Remklauwen gereviseerd
Geplaatst: 23 sep 2018 23:23
Als klauwen lang ongebruikt op de plank hebben gelegen, of je last hebt van vastzittende zuigers, dan biedt revisie vaak uitkomst. Een klus die voor de zelfsleutelaar prima is uit te voeren.
Als je de klauwen ook van een nieuwe laklaag wil voorzien, dan is het wel handig wanneer je de auto een tijdje kunt laten staan, of je een tweede set remklauwen tot je beschikking hebt.
In mijn geval ging ik van een set Brembo remklauwen terug naar een originele Spec B set welke al jaren in opslag hadden gelegen. Alle tijd en rust dus om de originele set op te knappen.
Foto’s van Timo voor ik ze van hem overnam.
Tijdens het opknappen heb ik diverse foto’s gemaakt, maar dat is niet altijd handig met bijvoorbeeld vieze handen. Daarom zal je wellicht af en toe wat foto’s missen.
Eerst maar eens helemaal demonteren. Als je bang bent om te vergeten hoe een en ander in elkaar zit, maak dan ook foto’s tijdens de demontage.
Demonteer alles wat geschroefd zit en probeer de zuigers uit de remklauw te verwijderen. Vaak gaat dit het makkelijkst door wat perslucht te gebruiken. Leg dan een stuk hout in de klauw om de zuiger niet ongecontroleerd uit de klauw te laten knallen. In geval van remklauwen met meerdere zuigers is het handig om de zuiger die het makkelijkst beweegt tegen te houden, zodat de druk op de vast zittende zuiger blijft staan.
Gooi de oude rubbers altijd weg!
Nadat de klauwen volledig gedemonteerd zijn kun je met een staalborstel het oppervlak zo goed mogelijk schoonmaken. Ik had het geluk dat ik een straalcabine mocht gebruiken (nogmaals dank Bram!), maar schoonmaken en ontvetten volstaat vaak ook.
Straalgereed gemaakt:
Na het stralen:
Zo heb je een prachtige basis om weer een mooi setje klauwen te maken!
Maar nu het lakken/spuiten. Wat breng je er op aan en hoe?
Ik wilde mijn klauwen gewoon onopvallend, maar netjes zwart hebben. Het zijn gewoon “lelijke” zwevende klauwen, maar ze moeten wel zo lang mogelijk netjes blijven natuurlijk.
Zelf had ik mijn twijfels bij de vaak aangeboden setjes remklauwlak. Deze zijn wel hitte bestendig, maar moet je met een kwast aanbrengen. Dat had niet mijn voorkeur. Ook was ik bang dat de remklauwen daarmee snel weer zouden gaan roesten.
Bram adviseerde mij Brantho Korrux 3-1: goed over roest en blijft lang mooi. Na veel zoekwerk begon ik te twijfelen of deze echter wel voldoende hittebestendig was. Remklauwen kunnen rustig 250°C worden en de Brantho was tot slechts 180 of 200°C toepasbaar. Ook was de verkrijgbaarheid van Brantho in een spuitbus wel een dingetje. Een bekerspuit heb ik niet tot mijn beschikking en een groot blik moeten kopen voor de paar klusjes die ik tegenwoordig uitvoer vond ik ook wat overdreven.
Lang verhaal kort: mijn eigenwijsheid bereikte een hoogtepunt en ik besloot voor de makkelijk verkrijgbare Hammerite te kiezen. De hittebestendige matzwarte variant!
Door het lange piekeren over de verf hebben de klauwen een week gestraald in de garage gelegen en helaas zat er toen toch al weer lichte roest op.
Snel aan de slag dus!
Alle delen voorzien van 2 à 3 lagen lak. Aangezien het hittebestendige verf is, dient deze te worden afgebakken. Ongeveer een uur op 200°C.
In de oven dan maar:
Let op! Dit stinkt enorm, bij voorkeur dus niet in de keuken zoals ik deed
Prachtig, alle delen klaar, maar de twijfel begon toe te slaan. Ik was zo gefocust op het feit dat de lak bestand moest zijn tegen hoge temperaturen, dat ik vergeten was te kijken naar de bestandheid tegen chemicaliën (zoals bijv. remmenreiniger)... en inderdaad, ik kon dit er met remmenreiniger weer af poetsen en dat was niet de bedoeling.
Opnieuw gepiekerd en besloten er nog een laag blanke lak overheen te spuiten. Tevens weer hittebestendig anders was de vorige laag voor niets geweest. Helaas is deze alleen verkrijgbaar van Motip. Na een proefstukje bleek gelukkig dat deze twee lakken elkaar niet beten.
Deze gaan dus samen:
Opnieuw spuiten:
Bijkomstigheid was dat ik het met de blanke lak ook een stuk mooier vond dan alleen de matzwarte lak
Onderste deel met, bovenste deel zonder:
Alle componenten gespoten en nogmaals afgebakken. Ditmaal in een losse oven in de garage (geen foto’s)
Na het afbakken zagen de cilinders er nogal verkleurd uit. Het oppervlak vervolgens een beetje opgefrist met een hoon.
Voor en na:
Mijn remzuigers zaten niet vast en na een beetje oppoetsen zag het glijvlak er weer als nieuw uit:
Alles is nu compleet om de klauwen weer fris in elkaar te zetten. De originele revisieset voor Spec B voorremmen lag klaar: P/N 26297AG000
- Begin nu met het plaatsen van de afdichtingsringen in de groef van de cilinder. Deze zijn vierkant in doorsnede, omdat ze zo bij een rembeweging altijd de neiging hebben de zuiger een stukje terug te halen zodra de druk van het systeem is. Zo lopen je blokken dus niet onnodig aan.
- Vet de ring in met het meegeleverde vet.
- Smeer dit tevens aan de binnenzijde van de stofhoezen en plaats deze op de zuigers. Voorzie deze ook van vet.
- Breng nu de zuigers in de cilinder en probeer de stofhoes in de daarvoor bestemde groef van de cilinder te plaatsen. Je zult merken dat je hier al snel vingers te kort komt. Lastig klusje, maar geduld is de juiste oplossing. Wees pas tevreden als je jezelf 100% hebt overtuigd dat het geheel netjes in de groef valt.
- Beweeg de zuigers enkele malen met de hand heen en weer. Ik zet altijd beide duimen in de zuiger en trek deze dan langzaam naar buiten. (niet te ver!)
- Plaats nu de glijpenen en voorzie deze ook ruim van vet.
- Ook hier de hoesjes overheen en breng de beide delen van de remklauw samen.
Hele zaakje vers gemonteerd:
Als je de klauwen ook van een nieuwe laklaag wil voorzien, dan is het wel handig wanneer je de auto een tijdje kunt laten staan, of je een tweede set remklauwen tot je beschikking hebt.
In mijn geval ging ik van een set Brembo remklauwen terug naar een originele Spec B set welke al jaren in opslag hadden gelegen. Alle tijd en rust dus om de originele set op te knappen.
Foto’s van Timo voor ik ze van hem overnam.
Tijdens het opknappen heb ik diverse foto’s gemaakt, maar dat is niet altijd handig met bijvoorbeeld vieze handen. Daarom zal je wellicht af en toe wat foto’s missen.
Eerst maar eens helemaal demonteren. Als je bang bent om te vergeten hoe een en ander in elkaar zit, maak dan ook foto’s tijdens de demontage.
Demonteer alles wat geschroefd zit en probeer de zuigers uit de remklauw te verwijderen. Vaak gaat dit het makkelijkst door wat perslucht te gebruiken. Leg dan een stuk hout in de klauw om de zuiger niet ongecontroleerd uit de klauw te laten knallen. In geval van remklauwen met meerdere zuigers is het handig om de zuiger die het makkelijkst beweegt tegen te houden, zodat de druk op de vast zittende zuiger blijft staan.
Gooi de oude rubbers altijd weg!
Nadat de klauwen volledig gedemonteerd zijn kun je met een staalborstel het oppervlak zo goed mogelijk schoonmaken. Ik had het geluk dat ik een straalcabine mocht gebruiken (nogmaals dank Bram!), maar schoonmaken en ontvetten volstaat vaak ook.
Straalgereed gemaakt:
Na het stralen:
Zo heb je een prachtige basis om weer een mooi setje klauwen te maken!
Maar nu het lakken/spuiten. Wat breng je er op aan en hoe?
Ik wilde mijn klauwen gewoon onopvallend, maar netjes zwart hebben. Het zijn gewoon “lelijke” zwevende klauwen, maar ze moeten wel zo lang mogelijk netjes blijven natuurlijk.
Zelf had ik mijn twijfels bij de vaak aangeboden setjes remklauwlak. Deze zijn wel hitte bestendig, maar moet je met een kwast aanbrengen. Dat had niet mijn voorkeur. Ook was ik bang dat de remklauwen daarmee snel weer zouden gaan roesten.
Bram adviseerde mij Brantho Korrux 3-1: goed over roest en blijft lang mooi. Na veel zoekwerk begon ik te twijfelen of deze echter wel voldoende hittebestendig was. Remklauwen kunnen rustig 250°C worden en de Brantho was tot slechts 180 of 200°C toepasbaar. Ook was de verkrijgbaarheid van Brantho in een spuitbus wel een dingetje. Een bekerspuit heb ik niet tot mijn beschikking en een groot blik moeten kopen voor de paar klusjes die ik tegenwoordig uitvoer vond ik ook wat overdreven.
Lang verhaal kort: mijn eigenwijsheid bereikte een hoogtepunt en ik besloot voor de makkelijk verkrijgbare Hammerite te kiezen. De hittebestendige matzwarte variant!
Door het lange piekeren over de verf hebben de klauwen een week gestraald in de garage gelegen en helaas zat er toen toch al weer lichte roest op.
Snel aan de slag dus!
Alle delen voorzien van 2 à 3 lagen lak. Aangezien het hittebestendige verf is, dient deze te worden afgebakken. Ongeveer een uur op 200°C.
In de oven dan maar:
Let op! Dit stinkt enorm, bij voorkeur dus niet in de keuken zoals ik deed
Prachtig, alle delen klaar, maar de twijfel begon toe te slaan. Ik was zo gefocust op het feit dat de lak bestand moest zijn tegen hoge temperaturen, dat ik vergeten was te kijken naar de bestandheid tegen chemicaliën (zoals bijv. remmenreiniger)... en inderdaad, ik kon dit er met remmenreiniger weer af poetsen en dat was niet de bedoeling.
Opnieuw gepiekerd en besloten er nog een laag blanke lak overheen te spuiten. Tevens weer hittebestendig anders was de vorige laag voor niets geweest. Helaas is deze alleen verkrijgbaar van Motip. Na een proefstukje bleek gelukkig dat deze twee lakken elkaar niet beten.
Deze gaan dus samen:
Opnieuw spuiten:
Bijkomstigheid was dat ik het met de blanke lak ook een stuk mooier vond dan alleen de matzwarte lak
Onderste deel met, bovenste deel zonder:
Alle componenten gespoten en nogmaals afgebakken. Ditmaal in een losse oven in de garage (geen foto’s)
Na het afbakken zagen de cilinders er nogal verkleurd uit. Het oppervlak vervolgens een beetje opgefrist met een hoon.
Voor en na:
Mijn remzuigers zaten niet vast en na een beetje oppoetsen zag het glijvlak er weer als nieuw uit:
Alles is nu compleet om de klauwen weer fris in elkaar te zetten. De originele revisieset voor Spec B voorremmen lag klaar: P/N 26297AG000
- Begin nu met het plaatsen van de afdichtingsringen in de groef van de cilinder. Deze zijn vierkant in doorsnede, omdat ze zo bij een rembeweging altijd de neiging hebben de zuiger een stukje terug te halen zodra de druk van het systeem is. Zo lopen je blokken dus niet onnodig aan.
- Vet de ring in met het meegeleverde vet.
- Smeer dit tevens aan de binnenzijde van de stofhoezen en plaats deze op de zuigers. Voorzie deze ook van vet.
- Breng nu de zuigers in de cilinder en probeer de stofhoes in de daarvoor bestemde groef van de cilinder te plaatsen. Je zult merken dat je hier al snel vingers te kort komt. Lastig klusje, maar geduld is de juiste oplossing. Wees pas tevreden als je jezelf 100% hebt overtuigd dat het geheel netjes in de groef valt.
- Beweeg de zuigers enkele malen met de hand heen en weer. Ik zet altijd beide duimen in de zuiger en trek deze dan langzaam naar buiten. (niet te ver!)
- Plaats nu de glijpenen en voorzie deze ook ruim van vet.
- Ook hier de hoesjes overheen en breng de beide delen van de remklauw samen.
Hele zaakje vers gemonteerd: