Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Vanmiddag weer eens een proefje gedaan met mijn Forester: écht in het super rulle zand bij de buurman.
Erop geen probleem, maar naar achteren had ik een trekker nodig omdat maar 1 (achter-)wiel kracht leverde en slipte. De ander 3 bleven dus stil staan. Wie geeft mij les?
De achteruitversnelling natuurlijk aan, de hi en lo geprobeerd, voor-achteruit schommelen etc. R.Achterwiel bleef slippen. De rest deed niets. Op de weg merk ik er niets van.. heeft de hillholder er iets mee te maken ? Denk het niet want toen ik eruit werd getrokken waren de wielen niet geblokkeerd en werkten weer mee...tenminste, dat veronderstel ik. Niet gecheckt.
Erop geen probleem, maar naar achteren had ik een trekker nodig omdat maar 1 (achter-)wiel kracht leverde en slipte. De ander 3 bleven dus stil staan. Wie geeft mij les?
De achteruitversnelling natuurlijk aan, de hi en lo geprobeerd, voor-achteruit schommelen etc. R.Achterwiel bleef slippen. De rest deed niets. Op de weg merk ik er niets van.. heeft de hillholder er iets mee te maken ? Denk het niet want toen ik eruit werd getrokken waren de wielen niet geblokkeerd en werkten weer mee...tenminste, dat veronderstel ik. Niet gecheckt.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Aandrijving gaat altijd naar het wiel met de minste weerstand.
Leve de 3 diffs van subaru.
Had je mischien iets langer voorzichtig gas gegeven dan had de visco mischien gereageerd.
Tijdens slippen de handrem voorzichtig aantrekken kon je ook proberen.
Eric
Leve de 3 diffs van subaru.
Had je mischien iets langer voorzichtig gas gegeven dan had de visco mischien gereageerd.
Tijdens slippen de handrem voorzichtig aantrekken kon je ook proberen.
Eric
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Houdt dat in dat hij achterwaarts geen AWD heeft? Bij een gewone aandrijving idd naar het wiel met de minste weerstand, ik dacht echter een AWD rondom ook als je naar achteren rijdt. Nu weet ik meteen waarom ik met mijn automaat naar achteren niet uit de poelen kwam op Navo terrein in Duitsland.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Subaru heeft altijd 4wd, vooruit en achteruit.
Handbak en automaat.
Je zat gewoon te vast, moet je ook niet doen.
Zit ik trouwens ook wel eens.
Eric
Handbak en automaat.
Je zat gewoon te vast, moet je ook niet doen.
Zit ik trouwens ook wel eens.
Eric
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Jaaa niet doen. Gewoon vooruit. Gaan met die banaan. Wie rijdt zichzelf nou vast!?
Ff serieus. Achteruit spinnende banden gaan sneller kapot. Omdat je tegen de (voorgeschreven) rijrichting in draait. En soms dan ook nog laat spinnen dus warm worden (zelfs op ijs).
Dan worden de stalen banden die de band in vorm moeten houden verkeerd belast, en zal je band (sneller/eerder) krom gaan.
Ik zie dat ook vaak bij lostrekken. Gaan ze flink kracht zetten en flink spinnen in zijn achteruit. Dat is echt niet goed voor de bandjes.
Dus streef altijd naar vooruit, waar ze voor gemaakt zijn.
Ff serieus. Achteruit spinnende banden gaan sneller kapot. Omdat je tegen de (voorgeschreven) rijrichting in draait. En soms dan ook nog laat spinnen dus warm worden (zelfs op ijs).
Dan worden de stalen banden die de band in vorm moeten houden verkeerd belast, en zal je band (sneller/eerder) krom gaan.
Ik zie dat ook vaak bij lostrekken. Gaan ze flink kracht zetten en flink spinnen in zijn achteruit. Dat is echt niet goed voor de bandjes.
Dus streef altijd naar vooruit, waar ze voor gemaakt zijn.
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
En toch vind ik het maar maf dat er slechts 1 wiel kracht levert, althans zo leek het. Ik kon gewoon gas geven na loslaten van koppeling. Het spinnende wiel (de andere deden dus niets) zou dan toch niet mogen spinnen en de motor dan moeten afslaan? Ik kon sowieso niet verder naar voren tenzij ik in een groot gat wilde vallen. Wat gebeurt er eigenlijk als ik mijn handrem een beetje aanzet? En de visco werkt toch niet alleen voorwaarts? Werkte trouwens wel, anders kwam ik niet op alle wielen naar boven... Ik voel me er wel een beetje idioot door..... Hum
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Visco werkt voor- en achteruit.
Dat je gewoon gas kon geven klopt, door de 3 differentiëlen gaat dan alle aandrijfkracht naar het slippende wiel.
Handrem kan je rustig aantrekken, ongeveer hetzelfde doet een tractie control systeem ook, door afremmen wiel
gaat dan de kracht naar de andere wielen, of indien bij te weinig gas slaat hij af.
Dat je omhoog kwam komt gewoon door je 4wd, bij 1 slippend wiel was je dat niet gelukt, of als het te steil was.
Visco gaat alleen werken als hij door een spinnend wiel warm wordt maar dat kan wel 1 of 2 seconden duren.
Testen, krik je achterwielen op, trek je handrem aan en probeer weg te rijden, als het goed is slaat hij af.
doe het dan zonder handrem, wel met een krik doen die wieltjes heeft en voorzichtig zijn.
De impreza plus van mijn vrouw sloeg af.
Eric
Dat je gewoon gas kon geven klopt, door de 3 differentiëlen gaat dan alle aandrijfkracht naar het slippende wiel.
Handrem kan je rustig aantrekken, ongeveer hetzelfde doet een tractie control systeem ook, door afremmen wiel
gaat dan de kracht naar de andere wielen, of indien bij te weinig gas slaat hij af.
Dat je omhoog kwam komt gewoon door je 4wd, bij 1 slippend wiel was je dat niet gelukt, of als het te steil was.
Visco gaat alleen werken als hij door een spinnend wiel warm wordt maar dat kan wel 1 of 2 seconden duren.
Testen, krik je achterwielen op, trek je handrem aan en probeer weg te rijden, als het goed is slaat hij af.
doe het dan zonder handrem, wel met een krik doen die wieltjes heeft en voorzichtig zijn.
De impreza plus van mijn vrouw sloeg af.
Eric
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Als ik weer thuis ben (rond augustus) ga ik het weer proberen. Het zál me lukken. Nu op de manier die Eric voorstelde. Ik wil in oktober een rally doen in Marokko, schijnt super te zijn. Daarom wil ik ook weten hoe ik in zand achteruit moet rijden indien nodig. Ik heb wel een sterke 12V lier mee, maar wel deze site nood bij me hebben. Graag zou ik gewoon een paar uur les hebben, maar dat blijkt superduur. Bij mij in de omgeving is er wel terrein maar geen instructeur.
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Uhh, -----maar wel deze site nood bij me hebben.---- = maar wil deze als nood bij me hebben.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Je hebt speciale zandbanden weet ik me te herinneren.
Soms kan je in zand beter je koppeling in 1 keer op laten komen en al rijdend niet overschakelen.
Beter is om met hoge toeren verder te rijden, 5000 rpm is helemaal geen probleem.
Mocht je auto geen airco hebben dan zou ik voor die rally rit een 2de vin monteren en zo aansturen dat ze tegelijk aan gaan.
Eric
Soms kan je in zand beter je koppeling in 1 keer op laten komen en al rijdend niet overschakelen.
Beter is om met hoge toeren verder te rijden, 5000 rpm is helemaal geen probleem.
Mocht je auto geen airco hebben dan zou ik voor die rally rit een 2de vin monteren en zo aansturen dat ze tegelijk aan gaan.
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Ach, ik heb al diverse keren zo vast gestaan dat de wielen stationair draaiend al doordraaiden, hoefde geen gas te geven.
Weet je zeker dat toen je vast stond dat ook niet 1 wiel voor ronddraaide??
Diagonaal vaststaan of 2 linker wielen in de lucht is gewoon erg lastig.
Probeer maar eens dan de handrem aan te trekken voorzichtig.
Eric
Weet je zeker dat toen je vast stond dat ook niet 1 wiel voor ronddraaide??
Diagonaal vaststaan of 2 linker wielen in de lucht is gewoon erg lastig.
Probeer maar eens dan de handrem aan te trekken voorzichtig.
Eric
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Welnu, weer thuis en ga weer verder met de Subaru. Voor zover ik weet (vlgs getuige) draaide er idd maar 1 wiel. Maar dat kan toch eigenlijk niet? Tenzij de sper niet werkt én de visco niet?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
In een visco zitten plaatjes.
Die zouden kunnen slijten natuurlijk.
Krik eens 1 wiel op en kijk of je die rond kan draaien.
Als het niet gaat is de visco goed.
Draait hij wel is de visco stuk(versleten).
Maar heb daar nooit over gelezen of gehoord.
Eric
Die zouden kunnen slijten natuurlijk.
Krik eens 1 wiel op en kijk of je die rond kan draaien.
Als het niet gaat is de visco goed.
Draait hij wel is de visco stuk(versleten).
Maar heb daar nooit over gelezen of gehoord.
Eric
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
RA kan ik draaien, zij het moeizaam. Beetje stroef, slepend. Kan het zijn omdat de vloeistof in de visco nog koud en daardoor onvoldoende grip levert?
