Pagina 1 van 2

bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 10:15
door Twijfelaar
Morgen op vakantie met de sleurhut naar Toscane, net de bandenspannig gecontroleerd , deze stond voor en achter op 2.8
Volgens het plaatje in de deur moet er voor maar 2 in ??? ook met max belading, achter naar 2.8 , ik ben eigenwijs , heb er voor 2.5 en achter 2.8 in gedaan , of gaat het dan mis ?

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 10:25
door Twijfelaar
Nog een vraag, soms gaat de clima lamp niet aan als de motor word gestart, na veel drukken gaat hij dan weer branden(oranje lampje) en dan is er ook weer koele lucht.
Ik denk dat het te maken heeft met oplader in de sigaretten aansteker, als ik die er voor het staten uit doe , doet hij het altijd gelijk ???
Cruse is ook iets aparts, soms gaat hij na een tijdje knipperen, auto uit en waar aan en er is niks aan de hand???
Kortom weer veel vragen zo net voor de vakantie, ik hoor wel wat jullie er van vinden.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 10:50
door erichendri
Lader er dan maar uitlaten.
De cruise heeft met een foutcode te maken.
Al laten uitlezen of zelf gedaan?
2.5 en 2.8 is prima, ik rijdt het hele jaar op 2.8.
Zit bij mij ook een gastank achterin.
Maar hardere banden rijdt zuiniger en strakkere wegligging.

Eric

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 11:00
door quikfit
Wat betreft de bandenspanning...dat kan best,zelf rij ik leeg met een bandenspanning van 2.6 rondom.
Het zou mooi zijn om te weten wat je kogeldruk is.(weegschaal!?) Deze bepaalt het rijgedrag van je combinatie.
Wat betreft je ''kerstboom''...is je accu nog oké? Ik heb eens een interieurlampje laten branden en geprobeerd te starten...de accu was te leeg en heb hem toen gestart met startkabels,daarna ook eventjes rondgereden met alleen een knipperend cruisecontrol lampje wat na wat rijden vanzelf weer uitging.
Laat je accu(belastingtest) en dynamo(laadspanning) en de spanning van de riemen van de dynamo en airco even controleren voordat je weggaat....is zo gebeurd ;)

Gr. Quikfit...en uiteraard een fijne probleemloze vakantie toegewenst :mrgreen:

P.S. In je profiel staat dat je een Forester rijd...welk type en bouwjaar :?:

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 13:49
door hummie
Van een professionele directiechauffeur (topbedrijf) met diverse veiligheid- en beveiligingscursussen achter de rug heb ik geleerd dat het beter is je banden een stuk harder te zetten. Hij zette zijn banden zelfs tot 1,5 / 2 bar hoger dan voorgeschreven ( 4 en 4,5 bar).
Je voeling met de weg wordt zwaar verbeter. Je auto reageert stukken beter en sneller want gaat minder over zijn banden rollen in bochten, of minder wiebelen op rechte weg. Wat uiteindelijk allemaal de veiligheid ten goede komt.
Je zult wel wat meer kleine bobbeltjes en hobbeltjes merken, maar in een wat luxere auto wordt dat snel ondervangen door de schokbrekers.

Je banden zijn (meestal) minstens getest tot 3,5 bar, en de wat betere banden kunnen snel nog stukken hoger hebben (4,5 / 5 bar). Zolang je daar onder blijft zal het niets lijden buiten hooguit wat rijcomfort. Dit zijn ook nog veiligheidslimieten want een band gaat pas echt kans maken te klappen bij hoger dan 8/9 bar (toelatingstests, zie specificaties per band merk en type).
Een half barretje meer/teveel zal dus bij lange na geen kwaad doen of mis gaan. 8-)

Ikzelf (ook als beroepschauffeur) beperk het sindsdien (al 30 jaar inmiddels) tot een halve tot een bar meer (standaard uitgaande richting "beladen" voorschriften). Beetje afhankelijk van het soort auto wat ik reed en wat voor banden er onder lagen, en of het voor of achter is. En of het niet te gek wordt op de voorschriften.
En het scheelt ook nog brandstofkosten. Leuke bijkomstigheid.

Mijn huidige banden (hummie sf) staan standaard 2,5 voor en 3 achter en 3,2 achter bij zware belading (voorgeschreven: 2 en 2,3 bij een persoon meestal in mijn geval, en 2,3 en 2,8 bij volle belading).
En zelfs in situaties waarbij lage bandenspanningen geadviseerd worden presteert hij zo nog prima https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=4266 :mrgreen:

Prettige vakantie! Geniet ervan! :okeee:

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 15:16
door snoef
Leerzaam! Bedankt!

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 18:33
door hummie
Mooi dan. :okeee:

Let wel: ik ga/ging met mijn uitleg hierboven uit van goede deugdelijke banden. Uiteraard dien je bij oudere of meer versleten banden beter op te letten en niet meer de fabriekslimieten opzoeken aangezien oude/versleten banden deze limieten niet meer halen.

Verder dien je voor zelf en je auto (soort/merk/type/specificaties band, voorschriften auto, etcetera) goed te bepalen wat het kan lijden en wat voor jou het gunstigste is.
Harder is beter voor de voeling met en ligging op de weg, maar je voelt meer oneffenheden. Te hard kan onconfortabel aanvoelen. De mate waarin is maar net wat je persoonlijk het fijnste vindt.
En sommigen volgen gewoon het liefst de fabrieksvoorschriften. Ook goed.

In elk geval is te zacht nooit goed. Dat lijkt me wel duidelijk. Dus altijd beter iets te hard dan iets te zacht.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 19:02
door Norge
Dat knipperende cruise control lampje had ik laatst ook, eerst dacht ik dat het aan de 20 liter oude benzine lag die ik er in had gegooid die ik nog had staan.
Na even hier zoeken las ik dat het aan de tankdop kon liggen (?) het werkte in ieder geval wel :)
Even los draaien en daarna weer vast draaien zodat hij een paar keer klikt.
Schijnt dat die auto's van ons nog al kritisch zijn met benzine toevoer.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 19:43
door quikfit
Ik draai de benzine dop altijd vast totdat ie klikt,ik heb daar geen ervaring mee.
Waar ik wel ervaring mee heb is dat als je de tank helemaal tot het randje aftankt(ik deed dat een paar keer om het verbruik nauwkeurig te meten) dat de auto dan een periode licht inhoud.
Nu stop ik met tanken als de pomp afslaat en heb ik het nooit meer. ;)

Gr. Quikfit vanuit een subtropisch Norge :mrgreen: *Regendans uitvoeren doet* :lol:

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 jul 2018 22:17
door Twijfelaar
Okee, dank voor de tips, morgen rijden

Re: bandenspanning

Geplaatst: 01 aug 2018 11:41
door Twijfelaar
Heb de kogelvrij nu op 90 staan , ligt er super achter, er zitten wel pro veren onder

Re: bandenspanning

Geplaatst: 20 jul 2019 09:18
door avi31
Nou, de ingenieurs van de autofabrikant hebben over banden lang en breed gediscuteerd en geven dan advies over de banden en bandendruk. Om zomaar een ander advies voor waarheid aan te nemen is vragen om moeilijkheden in mijn ogen. Nu is het zo dat bandendruk automatisch verhoogd bij het rijden en daarom dat je geen druk mag meten als je auto meer dan 3km heeft gereden. Neem ook de druk in de ochtend zodat de banden al niet verwarmd zijn door de zon, tanken is trouwens ook beter bij lage temperaturen dan bij warm weer. Je krijgt als het ware meer brandstof per liter vanwege hogere densiteit.
Het contactvlak van je band met de weg is ongeveer een hand groot, als je de druk te fel verhoogt wordt dat contactvlak kleiner en de remweg dus langer. Te lage druk verhoogt het risico op klapband omdat de wangen van de band teveel moeten flexen. Het is misschien zuiniger om op veel hardere banden te rijden maar minder comfort en vooral minder veilig, wat de "professionele " chauffeurs er ook mogen over zeggen.
Kortom :
Mik naar de maximum druk, voorgeschreven en gepubliceerd in de handleiding.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 17 aug 2019 17:54
door hummie
Als je zo gaat kijken kun je naar de pomp blijven rijden. De druk fluctureert inderdaad doorlopend, maar verwaarloosbaar. Lucht zet nu eenmaal uit bij warmte en verhoogt druk.

Na drie km niet meer mogen meten is klinklare onzin en kan gewoon. Anders zou een groot deel van de auto's daarvoor niet eens meer naar de pomp of garage kunnen rijden, want lang niet iedereen heeft lucht binnen drie km voorhanden. Staat ook nooit in het serviceboekje of waar dan ook.

