Heeft tunen fb20 motor zin?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Heeft tunen fb20 motor zin?

Bericht door flux »

Beste mensen,
Vraag...in mijn forester bj 2011 zit een 2,0 fb20 motor. Is het merkbaar qua vermogen en koppel als ik hem laat chiptunen? Er zit geen turbo op namelijk. Wie heeft ervaring?
Grt
Flux
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: Heeft tunen fb20 motor zin?

Bericht door flux »

Bedankt voor de linkjes Quikfit!
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Heeft tunen fb20 motor zin?

Bericht door snoef »

Hoewel het aanbrengen van een andere uitlaat zoals ik las in de mywiki in het algemeen tot meer pk's kan leiden, zal het bij een moderne motor als de FB20 vermoedelijk anders uitpakken, omdat het uitlaatsysteem essentieel onderdeel is van het hele systeem met gevoelige injectoren en wat al niet meer. Maar voor wie een agressiever geluid wil, valt daar natuurlijk wel heel veel winst te behalen. Sowieso denk ik dat veel van die chiptuning upgrades vooral tussen de oren waarneembaar zijn. 125 pk of 150 pk lijkt een groot verschil, maar dat valt weer weg door het hogere gewicht en hoe de trekkracht van de motor in werkelijkheid op de weg komt. Ik weet niet wie dit geschreven heeft, maar interessant om te lezen dat ook hier de door de fabrikant aanbevolen olie dringend wordt aanbevolen. Waar ik met het nieuwe rijden juist minder schakelde omdat ik steeds in de hogere versnellingen reed, doe ik dat nu juist in de lagere versnellingen. Geeft een heel sportief geluid en gevoel en op mijn dashboard zie ik dat het verbruik daarbij nog steeds heel erg meevalt. Het leuke hiervan vind ik dat het bovendien een veiliger manier van rijden is, want door de hogere toerentallen is er altijd trekkracht voorhanden.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Heeft tunen fb20 motor zin?

Bericht door quikfit »

Het nieuwe rijden is bedacht door de milieulobby :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie