Startersvragen

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Limbocrosser
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2018 14:23

Startersvragen

Bericht door Limbocrosser »

Als beginneling heb ik wat vragen over mijn 2009 Outback 2.5 (km-stand nu is 98000) aan jullie, daar komen ze:

1) De navigatie die erin zit is van Alpine, heeft Subaru dat ooit standaard ingebouwd? Past er zo mooi in namelijk...mijn auto is een 20th Aniversary edition of zoiets...
2) Wat zijn jullie ervaringsgetallen mbt verbruik? Bij mij 12l/100km stadverkeer, 10l/100km snelweg (130km/uur). Vind ik nogal hoog.....
3) Kan je die 2.5 motor eco-tunen of op een of andere manier optimaliseren?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen...

Gr. Marcel.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Startersvragen

Bericht door DucATIRadeon »

niet echt te vergelijken daar mijn 2.5 outback van 2015 is met lineartronic cvt:
snelweg 140 op de teller (134~136 op gps) gemiddeld 8,6L/100km
N wegen 110 soms 115 op cruise (105 op de gps) gemiddeld 7.5L/100km
stadsverkeer niet echt op gelet daar ik niet in de stad woon. gokje: 10L/100km?
zit gemiddeld op 7.8L/100km...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Startersvragen

Bericht door SP-Boxer »

1) de Alpine navigatie is door veel dealers ingebouwd. Het is niet origineel, maar past inderdaad wel netjes en was stukken voordeliger dan de af-fabriek navigatie. In 2009 werd de auto als Exclusive geleverd. Werd op detailniveau aangepast en iets completer uitgerust. Oa. standaard VDC en dubbele stuurwielbediening.
2) gemiddeld zou je toch wel tussen de 9 en 10L per 100km uit moeten komen. Uitgaande van een handgeschakeld exemplaar. Dit hangt natuurlijk wel erg van je rijstijl af. Laat de auto veel uitrollen en houd de verbruiksmeter eens in de gaten tijdens het rijden. Zo kun je jezelf een zuinige rijstijl aanleren.
3) voor zover ik weet zijn deze mogelijkheden er niet voor de 2.5i.
"I feel Legacy"
Limbocrosser
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2018 14:23

Re: Startersvragen

Bericht door Limbocrosser »

Dank voor jullie antwoorden.....ik heb ook een cvt-bak dus zal wel iets meer nodig hebben als een handbak. Het is een feit dat de nieuwere modellen zoals 2015 een stuk zuiniger zijn.....ik zal eens een goede onderhoudsbeurt (laten) uitvoeren, hopelijk helpt dat een beetje, ik weet niet hoe goed de vorige eigenaar voor zijn auto gezorgd heeft....
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Startersvragen

Bericht door Mr.Q »

Als je een CVT hebt, dan heb je het nieuwe 2010-2014 model (type BM)
Ik heb dezelfde en rij gemiddeld 1:9 LPG (is plm. 1:11 op Benz)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Startersvragen

Bericht door quikfit »

Limbocrosser schreef:Wat zijn jullie ervaringsgetallen mbt verbruik? Bij mij 12l/100km stadverkeer, 10l/100km snelweg (130km/uur). Vind ik nogal hoog.....
Ik zie geen bijzonderheden wat betreft het verbruik,een vrij zware auto met een flinke motor...en boxers staan er niet om bekend zuinig te zijn.
Je zou de waardes van je lambdasonde kunnen laten uitlezen...ik ga ervan uit dat je bougies en luchtfilter (onderhoud) in orde zijn en er geen rem aanloopt. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Startersvragen

Bericht door erichendri »

Zet de banden eens rondom op 2.6 en laat hem eens uitlijnen.
Laat ook een beurt uitvoeren inclusief filters en juiste type ngk bougies.
Laat ook gelijk de remmen goed nakijken.
Zijn de banden wel alle 4 hetzelfde typen en gelijke profieldiepte?
Subaru's kunnen best zuinig zijn als je de moeite neemt.
Juist de cvt's waren zuiniger dan de handbakken, vandaar geen meerprijs.
Met de cvt moet je wel mee leren rijden.
Rijdt deze auto op lpg of benzine?
Rijdt je veel korte stukjes?

Eric
Limbocrosser
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2018 14:23

Re: Startersvragen

Bericht door Limbocrosser »

Hoi Eric, Quikfit en Q,
De banden heb ik op ongeveer 2,6 staan. Wat filters betreft ga ik, zodra het een beetje warmer is, alles vervangen. Bougies en olie pak ik ook mee, ik zal ook checken op lekke vacuum slangetjes. Ik rijd best veel korte stukken, zo rond de 10km enkel. De auto loopt op bezine, ik tank altijd V-Power of BP Excellium (98).
Dat een Subaru iets meer nodig heeft dan een gemiddelde andere auto, daar ben ik van overtuigd. Mijn doel is om de motor zo efficient mogelijk te laten lopen.....ik realiseer me dat de 4WD ook zijn tol eist, maar dat is een bewuste keuze.
Als ik echt gemotiveerd ben, zal ik misschien ook nog eens de klepspeling checken, daar valt ook mogelijk iets te halen. Ze tikken niet, dus ze zitten goed of te strak...
De CVT vind ik heerlijk soepel werken, heel iets anders dan die tractorbak van mijn laatste Volvo.
Gr. Marcel.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Startersvragen

Bericht door SP-Boxer »

Ok, gezien het een MY10 is (wel al in 2009 gekentekend dus), gaat mijn verhaal ten aanzien van de Alpine navigatie niet op. In dat model heb ik geen idee of dat veelvuldig is ingebouwd.
Verbruik zou wel ongeveer 1 op 11 moeten zijn. Een korte rit is nooit goed voor het verbruik, maar ook dan maakt het type rit nog veel uit. 10km in een landelijke omgeving kan nog steeds zuinig, waar een stadsrit juist schrikbarend veel brandstof nodig heeft.
"I feel Legacy"
Plaats reactie