bandenspanning

Voor de overige technische zaken
Twijfelaar
Type auto: Forrester

bandenspanning

Berichtdoor Twijfelaar » 27 Jul 2018 10:15

Morgen op vakantie met de sleurhut naar Toscane, net de bandenspannig gecontroleerd , deze stond voor en achter op 2.8
Volgens het plaatje in de deur moet er voor maar 2 in ??? ook met max belading, achter naar 2.8 , ik ben eigenwijs , heb er voor 2.5 en achter 2.8 in gedaan , of gaat het dan mis ?
Twijfelaar

Re: bandenspanning

Berichtdoor Twijfelaar » 27 Jul 2018 10:25

Nog een vraag, soms gaat de clima lamp niet aan als de motor word gestart, na veel drukken gaat hij dan weer branden(oranje lampje) en dan is er ook weer koele lucht.
Ik denk dat het te maken heeft met oplader in de sigaretten aansteker, als ik die er voor het staten uit doe , doet hij het altijd gelijk ???
Cruse is ook iets aparts, soms gaat hij na een tijdje knipperen, auto uit en waar aan en er is niks aan de hand???
Kortom weer veel vragen zo net voor de vakantie, ik hoor wel wat jullie er van vinden.
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Berichtdoor erichendri » 27 Jul 2018 10:50

Lader er dan maar uitlaten.
De cruise heeft met een foutcode te maken.
Al laten uitlezen of zelf gedaan?
2.5 en 2.8 is prima, ik rijdt het hele jaar op 2.8.
Zit bij mij ook een gastank achterin.
Maar hardere banden rijdt zuiniger en strakkere wegligging.

Eric
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Berichtdoor quikfit » 27 Jul 2018 11:00

Wat betreft de bandenspanning...dat kan best,zelf rij ik leeg met een bandenspanning van 2.6 rondom.
Het zou mooi zijn om te weten wat je kogeldruk is.(weegschaal!?) Deze bepaalt het rijgedrag van je combinatie.
Wat betreft je ''kerstboom''...is je accu nog oké? Ik heb eens een interieurlampje laten branden en geprobeerd te starten...de accu was te leeg en heb hem toen gestart met startkabels,daarna ook eventjes rondgereden met alleen een knipperend cruisecontrol lampje wat na wat rijden vanzelf weer uitging.
Laat je accu(belastingtest) en dynamo(laadspanning) en de spanning van de riemen van de dynamo en airco even controleren voordat je weggaat....is zo gebeurd ;)

Gr. Quikfit...en uiteraard een fijne probleemloze vakantie toegewenst :mrgreen:

P.S. In je profiel staat dat je een Forester rijd...welk type en bouwjaar :?:
hummie
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L

Berichtdoor hummie » 27 Jul 2018 13:49

Van een professionele directiechauffeur (topbedrijf) met diverse veiligheid- en beveiligingscursussen achter de rug heb ik geleerd dat het beter is je banden een stuk harder te zetten. Hij zette zijn banden zelfs tot 1,5 / 2 bar hoger dan voorgeschreven ( 4 en 4,5 bar).
Je voeling met de weg wordt zwaar verbeter. Je auto reageert stukken beter en sneller want gaat minder over zijn banden rollen in bochten, of minder wiebelen op rechte weg. Wat uiteindelijk allemaal de veiligheid ten goede komt.
Je zult wel wat meer kleine bobbeltjes en hobbeltjes merken, maar in een wat luxere auto wordt dat snel ondervangen door de schokbrekers.

Je banden zijn (meestal) minstens getest tot 3,5 bar, en de wat betere banden kunnen snel nog stukken hoger hebben (4,5 / 5 bar). Zolang je daar onder blijft zal het niets lijden buiten hooguit wat rijcomfort. Dit zijn ook nog veiligheidslimieten want een band gaat pas echt kans maken te klappen bij hoger dan 8/9 bar (toelatingstests, zie specificaties per band merk en type).
Een half barretje meer/teveel zal dus bij lange na geen kwaad doen of mis gaan. 8-)

Ikzelf (ook als beroepschauffeur) beperk het sindsdien (al 30 jaar inmiddels) tot een halve tot een bar meer (standaard uitgaande richting "beladen" voorschriften). Beetje afhankelijk van het soort auto wat ik reed en wat voor banden er onder lagen, en of het voor of achter is. En of het niet te gek wordt op de voorschriften.
En het scheelt ook nog brandstofkosten. Leuke bijkomstigheid.

Mijn huidige banden (hummie sf) staan standaard 2,5 voor en 3 achter en 3,2 achter bij zware belading (voorgeschreven: 2 en 2,3 bij een persoon meestal in mijn geval, en 2,3 en 2,8 bij volle belading).
En zelfs in situaties waarbij lage bandenspanningen geadviseerd worden presteert hij zo nog prima viewtopic.php?f=15&t=4266 :mrgreen:

Prettige vakantie! Geniet ervan! :okeee:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
snoef
Type auto: Forester SH II FB20

Berichtdoor snoef » 27 Jul 2018 15:16

Leerzaam! Bedankt!
hummie
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L

Berichtdoor hummie » 27 Jul 2018 18:33

Mooi dan. :okeee:

Let wel: ik ga/ging met mijn uitleg hierboven uit van goede deugdelijke banden. Uiteraard dien je bij oudere of meer versleten banden beter op te letten en niet meer de fabriekslimieten opzoeken aangezien oude/versleten banden deze limieten niet meer halen.

Verder dien je voor zelf en je auto (soort/merk/type/specificaties band, voorschriften auto, etcetera) goed te bepalen wat het kan lijden en wat voor jou het gunstigste is.
Harder is beter voor de voeling met en ligging op de weg, maar je voelt meer oneffenheden. Te hard kan onconfortabel aanvoelen. De mate waarin is maar net wat je persoonlijk het fijnste vindt.
En sommigen volgen gewoon het liefst de fabrieksvoorschriften. Ook goed.

In elk geval is te zacht nooit goed. Dat lijkt me wel duidelijk. Dus altijd beter iets te hard dan iets te zacht.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Norge
Type auto: Subaru Forester SG Mercedes A klasse W169

Berichtdoor Norge » 27 Jul 2018 19:02

Dat knipperende cruise control lampje had ik laatst ook, eerst dacht ik dat het aan de 20 liter oude benzine lag die ik er in had gegooid die ik nog had staan.
Na even hier zoeken las ik dat het aan de tankdop kon liggen (?) het werkte in ieder geval wel :)
Even los draaien en daarna weer vast draaien zodat hij een paar keer klikt.
Schijnt dat die auto's van ons nog al kritisch zijn met benzine toevoer.
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Berichtdoor quikfit » 27 Jul 2018 19:43

Ik draai de benzine dop altijd vast totdat ie klikt,ik heb daar geen ervaring mee.
Waar ik wel ervaring mee heb is dat als je de tank helemaal tot het randje aftankt(ik deed dat een paar keer om het verbruik nauwkeurig te meten) dat de auto dan een periode licht inhoud.
Nu stop ik met tanken als de pomp afslaat en heb ik het nooit meer. ;)

Gr. Quikfit vanuit een subtropisch Norge :mrgreen: *Regendans uitvoeren doet* :lol:
Twijfelaar

Berichtdoor Twijfelaar » 27 Jul 2018 22:17

Okee, dank voor de tips, morgen rijden
Twijfelaar

Berichtdoor Twijfelaar » 01 Aug 2018 11:41

Heb de kogelvrij nu op 90 staan , ligt er super achter, er zitten wel pro veren onder

Terug naar “Overige techniek”