Banden uit balans of...
Banden uit balans of...
Rare vraag: Forester 1999, F.
Ik wil checken of mijn nieuwe Grabber banden wel goed zijn gemonteerd, geen slinger of mogelijke onbalans (heb je machine voor, weet ik).Hij bonkt nu bij stevig remmen en trilt (niet het stuur) bij 100km/u. Maar nu de vraag:.... kan ik één of twee wiel(en) los van de grond laten draaien (aangedreven), ivm AWD? Als ik dit probeer dan wil ik geen risico dat hij van de verhoging rijdt...
Ik wil checken of mijn nieuwe Grabber banden wel goed zijn gemonteerd, geen slinger of mogelijke onbalans (heb je machine voor, weet ik).Hij bonkt nu bij stevig remmen en trilt (niet het stuur) bij 100km/u. Maar nu de vraag:.... kan ik één of twee wiel(en) los van de grond laten draaien (aangedreven), ivm AWD? Als ik dit probeer dan wil ik geen risico dat hij van de verhoging rijdt...
Re: Banden uit balans of...
Als ie dat heeft na de montage van de nieuwe banden,dan moet je daar de oorzaak zoeken.
Zijn ze breder dan origineel? Heb je originele velgen?
Alle banden en velgen hebben de zelfde maat en profiel
Zijn ze breder dan origineel? Heb je originele velgen?
Alle banden en velgen hebben de zelfde maat en profiel
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Met remmen is de remmen.
Met rijden zijn de banden.
De ene krom en de ander onbalans.
Eric
Met rijden zijn de banden.
De ene krom en de ander onbalans.
Eric
Re: Banden uit balans of...
Ik heb heel voorzichtig maar geprobeerd een wiel separaat te laten draaien... ging dus idd niet.
Banden: het zijn niet de standaard banden maar van General, Grabber. Speciaal voor zwaar terrein. Op originele velgen, wordt ook vaak bij Landrover gebruikt.
Als een schijf krom is, zou hij het toch bij de originele banden netzo zijn? De veren en achter-draagarmen zijn 3cm verhoogd, de camber en caster gecontroleerd adhv specificaties. De schijven moeten binnenkort vernieuwd worden maar zijn nog dik zat.
Banden: het zijn niet de standaard banden maar van General, Grabber. Speciaal voor zwaar terrein. Op originele velgen, wordt ook vaak bij Landrover gebruikt.
Als een schijf krom is, zou hij het toch bij de originele banden netzo zijn? De veren en achter-draagarmen zijn 3cm verhoogd, de camber en caster gecontroleerd adhv specificaties. De schijven moeten binnenkort vernieuwd worden maar zijn nog dik zat.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Ik rijdt ook op de grabber AT2 i.p.v. 195/60-15 nu 215/65-16.
Geen last van trillingen en mijn legacy is ook een cm of 10 hoger gezet.
Zitten de wielen wel met moment vast.
Zit er geen modder in je velgen aangezien je grabbers er niet op zitten omdat het stoer staat.
2 wielen los van de grond draaien kan niet, 1 wiel ook niet, alle 4 de wielen wel.
Dus zal je op zoek moeten gaan naar wat stenen of een doehetzelf garage en daar even een brug huren.
Eric
Geen last van trillingen en mijn legacy is ook een cm of 10 hoger gezet.
Zitten de wielen wel met moment vast.
Zit er geen modder in je velgen aangezien je grabbers er niet op zitten omdat het stoer staat.
2 wielen los van de grond draaien kan niet, 1 wiel ook niet, alle 4 de wielen wel.
Dus zal je op zoek moeten gaan naar wat stenen of een doehetzelf garage en daar even een brug huren.
Eric
Re: Banden uit balans of...
Ligt er aan, als je één volledige zijkant van de grond hebt, dat gaat het in sommige gevallen...
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Met 1 zijkant omhoog gaat het altijd.
Behalve als er een lsd achter zit of een echte sper.
Eric
Behalve als er een lsd achter zit of een echte sper.
Eric
Re: Banden uit balans of...
reply duurde even...
Hij heeft een dubbele sper en vlgs wegenwacht kan 1 wiel of 1 zijkant omhoog idd. niet. Het is trouwens een automaat.... Het bonken bij stevig remmen blijkt de ABS te zijn. Ik dacht dat dit er niet opzat... Het trillen (niet het stuur) komt mogelijk doordat de camber toch niet goed straat door verhogen, ook al is ook de draagarm verhoogd.
Inmiddels een proef gedaan op voormalig trainingsterrein van de NAVO in Fürstenau, Duitsland. Met nog 4 landrovers. Allemaal vastgezeten waar ik gewoon doorheen reed. Leek wel YT-stunt!
Op 2 plassen na. Die bleken ongeveer 3 mtr diep te zijn... was bij de balie verteld maar ik was niet bij die briefing Wel heel goede en coole ervaring hoor! Als ik ermee naar ver-Azië ga dan heb ik iig wat ervaring, vooral hoe het niet moet en je beter het nodige kunt checken voordat je gaat stunten. Én vooral het schoonmaken, het interieur, de bekleding, de motor zeg maar álles. Vies klei-achtig fijnzand. Zelfs met hogedrukspuit lastig te verwijderen.
Er zat nog een Defender voor ook vast.. maar goed dat er een een sterke lier had!
Hij heeft een dubbele sper en vlgs wegenwacht kan 1 wiel of 1 zijkant omhoog idd. niet. Het is trouwens een automaat.... Het bonken bij stevig remmen blijkt de ABS te zijn. Ik dacht dat dit er niet opzat... Het trillen (niet het stuur) komt mogelijk doordat de camber toch niet goed straat door verhogen, ook al is ook de draagarm verhoogd.
Inmiddels een proef gedaan op voormalig trainingsterrein van de NAVO in Fürstenau, Duitsland. Met nog 4 landrovers. Allemaal vastgezeten waar ik gewoon doorheen reed. Leek wel YT-stunt!
Op 2 plassen na. Die bleken ongeveer 3 mtr diep te zijn... was bij de balie verteld maar ik was niet bij die briefing Wel heel goede en coole ervaring hoor! Als ik ermee naar ver-Azië ga dan heb ik iig wat ervaring, vooral hoe het niet moet en je beter het nodige kunt checken voordat je gaat stunten. Én vooral het schoonmaken, het interieur, de bekleding, de motor zeg maar álles. Vies klei-achtig fijnzand. Zelfs met hogedrukspuit lastig te verwijderen.
Er zat nog een Defender voor ook vast.. maar goed dat er een een sterke lier had!
Re: Banden uit balans of...
''Banden uit balans of...'' Hmm,dit keer ben jij zelf uit balans
Ach..heb je weer wat te doen...
Gr. Quikfit
Ach..heb je weer wat te doen...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Gezien je terreinkunsten denk ik dat er gewoon modder in je velgen kan zitten.
Zo, dat water was wel diep, gelukkig niet aan de zijde van je aanzuigbuis luchtfilter.
Ook daar wil ik een keertje gaan rijden met een aantal mede subaru's.
Eric
Zo, dat water was wel diep, gelukkig niet aan de zijde van je aanzuigbuis luchtfilter.
Ook daar wil ik een keertje gaan rijden met een aantal mede subaru's.
Eric
Re: Banden uit balans of...
- Als je gaat wil ik je de weg wel wijzen!
- Ik heb idd genoeg te doen!Had ik de bekleding etc er maar eerst uit gehaald! En mijn laarzen mee. Maar het was en blijft heel super om landrovers te verslaan in de modder en super-gladde weggetjes én omhoog!
- Modder in banden: ik had er toen alleen zo'n 10 km mee op de snelweg gereden, dus dat lijkt me stug.
Ik ben altijd in onbalans en ga nét over de grens om te ontdekken waar ze liggen, ook al ben ik 63...
Wordt langzaamaan een ander topic geloof ik, hahahah
- Vrienden gingen naar Fürstenau en was een mooie gelegenheid om uit te proberen, wagen is geschorst en hij kon op een trailer mee.. Maar eerst een 'tankgat' van ongeveer 3 mtr diep had ik niet verwacht..., ook die van 2 niet. En ja, als je kantelt en met klei tegen de bodem rust en vol met h2o dan wordt het lastig er zelf uit te komen. Ik ga daarom ook een draagbare lier kopen.
- Ik heb idd genoeg te doen!Had ik de bekleding etc er maar eerst uit gehaald! En mijn laarzen mee. Maar het was en blijft heel super om landrovers te verslaan in de modder en super-gladde weggetjes én omhoog!
- Modder in banden: ik had er toen alleen zo'n 10 km mee op de snelweg gereden, dus dat lijkt me stug.
Ik ben altijd in onbalans en ga nét over de grens om te ontdekken waar ze liggen, ook al ben ik 63...
Wordt langzaamaan een ander topic geloof ik, hahahah
Re: Banden uit balans of...
''Modder in banden: ik had er toen alleen zo'n 10 km mee op de snelweg gereden, dus dat lijkt me stug''
Hier in Noorwegen in de winter en alleen rijdend op de gewone weg moet ik de de plakken fijnstof/modder/shit whatever er 2 a 3 keer in 6 maanden tussenuit krabben...alle velgen hebben aan de binnenkant een laag van 2 a 3 cm aan de binnenkant zitten...als het er eenmaal zit verdwijnt het niet vanzelf....maar dat is mijn ervaring.
Gr. Quikfit
Hier in Noorwegen in de winter en alleen rijdend op de gewone weg moet ik de de plakken fijnstof/modder/shit whatever er 2 a 3 keer in 6 maanden tussenuit krabben...alle velgen hebben aan de binnenkant een laag van 2 a 3 cm aan de binnenkant zitten...als het er eenmaal zit verdwijnt het niet vanzelf....maar dat is mijn ervaring.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Trouwens, jouw forester heeft maar 1 sper, alleen in het midden.
Een soort electronisch gestuurde 4wd koppeling die 100% gesperd kan worden.
Eric
Een soort electronisch gestuurde 4wd koppeling die 100% gesperd kan worden.
Eric
Re: Banden uit balans of...
Volgens mij instructieboekje kan ik door inpluggen van een zekering de achterwielen ontkoppelen van de awd. Dit is een functie voor onderhoud (zegt het instructieboekje).erichendri schreef:2 wielen los van de grond draaien kan niet, 1 wiel ook niet, alle 4 de wielen wel.
In dat geval zou alleen de voorkant of achterkant (2 wielen los) opgekrikt moeten worden om een wiel te kunnen draaien.
En ja, een vierpuntsbrug is het handigste. DHZ garage?
Wat de tril betreft. Misschien toch de remschijf of klauw wat geraakt of verzet tijdens montage?
Re: Banden uit balans of...
Morgen naar garage om uit te lezen, zien wel wat er uitkomt. Hoe kom ik er achter hoeveel sper een auto heeft?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Hoeveel sper?
Waar?
Die zekering stelt de koppeling buiten werking, dan heb je gewoon FWD.
Eric
Waar?
Die zekering stelt de koppeling buiten werking, dan heb je gewoon FWD.
Eric
Re: Banden uit balans of...
En dan wordt wielen vrij draaien toch makkelijker?erichendri schreef:Die zekering stelt de koppeling buiten werking, dan heb je gewoon FWD.
Wel vreemd trouwens zo'n zekering. Waarom daar niet een simpel schakelaartje voor monteren? Dan heb je meteen uit- of inschakelbare AWD zoals vele 4x4's hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24 okt 2017 09:51
Re: Banden uit balans of...
Hoho Stop Een Subaru nooit met een opgekrikte vooras cq achteras laten draaien! Doe je dat wel dan is binnen een paar seconden het middendif kapot en dat is een dure!wivoorst schreef:Rare vraag: Forester 1999, F.
Ik wil checken of mijn nieuwe Grabber banden wel goed zijn gemonteerd, geen slinger of mogelijke onbalans (heb je machine voor, weet ik).Hij bonkt nu bij stevig remmen en trilt (niet het stuur) bij 100km/u. Maar nu de vraag:.... kan ik één of twee wiel(en) los van de grond laten draaien (aangedreven), ivm AWD? Als ik dit probeer dan wil ik geen risico dat hij van de verhoging rijdt...
Re: Banden uit balans of...
Kort en bondig. LOLquikfit schreef:Ja
Wat dan?
Komt dat zo nauw? Dus als er nieuwe remblokken op zitten mag je niet eens een zwaaitje 360graden aan het wiel geven om te kijken of alles vrij loopt?GerritSubaru schreef:Hoho Stop Een Subaru nooit met een opgekrikte vooras cq achteras laten draaien! Doe je dat wel dan is binnen een paar seconden het middendif kapot en dat is een dure!
Re: Banden uit balans of...
Subaru's zijn permanent 4wd...die zekering plaats je bijvoorbeeld als je bij de APK op een remmenbank de remmen test of als je met een thuiskommertje rijd.
Forced FWD Switch
The FWD switch changes the driving mode from AWD to FWD, and should be
used for diagnostic purposes only. Do not drive the vehicle in this mode. The FWD
switch is located on the left front shock tower. The Legacy FWD switch is located
on the right strut tower. It is activated by inserting the spare fuse into the underhood
connector. The FWD light on the combination meter verifies that the vehicle
is in FWD.
Maintenance Precautions
Before jacking up one or two wheels for maintenance with the engine running
or before running the vehicle on a chassis dynomometer, the electronic AWD
engagement system MUST be disengaged by installing the spare fuse (15A) of the
fuse box into the FWD connector located under the hood. Failure to do so could
result in movement of vehicle.
(Refer to owner’s manual.)
(All AWD AT non-turbo models without
Vehicle Dynamics Control system) Before
driving your vehicle with the temporary
spare tire, put a spare fuse inside
the FWD connector in the main
fuse box located in the engine compartment
and confirm that the Frontwheel
drive warning light “AWD” in the
combination meter comes on. The all
wheel drive capability of the vehicle
has now deactivated. After re-installing
the conventional tire, remove the spare
fuse from the FWD connector in order
to reactivate all wheel drive.
https://www.google.no/search?client=fir ... Sf8yuyWoXs
Forced FWD Switch
The FWD switch changes the driving mode from AWD to FWD, and should be
used for diagnostic purposes only. Do not drive the vehicle in this mode. The FWD
switch is located on the left front shock tower. The Legacy FWD switch is located
on the right strut tower. It is activated by inserting the spare fuse into the underhood
connector. The FWD light on the combination meter verifies that the vehicle
is in FWD.
Maintenance Precautions
Before jacking up one or two wheels for maintenance with the engine running
or before running the vehicle on a chassis dynomometer, the electronic AWD
engagement system MUST be disengaged by installing the spare fuse (15A) of the
fuse box into the FWD connector located under the hood. Failure to do so could
result in movement of vehicle.
(Refer to owner’s manual.)
(All AWD AT non-turbo models without
Vehicle Dynamics Control system) Before
driving your vehicle with the temporary
spare tire, put a spare fuse inside
the FWD connector in the main
fuse box located in the engine compartment
and confirm that the Frontwheel
drive warning light “AWD” in the
combination meter comes on. The all
wheel drive capability of the vehicle
has now deactivated. After re-installing
the conventional tire, remove the spare
fuse from the FWD connector in order
to reactivate all wheel drive.
https://www.google.no/search?client=fir ... Sf8yuyWoXs
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Banden uit balans of...
Nooit gedaan bij een apk bij mijn automaat en deze heeft een aantal keer op een rollen rembank gestaan.
Rudy heeft een platen rembank, dat is wel beter.
@hummie, 1 wiel mag je natuurlijk wel een slinger geven maar als het niet gangbaar is kan
je ook geen nieuwe remblokken monteren.
Oorzaak kan zijn een vaste rem pen of zuiger en de remzadel zit ook altijd vol met roest.
Alleen de voorwielen van de grond lukt niet, tenminste bij onze plus uit 2005.
Kon niet voorzichtig optrekken, motor sloeg af.
Bij elke auto met FWD ,4WD of RWD kan het verstandig zijn om een reservewiel van dezelfde maat te hebben, zo niet dan zal je
een volwaardig wiel op de as met diff monteren en de thuiskomer op de as zonder diff.
Bij een 4wd heb je dan deze keuze niet, bij de automaat blijf je sowieso altijd een differentieel houden achter die
dat toerenverschil niet fijn vind en al helemaal niet als deze een lsd heeft.
Wat in de vakantie niet handig is met een caravan erachter of dat je halverwege vanuit je vakantie adres s' nachts komt te staan
met een lekke band of op een zondag.
Houdt de thuiskomer in je kofferbak op minimaal 4 bar, afgelopen week bij opel geholpen met de landelijke wintercheck.
Je wil niet weten hoeveel thuiskomers lager waren dan 2,5 bar.
Bij een reoaratiefles zou ik altijd een echt wiel meenemen, dit repareert allen gaatjes, geen scheur.
Eric
Rudy heeft een platen rembank, dat is wel beter.
@hummie, 1 wiel mag je natuurlijk wel een slinger geven maar als het niet gangbaar is kan
je ook geen nieuwe remblokken monteren.
Oorzaak kan zijn een vaste rem pen of zuiger en de remzadel zit ook altijd vol met roest.
Alleen de voorwielen van de grond lukt niet, tenminste bij onze plus uit 2005.
Kon niet voorzichtig optrekken, motor sloeg af.
Bij elke auto met FWD ,4WD of RWD kan het verstandig zijn om een reservewiel van dezelfde maat te hebben, zo niet dan zal je
een volwaardig wiel op de as met diff monteren en de thuiskomer op de as zonder diff.
Bij een 4wd heb je dan deze keuze niet, bij de automaat blijf je sowieso altijd een differentieel houden achter die
dat toerenverschil niet fijn vind en al helemaal niet als deze een lsd heeft.
Wat in de vakantie niet handig is met een caravan erachter of dat je halverwege vanuit je vakantie adres s' nachts komt te staan
met een lekke band of op een zondag.
Houdt de thuiskomer in je kofferbak op minimaal 4 bar, afgelopen week bij opel geholpen met de landelijke wintercheck.
Je wil niet weten hoeveel thuiskomers lager waren dan 2,5 bar.
Bij een reoaratiefles zou ik altijd een echt wiel meenemen, dit repareert allen gaatjes, geen scheur.
Eric
Re: Banden uit balans of...
Klopt. Ik had moeten zeggen "niet goed gangbaar".erichendri schreef:@hummie, 1 wiel mag je natuurlijk wel een slinger geven maar als het niet gangbaar is kan
Haha. Dat deden ze vorige keer bij mij old-school. Rondje rond de blok en daar remmen met handjes los. LOLquikfit schreef:Subaru's zijn permanent 4wd...die zekering plaats je bijvoorbeeld als je bij de APK op een remmenbank de remmen test of als je met een thuiskommertje rijd.
Ik heb nog aangeboden even in het boekje te kijken hoe dat met die zekering zou moeten maar dat hoefde niet want dan wel old-school.
Topic gesloten
Bedankt 4 alle info!