Brandlucht na stopzetten motor

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor hummie » 26 Jan 2019 01:38

erichendri schreef:Dat helpt niet altijd, pakkingen worden knetterhard en vergeet ook niet dat zo'n
M6 boutje zo dolgedraaid is in een lichtmetalen cilinderkop.
Ben je verder van huis, voorschrift is meen ik max 10-15 nm voor M6.

Eric.


Helpt niet altijd, wat ik zelf ook al zei, maar het helpt wel vaak.

hummie schreef:85% kans dat er schroeven vrij los staan en 70% kans dat je het zo oplost (tot de volgende kleppenstelbeurt dat ze toch al vervangen worden zonder meerkosten). Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.

En ik zeg nergens dat je de bouten dol moet draaien. Ik waarschuw juist van niet.

hummie schreef:Of eerst de schroeven van de kleppendeksels nalopen (in elk geval die bij lekkage).
De kleppendekselschoeven staan vaker losjes. Door trillen of slinkende pakking? Weet ik veel waarom, maar vaak is dat. Dit oliedingetje is een bekend subaru boxer probleempje.

Kijk ook even of er olie in je bougiegaten staat. Als dat is, verwijderen dan en maak alles olievrij.

Draai de schroeven aan. Maar vast is vast! Je wilt niet de pakking eruit persen!
Het kan zijn dat je de schroeven makkelijk een achtste tot zelfs driekwart slag kunt aandraaien.[/b] Als dat is heb je serieuze kans dat je herzette pakking niet meer lekt. Anders wordt het toch vervangen.


hummie schreef:Probeer het nou maar gewoon. :mrgreen: Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.


Pakkingen vervangen kan altijd nog.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 26 Jan 2019 12:22

Tja, wat zijn originele onderdelen? Bestaan die? Neem aan dat Subaru ook gewoon NGK bougies gebruikt o.i.d.
En als je een 19 jaar oude Subaru naar binnen rijdt loopt de rekening al flink op voor dat er begonnen is, zitvast wel een "specialist" in het noorden van het land waar ik geen dure showroom(inhoud) hoef mee te betalen.

Wat zijn de aanhaalmomenten van de kleppendekselbouten?
En kan je makkelijker bij de bougies als de kleppendeksels eraf zijn???
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor quikfit » 26 Jan 2019 12:42

Originele onderdelen zijn onderdelen die je bij de Subaru dealer haalt.Ja,ze bestaan.Ja Subaru gebruikt ook NGK bougies o.i.d.
Ja,er is vast een specialist te vinden zonder showroom.
Aanhaalmomenten...Eric had hierboven al een idee gegeven van de aanhaalmomenten,maar een monteur zet die vast op gevoel en ervaring.
Ja je hebt iets meer ruimte als de klepdeksels weg zijn maar bougies wisselen met gemonteerde klepdeksels is ook prima mogelijk.

Gr. Quikfit :mrgreen:
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor snoef » 26 Jan 2019 13:45

Pas wel op met zomaar naar een Subaru specialist te gaan. Eerst langs de dealer om te horen wat die vraagt. Bij de Subaru specialist in Wateringen, die met de noorderzon vertrokken is, heb ik voor de SG ooit in goed vertrouwen 500 euro betaald voor vervanging van de kleppendekselpakkingen links en rechts. Want de motor moest ervoeor naar beneden. Hij zei er wel bij dat zijn methode verder vervangen ooit van die pakkingen overbodig maakte. Ik heb op internet wel eens gezien dat er bedrijven zijn die de deksels zelf nog wat beter afvlakken dan als ze uit de fabriek kwamen, of door de jaren heen vervormd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor quikfit » 26 Jan 2019 15:23

Zorg dat de bougie elektrodeafstand goed word afgesteld :!: LPG en turbo motoren zijn gevoeliger voor een te grote elektrodeafstand en staan daarom krapper als non turbo motoren.Zit waarschijnlijk een sticker op de motorkap met de gegevens.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor erichendri » 26 Jan 2019 19:53

Snoef, jij bedoelt Richard geen, die is geëmigreerd naar Spanje en het bevalt hem daar heel erg goed.
Ik durf niet te beweren dat de motor kan blijven zitten voor het vervangen van de klepdeksel pakkingen.
Zelf ga ik ook al jaren naar een subaru specialist, velen kennen hem hier en gaan er ook heen.
Het vervangen bij een subaru is inderdaad een beetje meer werk want hij zit aan 2 kanten.
Maar een uur ben je wel bezig en omdat ze nooit de kleppen stellen heb je grote kans dat de pakking uitgehard is.
Dus voordat je begint aan de klus is het handig om de onderdelen als aangeschaft te hebben.
Doe ik zelf ook, is hij nog goed dan stel ik het vervangen uit, hij moet na 35k toch weer los voor kleppenstellen.

