Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door GerarddeJager »

De linkerspiegel van mijn Outback van 2009 klapt regelmatig naar voren als het contact wordt aangezet.
Niet van de ingeklapte stand naar de uitgeklapte stand maar van de normale stand helemaal naar voren. Ik moet hem dan handmatig terugduwen,langs twee duidelijke klikken.
Heeft iemand hiermee ervaring?

Vriendelijke groet,

Gerard de Jager
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Dat zou zeker niet mogen. De spiegel dient alleen aangestuurd te worden door de schakelaar en niet door het contact.
Is dit plots opgekomen, of doet hij dit sinds het begin?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door GerarddeJager »

Bedankt voor je reactie. Het is ontstaan nadat oiemand de spiegel met de hand (zonder mijn medeweten) naar binnen heeft gedrukt.

Vriendelijke groet,

Gerard de Jager
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Dat gebeurd bij mij toch ook wel eens. Dacht dat dat ook geen problemen zou geven.
De knop werkt wel gewoon zoals het hoort? Of zou het zo zijn dat hij een bepaalde "nulwaarde" kwijt is en dat probeert te corrigeren omdat er een verschil tussen links en rechts zit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door quikfit »

Hmm,je bent niet enige die dit probleem hebt. https://www.youtube.com/watch?v=sDqfPTiYOLg Maar een oplossing heb ik nog niet kunnen vinden.
Het lijkt erop dat de spiegel niet weet in welke positie hij zich bevind.
Ik heb wat ge-Googeld op '' problem folding side mirror outback 2009'' en ''reset folding side mirror subaru'' maar een duidelijke oorzaak of oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Je kunt natuurlijk even een dealer bellen (werkplaats) en vragen of dit te resetten is en hoe je dat moet doen.

@SP-Boxer; Dit soort spiegels klap zichzelf toch in bij het inparkeren?(auto op slot)....En klappen toch weer uit als je weer instapt of de motor start?(via contact dus)
Correct me if i am wrong. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Nee, Subaru heeft dit nog niet op de vergrendeling zitten, enkel met een handbediend knopje. (wel eenvoudig om te bouwen met een Chinese module voor een paar euro)

Ik zou een paar keer met de schakelaar spelen en kijken of beide spiegels dezelfde beweging maken. Inklappen, en dan de betreffende spiegel met de hand nog een beetje proberen "na te duwen".
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door hummie »

GerarddeJager schreef:Bedankt voor je reactie. Het is ontstaan nadat oiemand de spiegel met de hand (zonder mijn medeweten) naar binnen heeft gedrukt.
Dan is ongetwijfeld je vertanding versprongen.
Dit moet je terug zien te zetten in het spiegelhuis. Waarschijnlijk even de spiegel eruit wippen om bij de tandwieltjes te kunnen en te richten. (let op dat je de spiegel niet breekt!)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door erichendri »

Uitlaten klappen en in een vermeende juiste positie de spiegel tegenhouden.
Misschien helpt dat.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door hummie »

Dat kan werken. Maar kan ook de tandjes glad maken. Die hebben al een keer omgebruikelijke belasting gehad en zijn misschien al zwakker.

Daarom denk ik dat hij beter even de spiegel eruit kan wippen zodat hij ziet wat hij doet, en misschien ook de tanden kan ontzien bij het terug zetten.
Als je weet hoe de spiegel eruit gewipt kan worden is dat meestal niet zo spannend.
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door GerarddeJager »

Mijn garage komt niet verder dan het vervangen van de gehele spiegel. Een overdreven aanpak m.i. wean t het begeurt af en toe.
Het lijkt mij het meest waarschnlijk dat de tandjes het probleem zijn. Ik ga dat proberen.
Heeft iemand een handleiding hoe ik de spiegel eruit kan wippen zonderr het glas te breken?
Bedankt voor het meedenken?
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door quikfit »

Even de dealer bellen(werkplaats),ik was bij de mijne ook benieuwd toen ze het knipperlichtglas vervingen.
De monteur bij Tuijp vertelde dat bij het ene type auto het spiegelglas aan de onderkant moest worden losgetrokken en bij het andere type auto aan de bovenkant.
Hij zei dat je het gewoon moest proberen. Zorg er wel voor dat je spiegel niet koud is i.v.m. het afbreken van klemmetjes enzo.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Spiegelglas loshalen doe je door het glas goed warm te maken met een föhn. Tevens de zwarte rand er omheen.
Daarna voorzichtig met een plat voorwerp onder het spiegelglas wrikken. Dan komt het glas met tape los.
Als het glas er naast ligt kun je de spiegel verder demonteren.

Een nieuwe spiegel willen monteren zonder het mechanisme bekeken te hebben... :roll:

Bij mijn auto lijkt de spiegel zichzelf te corrigeren trouwens. Als ik één spiegel wat te ver naar voren klap en daarna ze met de schakelaar probeer in te klappen, dan tikt die ene spiegel een keer vrij hard om vervolgens keurig in te klappen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door quikfit »

Hmm tape,bij de mijne is het een geheel (plastic achter het glas en met zwarte rand) die geklikt zit.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door hummie »

GerarddeJager schreef:Heeft iemand een handleiding hoe ik de spiegel eruit kan wippen zonderr het glas te breken?
Heb je toevallig de mogelijkheid om op een sloperij te gaan kijken? Dan zie je hoe het zit en hoef je niet blind te proberen.
Als je eenmaal weet hoe het moet is het zo'n moeilijk klusje niet. Weet je niet hoe het zit let dan op dat je niet forceert. De spiegel zou er met enige lichte druk uit geklikt moeten kunnen worden, zonder al te zware krachten.

Of ken je niet iemand die er ervaring mee heeft en het voor je wil doen? Of een 'vrije jongen'? :mrgreen:
SP-Boxer schreef:Een nieuwe spiegel willen monteren zonder het mechanisme bekeken te hebben... :roll:
Sorry, maar dat is wat ik in dat andere topic bedoelde. Een nieuwe spiegel is moeilijker dan even kijken of het te repareren is, maar verdiend natuurlijk wel lekkerder.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Kan zijn dat er tegenwoordig geen tape meer aan te pas komt. Vroeger paste het allemaal wat minder precies, dus toen zat er ook nog dubbelzijdige tape achter de spiegel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door hummie »

Laat je nog wel even weten of het gelukt is Gerard? Ben ik wel benieuwd naar en ik hoop van wel.
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door GerarddeJager »

Hartelijk dank allemaal voor de bemoedigende opmerkingen en de tips/ Omdat de temperatuur nu nogal laag is wacht ik even op warmere tijden i.v.m. het risico van brekende plastic palletjes..
Ik zal t.z.t. vertellen hoe het is afgelopen.
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Ik vrees dat ik met proberen voor jou ook de mijne gesloopt heb...
Recent de rechterkant met de hand ingeklapt en nu heeft hij geen eindaanslag meer zodra ik ze uitklap.
Als de spiegels al uitgeklapt staan en ik start de motor, dan draait de spiegel ook verder naar voren. Zucht, was ik er naar afgebleven.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door GerarddeJager »

Dat is heel akelig. Om mij te helpen heb je nu hetzelfde probleem. Sorry, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Zo zal het bij mij ook ontstaan kunnen zijn, vandalistische jongetjes of meisjes die de spiegel inklappen.
Ik heb nu gemerkkt dat ik, als ik de spiegel vanuit de naar voren geklapte stand terugduw, er twee aanslagpunten te voelen zijn.
Een stand waarbij de spiegel goed staat en een aanslagpunt een stukje verder naar de auto. Als ik hem daarop zet en ik start de auto dan klapt de spiegel een paar centimeter naar buiten en blijft in de goede stand staan. Nu ook al een aantal malen bij opnieuw starten.
Nogmaals, sorry, dan kan niet de bedoeling zijn.
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Linkerspiegel Outback 2009 klapt naar voren

Bericht door SP-Boxer »

Voel je niet schuldig hoor, ik verwachtte oprecht dat het geen kwaad kon.
"I feel Legacy"
Plaats reactie