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
https://m.youtube.com/watch?v=2OzK-oRPCbs
In bovenstaand filmpje zie je dat subaru juist kracht stuurt naar het enige wiel met grip. In tegenstelling tot andere awd automerken! Subaru en landrover zijn daarin uniek.
In bovenstaand filmpje zie je dat subaru juist kracht stuurt naar het enige wiel met grip. In tegenstelling tot andere awd automerken! Subaru en landrover zijn daarin uniek.
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Hallo,
Ben me bijna 100% zeker dat de betreffende Forester in het filmpje een verder ontwikkeld 4x4 heeft dan die van Wivoorst en mijn 2004 model.
Het betreffende systeem heeft ook een andere naam.
Corrigeer me als ik me vergis.
Benno
Ben me bijna 100% zeker dat de betreffende Forester in het filmpje een verder ontwikkeld 4x4 heeft dan die van Wivoorst en mijn 2004 model.
Het betreffende systeem heeft ook een andere naam.
Corrigeer me als ik me vergis.
Benno
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Ja lol. Toevallig keek ik onlangs nog een filmpje waar een forester SF de vierkante laro's bij hield in dikke mud.flux schreef:Subaru en landrover zijn daarin uniek.
Toevoeging:
Filmke nog terug kunnen vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=yZZ7GsBPc3Q
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Die op filmpje is automaat. Dat heeft mijn automaat ook. maar gaat dus om mijn schakel. De automaat staat ergens stil op het erf.... is niet uitleesbaar met OBD's. Alleen SSM. En heeft me zoveel uren aan sleutelen en portemonnee openmaken gekost dat ik alleen actief ben met de rode schakel.
Als ik hem na een eindje rijden in zijn achteruit zet dan kan ik hem -opgekrikt natuurlijk- niet draaien, dus visco is goed.
Beetje harde korte slip-stukjes gescheurd in de buurt, (ik woon tussen de agrariërs met onverharde wegen). Vooruit 4 slipsporen. achteruit 2, diagonaal... Vanavond nog een keer het zand in vd manege-bak. Zal alle adviezen en ideeën weer eens proberen. Ik heb inmiddels nog geen oplossing voor het licht onregelmatig lopen /stotteren gevonden. vandaag de 'idle air control valve' schoongemaakt (bovenop de carb.), draaide niet meer helemaal rond, maar geen resultaat. Nog iemand idee of de zekering FWD echt een functie heeft mbt wel/niet 4x4?
Als ik hem na een eindje rijden in zijn achteruit zet dan kan ik hem -opgekrikt natuurlijk- niet draaien, dus visco is goed.
Beetje harde korte slip-stukjes gescheurd in de buurt, (ik woon tussen de agrariërs met onverharde wegen). Vooruit 4 slipsporen. achteruit 2, diagonaal... Vanavond nog een keer het zand in vd manege-bak. Zal alle adviezen en ideeën weer eens proberen. Ik heb inmiddels nog geen oplossing voor het licht onregelmatig lopen /stotteren gevonden. vandaag de 'idle air control valve' schoongemaakt (bovenop de carb.), draaide niet meer helemaal rond, maar geen resultaat. Nog iemand idee of de zekering FWD echt een functie heeft mbt wel/niet 4x4?
Re: Achteruit rijden geen probleem meer!
Nou, even later heeeeel schuin vooruit en achteruit tekeer gegaan langs/tegen een zandberg en zeer slecht zandweggetje.... nu alles prima!! Maar van vorige keer blijft een raadsel.
De visco was wel beetje 'ingedraaid' en met hoog toerental het zand in, waardoor hij snel warm moest zijn geworden. Alleen het niet-smoothly lopen vd motor moet er nog uit. En ws blijft de thermostaat hangen want beide fans slaan wel vaak aan. Hij blijft echter prima op temp ook als het buiten 37° is. En voor lange reizen in de hitte kan het geen kwaad.
De visco was wel beetje 'ingedraaid' en met hoog toerental het zand in, waardoor hij snel warm moest zijn geworden. Alleen het niet-smoothly lopen vd motor moet er nog uit. En ws blijft de thermostaat hangen want beide fans slaan wel vaak aan. Hij blijft echter prima op temp ook als het buiten 37° is. En voor lange reizen in de hitte kan het geen kwaad.
Re: Achteruit rijden met maar 1 wiel die aandrijft???
Nou weer tijdje gescheurd, keihard wegtrekken en meteen bocht nemen: zowel vooruit als achteruit 4 slipsporen... Ik heb cleaner bij de laatste liters benzine gedaan ivm schokjes, werkt zo te merken best goed hoor!
Oh ja, het vaak aanslaan vd koeling komt door de airco. Stom stom niet aan gedacht.
Oh ja, het vaak aanslaan vd koeling komt door de airco. Stom stom niet aan gedacht.