Pagina 1 van 2

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 27 jan 2017 12:55
door quikfit
Dan zou je een benzinelucht moeten ruiken,geen brandlucht.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 27 jan 2017 18:17
door erichendri
Dampabsorptievat vangt de benzine dampen vanuit je benzinetank op.
Dit wordt weer pulserend afgevoerd naar je motor dus het lijkt erop dat dat klepje stuk is.
Gebeurd alleen wel bij een warme motor.
Maar dit had je garage ook kunnen vertellen.

Eric

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 29 jan 2017 11:30
door JanP
erichendri schreef:Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric
Ik heb het zelfde euvel gehad bij mijn boswachter, bleek er een scheurtje in de stofkap van de ashoes te zitten, :mrgreen: waardoor olie op de hitteplaat van de uitlaat druppelde. :mrgreen:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 29 jan 2017 11:36
door JanP
JanP schreef:
erichendri schreef:Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric
Ik heb het zelfde euvel gehad bij mijn boswachter, bleek er een scheurtje in de stofkap van de ashoes te zitten, :mrgreen: waardoor olie/vet op de hitteplaat van de uitlaat druppelde.een hele doordringende lucht was dat.
Stofkap vernieuwd geen stank meer geroken. :D

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 30 jan 2017 10:29
door Gekke Gerritje
Ashoezen zijn al gecontroleerd en in orde en waarschijnlijk al eens vervangen, mijn vrouw vindt het op schone verbranding lijken, we zoeken rustig verder.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 02 feb 2017 19:25
door Gekke Gerritje
Volgende monteur houdt het op de katalysator, niet dat ie stuk is maar dat ie het juist doet. Nou, ze deed het i.i.g. weer toppie vandaag op het strand.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 18 jan 2019 20:07
door Gekke Gerritje
Vandaag Forester op de brug gehad om bodemplaat te verwijderen. Ze lekt inderdaad een klein beetje olie en dat valt precies op de uitlaat. Laat nu de bodemplaat eronder vandaan om te kijken of de stank nu sneller vervliegt.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 18 jan 2019 23:09
door erichendri
Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.

Eric

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 18 jan 2019 23:36
door hummie
erichendri schreef:Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.

Eric
Ja.
Of eerst de schroeven van de kleppendeksels nalopen (in elk geval die bij lekkage).
De kleppendekselschoeven staan vaker losjes. Door trillen of slinkende pakking? Weet ik veel waarom, maar vaak is dat. Dit oliedingetje is een bekend subaru boxer probleempje.

Kijk ook even of er olie in je bougiegaten staat. Als dat is, verwijderen dan en maak alles olievrij.

Draai de schroeven aan. Maar vast is vast! Je wilt niet de pakking eruit persen!
Het kan zijn dat je de schroeven makkelijk een achtste tot zelfs driekwart slag kunt aandraaien. Als dat is heb je serieuze kans dat je herzette pakking niet meer lekt. Anders wordt het toch vervangen.

Probeer het nou maar gewoon. :mrgreen: 85% kans dat er schroeven vrij los staan en 70% kans dat je het zo oplost (tot de volgende kleppenstelbeurt dat ze toch al vervangen worden zonder meerkosten). Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 19 jan 2019 11:00
door Gekke Gerritje
Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 19 jan 2019 12:06
door snoef
Ik heb veel amerikaanse posts gelezen waarin mensen gek werden van hun (nieuwe) Subarus: olieverbruik, olielekkage, zweten. Hele motorblokken werden vervangen. Soms ook louter omdat de auto stinkt en dat niet als prettig wordt ervaren.
Zelf heb ik een SG van 2003 gehad en ook daarvan heb ik de kleppendekselpakkingen links en rechts laten vervangen hier bij een Subaru specialist. Kostte me 500 euro. De stank was verdwenen en een paar maanden daarna de specialist ook :)
Nu, bij mijn 2011 Forester, rook ik na de proefrit hetzelfde bekende luchtje. De dealer waar ik hem kocht, meldde dat het een lek was van de koppakking rechtsvoor en die zouden ze vervangen als onderdeel van de afleverbeurt. Hij zei overigens dat het zelden of nooit voorkwam dat zo'n pakking lekte. Hij had het nog niet meegemaakt en moest het onderdeel dan ook eerste bestellen. Dit terwijl het internet volstaat met verhalen over kleppendekselpakkingen en koppakkingen, die lekken of zweten. Om een lang verhaal kort te maken: de motor zweet nog steeds, op hetzelfde plekje. Vooral als de auto goed warm is geworden na rijden met hoge toerentallen, ruik ik hem het vaakst. Precies zoals jullie hebben vastgesteld, zit er dan een druppel op de uitlaat te smeulen. Dat geeft een vieze rubberachtige verbrandingsgeur. Maar zo ruikt verbrande olie. Het maakt overigens wel uit welke olie je gebruikt, want pas ben ik overgestapt van 0W20 naar 5W30 en de laatste ruikt een stuk aangenamer.
Hoe dan ook, vervangen van de pakkingen zou ikzelf dus ook niet meer laten doen. De moderne lichtgewicht onderdelen kunnen gaandeweg altijd vervormen en daardoor kunnen problemen altijd weer opnieuw optreden. Over de witte rook, walm: zorg dat je motor goed warm is voordat je hem flink gaat belasten. Dat duurt meestal minstens 20 minuten voordat de olie goed warm is. En na flink belasten en warm weer, de auto nog even minstens een minuut stationair laten draaien zodat hij wat gemakkelijker kan afkoelen.
En dan nog even over afleverbeurten, wel of niet doen: bij mij was hij inclusief. Niettemin werd de auto afgeleverd met vastzittende remklauwen achter, waarvan er één vervangen moest worden. De andere kon worden doorgeblazen. Daardoor waren de achterschijven doorgeroest en moesten dus worden vervangen, want de remmen werkten niet (!?) Ook de voorschijven moesten worden vervangen, want dunner dan verantwoord, net als de blokken. Onlangs ook de aandrijfas linksvoor laten vervangen, want onverantwoord veel speling. Allemaal zaken die bij een betrouwbare dealer tijdens een grote beurt aan het licht zouden zijn gekomen, maar mij nu alsnog heel veel geld hebben gekost. De auto is nu gelukkig perfect en een goede garage is onbetaalbaar. Bij wijze van spreken :) Veel plezier met je Subaru! :okeee:
Gekke Gerritje schreef:Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 19 jan 2019 14:43
door hummie
Ow. En let ff op!

Ik heb ergens (anwb?) vernomen dat de APK eisen voor vloeistoflekkages per 1 januari verscherpt zijn.

Dat lekkages vorig jaar nog notitie nu niet meer mogen of zoiets??
Hoe het precies zit in de praktijk weet ik niet, maar er zitten er hier die dat wel uit kunnen leggen.

Aanvulling.
Alleen voor recentere auto's.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/m ... of-lekkage

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 19 jan 2019 16:41
door Mrdjc
erichendri schreef:Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.
Eric
Waarom alleen bij de dealer? Iedereen weet nu toch wel dat de dealer de hoofdprijs vraagt, er zijn zat alternatieve plekken om materiaal te bestellen ;-)

Ik heb op mijn EJ25D een setje van AJAUSA (Zelfs de kop pakkingen) en die draaien na 5 jaar nog steeds prima zonder lekkages.

Waarschijnlijk heb je deze nodig, maar check even voor de zekerheid met je eigen VIN. (EJ205 Turbo)

13272AA094 Linkerkant (1x)
13270AA162 Rechtkant (1x)
13293AA050 Bougiegat (4x)
13271AA071 Sluitringen onder bouten (16x)

https://partsouq.com kom je een heel eind heel goedkoop (Wel dure verzendkosten + risico voor douane 21% BTW erbovenop.

https://www.importcarparts.co.uk/parts?cat=96 ook niet verkeerd.

http://www.ebay.nl kom je ook een heel eind.

http://www.amazon.de vaak ook

:okeee:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 19 jan 2019 22:34
door erichendri
Bij imitatie of onderdelengrossiers zijn de bougieringen niet te vinden
hoor ik wel eens.
Of aandraaien zin heeft weet ik niet, vaak zitten de pakkingen er al
erg lang in omdat er nooit of amper naar de kleppen wordt gekeken.
Eruit persen kan niet want hij zit rondom in een gleuf.

Eric

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 20 jan 2019 02:47
door Gekke Gerritje
Ik zal haar binnenkort weer eens op de brug zetten en naar die klepdeksel pakking kijken, vooral rechts.
Ze lekt echt niet hard, half litertje tussen de beurtjes.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 24 jan 2019 22:50
door Gekke Gerritje
Het vervangen van de kleppendekselpakkingen, de 4 bougies en die ringen, wat zou dat moeten kosten bij een Subaru specialist in het noorden van het land??

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 24 jan 2019 23:09
door quikfit
Ik heb even gekeken in oude rekeningen...2x 15 Euro klepdekselpakkingen,18 Euro bougiegatringen(alles origineel Subaru) Bougies is afhankelijk van het merk/type,ze gaan van nog geen 4 Euro p/st tot 18 Euro p/st.
Als het zaakje toch open ligt...misschien de klepspeling meteen laten controleren.(zeker als je op LPG rijd...maar dat weet ik niet)
Ik schat zo'n 1,5 uur arbeidsloon.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 25 jan 2019 12:56
door Gekke Gerritje
Oohh, dat zijn de kosten niet.
Ik rijd op benzine.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 25 jan 2019 16:28
door hummie
Pakweg 170 euro, 150 zonder bougies. Das geld zat voor kleppendekselpakking vervangen.

Al geprobeerd aan te draaien? Best de moeite om eens te proberen.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 25 jan 2019 22:49
door erichendri
Dat helpt niet altijd, pakkingen worden knetterhard en vergeet ook niet dat zo'n
M6 boutje zo dolgedraaid is in een lichtmetalen cilinderkop.
Ben je verder van huis, voorschrift is meen ik max 10-15 nm voor M6.

Eric.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 00:38
door hummie
erichendri schreef:Dat helpt niet altijd, pakkingen worden knetterhard en vergeet ook niet dat zo'n
M6 boutje zo dolgedraaid is in een lichtmetalen cilinderkop.
Ben je verder van huis, voorschrift is meen ik max 10-15 nm voor M6.

Eric.
Helpt niet altijd, wat ik zelf ook al zei, maar het helpt wel vaak.
hummie schreef:85% kans dat er schroeven vrij los staan en 70% kans dat je het zo oplost (tot de volgende kleppenstelbeurt dat ze toch al vervangen worden zonder meerkosten). Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.
En ik zeg nergens dat je de bouten dol moet draaien. Ik waarschuw juist van niet.
hummie schreef:Of eerst de schroeven van de kleppendeksels nalopen (in elk geval die bij lekkage).
De kleppendekselschoeven staan vaker losjes. Door trillen of slinkende pakking? Weet ik veel waarom, maar vaak is dat. Dit oliedingetje is een bekend subaru boxer probleempje.

Kijk ook even of er olie in je bougiegaten staat. Als dat is, verwijderen dan en maak alles olievrij.

Draai de schroeven aan. Maar vast is vast! Je wilt niet de pakking eruit persen!
Het kan zijn dat je de schroeven makkelijk een achtste tot zelfs driekwart slag kunt aandraaien.[/b] Als dat is heb je serieuze kans dat je herzette pakking niet meer lekt. Anders wordt het toch vervangen.

hummie schreef:Probeer het nou maar gewoon. :mrgreen: Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.
Pakkingen vervangen kan altijd nog.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 11:22
door Gekke Gerritje
Tja, wat zijn originele onderdelen? Bestaan die? Neem aan dat Subaru ook gewoon NGK bougies gebruikt o.i.d.
En als je een 19 jaar oude Subaru naar binnen rijdt loopt de rekening al flink op voor dat er begonnen is, zitvast wel een "specialist" in het noorden van het land waar ik geen dure showroom(inhoud) hoef mee te betalen.

Wat zijn de aanhaalmomenten van de kleppendekselbouten?
En kan je makkelijker bij de bougies als de kleppendeksels eraf zijn???

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 11:42
door quikfit
Originele onderdelen zijn onderdelen die je bij de Subaru dealer haalt.Ja,ze bestaan.Ja Subaru gebruikt ook NGK bougies o.i.d.
Ja,er is vast een specialist te vinden zonder showroom.
Aanhaalmomenten...Eric had hierboven al een idee gegeven van de aanhaalmomenten,maar een monteur zet die vast op gevoel en ervaring.
Ja je hebt iets meer ruimte als de klepdeksels weg zijn maar bougies wisselen met gemonteerde klepdeksels is ook prima mogelijk.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 12:45
door snoef
Pas wel op met zomaar naar een Subaru specialist te gaan. Eerst langs de dealer om te horen wat die vraagt. Bij de Subaru specialist in Wateringen, die met de noorderzon vertrokken is, heb ik voor de SG ooit in goed vertrouwen 500 euro betaald voor vervanging van de kleppendekselpakkingen links en rechts. Want de motor moest ervoeor naar beneden. Hij zei er wel bij dat zijn methode verder vervangen ooit van die pakkingen overbodig maakte. Ik heb op internet wel eens gezien dat er bedrijven zijn die de deksels zelf nog wat beter afvlakken dan als ze uit de fabriek kwamen, of door de jaren heen vervormd.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 14:23
door quikfit
Zorg dat de bougie elektrodeafstand goed word afgesteld :!: LPG en turbo motoren zijn gevoeliger voor een te grote elektrodeafstand en staan daarom krapper als non turbo motoren.Zit waarschijnlijk een sticker op de motorkap met de gegevens.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 18:53
door erichendri
Snoef, jij bedoelt Richard geen, die is geëmigreerd naar Spanje en het bevalt hem daar heel erg goed.
Ik durf niet te beweren dat de motor kan blijven zitten voor het vervangen van de klepdeksel pakkingen.
Zelf ga ik ook al jaren naar een subaru specialist, velen kennen hem hier en gaan er ook heen.
Het vervangen bij een subaru is inderdaad een beetje meer werk want hij zit aan 2 kanten.
Maar een uur ben je wel bezig en omdat ze nooit de kleppen stellen heb je grote kans dat de pakking uitgehard is.
Dus voordat je begint aan de klus is het handig om de onderdelen als aangeschaft te hebben.
Doe ik zelf ook, is hij nog goed dan stel ik het vervangen uit, hij moet na 35k toch weer los voor kleppenstellen.

Eric

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 19:14
door snoef
Dank je Eric,

Ik vermeldde dit omdat ik 500 euro ver verwijderd vind van "150 euro bij de dealer", wat ik ergens dacht te hebben zien staan.
Goed om vast te stellen in dit forum wat dingen mogen kosten. Ik zou het vreemd hebben gevonden dat Richard me teveel heeft gerekend, waar hij anders altijd erg schappelijk was geweest.

Met de Zuiderzon vertrokken :) Gelijk heeft ie, lekker warm.


Vriendelijke groet,
Bart


erichendri schreef:Snoef, jij bedoelt Richard geen, die is geëmigreerd naar Spanje en het bevalt hem daar heel erg goed.
Ik durf niet te beweren dat de motor kan blijven zitten voor het vervangen van de klepdeksel pakkingen.
Zelf ga ik ook al jaren naar een subaru specialist, velen kennen hem hier en gaan er ook heen.
Het vervangen bij een subaru is inderdaad een beetje meer werk want hij zit aan 2 kanten.
Maar een uur ben je wel bezig en omdat ze nooit de kleppen stellen heb je grote kans dat de pakking uitgehard is.
Dus voordat je begint aan de klus is het handig om de onderdelen als aangeschaft te hebben.
Doe ik zelf ook, is hij nog goed dan stel ik het vervangen uit, hij moet na 35k toch weer los voor kleppenstellen.

Eric

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 20:25
door Mrdjc
Ik sluit mij even bij Eric aan over boutjes... Alles is prima als je het aanhaalmoment handhaaft, maar ga niet als een malloot ze aanzwengelen.

Zowieso worden die kleppendeksel rubbers knoerhard over de jaren heen, misschien heb je geluk en zaten ze een beetje los, maar waarschijnlijk loop je alleen risico ze af te breken, dan ben je verder van huis.

Heb al het een en ander van Beun-de-haas meegemaakt op Subaru blokken helaas (Thank god voor Helicoil kitjes!)

Stalen boutjes en Alu schroefdraad gaat meestal niet goed samen in combinatie met een te hoge aanhaalmoment.
Zelfs bij verwijderen van studs van de uitlaat flens in het blok, helaas wint het schroefdraad het meestal niet... (M10x1.25 Helicoil! ;-) )

En zelfs ALS het schroefdraad het houd, is het ook zo 1-2-3 pang (Zelf bij revisie meegemaakt me M6, 20Nm in een handleiding, 10Nm in de andere.. 20Nm was *Pang*...)

Verder, er zijn zat alternatieven beschikbaar (Aftermarket) maar ook sites zoals partsouq.com waar je het een stuk goedkoper orgineel Subaru kunt bestellen.
De Nederlandse "Stealership" is nou eenmaal vrij aan de prijzige kant. Als je een beetje handig bent kun je een hoop zelf.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 26 jan 2019 22:12
door SP-Boxer
Topic wat opgeschoond.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Geplaatst: 27 jan 2019 10:35
door Gekke Gerritje
Zal ze inderdaad even soepeltjes proberen aan te draaien en anders bij de dealer in Friesland nieuwe pakkingen scoren.
Mijn garage hier is zo fair om te zeggen dat hij weinig kijk op deze boxermotoren heeft maar die pakking moet wel lukken dus.