Geen achterverlichting meer !!!

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door FrieseForester »

Vorige week reed ik 's morgens vroeg in mijn Forester gewoon naar mijn werk om 06.30 uur dus pikdonker bij ons in Friesland. Totdat ik zo'n 500 meter van huis een andere auto achter mij zag seinen en claxonneren. Ik dacht wat moet die gast nou, het is een smalle weg dus passeren gaat moeilijk. Ik stopte in de berm en hij kwam naast mij staan en de raampjes gingen open en toen zei hij dat mijn achterlichten het niet deden en dus bijna niet te zien was in mijn groene boswachterskleur. Shit wat is dit nu weer dacht ik en ik moest nog een flink stuk voordat ik op mijn werk was. Natuurlijk geen zaklantaarn of iets dergelijks bij me. Ik besloot via allerlei vage binnendoor weggetjes toch zo naar mijn werk te rijden en moet dan ook langs het politiebureau :o en dan in de pauze de boel te onderzoeken.
Alles deed het prima behalve de gewone achterlichten, de beide lampen zijn heel en wel vreemd dat ze beide het niet doen. maar goed ik snel naar een lampenboertje en 2 nieuwe te kopen à 4 euro per stuk :cry: voor de zekerheid.
Er gebeurde helemaal niks dus ojee wat nu want ik moet ook weer in het donker naar huis. Ik heb toen mijn zoon ff een appje gestuurd met het verhaal en hij ging ff speuren op het web en vond toen op YouTube een filmpje van een gast die hetzelfde probleem had en de oplossing was super eenvoudig maar je moet er maar opkomen.
Bleek dat de achter verlichting en de stadsverlichting lopen via de parkeerschakelaar op de stuurkolom en dat daar wel eens een keer wat viezigheid en vocht van schoonmaken tussen kan komen en daardoor de kontakten in die schakelaar dan niet meer werken. Door een aantal keer de schakelaar aan en uit te doen gaat de viezigheid eruit en alles deed het weer zoals het hoort. Lampen weer retour verkoper.
Ga zo door met filmpjes en tips op het web te zetten!!!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door SubieForest »

Zo zie je maar weer, soms valt het reuze mee :). Was een easy fix dus :D .
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door hummie »

SubieForest schreef:Zo zie je maar weer, soms valt het reuze mee :). Was een easy fix dus :D .
Ja klopt.
Totdat ze in een garage lang moeten zoeken naar een ongebruikelijke elektrische storing. Dan valt in tegenstelling tot het kleine probleem zelf de rekening meestal niet mee. Die kleine probleempjes kunnen zo snel groots uitpakken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door erichendri »

Voor dommigheden en sleutelen als een kip zonder kop betaal ik niet.
Laatst deed de lpg het ineens niet meer, software beschadigd na accu wissel.
Ik naar de lpg inbouwstation, ook een bosch garage en het probleem uitgelegd en waarna het er in zat.
En de wpl chef zegt dat nog maar hun monteur toch van alles wisselen en proberen inclusief lpg ecu.
Had zelf de importeur al gebeld na een uurtje wachten en dat antwoord vertelt tegen de monteur.
Nou, je raadt het al, hij een uur later omdat hij het niet kon vinden ook bellen en krijgt hetzelfde te horen.
Nieuwe software erin en hoppa, starten lopen.
Krijg je een rekening van 200 euro.
Nou, daar trap ik echt niet in, gezegd wat ik er van vond en wat ik een schappelijke rekening vond.
Ze gaven al aan dat hun er al een uur minder hadden berekend maar haalden er nog 60 euro van af.
Dus die zijn nu een klant kwijt, in de nieuwe legacy ergens anders gas in laten bouwen.

Maar, on topic, als mazda monteur weet ik dat dit soort storingen veel tijd kan kosten
maar begin bij de basis, pak het schema boek en volg de bedrading.
Daarom altijd naar de dealer, daar zit de merk kennis.
Meeste problemen komen door achteraf ingebouwde accessoires.
En een vaste klant hoeft echt niet alle uren te betalen.
Dit soort klussen zijn ook leermomenten voor de garage.
Al kwam dat bij mazda heel zelden voor, net als bij subaru.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door hummie »

erichendri schreef:En de wpl chef zegt dat nog maar hun monteur toch van alles wisselen en proberen inclusief lpg ecu.

En een vaste klant hoeft echt niet alle uren te betalen.
Nee. LOL. Dat betalen. Ook vaker een auto eerst buiten gezet zodat de garagedeur niet meer dicht kon voor ik af ging rekenen. :mrgreen:

Hoe vaak de monteur al wel niet een vaste klant gratis vooruit hielp tussen mijn klus door en de klok ondertussen door liep....
Aan de andere kant, hoe vaak ik als vaste klant wel niet gratis gratis vooruit geholpen ben tussen de klus van een door en zijn klok ondertussen door liep.... :mrgreen:
Ja zo kan ik ook gratis een klein storinkje verhelpen of een lampje vervangen als de (of een andere) klant vorige of volgende keer veel te veel af moet rekenen. :roll:
Uiteindelijk betaal je het gewoon zelf. En vaak terecht, want een garage hoeft ook niet voor niets te werken.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Geen achterverlichting meer !!!

Bericht door erichendri »

Een dealer werkt bij onderhoud met vaste tijden.
Daar zit wel iets ruimte in.
En investeren in een klant kost altijd iets wat ook weer terug komt.

En jij betaalt een andermans montage van een lampje.
Hij betaalt jouw lampje.

Eric. :-)
Plaats reactie