Ra,ra waar zit de lekkage

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door frankyb »

Nog geen week heb ik m'n Impreza plus (2005) in bezit en nu al op zoek naar de oorzaak van een vochtlekkage, rechts achter.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... 896638dc20
Ik heb de bekleding verwijderd en een tuinslang op het dak gelegd.
Maar ik weet nog steeds niet waar het vandaan kan komen. Het vocht komt uit het onderste creme kleurige plaat en verspreid zich over de blauwe plaat eronder.
Uiteindelijk komt het op de overgang van de plastic kappen in de auto en op het laagste punt bij de bedrading rechts achter.
Heeft iemand een idee waar het vandaan kan komen?
Bijlagen
P1100544.JPG
P1100541.JPG
P1100535.JPG
Laatst gewijzigd door frankyb op 03 jan 2018 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Subarumouse

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door Subarumouse »

Heb zelf twee Foresters, ken je imp dus niet, maar:
Om te kijken of de klep goed sluit, de rubbers dik insmeren met talkpoeder. waar het weg is, lekt ie.
In de auto kan onder het rijden een vacuüm gezogen worden, daarom als je niets kunt vinden in flinke regen of een wasstraat rijden met iemand in de bak.
Zit er speling op de klep, dan klep wat vaster laten sluiten.
Als je een compressor hebt, blaas dan eens langs het met water overstroomde deksel.
Bij mij was het twee keer de ruitensproeier doorvoer.

Benno
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door quikfit »

Tuinslang niet op het dak leggen maar goed gericht spuiten tegen/tussen de rubbers met een krachtige straal!
Spuit op alles waar maar water naar binnen zou kunnen komen.
Daarom ook iemand in de kofferbak,liefst met zaklamp en de ander spuiten.
Ruitensproeier slang is heel :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door frankyb »

Bedankt voor het meedenken! Ik heb de vrouw ook over het dak laten spuiten terwijl ik in de kofferbak ben gaan zitten.
Het water kwam tussen de diepste (ongespoten) creme kleurige lagen naar beneden.
Het eerste grijze schuimblok (gemonteerd aan de zijkant van het hemeltje) was aan de kopse kant eveneens vochtig.
Rubbers lijken vooral lager in de dak-sandwich te zitten.
Het doet mij vermoeden dat het water via een opening op het dak zelf naar binnen komt. Ik zag door de gaten heen ook vocht (soort dikke condens) hangen aan de meest diepe plaat, van binnenuit gezien. M.a.w. aan de binnenkant van de eerste dakplaat van buitenaf bekeken. De dakhemel is zo goed als droog gebleven, het grijze isolatieschuim niet. In die op de uiterste hoek rechts, kon je het water er uitknijpen.
Het dakrail montagepunt rechtsachter misschien? Of is dat onwaarschijnlijk?
De pest is dat ik niet tussen die ongespoten platen door kan kijken en dus niet precies kan zien waar de bron zit.
Ik zal morgen nog eens goed kijken, dan stormt het niet meer zo.
Dan probeer ik al het zichtbare (rubbers e.d.) methodisch uit te sluiten.
Subarumouse

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door Subarumouse »

Flexibele camera kopen? (op flexbuis.)
Kosten een paar euro bij action etc.
Clive
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2016 11:03

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door Clive »

Ik had ook bij mijn Subaru Legacy outback 2009 zo`n soort lekkage, waaruit is gebleken dat de afdichting van mijn derde remlicht lekte.
De afdichting zelf kan je niet los koppen, zelf geprobeerd met tochtstrip zonder succes. Uiteindelijk de derde remlicht vervangen en was het lekkage verhopen.
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door frankyb »

Ik heb vanmiddag de dakrail (rechtsachter) van binnenuit los gedraaid. Ik kon er toch goed bij, zonder de kappen.
De bouten bleken heel los te zitten, er was totaal geen kracht voor nodig om het los te draaien.
Na optillen van het achterste deel van de rail, bleek er veel vuil te zitten in de overgang tussen afvoergootje en de rail voet.
Met het schoonmaken haalde ik er ook restjes van een rubbere ring uit.
Ik heb nu een kraanrubbertje over het montage-gat in het dak gelegd en de bouten terug stevig aangedraaid.
Helaas heb ik nog niet kunnen testen of de lekkage nu is opgelost.
Morgen maar eens met de tuinslang overheen gaan...
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door frankyb »

Lekkage is opgelost, geen druppels zien ontstaan toen er met de tuinslang op werd gespoten.
Bedankt, allemaal.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Ra,ra waar zit de lekkage

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie