Hoe pakken jullie roest aan?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Hoe pakken jullie roest aan?

Bericht door SubieForest »

Mijn Subaru busje roest hier en daar een beetje. Zelf sta ik nu aan het begin van een zoektocht naar de beste methode om roest aan te pakken. Schuren met boormachine of schuurpapier en dan een paar lagen primer erover heen heeft tot nu toe niet echt heel goed gewerkt. Het hele gebeuren duurt vrij lang: goed schuren, verven, wachten, verven, wachten, verven etc, en als de roest later nog steeds door de primerlaag komt heb je het eigenlijk voor niks gedaan. Ik zou liever evenveel tijd in een methode willen stoppen die beter werkt.

Voordat ik m'n schuurpapier, staalborstel en de primer weer ga pakken vroeg ik mij af hoe jullie roest aanpakken. Heb wel eens naar anti-roestproducten gekeken, Caprotech, Rustyco etc. Hup insmeren en de roest stopt of 'vliegt' eraf, vind ik zelf een beetje magisch klinken omdat het mij nog niet echt goed gelukt is om roest voor een lange tijd te stoppen.

Roest (corrosie van metaal) is een reactie van ijzer met zuurstof en water. Met m'n boeren verstand denk ik dus dat je roest volledig van de lucht moet afsluiten wil je het corrosieproces stoppen. Dus ik heb een klein deel van de vloer van m'n busje goed geschuurd en in 3 dikke lagen primer gezet, helaas zag ik na een paar weken al weer een klein beetje roest door de primer komen... Vreemd, want aan de andere kant van de vloer (buiten dus) roest het niet. Ik kan nu alleen maar concluderen dat m'n primer laag dus te dun was.
(kan zo 123 even geen foto van de vloer vinden)

Maar goed, hoe pakken jullie oppervlakteroest aan? En holle ruimte, hoe doen jullie dat? Alle tips en tricks zijn welkom.
Laatst gewijzigd door SubieForest op 17 aug 2017 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Hoe pakken jullie roest aan?

Bericht door sufos »

Een Subaru van 2013 die roest ??

Ik had een plek op het dak waar wat roest zat. Oorzaak was vogelstront wat nooit verwijderd was en dat was wat gaan roesten. Ook toen vond de eigenaar het nog niet nodig om er wat aan te doen dus het plekje was er niet beter op geworden ( 3cm2).
Ik heb het zo goed mogelijk kaal gemaakt en er vervolgens zinkspray op gespoten, dat is nu ruim 2 jaar geleden en er is nog steeds geen enkele roest te bekennen.
Heb nog nooit de moeite genomen om de zinkspray van een groen laagje te voorzien, al heb ik de kleur toevallig nu sinds een maandje wél in huis :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Hoe pakken jullie roest aan?

Bericht door SubieForest »

sufos schreef:Een Subaru van 2013 die roest ??

Ik had een plek op het dak waar wat roest zat. Oorzaak was vogelstront wat nooit verwijderd was en dat was wat gaan roesten. Ook toen vond de eigenaar het nog niet nodig om er wat aan te doen dus het plekje was er niet beter op geworden ( 3cm2).
Ik heb het zo goed mogelijk kaal gemaakt en er vervolgens zinkspray op gespoten, dat is nu ruim 2 jaar geleden en er is nog steeds geen enkele roest te bekennen.
Heb nog nooit de moeite genomen om de zinkspray van een groen laagje te voorzien, al heb ik de kleur toevallig nu sinds een maandje wél in huis :D
Ha, nee m'n Forester roest niet :), m'n 21 jaar oude busje wel (valt mee voor z'n leeftijd).
Zinkspray.. Hmm, had ik ook iets over gelezen.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Hoe pakken jullie roest aan?

Bericht door hummie »

SubieForest schreef:Roest (corrosie van metaal) is een reactie van ijzer met zuurstof en water. Met m'n boeren verstand denk ik dus dat je roest volledig van de lucht moet afsluiten wil je het corrosieproces stoppen.
Klopt. Mijn vader had eens een auto waar de hele onderkant af fabriek van een 3 mm dikke laag kunststof voorzien was. Die bodem zag (door de kunstof heen) er uit als nieuw.
Zelf heb ik eens een auto gehad waarvan de carrosserie af fabriek volledig verzinkt was. Geen enkel butsje of beschadiging ging roesten. Zelfs niet een vouw van een klein ongevalletje.

Roest is lastig. Vaak wordt het onvoldoende verwijderd. En waar nog (haast onzichtbaar) roest zit komt snel meer. Inderdaad zelfs door de primer heen.
Het is dan ook zaak om ALLE roest te verwijderen, en zeker ook de minuscule restjes in de putjes, want waar roest zat moet het volledig blinken voor het afwerken!! En als dat niet met schuren gaat dan wordt het wegslijpen en een nieuw stuk er in zetten (ook weer ruim uitslijpen om alle roest kwijt te zijn).