Daarom minimaal genoeg, en liefst een beetje meer voor ruimte. Banden kunnen makkelijk 3,5/4 bar hebben en zijn getest op (als ik het goed heb) 6 of 8 bar, werken dan gewoon nog zoals ze bedoeld zijn, en gaan echt niet zomaar kapot met een minimaal verschilletje. Dit weten de ingenieurs van de autofabrikant ook. :mrgreen:
avi31 schreef:Het contactvlak van je band met de weg is ongeveer een hand groot, als je de druk te fel verhoogt wordt dat contactvlak kleiner en de remweg dus langer.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hiervan is geen enkele sprake bij een halve bar meer, en al helemaal niet met "verschillen door buiten- en bandtemperatuur".
Ik heb ze pas weer nagekeken, met wederom een halve bar hoger dan voorgeschreven (al tientallen jaren, op advies van echte professionals). En mijn banden slijten net als alle anderen gewoon op de randen, alleen misschien minimaal minder hard.

Langere remweg? :mrgreen: Ook dan presteren je banden beter als ze net wat te hard staan want dan gaat je auto ook een stuk minder over de vervorming wringen. Bij iets hogere druk zul je dus juist minder snel een langere remweg krijgen.
Advies van de echte professionals: Als je banden harder staan reageren ze feller en doelmatiger, en heb jij daar ook meer voeling van (bij rechte weg, bochten, remmen, bij alles).

Liever te hard dan te zacht. En de juistheid van dit advies mag je overal navragen en zal door elke professional, ingenieur en auto- en bandenfabrikant bevestigd worden. Wie dat ontkent kun je beter niet zien als professional.
Hier standaard 0,5 bar hoger.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 17 aug 2019 21:21
door erichendri
Uiteraard staat op de zijkand van de band de maximale druk vermeld, vaak in psi.
Bandendruk blijft een discussiepuntje.
Vaak hoe zwaarder de auto hoe harder de band.
Is ook vaak comfort gericht en niet op coureurs gericht.
Strakker sturende auto krijg je niet alleen door hardere bandenspanning, is van veel meer factoren afhankelijk.

Eric

Re: bandenspanning

Geplaatst: 18 aug 2019 00:32
door hummie
erichendri schreef:Is ook vaak comfort gericht en niet op coureurs gericht.
Mag ik even verduidelijken Eric dat ik het met professionals niet over coureurs heb. Er zijn nog genoeg andere professionele chauffeurs die simpelweg over de weg rijden en opgeleid zijn voor het ondervangen van ook wat bovengemiddelde situaties.

Wat mij betreft is het niet zo'n discussiepunt. Ik zet ze zoals ik ze wil zetten en ik raad iedereen aan dat voor zichzelf ook te doen.
Ik probeer alleen wat goede adviezen te geven zoals hoogwaardige beroepschauffeurs ze ook krijgen.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 18 aug 2019 14:42
door DucATIRadeon
3bar rondom op de cross climate 225/60-17 onder de outback, idem voor de forester op cross climate 215/65-16. gaan allebei heel mooi.
de forester kun je heel makkelijk duwen in de N.

bandenspanning (en banden) is gevoelsmatig net zo breed als de olie discussies, zo veel mensen zo veel meningen. harder is beter/zuiniger op verharde wegen, zachter is gunstiger op onverharde wegen.
wat hummie en Eric zegen: beter te hard (binnen de grenzen dan hé) dan zacht.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 13:12
door jadatis
Maar hier geregistreerd, om te reageren op Hummie' hoge druk advies.
Noem mezelf eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist" en ben dus geen professional.
Toch meen ik , door administatief onderzoek in de jaren, zo wijs te zijn geworden, dat ik menig profesional nog wat kan leren.

De koude druk is als temp in en buiten de band het zelfde zijn, en advies is voor 18 a 20 gr C gegeven.

En ja , testnormen voor banden is dat ze een 2 tot 3x zo hoge druk als de referentiedruk aan moeten kunnen.
Referentiedruk noem ik verder AT druk, omdat die bij C- banden ( onder TS zijn caravan waarschijnlijk) achter AT staat .

Op gewone autobanden staat op de bandwang de maximum toegestane koude druk, AT is 2,5 bar met uitzonderingen naar lager.
XL/ reinforced/ Extraload AT 2,9 bar, ook weer uitzonderingen.
Maxcold is minder belangrijk tussen 3 en 3,5 bar/ 44 tot 51 psi , en bij XL// soms 4,2 bar/ 60 psi.
Bij C banden mag je tegenwoordig niet meer hoger dan de AT , vroeger wel.
40% hoger wordt in oudere documenten gegeven voor bij stilstand, en dan 2x zoveel toegestaan draagvermogen.
Bij vriespunt gevuld met 1,4 x AT geeft bij kookpunt 2x AT dus nog binnen de testnorm.

Doe je dit echter bij een al beschadigde band door te weinig druk, dan zal die sneller verder beschadigen en klappen, en dan krijgt de hoge druk de schuld.

Dus een AT 2,5 bar band nieuw onbeschadigd, kan tot 5 a 7,5 bar warm oplopen.
Dus 4,5 bar kan de band nieuw wel hebben, maar je moet niet bij de fabrikant gaan zeuren, als je bandproblemen tegenkomt, want zij staan niet hoger dan 3 a 3,5 bar toe.

Voor caravans reken ik de hoogst mogelijke druk uit, waarbij nog niet je schroeven uit het houtwerk trillen.
Dit geeft max reserve voor drukverlies in tijd en onnouwkeurige meting, gewichtsverschil RL , etc, enz.

Wel weer genoeg voor mijn eerste post hier.
Groeten van ( ja dat is) Peter

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 13:44
door hummie
jadatis schreef:Maar hier geregistreerd, om te reageren op Hummie' hoge druk advies.
Bedankt voor je aanvullende uitleg Peter.

Enkele nuances:

Ik heb nergens gezegd een band op 4,5 bar te zetten.
Daarom toch even. Mijn advies is in elk geval om zeker nooit de maximale druk zoals omschreven op de want te overstijgen.
Ik spreek over ca. 0,5 bar meer (waar veiligheids-beroepschauffeurs spreken over snel 2 bar hoger) boven de aanbevolen bandenspanning. Dat laatste gaat alleen onder goed geveerde luxe modellen (waarin deze mensen vaak chauffeur zijn). Bij de middenklasser zal 2 bar niet lukken vanwege te veel inleveren comfort, dus minder meer.
En ca 0,5 bar meer kan elke band hebben want ruim binnen zijn toelatingseisen en specificaties (zelfs 1 bar meer kan probleemloos). Anders rijdt je op niet toegelaten beneden-budgetbanden. :mrgreen:
jadatis schreef:Dus een AT 2,5 bar band nieuw onbeschadigd, kan tot 5 a 7,5 bar warm oplopen.
Om even jouw voorbeeld aan te houden.
Een auto die een standaard 2,5 bar vereist is al snel een groter model auto, of plattere band. Onder grotere modellen behoren betere types banden, die op hun beurt ook weer hogere specificaties hebben waardoor ze makkelijker hoger kunnen. Plattere banden zijn ook van hogere kwaliteit en kunnen daardoor ook makkelijker hoger hebben.
Maar zelfs een budgetbandje op 1,8 bar onder een pinda of ka kan makkelijk 0,5 meer hebben, al zal daardoor sneller het comfort verminderen.
jadatis schreef:En ja , testnormen voor banden is dat ze een 2 tot 3x zo hoge druk als de referentiedruk aan moeten kunnen.
Voor zover ik weet liggen deze normen (toelatingstesten) hoger. Voor zover ik me meen te herinneren wordt een gewone autoband niet toegelaten als hij 8 bar niet kan hebben zonder ook maar enige vervorming, ongelukken of wat dan ook. Bij 8 bar moet hij nog blijven functioneren zoals bedoeld. Dan zit je op 4x gangbare spanning en hoger.
Maar wat hij werkelijk kan hebben ligt dan zelfs zeer waarschijnlijk nog hoger, waarbij ik naar ik denk redelijkheid vermoed dat banden van de betere merken verder daarboven gaan dan budgetmerken.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 14:01
door hummie
jadatis schreef:Dus een AT 2,5 bar band nieuw onbeschadigd, kan tot 5 a 7,5 bar warm oplopen.
En nog even dit.

Ik heb NOG NOOIT een band op 5 tot 7,5 bar getroffen omdat deze "warm gereden" zou zijn!! Geheel niet relevant.
En ik heb van duizenden auto's in alle soorten en maten de banden op spanning gezet (van fiatjes 500 en eendjes via mercedes en ferrari naar vrachtwagens tot loader). Ongeacht of ze net thuis koud weggereden waren of van de snelweg af kwamen.
Zelf (bijna 1mln km's) ook nog nooit gehad. Ook niet in warm zuid frankrijk na de rit erheen met een "stevig gangetje" constant.

Een warme band scheelt lang geen 0,3bar t.o.v. een koude, gangbaar niet eens 0,1 bar (circuit auto's erbuiten gelaten) . Dus niet relevant.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 15:16
door jadatis
Ik bedoelde mag tot 5 a 7,5 bar oplopen, maar dat zal ie ook nooit doen.
Van een ventielimporteur gelezen, dat temp in band kan oplopen tot 100 gr C. incidenteel, bijvoorbeeld bij afdaling uit de bergen, en de remmen te veel gebruiken.
Dan loopt de druk ongveer 40% op, als je gevuld heb bij vriespunt 0 grC.

Op http://www.camperforum.nl in de kennisbank techniek, staat mijn topic over bandendruk berekenen, en meer, ook over max druk ventielen. Daar is mijn story begonnen eind 2008.

Wil je gerust meer sturen, zoals de officiële formule, stuur me dan mail naar mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis( combineer zelf, spamm-machines lukt dit zo niet) . Zou er zomaar een boek over kunnen schrijven, of een workshop over kunnen samenstellen. Ik begrijp dat je in de banden werkt, heb uit die kringen echter vernomen, dat daar geen interesse voor is. Doe maar 3 bar is daar de algemene regel.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 17:13
door Propje
Ik ben professional.
Zit niet in de ventielen.
Ook niet in de banden.
Want dan zou ik ook advies geven om ze lkr hard op te pompen hoe eerder ze slijten des te eerder komen de klantjes terug.

Maar om nu te spreken van ultieme wegligging van een subaru Forester huh??
Je wilt comfort dus pomp je ze niet knetterhard op.
En je wilt geen zwabber auto want dat doet tie al.
Dus ook niet te zacht.
Gewoon normaal ergens tussen tussen in zit je altijd goed.
Met vakantie iets harder.
En op de eindbestemming meteen op 1.3bar want ik wil grip in de blubber.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 18:13
door quikfit
Propje schreef:Maar om nu te spreken van ultieme wegligging van een subaru Forester huh??
En je wilt geen zwabber auto want dat doet tie al.
Het rij en bochtengedrag van een Forester is ondanks dat ie wat hoger op de pootjes staat dan de gemiddelde auto door maar weinig auto's te evenaren.
De Forester scoort bovengemiddeld wat dat betreft,als je auto zwabbert dan dan zou ik maar eens gaan bedenken hoe dat komt :!:
Ik heb wel een paar ideetjes waarom jouw auto slechte rijeigenschappen heeft...jij ook :?: ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2019 21:30
door Propje
Hij drift wel leuk over 4 wielen dat is leuk.
Maar met de Goodrich gaat de grip toch wel heel hard achteruit.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2019 08:07
door aze2000
Propje schreef:Ik ben professional.
Zit niet in de ventielen.
Ook niet in de banden.
Want dan zou ik ook advies geven om ze lkr hard op te pompen hoe eerder ze slijten des te eerder komen de klantjes terug.

Maar om nu te spreken van ultieme wegligging van een subaru Forester huh??
Je wilt comfort dus pomp je ze niet knetterhard op.
En je wilt geen zwabber auto want dat doet tie al.
Dus ook niet te zacht.
Gewoon normaal ergens tussen tussen in zit je altijd goed.
Met vakantie iets harder.
En op de eindbestemming meteen op 1.3bar want ik wil grip in de blubber.
Tja,,, het eeuwige verhaal over banden spanning :lol:

IK hou de spanning altijd zo rond wat er in mn deur staat aangegeven en dat is gewoon goed .. klaar.
en spanning boven de 3 3,5 bar waarom zou je ? nog sterker je band gaat alleen maar ronder staan des te harder je ze op pomp,, ik snap wel waarom sommige ze knetter hard op pompen,, omdat ze proberen m zo zuinig mogelijk te krijgen.

Uiteraard is een te zachte band,, zeg even vanaf 2.3 en minder slechter, dan iets te hard!

wegligging,,, kan je mijn menig geven over een paar auto's met awd/4x4

mijn vitara lag goed op de weg, geen overhellen niks... verder was het een v6 met 144pk ingeblazen,, super mooie machine maar totaal geen vermogen .
de mazda Tribute v6 was een slet op de weg zoals vele suv achtige wagens,, maar door de awd achtige aandrijving bleef hij toch nog goed op de weg en was het een heerlijke wagen om mee te rijden,, en met 200 pk toch nog wel een opvallend beest.

tja en nu dan ,, de forester,, mijn idee is heel simpel ,, ik vind m iets te slap door de bochten, en uiteraard is de awd die m op koers houd.
ben ook daar druk mee aan t kijken ,, maar weet zo even niet of dat beter kan zonder comfort er op in te ruilen.. want hij staat simpel weg hoger op zn poten en dan is moeder natuur die de koets doet overhellen zo simpel is dat,,

al met al is de forester een best goede reiswagen met comfort (buiten de stoelen dan :roll: ) en de awd is geweldig,, in alle omstandigheden!!

Re: bandenspanning

Geplaatst: 29 aug 2019 17:18
door hummie
Een boek kan ik er ook over schrijven. Jarenlang onderdeel geweest van verschillende beroepen van me. Auto's zit in mijn bloed al vanaf mijn ledikantje.
Rekenen doe ik eromtrent weinig. Ik adviseer vanuit tientallen jaren praktijkervaring. Met bijna een miljoen km's rijervaring, en tientallen auto's in eigen bezit met vele miljoenen km's onderhoud.
Banden... Minstens honderd setjes versleten voor eigen rekening, in alle soorten en merken. Bandenspanning controleren bijna (meermalen) dagelijks mee van doen gehad, en in een ander beroep vele malen dagelijks.
En ook ooit nog een tijdje bij een garage gewerkt naast de vele garages in mijn leven. Waaronder ook garagehouders, handerlaars, monteurs, keurmeesters, bandenspecialisten binnen mijn kennissenkring (die prive ook meer los laten dan in de werkplaats ;) ).

... en je wilt niet weten hoeveel onzin ik al gehoord heb over banden, spanning, merken en weet ik veel.
Daar kan ik wel een boeken-reeks over schrijven. Zal je waarschijnlijk bekend voorkomen, :mrgreen:

Re: bandenspanning

Geplaatst: 23 sep 2019 11:55
door avi31
Hoi Hummie, "Liever te hard dan te zacht" is correct. Mijn advies blijft: ga voor de maximum voorgeschreven druk van de handleiding.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 23 sep 2019 15:40
door Propje
Net weer 2 weken gravel gereden in zweden.
Maar grip is bijna 0 bij 100 en harder.
De banden glijden over de keitjes.
En ze slijten best hard nu na zeg maar 9000km vakantie lol.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 23 sep 2019 18:41
door quikfit
Propje schreef:Net weer 2 weken gravel gereden in zweden.
Maar grip is bijna 0 bij 100 en harder.
De banden glijden over de keitjes.
En ze slijten best hard nu na zeg maar 9000km vakantie lol.
Misschien moet je 150 rijden,dan heb je meer downforce.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: bandenspanning

Geplaatst: 23 sep 2019 20:05
door Tanisha
avi31 schreef:Hoi Hummie, "Liever te hard dan te zacht" is correct. Mijn advies blijft: ga voor de maximum voorgeschreven druk van de handleiding.
Doe ik ook soms zelfs iets er over maar hangt van de band en de permanente lading af ik heb zelf altijd veel gereedschap bij me.

Een moderne band heeft ook meer profieldiepte in het midden van de band zodat je op meer druk kan rijden oudere auto's houden hier in hun handleiding natuurlijk nog geen rekening mee.

Re: bandenspanning

Geplaatst: 23 sep 2019 22:27
door Propje
quikfit schreef:
Propje schreef:Net weer 2 weken gravel gereden in zweden.
Maar grip is bijna 0 bij 100 en harder.
De banden glijden over de keitjes.
En ze slijten best hard nu na zeg maar 9000km vakantie lol.

Misschien moet je 150 rijden,dan heb je meer downforce.
Nee bij 120 wordt het beetje gevaarlijk.

Gr.Quikfit :mrgreen:
heb ik gedaan maar dan op asfalt wat rijden ze toch sloom daar in zweden zeg.
ben wel gepakt met laser op een brug.
40 km te hard
dus zal eerdaags wel leuke ansichtkaart krijgen van politi zweden :okeee:
de vakantie was leuk dus straks maar snel overmaken ben ik het snel vergeten.
Vandaag met de auto naar m,n werk maar het is toch het gewicht wat we mee sjouwen wat de auto sloom maakt.
Jammer want ik kan daar niet veel meer op beknibbelen.
Gereedschap en reserve wiel maken het zwaar.