Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Voor de overige technische zaken
Gberk
Type auto: Subaru Forester 2.0 16V S Turbo automaat (2002)

Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Berichtdoor Gberk » 15 Jan 2019 20:19

Ik laat mijn Forester al zijn hele leven trouw onderhouden bij een Subaru dealer. Ik ben daar ook goed tevreden over. Hij doet het nog steeds :-).

Toch vraag ik me iets af en ben benieuwd naar jullie mening. De Subaru heeft een goed beschreven onderhoudsschema. Daarin staan diverse onderdelen en vloeistoffen die na X-tijd of X-aantal kilometers geheel vervangen moeten worden. Ik denk dan vooral aan motor koelvloeistof (+ brandstoffilter), luchtfilter, remvloeistof, bougies, cardan/differentieel olie en automaat versnellingsbak olie.

Nou heb ik over die 'geheel vervangen van vloeistoffen' altijd wat 'gedoe' met mijn (in mijn ogen goede!) dealer. Zij bekijken de vloeistoffen en willen pas vervangen als zij vinden dat dit nodig is. Wat is daar de reden van? Is het onderhoudsschema slechts een advies? Is het inderdaad beter om per beurt te kijken of vervangen wel nodig is? Nu mijn auto steeds ouder wordt denk ik als leek dat het juist verstandig is om bovenstaande zaken 'gewoon' te vervangen. Zeker als ik daar eigenlijk expliciet om vraag :-). Wat is jullie ervaring/aanpak/advies?
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Berichtdoor quikfit » 15 Jan 2019 20:46

Je kan uiteraard gewoon het onderhoudsschema aanhouden,ik zelf vervang olie/vloeistoffen altijd eerder dan de aangegeven kilometers of periodes,als je veel rijd hou je de kilometers aan en als je weinig rijd de tijdschema's.Als je alles laat doen kost het natuurlijk meer geld dan zelf doen.
Zelf kwak er elke 10.000 nieuwe motorolie in en elke 30.000 word de automaat ververst en de diff-olie vervangen.Remolie en koelvloeistof doe ik elke 2 jaar.
Bougies moeten bij de mijne elke 100.000...maar ik vervang ze na zo'n 80.000.
De remmerij word elk jaar gecheckt/schoongemaakt/ingevet.

Het kan geen kwaad om je automaat-bakolie lekker schoon en vers te houden gezien de leeftijd van je auto,een automaat met kuren betekend meestal een andere auto i.v.m. het kostenplaatje...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gberk
Type auto: Subaru Forester 2.0 16V S Turbo automaat (2002)

Berichtdoor Gberk » 15 Jan 2019 21:32

Dank Quickfit. Maar wat is nou de reden dat een dealer hier aarzelend over is? Hun antwoord is meestal: niet nodig als wij meten dat het ok is... Nogmaals dank, ik ga sowieso verzoeken de automaat-olie geheel te vernieuwen.
snoef
Type auto: Forester SH FB20 H5

Berichtdoor snoef » 15 Jan 2019 22:10

Is dit de dealer in Pijnacker? Altijd fijn om te weten n.l. of een dealer werkelijk goed en betrouwbaar is. Een goede garage geeft immers een fijn gevoel.
Zelf breng ik de Subaru nu naar een onafhankelijke garage die ik vertrouw.
(Ik kocht mijn auto "dealer onderhouden", maar toch was er aardig wat mis mee. Gelukkig is dat nu verholpen.)

Vriendelijke groet,
Bart

Gberk schreef:Dank Quickfit. Maar wat is nou de reden dat een dealer hier aarzelend over is? Hun antwoord is meestal: niet nodig als wij meten dat het ok is... Nogmaals dank, ik ga sowieso verzoeken de automaat-olie geheel te vernieuwen.
Subarumouse

Berichtdoor Subarumouse » 15 Jan 2019 22:20

Hallo Snoef,

Dealer onderhouden zegt niets. Niet altijd.
Als ik de opdracht niet geef om een voorgeschreven beurt COMPLEET uit te voeren gebeurt dit niet, maar is wel dealer onderhouden.......
Ander punt: was de laatste beurt wel compleet en hoe lang / kilometers geleden?
Mijn zoon heeft de Forester ingeruild omdat er groot onderhoud aan kwam EN wat anders wilde.
(Voor zover ik weet heeft ie alsnog voor de verkoop minstens een distributieset gekregen.)

Benno
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Berichtdoor erichendri » 16 Jan 2019 00:25

Ik houdt mij gewoon aan het schema.
Bakolie en diff elke 50k.
Remvloeistof 2 jaar ivm vocht opnemen en daardoor abs problemen.
Koelvloeistof meet ik gewoon de bevriestemp.
Olie van de motor elk half jaar of 10-12k.
Bougies en luchtfilter jaarlijks dus +/- 25k..
De bougies van quikfit zou ik eerder doen, 50k of bij de beurt die in die
buurt uitgevoerd wordt, want meet ze maar eens op, dan schrik je.
Is ook fijner voor je kabels en bobine(s).

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 Jan 2019 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
boswachterfan
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)

Berichtdoor boswachterfan » 16 Jan 2019 08:22

Zowel boswachter als motor hebben hoge km standen en daarom verwen ik ze altijd maar een beetje :oops: Olie altijd op tijd, bij de auto iedere 10K. Bak/diff olie 50K. Remvloeistof doe ik bij beide ieder jaar, zo hoop ik corrosie in de cilinders te voorkomen en bij de motor voelt het ook altijd weer lekker aan, verse rvs. Koelvloeistof: De G12++ kun je eigenlijk lang laten zitten, maar ook hier, om vuil te voorkomen: Ieder jaar laat ik de radiateur leeglopen en gaat er dan zo'n 5 l nieuwe in. De motor heeft G11, die ververs ik ook ieder jaar. De waterpomp heeft een keramische keerring die gevoelig is voor stilstaan en vuil.

Op zich vind ik het wel een goed uitgangspunt dat zo'n garage niets ververst als het niet nodig is. Da's iig beter dan zogenaamd verversen en dan 3 l vervangen en 5 l op de rekening zetten :twisted:
SP-Boxer
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96

Berichtdoor SP-Boxer » 16 Jan 2019 09:09

Koelvloeistof en remvloeistof kun je inderdaad gewoon meten. Voor remvloeistof heb ik een tijdje terug zo'n ding gekocht. Kost vrijwel niets en is makkelijk om te hebben.
Remvloeistof blijkt in de praktijk vaak tot wel een jaar of 5 mee te gaan voordat je boven de 2% vochtopname zit. (wel afhankelijk van de gebruikte olie en het gebruik van de auto)
Koelvloeistof mag in veel Subaru's gewoon 250.000km blijven zitten (Staat bij een Legacy IV tenminste in de handleiding)

Het onderhoudsschema is erg voorzichtig, dus vaker is in ons klimaat gewoon geld weggooien. Het schema aanhouden is prima, te controleren vloeistoffen zou ik ook niet onnodig doen.
Verhoogde slijtage voor het rijden op LPG neem ik dan even niet mee.
"I feel Legacy"
boswachterfan
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)

Berichtdoor boswachterfan » 16 Jan 2019 10:13

Ik weet het, maar het voelt gewoon lekker :oops: :D Je autootje verwennen.
snoef
Type auto: Forester SH FB20 H5

Berichtdoor snoef » 16 Jan 2019 11:00

De laatste beurt was een "afleverbeurt, waarbij aangepakt zou worden wat nodig was". Niet dus. Op dit moment is de auto onafhankelijk goed onderhouden en rijdt hij fijn :)

Subarumouse schreef:Hallo Snoef,

Dealer onderhouden zegt niets. Niet altijd.
Als ik de opdracht niet geef om een voorgeschreven beurt COMPLEET uit te voeren gebeurt dit niet, maar is wel dealer onderhouden.......
Ander punt: was de laatste beurt wel compleet en hoe lang / kilometers geleden?
Mijn zoon heeft de Forester ingeruild omdat er groot onderhoud aan kwam EN wat anders wilde.
(Voor zover ik weet heeft ie alsnog voor de verkoop minstens een distributieset gekregen.)

Benno
sufos
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Berichtdoor sufos » 16 Jan 2019 13:40

SP-Boxer schreef:Koelvloeistof en remvloeistof kun je inderdaad gewoon meten. Voor remvloeistof heb ik een tijdje terug zo'n ding gekocht. Kost vrijwel niets en is makkelijk om te hebben.
Remvloeistof blijkt in de praktijk vaak tot wel een jaar of 5 mee te gaan voordat je boven de 2% vochtopname zit. (wel afhankelijk van de gebruikte olie en het gebruik van de auto)
Koelvloeistof mag in veel Subaru's gewoon 250.000km blijven zitten (Staat bij een Legacy IV tenminste in de handleiding)

Het onderhoudsschema is erg voorzichtig, dus vaker is in ons klimaat gewoon geld weggooien. Het schema aanhouden is prima, te controleren vloeistoffen zou ik ook niet onnodig doen.
Verhoogde slijtage voor het rijden op LPG neem ik dan even niet mee.

Hier sluit ik mij volledig bij aan . Zelf verbaas me ik wel eens over het feit dat mensen zo vaak een oliewissel doen onder het mom van "is beter voor de auto". Natuurlijk, slechter zal het niet zijn maar of het nodig is? Een fabrikant schrijft toch niet voor niets wat voor. Maar, als je het een goed gevoel geeft om de boel lekker vaak te verversen vooral blijven doen om dat heerlijke gevoel vast te houden ;) .
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Berichtdoor quikfit » 16 Jan 2019 13:47

erichendri schreef:De bougies van quikfit zou ik eerder doen, 50k of bij de beurt die in die
buurt uitgevoerd wordt, want meet ze maar eens op, dan schrik je.
Is ook fijner voor je kabels en bobine(s).

Eric

Subaru schrijft voor om ze te vervangen om de 100.000,ik heb ze vervangen na 80.000...de elektrode afstand was nog precies zoals ik ze had afgesteld en zagen er als nieuw uit.De NGK iridium bougies zijn van hoge kwaliteit.

Gr. Quikfit :mrgreen:
hummie
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L

Berichtdoor hummie » 16 Jan 2019 17:47

hummie schreef:Maar er is zelfs een voormalige oude oliemaatschappij 'hoge baas' geweest die het nieuws haalde en zelfs een website met uitleg had met de mededeling dat motorolie vervangen eigenlijk niet hoeft.

Terug gevonden. Henk de Groot. Oud-directeur van Castrol. Reed 350.000 km in zijn auto zonder olie te verversen.
Hij meette de zuurgraad van de auto (doet een straathandelaar ook, ruiken aan de peilstok. En ik ook trouwens :) ).
Googelt 'r mar eens naar. Best interessant verhaal.

(heb zelf trouwens ook weleens meer dan een ton gedaan met een auto die geen oliebeurt waard was :mrgreen: en rijdend ingeruild)
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
hummie

Berichtdoor hummie » 16 Jan 2019 20:02

Ik vind het verwonderlijk dat vrijwel iedereen maar klakkeloos onnodige bakken met geld uit geeft aan auto's en voorbarig onderhoud. Auto's kosten hen vele honderden euro's per maand, en dan nog een paar duizend aan onderhoud en apk.
Ik ken er genoeg die alleen al aan de apk meer uitgeven dan ons een auto per jaar kost.
Laatst gewijzigd door hummie op 26 Jan 2019 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Propje
Type auto: FORESTER2.0 125pk SG 2005 op LPG

Berichtdoor Propje » 16 Jan 2019 20:48

Toch een hoog Facebook gehalte.
O nee sorry Telegraaf.
Eerst 40 jaar werken bij een bedrijf 40 jaar zakken vullen,dan met pensioen en dan deugt erin ene niks van.
Typisch merkwaardig eigenaardig verhaal.
olie verzuurt.
En er komt ook brandstof bij daarvan gaat je olie stuk.
Er zitten dopes in olie om smerende eigenschappen zo lang mogelijk te behouden.
dus niks olie met dopes die 30 jr mee gaan.
Maar een ieder moet doen waar hij zich prettig bij voelt.
Propje
Type auto: FORESTER2.0 125pk SG 2005 op LPG

Berichtdoor Propje » 16 Jan 2019 22:49

Mijn Ktm 690 heeft hier best last van.
hier beetje uitgelegd maar man is lang van stof.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYAoO2Avcw
hoge compressie 12:1 en dunne olie 10w60.
blokje moet het doen met maar 1,7 ltr en die krijgt dus veel te verduren.

hier wat plaatjes van m,n blokje olie schraapveer gebroken dan gaat 1.7 ltr wel heel snel weg.
en niet roken alles wordt bijna gelijk verbrand.
https://photos.app.goo.gl/QjRgbRnZL3d6iJP4A

aju propje
hummie

Berichtdoor hummie » 17 Jan 2019 01:55

Haaaa. Ok. Duidelijk. :okeee: Maar het is normaal gesproken niet gangbaar dat benzine bij olie komt.
DucATIRadeon
Type auto: 2011 forester en 2015 outback 2.5 CVT Lineartronic eyesight

Berichtdoor DucATIRadeon » 17 Jan 2019 10:39

Propje schreef:Mijn Ktm 690 heeft hier best last van.
hier beetje uitgelegd maar man is lang van stof.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYAoO2Avcw
hoge compressie 12:1 en dunne olie 10w60.
blokje moet het doen met maar 1,7 ltr en die krijgt dus veel te verduren.

hier wat plaatjes van m,n blokje olie schraapveer gebroken dan gaat 1.7 ltr wel heel snel weg.
en niet roken alles wordt bijna gelijk verbrand.
https://photos.app.goo.gl/QjRgbRnZL3d6iJP4A

aju propje

even een korte hack in de topic, excuses alvast:
gebruik jij putoline inject en valve cleaner om de boel te ontkolen, werkt dat vlot?
zelf gebruik ik diverse middelen, waarbij verf verwijderbaar goed gewerkt heeft:
IMG_3241.jpg
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Berichtdoor erichendri » 17 Jan 2019 11:36

Vaak wordt er voor olie een tijd of km stand vermeld.
Iemand die in de stad rijdt heeft veel meer tijd nodig om een
bepaalde km stand te halen dan een snelweg rijder.
Er komt nog steeds brandstof in de olie alleen niet meer zoveel als vroeger.
Oh ja, wij hadden een rijschoolhouder die ook dacht dat olieverversen
niet nodig was bij olieverbruik, kwam niet verder als 100k.
Langere ververstermijnen eisen ook veel betere olieën.
En dopes hebben speciale functies en verlengen de levensduur.
Zelfde zo'n beetje als met melk, houdbaarheid is verlengd door toevoeging.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 18 Jan 2019 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SP-Boxer
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96

Berichtdoor SP-Boxer » 17 Jan 2019 12:54

Slecht voorbeeld Eric. Melk wordt anders behandeld. Heeft niets met toevoegingen te maken.
Verse melk wordt gepasteuriseerd en houdbare melk wordt gesteriliseerd.

Met de Vivio houd ik al sinds jaar en dag een vervangingstermijn van 30.000km aan. Action olie van 2,50 de liter er in en gaan. Moet elke 4000km een litertje bij. De olie is altijd mooi donker na die paar duizend kilometer. Niets aan de hand.
Stamt nog uit de tijd dat ik 45k/jaar met het ding reed. Nu doe ik ongeveer de helft, maar houd nog steeds 30.000km aan voor de olie. Ding rijdt toch 95% lange afstanden.

Legacy krijgt na 15-18.000km nieuwe olie. Vaak richting de 2 jaar. In de Spec B gaat wel wat duurdere olie :mrgreen:
"I feel Legacy"

Terug naar “Overige techniek”