Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Beurstel »

Over een maand reizen wij met onze oude, trouwe Outback richting Franse Alpen. Daarbij moeten we ook een pas over. Ik heb inmiddels sneeuwkettingen aangeschaft. Maar als ik de digitale handleiding van de auto goed begrijp, mag ik helemaal geen sneeuwkettingen gebruiken op de Outback. Banden zijn 215/60/16, één van de aanbevolen maten. Maar alle door Subaru aanbevolen maten winterbanden zijn een pagina verder uitgezonderd van sneeuwkettingen wegens onvoldoende ruimte tussen band en carrosserie. Zie ik het verkeerd? Toch doen als het moet?
Bijlagen
Tire chains.jpg
Bandenmaten
Bandenmaten
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door erichendri »

Ik zou gewoon even kijken hoeveel ruimte er nos tussen je band
en de onderste veerschotel voor.
Als er genoeg ruimte is kan het gewoon.
Zou wel uitkijken met maximaal insturen.
En rustig rijden in bochten met afdalen.
Overigens heb ik al 15 jaar geen kettingen nodig gehad in Oostenrijk.
Daarbij toch wel tot 15% geklommen, ga op zo'n helling maar ook
minder steil niet stilstaan, wegkomen wordt dan erg lastig.

Eric
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Dave_de_W »

Dan zul je een loopvlak-ketting moeten proberen, bv rud centrax of spikes spider.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Propje »

Of wachten tot die rottige sneeuw weg is.
Aju propje
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Beurstel »

Er is met de wielen rechtdoor wel enige cm ruimte (zie foto). Is weliswaar niet winterband, maar zomerband hoogte 215/55/17. Denk dat als het erop aankomt ik de suggestie van Eric dan maar opvolg, want bij scherp indraaien vermoed ik dat de ketting de veerschotel inderdaad wel raakt.

Andere kettingen ga ik niet aan beginnen, kans dat je ze nodig hebt is niet heel groot en die loopvlakkettingen e.d. zijn behoorlijk aan de prijs.

Of sneeuwkettingplicht maar gewoon negeren? Ik weet niet of de Gendarmerie AWD-vriendelijk is in dat geval. Wat ik zo lees op het internet is er geen uitzondering.
Bijlagen
Veerschotel.jpg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door erichendri »

Band/schokbreker is een vast gegeven, veranderd niet in de bochten.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Beurstel »

Oh, dan zou het überhaupt geen probleem moeten zijn. Dan is Subaru te voorzichtig. Ik zal het voor de zekerheid vóór vertrek nog eens testen met kettingen en winterbanden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door erichendri »

Sowieso kan dat thuis omleggen geen kwaad want anders moet je in Oostenrijk eerst kijken hoe het moet.
En daar je een subaru AWD rijdt zal het wel ontzettend sneeuwen als jij ze moet monteren.
Dan is het niet leuk als je er langer bezig mee bent.
Leg een oude mat in je auto voor onder je knieën.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door quikfit »

Jouw winterbanden (215/60/16) hebben een kleinere diameter dan je zomerbanden (215/55/17) dus dan heb je meer ruimte als op de foto.
Waarom niet even je kettingen om je winterbanden leggen en de boel monteren!? Je kan ook eventueel nog een spacer monteren om wat meer ruimte te creëren t.o.v. de veerpoot...
Dat je kettingen bij je moet hebben wil niet zeggen dat je ze echt nodig hebt(zelf nooit nodig gehad)en als je ze nodig hebt is het over een kleine afstand,je rijd echt niet voor je lol met die dingen rond.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Beurstel »

Winterbanden gaan er begin februari op (tenzij eerder nodig) en de kettingen komen deze week pas. Maar zal het dan zeker proberen. Eerst thuis oefenen is inderdaad sowieso verstandig en die mat een goeie tip.

Overigens gaan we niet naar Oostenrijk, maar Frankrijk. Het schijnt dat men in Oostenrijk wat soepeler is t.o.v. AWD's bij kettingplicht, maar in Frankrijk niet. We zullen zien.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door erichendri »

Niet veel kleiner want het scheelt maar een mm of 4 die je dan ook door 2 moet delen.
Had dat van Frankrijk al gelezen maar zullen zij ook niet net als in Oostenrijk bij de AWD's als
laatste aangeven dat ze kettingen moeten monteren?

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Beurstel »

Geen idee, ik heb daar ook geen ervaring mee. Maar ik dacht dat dat niet op aanwijzing ging, maar er gewoon een bord staat dat het vanaf daar verplicht is. Volgens de ANWB is er voor 4x4's geen uitzondering.

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... wkettingen
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door KevinHoogendam »

Beurstel schreef:Geen idee, ik heb daar ook geen ervaring mee. Maar ik dacht dat dat niet op aanwijzing ging, maar er gewoon een bord staat dat het vanaf daar verplicht is. Volgens de ANWB is er voor 4x4's geen uitzondering.

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... wkettingen

Er kan lokaal uitzonder gemaakt worden voor 4x4 icm winterbanden, maar als er een bord staat met sneeuwkettingen verplicht is het ook verplicht ongeacht type auto.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door erichendri »

Precies, dat schreef ik ook.
Er zit vaak een uitzonderings bord onder.
-vrachtwagens meer als 3,5 ton.
-ausgenommen auto's met winterbanden.
-ausgenommen auto's met Allrad.
-ausgenommen allrad met winterreifen.
Soms zit er geen onderbod op en dan moet iedereen ze er omheen leggen.
Weet uit ervaring dat niet iedereen dat ook doet, mezelf inclusief.
Let er wel op dat je banden mag monteren met een lagere snelheidsindex maar dan moet er wel een stickertje met de max winterband snelheid in je zichtbeeld op je dashboard zitten.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door ferluci »

je rijd in frankenland, dus elk kenteken dat niet frans is ligt onder waarneming.
ik zou het niet wagen, geheid dat je de lul bent en dan kun je dokken.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door quikfit »

ferluci schreef:je rijd in frankenland, dus elk kenteken dat niet frans is ligt onder waarneming.
ik zou het niet wagen, geheid dat je de lul bent en dan kun je dokken.
Inderdaad,het is vragen om moeilijkheden als je,je niet aan de wet houd in buitenland,boetes oké...maar als je hier in Noorwegen in winterse omstandigheden geen winterbanden hebt (minimaal 4mm) of je slaat de kettingplicht in de wind en je hebt een ongeluk word je bij voorbaat schuldig bevonden en voor de Noren vervalt ook de verzekering en mag je alle schade lekker zelf ophoesten en je bent je rijbewijs geheid een half jaar kwijt.

Prettige vakantie! :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Sneeuwkettingen Outback: toegestaan?

Bericht door Beurstel »

Ik ga zeker geen risico's nemen. Met een gele plaat de wijsneus uithangen, is in Frankrijk de gendarmes een leuke dag bezorgen. Het zal wel loslopen, ik verwacht ook eigenlijk niet dat kettingen aan de orde zijn. Als het nog interessante ervaringen oplevert, meld ik me hier wel. :mrgreen:
Plaats reactie