Start problemen E10 ('92)
Start problemen E10 ('92)
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik wat start problemen gehad met mijn E10.
De startmotor werkte opzich prima, alleen als de motor op temperatuur was en hij werd uitgezet dan was het resultaat weleens dat de startmotor alleen nog maar een klik geluid liet horen.
Eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld je accu leeg is.
Een vreemde zaak, mijn dynamo lampje ging niet branden dus zou deze toch bij moeten laden.
Vervolgens de accu gewisseld met mijn E12 en dat ging opzich goed maar storingsvrij was het niet.
Startmotor gewisseld met een van de 'onderdelen hoop' maar die had het nog moeilijker.
Vervolgens de startmotor laten reviseren, was ik toch al van plan, om ook storingen te vermijden met de winter in aantocht.
Tijdens de revisie heb ik vervolgens een tip gekregen om ook even naar de hoofdzekering houder te kijken omdat deze nog wel eens verrot is na zo'n leeftijd.
Dit bleek bij mij ook het geval, prut, roest, groene koper/messing oxidatie binnen in de houder.
Vervolgens dit hele zwikkie vervangen voor nieuw en de gereviseerde startmotor gemonteerd.
De accu nog even op de lader gehad omdat het toch een paar graden vroor.
En vervolgens starten als een malle
Nu een week verder, de auto kapt ermee tijdens een korte rit. Ik meet een behoorlijk lage spanning over de accu polen (11,8 V)
Inmiddels de bus weer aan de praat gekregen met een andere accu en terug gereden.
Thuis aangekomen, en een spanning gemeten van ca. 13,6 V over de accu polen.
Het is net of mijn accu heel langzaam leeg loopt/ te kort wordt bijgeladen maar er brand geen dynamo lampje ofzo.
Ook een storingsdiagnose uit het grote boek levert niet echt iets op.
Een lang verhaal
Heeft iemand een tip voor mij wat er loos kan zijn ??
Onlangs heb ik wat start problemen gehad met mijn E10.
De startmotor werkte opzich prima, alleen als de motor op temperatuur was en hij werd uitgezet dan was het resultaat weleens dat de startmotor alleen nog maar een klik geluid liet horen.
Eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld je accu leeg is.
Een vreemde zaak, mijn dynamo lampje ging niet branden dus zou deze toch bij moeten laden.
Vervolgens de accu gewisseld met mijn E12 en dat ging opzich goed maar storingsvrij was het niet.
Startmotor gewisseld met een van de 'onderdelen hoop' maar die had het nog moeilijker.
Vervolgens de startmotor laten reviseren, was ik toch al van plan, om ook storingen te vermijden met de winter in aantocht.
Tijdens de revisie heb ik vervolgens een tip gekregen om ook even naar de hoofdzekering houder te kijken omdat deze nog wel eens verrot is na zo'n leeftijd.
Dit bleek bij mij ook het geval, prut, roest, groene koper/messing oxidatie binnen in de houder.
Vervolgens dit hele zwikkie vervangen voor nieuw en de gereviseerde startmotor gemonteerd.
De accu nog even op de lader gehad omdat het toch een paar graden vroor.
En vervolgens starten als een malle
Nu een week verder, de auto kapt ermee tijdens een korte rit. Ik meet een behoorlijk lage spanning over de accu polen (11,8 V)
Inmiddels de bus weer aan de praat gekregen met een andere accu en terug gereden.
Thuis aangekomen, en een spanning gemeten van ca. 13,6 V over de accu polen.
Het is net of mijn accu heel langzaam leeg loopt/ te kort wordt bijgeladen maar er brand geen dynamo lampje ofzo.
Ook een storingsdiagnose uit het grote boek levert niet echt iets op.
Een lang verhaal
Heeft iemand een tip voor mij wat er loos kan zijn ??
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: Start problemen E10 ('92)
Laadstroom tussen de 13,8 en 14,4? Mooi zou zijn als je ook de ampère (stroomsterkte) kunt meten.
Startmotor word niet warm?
Gr. Quikfit
Startmotor word niet warm?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Start problemen E10 ('92)
Tja, ik heb geen ampèretang en ik zou eventueel de stroom kunnen meten met mijn multimeter maar ben bang dat hij dan in rook op gaat.
Waar denk je aan ?
Waar denk je aan ?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: Start problemen E10 ('92)
donald schreef:Tja, ik heb geen ampèretang en ik zou eventueel de stroom kunnen meten met mijn multimeter maar ben bang dat hij dan in rook op gaat.
Waar denk je aan ?
Hmm vreemd probleem... Ook geen massakabel of -aansluiting o.i.d. die niet helemaal lekker vast zit?
Maar goed, tenzij je een multimeter hebt die niet meer dan 10A kan meten (zoals ik), zou ik het niet proberen. Maar als je er een hebt die meer kan meten zou die het in principe gewoon moeten doen.
Laatst gewijzigd door SubieForest op 08 dec 2016 08:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: Start problemen E10 ('92)
Aan een dynamo die te weinig ampères levert (omdat je de accu al gewisseld hebt)donald schreef:Tja, ik heb geen ampèretang en ik zou eventueel de stroom kunnen meten met mijn multimeter maar ben bang dat hij dan in rook op gaat.
Waar denk je aan ?
Massa kabels niet gecorrodeerd?
Geen actieve stroomvretertjes?(lampje dashboardkastje,bagage ruimte enz.)
Ga ff langs een accuboer of garage en laat je dynamo en accu testen/controleren.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: Start problemen E10 ('92)
Ben benieuwd wat de accuboer er aan zal vinden.donald schreef:Een goed plan, bedankt
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: Start problemen E10 ('92)
Met een amperetang kun je alleen wisselstroom meten
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Start problemen E10 ('92)
Kijk even bij ''Controleren van laadspanning en laadstroom''Rene schreef:Met een amperetang kun je alleen wisselstroom meten
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Gr.Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Start problemen E10 ('92)
Inmiddels een de (gewisselde) accu laten testen
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: Start problemen E10 ('92)
Hopelijk lag het aan de accu, deze zou goed moeten zijn
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: Start problemen E10 ('92)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Start problemen E10 ('92)
Inmiddels nog wat metingen gedaan o.a, bij volle belasting. Hierbij donderde de spanning volledig in elkaar. Het toeval wilde dat ik nog een identieke dynamo had liggen in de onderdelen berg welke ikeven heb laten testen op een testbank.
Het verschil was enorm, keurige spanning van 14,4 onbelast en 13,7 bij volledige belasting.
Daar er niets meer van te vinden is onder het huidige nummer hebben we besloten de dynamo geen revisiebeurt te geven daar dit type erom bekend staat lastig (zonder schade) uit elkaar te halen is en nieuwe onderdelen weleens heel lastig kon worden. We hebben wel even gekeken voor een vervangende, iets zwaardere dynamo. Deze blijkt wel nog leverbaar en betaalbaar en verdiend maar een kleine aanpassing in de ophanging als het zover komt. Dit type is o.a. Gebruikt voor de Mazda 929 uit eind jaren tachtig.
Het verschil was enorm, keurige spanning van 14,4 onbelast en 13,7 bij volledige belasting.
Daar er niets meer van te vinden is onder het huidige nummer hebben we besloten de dynamo geen revisiebeurt te geven daar dit type erom bekend staat lastig (zonder schade) uit elkaar te halen is en nieuwe onderdelen weleens heel lastig kon worden. We hebben wel even gekeken voor een vervangende, iets zwaardere dynamo. Deze blijkt wel nog leverbaar en betaalbaar en verdiend maar een kleine aanpassing in de ophanging als het zover komt. Dit type is o.a. Gebruikt voor de Mazda 929 uit eind jaren tachtig.
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim