wielbouten

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

wielbouten

Bericht door snoef »

Onlangs vernam ik dat aluminium vegen en stalen velgen van bepaalde merken verschillende soorten wielbouten nodig hebben. Maar bij andere merken is dit weer dezelfde bout. Hoe zit het met Subaru? Op mijn SH van 2011 zitten de standaard 5 spaaks aluminium velgen, maar mijn winterbanden velgen zijn van staal. Als ik als leek kijk, zouden de huidige bouten moeten passen, maar het kan zijn dat ze te lang zijn, omdat aluminium velgen dikker zijn. Weet iemand of ik aparte wielbouten nodig heb voor de stalen velgen? Alvast bedankt.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wielbouten

Bericht door niksnut »

ik heb voor mijn aluminium velgen langere moeren nodig omdat ze gaten dieper zijn . verder zou ik het niet weten behalve dat je bij aluminium velgen goed moet letten op het aandraai koppel van de moeren . voor je het weet splijt de velg
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: wielbouten

Bericht door SP-Boxer »

Bij Subaru zijn alle moeren gelijk. Doorgaans zijn de alu velgen voorzien van chromen dopmoeren en de stalen velgen hebben open wielmoeren. (tenzij er wieldoppen gemonteerd zijn waarbij de wielmoeren zichtbaar zijn. Dan zitter er weer dopmoeren op)

Alu velg kapot draaien zal wel meevallen. Originele velgen zijn voorzien van een stalen bus. Je moet het wel heel bont maken wil je deze bus de velg stuk laten trekken.
Maar originele velgen passen in ieder geval altijd met de originele SW19 dopmoeren.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: wielbouten

Bericht door snoef »

Bedankt beiden!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: wielbouten

Bericht door Rene »

Mocht je interesse hebben : ik heb hier nog een setje anti diefstalmoeren met bijhorende dop liggen....
30 euro ex verzendkosten..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: wielbouten

Bericht door hummie »

Tel het aantal slagen. Als dat te ver af wijkt kun je er eens verder over nadenken. Als het aantal slagen ver overeenkomt zal het geen vaart lopen.

Aluminium kan net zo sterk gemaakt worden als staal. Ik ga er vanuit dat ze voor autowielen geen zwakke samenstelling gaan gebruiken.
Zolang je europees gekeurde onderdelen gebruik hebben ze allemaal een toelatingskeuring moeten ondergaan en mag je er vanuit gaan dat het gewoon veilig is. Het wordt anders als je zelf iets gaat verzinnen of als je inkoopt in verre landen die het minder nauw nemen met vereisten.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: wielbouten

Bericht door niksnut »

ik stop altijd een kwart slag voor afbreken.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: wielbouten

Bericht door hummie »

:mrgreen: :mrgreen: :okeee: LOL Verstandig.

Het eerste minder lekkere biertje sla je zeker ook altijd over?
Plaats reactie