Eric
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor snoef » 26 Jan 2019 20:14

Dank je Eric,

Ik vermeldde dit omdat ik 500 euro ver verwijderd vind van "150 euro bij de dealer", wat ik ergens dacht te hebben zien staan.
Goed om vast te stellen in dit forum wat dingen mogen kosten. Ik zou het vreemd hebben gevonden dat Richard me teveel heeft gerekend, waar hij anders altijd erg schappelijk was geweest.

Met de Zuiderzon vertrokken :) Gelijk heeft ie, lekker warm.


Vriendelijke groet,
Bart



erichendri schreef:Snoef, jij bedoelt Richard geen, die is geëmigreerd naar Spanje en het bevalt hem daar heel erg goed.
Ik durf niet te beweren dat de motor kan blijven zitten voor het vervangen van de klepdeksel pakkingen.
Zelf ga ik ook al jaren naar een subaru specialist, velen kennen hem hier en gaan er ook heen.
Het vervangen bij een subaru is inderdaad een beetje meer werk want hij zit aan 2 kanten.
Maar een uur ben je wel bezig en omdat ze nooit de kleppen stellen heb je grote kans dat de pakking uitgehard is.
Dus voordat je begint aan de klus is het handig om de onderdelen als aangeschaft te hebben.
Doe ik zelf ook, is hij nog goed dan stel ik het vervangen uit, hij moet na 35k toch weer los voor kleppenstellen.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 Jan 2015 20:57
Type auto: Legacy II 2.5GX Saloon
Locatie: Weert

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Mrdjc » 26 Jan 2019 21:25

Ik sluit mij even bij Eric aan over boutjes... Alles is prima als je het aanhaalmoment handhaaft, maar ga niet als een malloot ze aanzwengelen.

Zowieso worden die kleppendeksel rubbers knoerhard over de jaren heen, misschien heb je geluk en zaten ze een beetje los, maar waarschijnlijk loop je alleen risico ze af te breken, dan ben je verder van huis.

Heb al het een en ander van Beun-de-haas meegemaakt op Subaru blokken helaas (Thank god voor Helicoil kitjes!)

Stalen boutjes en Alu schroefdraad gaat meestal niet goed samen in combinatie met een te hoge aanhaalmoment.
Zelfs bij verwijderen van studs van de uitlaat flens in het blok, helaas wint het schroefdraad het meestal niet... (M10x1.25 Helicoil! ;-) )

En zelfs ALS het schroefdraad het houd, is het ook zo 1-2-3 pang (Zelf bij revisie meegemaakt me M6, 20Nm in een handleiding, 10Nm in de andere.. 20Nm was *Pang*...)

Verder, er zijn zat alternatieven beschikbaar (Aftermarket) maar ook sites zoals partsouq.com waar je het een stuk goedkoper orgineel Subaru kunt bestellen.
De Nederlandse "Stealership" is nou eenmaal vrij aan de prijzige kant. Als je een beetje handig bent kun je een hoop zelf.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4487
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor SP-Boxer » 26 Jan 2019 23:12

Topic wat opgeschoond.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 27 Jan 2019 11:35

Zal ze inderdaad even soepeltjes proberen aan te draaien en anders bij de dealer in Friesland nieuwe pakkingen scoren.
Mijn garage hier is zo fair om te zeggen dat hij weinig kijk op deze boxermotoren heeft maar die pakking moet wel lukken dus.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 04 Feb 2019 13:20

Boutjes zitten al aardig strak dus daar maar verder geen kracht opgezet.
Het linker kleppendeksel is wel heel wat beter bereikbaar dan het rechter trouwens.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor quikfit » 04 Feb 2019 15:18

Gekke Gerritje schreef:Het linker kleppendeksel is wel heel wat beter bereikbaar dan het rechter trouwens.


Dan moet je een 2006 Forester kopen...daar is rechts goed bereikbaar en links niet. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 11 Feb 2019 16:19

Tja, zal eens vragen wat de dealert in Friesland voor 2 kleppendekselpakkingen vervangen vraagt.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor hummie » 13 Feb 2019 16:11

Gekke Gerritje schreef:Boutjes zitten al aardig strak dus daar maar verder geen kracht opgezet.
Het linker kleppendeksel is wel heel wat beter bereikbaar dan het rechter trouwens.

Jammer. Was een meevaller geweest als ze wel aan te draaien waren. Als dat was was dat snel duidelijk geweest.
Dan is deze optie nu in elk geval uitgesloten. Succes verder.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 21 Feb 2019 16:23

Hebben nog even op de brug gekeken en kon er toen rechts een stuk beter bij en kon ze inderdaad ietsje aandraaien en het zweten is nu aardig weg. Dus nieuwe pakkingen zal inderdaad de oplossing zijn.
Koop een boot en werk je dood.

Terug naar “Overige techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast