Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
- Gerard1977
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28 dec 2013 18:14
Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Beste forumleden,
Onder mijn Subaru Legacy 3.0 uit 2005 liggen nu zomerbanden (Michelin Primacy 3 91w) met de volgende maat 225 / 45 R17
Subaru geeft echter aan dat de juiste bandenmaat 215 /45 /ZR17 moet zijn of eventueel 225 / 55 R17 95w
Wat kunnen de nadelen (of voordelen?) zijn van een afwijkende bandenmaat?
Onder mijn Subaru Legacy 3.0 uit 2005 liggen nu zomerbanden (Michelin Primacy 3 91w) met de volgende maat 225 / 45 R17
Subaru geeft echter aan dat de juiste bandenmaat 215 /45 /ZR17 moet zijn of eventueel 225 / 55 R17 95w
Wat kunnen de nadelen (of voordelen?) zijn van een afwijkende bandenmaat?
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Voordelen:
- minder tellerafwijking
- meer comfort
- soms gunstiger in prijs
Nadelen:
- Reservewiel (ook bij thuiskomertjes) is niet afgestemd op de alternatieve maat
- soms duurder in prijs
- minder tellerafwijking
- meer comfort
- soms gunstiger in prijs
Nadelen:
- Reservewiel (ook bij thuiskomertjes) is niet afgestemd op de alternatieve maat
- soms duurder in prijs
"I feel Legacy"
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Hier vind je een handige velg/band calculator https://www.wheel-size.com/calc/ Vergeet niet de breedte van de velg(aangegeven in '' J '') en de ET waarde in te voeren.
De ''45'' van jouw band is de hoogte van de band in procenten...dus 45% van de breedte van het loopvlak,als je zoals jij een iets bredere band hebt neemt de hoogte ook iets toe(inderdaad iets meer comfort)
Daarentegen staat dat bredere banden wat ''zoekerig'' kunnen worden in de rechtuit-stand en sporen in het wegdek.
Hele volksstammen vinden het mooi om grote en brede velgen te monteren met platte banden...het rijplezier/gedrag word er vaak negatief door beïnvloed.
Gr. Quikfit
De ''45'' van jouw band is de hoogte van de band in procenten...dus 45% van de breedte van het loopvlak,als je zoals jij een iets bredere band hebt neemt de hoogte ook iets toe(inderdaad iets meer comfort)
Daarentegen staat dat bredere banden wat ''zoekerig'' kunnen worden in de rechtuit-stand en sporen in het wegdek.
Hele volksstammen vinden het mooi om grote en brede velgen te monteren met platte banden...het rijplezier/gedrag word er vaak negatief door beïnvloed.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Voor de techniek maakt het weinig uit, zolang de banden nergens aanlopen en ze alle 4 van hetzelfde merk en type zijn en een profieldiepte met minder dan 2mm verschil rondom...
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- Gerard1977
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28 dec 2013 18:14
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Bedankt voor de informatie!
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Als de bandenhoogte gelijk gebleven is?? Allebei 45 hoogte op 17¨ velgen, of mis ik iets?SP-Boxer schreef:Voordelen:
- minder tellerafwijking
Bij bredere banden wil de sporing nog wel eens meer afwijking gaan krijgen waardoor ongelijkmatig slijten van het profiel en het al eerder genoemde zwabberen.Gerard1977 schreef:Onder mijn Subaru Legacy 3.0 uit 2005 liggen nu zomerbanden (Michelin Primacy 3 91w) met de volgende maat 225 / 45 R17
Subaru geeft echter aan dat de juiste bandenmaat 215 /45 /ZR17 moet zijn of eventueel 225 / 55 R17 95w
Maar volgens mij moet 215 tegen 225 amper probleem zijn. Ik ken er genoeg die 225 op een advies van 185 max gooiden zonder aanpassingen.
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Ja, je mist iets. Eric legt het in zijn reactie al uit: 45 is een percentage van de breedte. Dus een bredere 45 band is tevens hoger en dus groter in omtrek.
Ik heb al jaren zo gespeeld om van die, soms belachelijke, tellerafwijking af te komen.
Ben er overigens recent achter gekomen dat je ook een afwijkende maat kunt programmeren. Denk wel alleen met de SSM II of III, afhankelijk van het bouwjaar.
Ik heb al jaren zo gespeeld om van die, soms belachelijke, tellerafwijking af te komen.
Ben er overigens recent achter gekomen dat je ook een afwijkende maat kunt programmeren. Denk wel alleen met de SSM II of III, afhankelijk van het bouwjaar.
"I feel Legacy"
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Ik dacht altijd dat dat alleen de hoogte van de wang. Weer wat bijgeleerd.SP-Boxer schreef:Ja, je mist iets. Eric legt het in zijn reactie al uit: 45 is een percentage van de breedte. Dus een bredere 45 band is tevens hoger en dus groter in omtrek.
Dan nog. Op de totale bandenomtrek is dat volgens mij ver verwaarloosbaar.
Een omloopafwijking van afgerond 1,5% erbij en dat dan ook nog naar boven want minder rotaties. 1,5% minder snelheid op de teller (niet helemaal waar want nog iets minder als je het terug rekent). Dat is 1,5 km minder als je 100km/u rijdt en 2 km minder bij 130.
Bij mij ligt er 205/70/15 op wat geheel andere rekenuitkomsten geeft. Dat geeft zelfs een dubbele erbij van wat hij erbij zal krijgen, en zelfs dan zijn de afwijkingen verwaarloosbaar en verschillen weinig van wat zo'n beetje alle auto's naar beneden afwijken.
Maat van de band wijkt wel erg af eigenlijk als ik dat zo naast elkaar zie. Wat zijn de standaard maten voor een SF?
Laatst gewijzigd door hummie op 24 aug 2018 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
205/70-15 Hummie, 205/70-17 gaat nooit passen.
Of 215/60-16 bij de s-turbo.
Eric.
Of 215/60-16 bij de s-turbo.
Eric.
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Bij een tellerafwijking van een % of 8 vind ik een verbetering van 1,5% significant hoor!
215/45R17 heeft een omtrek van 1964mm
225/45R17 heeft een omtrek van 1993mm
Beide berekend, praktijk kan enigszins afwijken.
215/45R17 heeft een omtrek van 1964mm
225/45R17 heeft een omtrek van 1993mm
Beide berekend, praktijk kan enigszins afwijken.
"I feel Legacy"
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Klopt Eric. Typfoutje in de reactie. Sorry. Inmiddels aangepast.erichendri schreef:205/70-15 Hummie, 205/70-17 gaat nooit passen.
Mijn berekeningen voor de reactie had ik wel vanuit de juiste maat gedaan, dus mijn reactie blijft inhoudelijk wel gelijk.
Ooowwww. Fvck. Legacy. Ik ging uit van een Forester.
Ik zeg niets inhoudelijks meer.
Buiten dat ik er bij blijf dat 1,5% afwijking in de praktijk verwaarloosbaar zal blijken. En ook als je het door berekend (wat ik bij mijn vorige reactie ook al gedaan had).SP-Boxer schreef:Bij een tellerafwijking van een % of 8 vind ik een verbetering van 1,5% significant hoor!
Een gangbaar geaccepteerde en praktisch reële tellerafwijking is 3-5%. Er is toch geen teller die standaard al 8% afwijkt?? Dan lijkt mij met de teller iets niet goed (of er liggen al verkeerde banden op). Mijn (afwijkende?) bandenmaat geeft in de praktijk (dus valide) op de teller nu nog steeds slechts een afwijking van 4% wat zelfs met 1.5% daar nog bij weinig significant verschil zal maakt.
Zijn afwijking zal zijn zoals ik in mijn vorige reactie al weer gaf (want uitgegaan van dezelfde getallen en afwijkingspercentage als jij ook berekend had SP-boxer). Nog geen 2 km verschil bij 130km/u vergeleken bij nu, duh.
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
Ik zal wel een mierenneuker zijn, maar voor mij telt dat dus wel degelijk als een significant verschil.
Al mijn Subaru’s wijken op de originele bandenmaat meer dan 5% af. Zelfs de Spec B zit op 7-8%.
Al mijn Subaru’s wijken op de originele bandenmaat meer dan 5% af. Zelfs de Spec B zit op 7-8%.
"I feel Legacy"
Re: Afwijkende bandenmaat t.o.v. voorgeschreven door Subaru
4-5% is ook een normale afwijking wat bijna elke auto heeft. Die is er al en staat los van de verandering in bandenmaat van topicstarter.
Dan nog blijft het verschil waar topicstarter tegenaan gaat lopen nog geen 2 km verschil bij 130 ten opzichte van zijn huidige situatie.
Als hij nu denkt dat hij 100 rijdt, op gps dan 97(?) zal dan straks 96 zijn. Feitelijk 1 km verschil t.o.v. nu.
Dan mag hij zelf uitmaken of hij dat verwaarloosbaar vindt of significant.
Dan nog blijft het verschil waar topicstarter tegenaan gaat lopen nog geen 2 km verschil bij 130 ten opzichte van zijn huidige situatie.
Als hij nu denkt dat hij 100 rijdt, op gps dan 97(?) zal dan straks 96 zijn. Feitelijk 1 km verschil t.o.v. nu.
Dan mag hij zelf uitmaken of hij dat verwaarloosbaar vindt of significant.