reservewiel op motorkap forester sf

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door petwr »

ik wil graag mijn reservewiel upgraden naar fullsize bfgoodrich-atk01 215-65-16. dat past niet in het holletje in de kofferbak van mijn sf. op het dak is geen optie ivm een daktent. achterklep is te bewerkeijk. alternatief is op de motorkap, natuurlijk met een stukje extra blik met een paar draadeinden eronder ivm de stevigheid.
1. iemand hier ervaring mee of tips?
2. zijn er eisen of verboden vanuit de apk?
alvast bedankt
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door erichendri »

Je zal de eerste zijn denk ik.

Eric
Subarumouse

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door Subarumouse »

Hallo,
Ik weet niet of de APK hier iets over zegt, volgens mij niet.
Maar.... Oom agent? Vanwege het uitzicht, te vergelijken met je voorruit gedeeltelijk bedekken.
Maar.... Wat denk je van je eigen veiligheid bij een klapper. Het kan zo maar zijn dat het complete wiel al dan niet met de motorkap door de voorruit naar binnen komt.
Een wiel kreukelt weinig....
Iemand op dit forum (Wivoorst?) is hier mee bezig geweest.
Een mogelijkheid is een buizenconstructie die als een deur voor je achterklep komt sommige 4x4 (Ford ,Nissan?) hebben dit standaard.
Destijds zat er iemand op het duitse Feroza forum die ze op bestelling maakte voor Daihatsu.
Hier zaten ze origineel op de deur maar die zakte door het wielgewicht door zijn scharnieren.
Dus even zoeken.
Kijk eens op Google afbeeldingen onder reservewiel houder op achterdeur.
Toch op de motorkap, dan eerst een dummy plaatsen.
Ik denk dat je dan schrikt van het slechte uitzicht.
Benno
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door quikfit »

Een scheur in je raam in het gezichtsveld is APK afkeur,een reserveband zit ook in je gezichtsveld.Of het verboden is voor de APK,ik heb er niks over gevonden,je kan hem er tijdens de APK eventueel afhalen maar dan mogen er ook geen scherpe delen overblijven op je motorkap.
Landrovers hebben wel vaker een reservewiel op de motorkap.
Ik zou het RDW bellen om zeker te zijn.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door Marx »

Oom agent gaat het niet leuk vinden, ik wel, maar ik vrees dat dat niet afdoende is ;)
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door muddybuddy »

quikfit schreef: Landrovers hebben wel vaker een reservewiel op de motorkap.
Engelse leger had ze in het begin ook op de motorkap liggen. Vanwege het waardeloze uitzicht zijn ze toen aan de zijkant gehangen (eerst links, na een paar jaar rechts en nu denken ze er over na om ze achterop te doen met een speciaal rek)

Heb zelf wel eens in een Land Rover van een vriend gereden met het wiel op de motorkap, maar echt goed zicht heb je niet. En dan zit je in een LR nog "op de bok" in plaats van in een stoel. Kortom; Ik zou hem niet op de motorkap leggen. Rechtop aan de zijkant in de bagageruimte zou mijn voorkeur hebben, uiteraard goed vastgezet.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door Norge »

In mijn diensttijd reden we met een reservewiel op de motorkap (Laro). Later bij de Mercedes zat die op de achterdeur. Ik zou zo’n oversized wiel niet op m’n motorkap willen hebben, uitzicht 0
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door Louis »

Is de Forester voorzien van een trekhaak? Maak dan een soort A vormig frame dat omlaag kan scharnieren op de balk van de trekhaak. Daar kan je het reservewiel aan vastmaken.
Heb ooit eens zo'n constructie gezien tijdens een toerrit en dat zag er goed uit.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door petwr »

dank voor jullie reacties. botsveiligheid had ik idd niet aan gedacht. is wel een serious issue.
als ik in de auto zit , kan ik er trouwens wel makkelijk overheen kijken, dus da's iets minder een issue. heb meer last van mijn vrouw die te pas en te onpas de makeupspiegel naar beneden trekt.
ga toch eens kijken of ik met de daktent kan schuiven
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door sufos »

Hier zie je wel wat mogelijkheden voor Subaru.

https://www.google.nl/search?rlz=1CAACA ... noG5C5P4fo
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door muddybuddy »

petwr schreef:heb meer last van mijn vrouw die te pas en te onpas de makeupspiegel naar beneden trekt.
ga toch eens kijken of ik met de daktent kan schuiven
En dan je vrouw op dak en het reservewiel op de bijrijdersstoel? :D
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door DucATIRadeon »

weet niet meer wie, ik meen dat iemand het had over een imperial op het dak en overwoog sterk om schoonmoeder of kinderen daar in te proppen. moest wel usb in voor de kinderen anders had je alsnog gezeik.

deed mij hieraan denken na het idee om reservewiel binnen en vrouw in de tent :)
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door petwr »

muddybuddy schreef:
petwr schreef:heb meer last van mijn vrouw die te pas en te onpas de makeupspiegel naar beneden trekt.
ga toch eens kijken of ik met de daktent kan schuiven
En dan je vrouw op dak en het reservewiel op de bijrijdersstoel? :D
ja, da's een goeie. zal de make-upspiegel een weekje op het dak monteren. ff kijken wat mijn vrouw doet
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door petwr »

DucATIRadeon schreef:weet niet meer wie, ik meen dat iemand het had over een imperial op het dak en overwoog sterk om schoonmoeder of kinderen daar in te proppen. moest wel usb in voor de kinderen anders had je alsnog gezeik.

deed mij hieraan denken na het idee om reservewiel binnen en vrouw in de tent :)
hm, schoonmoeder en kinderen zijn het huis al uit. breng ze niet op ideeen zodat ze terug komen :-)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door hummie »

Kun je hem niet rechtop zetten achterin? Zoals in een Jeep Cherokee.
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door petwr »

hummie schreef:Kun je hem niet rechtop zetten achterin? Zoals in een Jeep Cherokee.
ja, da's ook een optie. alleen moet ik dan mijn rolhoes slachten denk ik.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door sufos »

petwr schreef: ja, da's ook een optie. alleen moet ik dan mijn rolhoes slachten denk ik.
Gewoon doen joh, het is toch bijna kerst 8-)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: reservewiel op motorkap forester sf

Bericht door wivoorst »

Ik ben idd een hele tijd bezig geweest om een drager achterop te maken, voorop ook heel eventjes bekeken maar dan moest ik er toch een camera op maken om de stoep etc te zien.. Omdat de wagen echt veel te verduren zou krijgen en de ophanging uiteindelijk een heleboel werk extra zou vragen én het vnl voor de 'schoonheid' zou dienen wat niet meteen praktisch is ben ik ermee gestopt en de keuken + bagageruimtes gewoon ingebouwd. Het wiel en jerrycan gewoon maar op lang imperiaal. Achterop de laadklep heb ik inmiddels wel een fietsendrager gemonteerd. Maar ik blijf het wel mooi vinden.
Plaats reactie