoelen. korrel zout nemen tijdens het lezen is daar zeker aan te raden (of juist niet reageren, kan ook geen kwaad). ik noem maar even een voorbeeld.

dealer roepen kan iedereen, ik ook, jij ook.
voor sommige is het eenvoudiger (en geruststellender) om naar de/een dealer te gaan. voor de andere een leuk klusje en dat bespaart. voor ieder een wil en weg.

en nogmaals, neem het niet persoonlijk (mss korrel zout :) ) maar houd je in, ga niet 'forceren' of er op hameren (sorry, soms kan ik de verkeerde woord vinden, nogmaals niet persoonlijk opvatten).
informeer men over je ervaring(en), deel je kennis en laat ieder zn keuze maken. uiteraard is discussie mogelijk en soms vind ik ook sommige reacties heen en weer niet echt kunnen. en daarbij proef ik ook bij sommige dat ze hun zegje willen doen en er bijna op staan dat het de enige weg is naar Rome. prima, lig ik niet wakker van. gaat mij om de informatie. en laat ik nou lekker zelf bepalen of het nuttig is of niet.

je kent het wel: spreken is zilver, maar soms is zwijgen beter dan goud...

nogmaals, niemand moet/hoeft niet aangesproken te voelen. ik ben meer "spectator" die veel hier leest. en ook niemand heeft zin in kwaad daglicht gezet te worden. hopelijk, en dat lijkt mij ook de bedoeling, kunnen we allemaal genieten van zulks informatie platform en elkaar normaal aanspreken. wat denk jij?
als jij of iemand anders verder wil praten en/of je "ei" kwijt wilt mag dat gerust lijkt me (moet kunnen, toch?), mag wel zelfs een aparte topic voor gemaakt worden, en laten we daar met dit "gevoel" verder gaan. ik ben er wel voor open.

zullen we de topic starter zijn topic lekker on-topic houden dan maar?

groeten,
Arthur.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

Wijze woorden. Die heb ik eens even goed laten bezinken. Bedankt Arthur.

Ben het echter op enkele punten niet volledig eens.
Het zal me aan mijn r€€t roesten hoe men in de maatschappij en op social media en forums denkt alles maar te kunnen zeggen (en vaak zelf niks terug kunnen hebben). Ik bepaal nog altijd zelf hoe ik aangesproken wens te worden, en hoe ik daarop reageer. En mijn persoonlijke uitgangspunt bij communicatie is vriendelijkheid.

En nu weer ontopic dan maar?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

ja hoor, strak plan (on-topic gaan).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door SP-Boxer »

Topic aangepast en opgeschoond.
"I feel Legacy"
Plaats reactie