Toerental
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 mei 2013 12:00
Toerental
Wat is een normaal toerental bij 120 km/hr, voor een Forester uit 1999.
Ik heb het idee dat hij in low-gear blijft hangen.
Ik heb het idee dat hij in low-gear blijft hangen.
Re: Toerental
120 per uur met low-gear lijkt me eigenlijk niet mogelijk, echter, ik heb het ook nog nooit geprobeerd.
Toerental bij 120 schat ik op ongeveer 3600t/pm , maar dat is dus een schatting.
Toerental bij 120 schat ik op ongeveer 3600t/pm , maar dat is dus een schatting.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Toerental
Je merkt toch wel of je ineens kortere versnellingen hebt!?
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Toerental
Ben het met sufos eens wat betreft de 3600 toeren.
Bij LO brand er ook een lampje.
De H/L handel moet bij normaal gebruik naar beneden staan.
120 kan ook in LO maar dan draait hij over de 4000 toeren.
Eric
Bij LO brand er ook een lampje.
De H/L handel moet bij normaal gebruik naar beneden staan.
120 kan ook in LO maar dan draait hij over de 4000 toeren.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 aug 2018 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Toerental
Haha ja. 120 in low dan zit je volgens mij al halverwege in het rood op je toerenteller.quikfit schreef:Je merkt toch wel of je ineens kortere versnellingen hebt!?
Gr. Quikfit
Moet iets van 7000-8000 toeren zijn dan (40% = 1,8 x normaal toerental?). Dat verschil merk je wel lijkt me.
Re: Toerental
145-150 op de teller is bij onze 2004 max toerental, dikke 6000 in low.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Toerental
Ja subarumouse, dat denk ik ook,je moet de toeren in low x 1,3 doen ongeveer bij subaru.
Eric
Eric
Re: Toerental
De low heeft toch een overbrengingsverschil van 40% ? Mmmmmm .... ja misschien, 140% dan ?? .... dan zou dat inderdaad 1,4 x toerental zijn.
En 150 in low? Ik dacht hier altijd te lezen dat je in low niet boven de 80 mocht rijden?
Wat rijdt gekke henkie trouwens? Handbak of automaat?
Bij een automaat met laag olielevel wil de bovenste versnelling nog wel eens niet doorpakken.
En 150 in low? Ik dacht hier altijd te lezen dat je in low niet boven de 80 mocht rijden?
Wat rijdt gekke henkie trouwens? Handbak of automaat?
Bij een automaat met laag olielevel wil de bovenste versnelling nog wel eens niet doorpakken.
Re: Toerental
Even wat algemene info mijnerzijds, want ik lees hier weer wat halfbakken info.
- Low gearing is ENKEL aanwezig op handgeschakelde modellen!
- De overbrengingsverhouding van low verschilt per model! Standaard 30 of 40% is dus zeker niet altijd correct!
- Advies is om low niet meer in te schakelen boven de 80km/h, harder er mee rijden kan gewoon.
- In low is er duidelijk gieren hoorbaar van de rechte vertanding van deze overbrenging.
Het betreft hier, zoals te lezen is, een Forester uit 1999. Als nu eerst iemand even de overbrengingsverhouding van de bak opzoekt (zoek dan ook meteen even de verhouding van de low gearing op), dan kan er tenminste een correct antwoord worden gegeven in plaats van het vele giswerk dat ik hier lees.
- Low gearing is ENKEL aanwezig op handgeschakelde modellen!
- De overbrengingsverhouding van low verschilt per model! Standaard 30 of 40% is dus zeker niet altijd correct!
- Advies is om low niet meer in te schakelen boven de 80km/h, harder er mee rijden kan gewoon.
- In low is er duidelijk gieren hoorbaar van de rechte vertanding van deze overbrenging.
Het betreft hier, zoals te lezen is, een Forester uit 1999. Als nu eerst iemand even de overbrengingsverhouding van de bak opzoekt (zoek dan ook meteen even de verhouding van de low gearing op), dan kan er tenminste een correct antwoord worden gegeven in plaats van het vele giswerk dat ik hier lees.
"I feel Legacy"
Re: Toerental
Het was correct en verre van giswerk om te stellen dat het toerental dan dermate verschilt dat je dat echt wel hoort, wat Quikfit zei en waar ik op inhaakte.SP-Boxer schreef:dan kan er tenminste een correct antwoord worden gegeven in plaats van het vele giswerk dat ik hier lees.
6000 of 8000 toeren, wat maakt dat uit ten opzichte van 3000 toeren? Het punt was dat je dat grote verschil echt wel merkt en hoort. Al ver voor 120.
quikfit schreef:Je merkt toch wel of je ineens kortere versnellingen hebt!?
Re: Toerental
En ik begon over automaat omdat mij niet duidelijk was wat hij nou precies rijdt (want wordt ook niet gezegd).hummie schreef:Het was correct en verre van giswerk om te stellen dat het toerental dan dermate verschilt dat je dat echt wel hoort, wat Quikfit zei en waar ik op inhaakte.SP-Boxer schreef:dan kan er tenminste een correct antwoord worden gegeven in plaats van het vele giswerk dat ik hier lees.
6000 of 8000 toeren, wat maakt dat uit ten opzichte van 3000 toeren? Het punt was dat je dat grote verschil echt wel merkt en hoort. Al ver voor 120.
quikfit schreef:Je merkt toch wel of je ineens kortere versnellingen hebt!?
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat hij automaat rijdt en dacht dat hij bleef hangen. Een low blijft zomaar niet hangen (want is gewoon een soort versnelling en die blijven ook niet zomaar hangen). Die VERZET je letterlijk.Gekke Henkie schreef:Wat is een normaal toerental bij 120 km/hr, voor een Forester uit 1999.
Ik heb het idee dat hij in low-gear blijft hangen.
Daarnaast werkt een 4x4 automaat toch net even wat anders als een normale, waardoor er toch een soort van "low" geïmiteerd wordt.
Dus begon ik niet zomaar met even een vraag tussendoor over automaat, vanwege de onduidelijkheid. En dat wat ik opgooide (niet doorpakken hoogste) zou zomaar zijn probleem kunnen zijn.
Re: Toerental
In de 14 jaar die ik rond struin op Subarufora ben ik de term automaat in combinatie met low-gear nog niet tegengekomen. Hooguit een vraag waarom een automaat hier niet mee is uitgerust.
Vandaar dat ik van mening ben dat dergelijke onderwerpen alleen maar extra verwarring teweeg kunnen brengen.
Wanneer de kabelbediening defect is of gaat, kan de bak wel blijven hangen in de laatst gekozen stand. Je kunt de hendel dan fysiek wel omlaag brengen, maar als de kabel nergens meer aan vast zit blijft de bak toch in low staan. Het kan dus wel.
Zoals gezegd is het interessant om de overbrenging van de tussenbak te weten voor een 1999 Forester. Dit omdat er forse verschillen per model in kunnen zitten.
Mijn vorige Legacy 2.5 had een low waarbij het toerental bij 2000-2500 toeren slechts ca. 500rpm omhoog ging. Het verschil in toeren is dus lang niet altijd zo groot als dat sommigen hier doen vermoeden.
Vandaar dat ik van mening ben dat dergelijke onderwerpen alleen maar extra verwarring teweeg kunnen brengen.
Wanneer de kabelbediening defect is of gaat, kan de bak wel blijven hangen in de laatst gekozen stand. Je kunt de hendel dan fysiek wel omlaag brengen, maar als de kabel nergens meer aan vast zit blijft de bak toch in low staan. Het kan dus wel.
Zoals gezegd is het interessant om de overbrenging van de tussenbak te weten voor een 1999 Forester. Dit omdat er forse verschillen per model in kunnen zitten.
Mijn vorige Legacy 2.5 had een low waarbij het toerental bij 2000-2500 toeren slechts ca. 500rpm omhoog ging. Het verschil in toeren is dus lang niet altijd zo groot als dat sommigen hier doen vermoeden.
"I feel Legacy"
Re: Toerental
Wie heeft het dan over automaat in combinatie MET low?? Ik niet hoor !!!SP-Boxer schreef:In de 14 jaar die ik rond struin op Subarufora ben ik de term automaat in combinatie met low-gear nog niet tegengekomen. Hooguit een vraag waarom een automaat hier niet mee is uitgerust.
Vandaar dat ik van mening ben dat dergelijke onderwerpen alleen maar extra verwarring teweeg kunnen brengen.
Blijf jij er dan ook niet over bezig aub?
Ik vroeg alleen OF hij toevallig automaat heeft, omdat dit niet in DIT topic vermeld is en ik echt niet van iedereen zijn auto alle specificaties uit mijn hoofd weet.
Als hij WEL automaat heeft kan zijn bovenste versnelling weigeren door automaatolietekort. Dat kan in dat geval gewoon relevant zijn.
Heeft hij geen automaat dan is dit niet verwarrend want kan hij gewoon vergeten wat ik zei.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Toerental
Hij kan niet weigeren door olie tekort.
Eric
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 aug 2018 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Toerental
Een automaat niet? Zelf gehad bij mijn vorige auto. Als het automaatolielevel te laag was pakte hij niet door naar de hoogste versnelling. En in scherpe bochten (veranderd olielevel) zelfs lagere versnellingen niet.erichendri schreef:Hij kan niet weigeen door olie tekort.
Eric
En alle bij die auto betrokken monteurs kenden het ook uit zichzelf. Beetje vreemd om dan te stellen dat het niet kan.
En ik vroeg of hij automaat had. Hij zou niet de eerste zijn die denkt dat zijn 4x4 met automaat een ingebouwde low heeft (of dat gemakshalve zo noemen) omdat zijn automaat een hoog toerental mogelijk blijft houden en bij hard werken niet in lager toeren gaat. Ik kan er in mijn omgeving al minstens twee noemen, en vroeger nog wel wat.
Daarom vroeg ik dat even voor de zekerheid. Want dan kan dat niet doorpakken van de automaat ook aan de orde zijn.
Als monteur weet jij dat goed Eric. Alles (hoe simpel ook) uitsluiten zodat je niet in de verkeerde hoek aan het zoeken bent. Zou niet de eerste monteur zijn die moeilijk zoekt terwijl het probleem iets heel simpels blijkt te zijn. De welbekende knikker in het dashbordkastje.
Ik wijs niet een probleem aan. Ik ben aan het uitsluiten, wat heel heel misschien toch het probleem gaat benoemen.
Als we het dan toch over verwarring gaan hebben.
Nog steeds is er geen antwoord gegeven. Automaat of niet?