Overigens heb ik al heel wat (ook beroepsmatig) auto's geplamuurd, gepolyestert. en geprimert in mijn leven, en eigenlijk altijd komt het vroeg of laat weer door. Het is een tijdelijke oplossing.
Vervangen en dan goed afwerken werkt nog het beste.
En als het op een onzichtbare plek is (onderkant) dan smeer er na een fikse schoonmaak inderdaad lekkere dikke harde meuk op die in de roest en het metaal vreet en alles goed afdekt. Zoals zink, of bitak, of hamerite.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Hoe pakken jullie roest aan?

Bericht door SubieForest »

hummie schreef:
SubieForest schreef:Roest (corrosie van metaal) is een reactie van ijzer met zuurstof en water. Met m'n boeren verstand denk ik dus dat je roest volledig van de lucht moet afsluiten wil je het corrosieproces stoppen.
Klopt. Mijn vader had eens een auto waar de hele onderkant af fabriek van een 3 mm dikke laag kunststof voorzien was. Die bodem zag (door de kunstof heen) er uit als nieuw.
Zelf heb ik eens een auto gehad waarvan de carrosserie af fabriek volledig verzinkt was. Geen enkel butsje of beschadiging ging roesten. Zelfs niet een vouw van een klein ongevalletje.

Roest is lastig. Vaak wordt het onvoldoende verwijderd. En waar nog (haast onzichtbaar) roest zit komt snel meer. Inderdaad zelfs door de primer heen.
Het is dan ook zaak om ALLE roest te verwijderen, en zeker ook de minuscule restjes in de putjes, want waar roest zat moet het volledig blinken voor het afwerken!! En als dat niet met schuren gaat dan wordt het wegslijpen en een nieuw stuk er in zetten (ook weer ruim uitslijpen om alle roest kwijt te zijn).

Overigens heb ik al heel wat (ook beroepsmatig) auto's geplamuurd, gepolyestert. en geprimert in mijn leven, en eigenlijk altijd komt het vroeg of laat weer door. Het is een tijdelijke oplossing.
Vervangen en dan goed afwerken werkt nog het beste.
En als het op een onzichtbare plek is (onderkant) dan smeer er na een fikse schoonmaak inderdaad lekkere dikke harde meuk op die in de roest en het metaal vreet en alles goed afdekt. Zoals zink, of bitak, of hamerite.
Het Subaru busje heeft verschillende gegalvaniseerde onderdelen (zo uit mijn hoofd: deuren, dropel). Een verzonken carrosserie is natuurlijk prachtig, helaas doen ze dat niet allemaal.
Roest is inderdaad vrij lastig, dat heb ik gemerkt :).

Eigenlijk heb je dus twee 'soorten' roest:
1: Roest op plekken die je niet ziet.
2: Roest op plekken die je wel ziet.

- Bij 1 kan je dus het beste de boel goed schoonmaken (schuren). Zo'n vloer kan ik denk ik best in de zinkspray zetten. Als het om de onderkant van een auto gaat lijkt mij bitak de beste methode. Hammerite kan je denk ik voor zowel de binnen- (vloer) als buitenkant gebruiken.

- Bij 2 zul je de roest er ruim moeten uitslijpen om er vervolgens een nieuw plaatje in te lassen. Dan moet je het van binnen en van buiten goed afwerken, maar nu vraag ik mij af: wat versta je dan onder 'goed afwerken'?

Is zo'n anti-roestmiddel dan echt iets dat werkt? Het klinkt voor mij namelijk bijna te mooi om waar te zijn.

[TOEGEVOEGD NA EEN PAAR MINUTEN]
Rustyco schijnt best oké te werken: http://www.oldtimerautosite.nl/rustyco_test.htm
Roest test: http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Resultaat na een paar jaar: http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... b_2016.htm

Die website heeft wel meer interessante testjes op het web gezet..
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Hoe pakken jullie roest aan?

Bericht door hummie »

SubieForest schreef:maar nu vraag ik mij af: wat versta je dan onder 'goed afwerken'?
Zoals ik al zei, tot blinkens toe schuren. Inclusief in de putjes. En dan primer en lak er op, waarna afwerken met blanke lak.
Onder de primer kun je nog iets proberen te zetten aan metaalbeschermer. Zinklak werkt schitterend (mits goede) maar dat is dan weer wel moeilijk over te lakken. Maar dat is met veel van dat soort spul. Hammerite pretendeerd makkelijk overwerkbaar te zijn, maar daar geef ik geen garantie op.

In elk geval is alle roest weg heel belangrijk. METAAL GOED BLANK MAKEN!!!
En zolang het met elkaar samenwerkt kun je er niet genoeg op zetten aan goed werkend spul.
Het blijft een noodoplossing die vaak terug komt. En in een klein deel van de gavallen niet. Wel of niet ligt aan het probleem wat je hebt.

Kijk met bitak op de onderkant wel uit!! Dat mag je namelijk niet overal op smeren (zoals assen, veerschotels op de as). Informeer hiervoor naar de APK eisen!
Plaats reactie