Bridgestone dueller H/T én A/T?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 Aug 2017 22:10
Type auto: Subaru Forester 2002 (SF)

Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor Nol Denmarc » 16 Okt 2017 19:50

Op mijn forester zitten verschillende banden uit de bridgestone dueller serie.
Voor: A/T (nieuw), achter: H/T (wat ouder).
Zelfde maten, maar verschil dus in profiel en compound.
Vroeg me af of dit kwaad kan voor mn middendiff, aangezien hij wat meer moet compenseren.
Rij ik em hierop kapot of valt het mee.
Éen garage zegt van niet, andere wel.
Ps) origineel kwam de forester (fs) op H/T’s, maar schijnen sinds 2 jaar niet meer gemaakt te worden... Zijn de A/T’s bedoeld als opvolger???
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, SAAB 99

Re: Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor sufos » 16 Okt 2017 19:55

H/T wordt nog steeds gemaakt, zou ik zelf ook liever hebben dan A/T. H/T is meer een asfaltband dan een A/T en op asfalt rij je toch de meeste kilometers.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3190
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor erichendri » 16 Okt 2017 21:39

Ben zelf geen voorstander van verschillende banden.
Ook niet van veel profieldiepte verschil.
Maar meer merken met 4wd vinden dat niet fijn.
En de garage, die wil gewoon verkopen denk ik.

Eric
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 Aug 2017 22:10
Type auto: Subaru Forester 2002 (SF)

Re: Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor Nol Denmarc » 16 Okt 2017 22:56

Ok. Maar kan het kwaad?
Wat is ergste dat kan gebeuren?
Middendiff kaduuk? Of iets anders?
En zo ja, op welke termijn?
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 Dec 2016 08:22
Type auto: Subaru Impreza+ 2005
Locatie: Winterswijk
Contact:

Re: Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor PoppeSchuitema » 17 Okt 2017 08:10

Als voor en achter verschillende profieldieptes hebben is de omtreksnelheid van de banden dus ook verschillend dat houd in dat jouw midden-differentieel constant moet werken, waar deze eigenlijk niet voor gemaakt is.
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3190
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor erichendri » 17 Okt 2017 11:32

Het is dan met name de visco die dit niet prettig vind, deze gaat dan vaak stuk.
Door toerenverschil wordt de viscogel dan te warm en de boel verbrandt.

Eric
bokserx3
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 Mei 2012 13:30
Type auto: Forester SG5 (MY2003) & Outback II (MY2001)
Locatie: Zoetermeer

Re: Bridgestone dueller H/T én A/T?

Berichtdoor bokserx3 » 19 Nov 2017 16:58

En verschillende banden geeft een verschillend gedrag.
Neem de de extreme voorbeelden:
Zomerbanden voor en winterbanden achter of
Slicks voor en terreinbanden achter.
Spanning en sensatie gegarandeerd.
Houd het bij 4 gelijke banden met glijke profieldiepte en maten. Dat geeft een voorspelbaar gedrag met het rijden en visco krijgt het niet te zwaar.

Terug naar “Overige techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast